Ha hästen lös i transporten

På Hippson kunde man förra veckan läsa om en ponny som på något sätt hade flygit över frambommen och voltat inne i släpet vid en kraftig inbromsning i 70 km/h. Det resulterade i tre knäckta tornutskott bla. Vill inte tänka på vad som hade hänt om det inte fanns en bom där. Hade hästen slungats ut genom fronten på transporten?
Nej. Dörrarna på en Oblic har containerlås, sen kommer en vägg som är diagonal, sen hästen. Hästen skulle med största sannolikhet dra hela sidan i väggen fram.
 
Jag hade absolut inte velat att min häst vänder sig om när jag kör 80 km/h på motorväg 🙈
Låter livsfarligt och som att be om att få kast, kul om den gör det samtidigt som man blir omkörd av en långtradare med tanke på vinddraget som blir 😅
Nä, det kan ju vara det då.
 
Min uppfattning är att det är en dålig idé att regelmässigt köra en stor häst utan mellanvägg.
Orsaken till den uppfattningen är fysik. Ett halvt ton (eller mer) fritt rörlig last på meterhöga ben utgör en betydligt större levande kraft i sidled om den accelererat i en meter än om den accelererat i en decimeter, vilket kan ha avgörande inverkan på utgången vid en snabb undanmanöver. Samma principer som gäller all lastsäkring.

Instämmer. Min häst vill stå brett men jag breddar mellanväggen bak. Hade det varit möjligt och han trivts bättre hade jag kunnat tänka mig att ge honom några få dm till i bredd fram men jag hade inte velat ta ut hela mellanväggen av ovanstående orsak.

Jag hade heller inte velat ha hästen lös som i inte uppbunden. För mig är den helt klart en trygghet att de inte kan vända hela halsen om och börja fundera på att vända sig. Hade jag haft en häst som hoppade hade jag istället valt att köra den baklänges eller med stuterimodell men fortfarande uppbunden. Punkt ett hade ju dock varit att ta seriös hjälp med att hästen vill göra sig fri, oavsett hur hästen körs hade det inte känts säkert om den sortens panik låg nära till hands för hästen att lösa problem genom.
 
Min uppfattning är att det är en dålig idé att regelmässigt köra en stor häst utan mellanvägg.
Orsaken till den uppfattningen är fysik. Ett halvt ton (eller mer) fritt rörlig last på meterhöga ben utgör en betydligt större levande kraft i sidled om den accelererat i en meter än om den accelererat i en decimeter, vilket kan ha avgörande inverkan på utgången vid en snabb undanmanöver. Samma principer som gäller all lastsäkring.
Jag har kört mina hästar utan mellanvägg sedan 2006 utan problem, har åkt allt från korta resor upp till 7 timmar/dag/tillfälle.
Har hellång bom bak och fram. Så smidigt att kunna göra iordning hästen i transporten då jag ofta åker själv. Skulle dock inte köra obundet sas, utan hästen sitter fast på var sida i bommen med löpande grimskaft så kan byta sida men inte vända runt.
 
Nej. Dörrarna på en Oblic har containerlås, sen kommer en vägg som är diagonal, sen hästen. Hästen skulle med största sannolikhet dra hela sidan i väggen fram.
Men tänker du då köra den lös i spiltan? Det är ju en annan sak än att köra den helt lös i hela lastutrymmet.
 
Jag förstår, men kraven på lastsäkring finns av en anledning. Jag har kört uppåt 100 000 mil och aldrig haft nytta av bilbältet, det är ändå inget bra argument för att köra utan.
Fast i enhästars så finns ju ingen mellanvägg och dom är faktiskt inte så mycket smalare invändigt än en tvåhästars. Tror det skiljer typ 40 cm beroende på släp. Har för mig att min Ifor var ca 120 cm bred invändigt och min Mustang som jag har idag, som faktiskt är ett ganska stort släp, är 164 cm. Jag tror det viktigaste är att hästarna kan bredda benen ordentligt för att kunna hålla balansen. Med tanke på hur många släp ser ut efter en krock så tror jag faktiskt inte att man ska sätta så mycket tillit till att en mellanvägg ska kunna hålla hästen. Jag har snarare varit med om hästar som vid undanmanöver tappat balansen och lagt sig ner och blivit klämda mellan väggen eller sparkat in under väggen. Det är trots allt djur och man kan inte säkra dom på samma sätt som dött material.
 
Fast i enhästars så finns ju ingen mellanvägg och dom är faktiskt inte så mycket smalare invändigt än en tvåhästars. Tror det skiljer typ 40 cm beroende på släp. Har för mig att min Ifor var ca 120 cm bred invändigt och min Mustang som jag har idag, som faktiskt är ett ganska stort släp, är 164 cm. Jag tror det viktigaste är att hästarna kan bredda benen ordentligt för att kunna hålla balansen. Med tanke på hur många släp ser ut efter en krock så tror jag faktiskt inte att man ska sätta så mycket tillit till att en mellanvägg ska kunna hålla hästen. Jag har snarare varit med om hästar som vid undanmanöver tappat balansen och lagt sig ner och blivit klämda mellan väggen eller sparkat in under väggen. Det är trots allt djur och man kan inte säkra dom på samma sätt som dött material.
Fast i ts transport finns ingen bom fram, vid en kraftig inbromsning kommer hästen att slungas rakt mot väggen. Reglerna för lastsäkring säger att säkringen skall klara 80% av vikten framåt och 50% åt sidorna och bakåt. För att ha koll på det så måste ju rimligtvis hästen stå någorlunda fast. Om hästen är lös så kan den också få upp mer fart innan den ”tar i väggen” så att säga. Farten gör att kraften ökar och det krävs ganska så avancerade uträkningar för att veta vilken kraft/ vikt som väggen ska tåla, för inte tala om hästen.
 
Fast i enhästars så finns ju ingen mellanvägg och dom är faktiskt inte så mycket smalare invändigt än en tvåhästars. Tror det skiljer typ 40 cm beroende på släp. Har för mig att min Ifor var ca 120 cm bred invändigt och min Mustang som jag har idag, som faktiskt är ett ganska stort släp, är 164 cm. Jag tror det viktigaste är att hästarna kan bredda benen ordentligt för att kunna hålla balansen. Med tanke på hur många släp ser ut efter en krock så tror jag faktiskt inte att man ska sätta så mycket tillit till att en mellanvägg ska kunna hålla hästen. Jag har snarare varit med om hästar som vid undanmanöver tappat balansen och lagt sig ner och blivit klämda mellan väggen eller sparkat in under väggen. Det är trots allt djur och man kan inte säkra dom på samma sätt som dött material.
En vän till mig körde sin transportvana häst på en mycket lågt trafikerad väg när han av okänd anledning fick ett stollryck. Resultatet när hon fått stopp på ekipaget efter mindre än 15 sekunder var att väggen var skrot. Hästen klarade sig undan med en sårskada. Så du har helt rätt, en mellanvägg är inte någon 100% försäkring för att allt går finfint
 
Fast i ts transport finns ingen bom fram, vid en kraftig inbromsning kommer hästen att slungas rakt mot väggen. Reglerna för lastsäkring säger att säkringen skall klara 80% av vikten framåt och 50% åt sidorna och bakåt. För att ha koll på det så måste ju rimligtvis hästen stå någorlunda fast. Om hästen är lös så kan den också få upp mer fart innan den ”tar i väggen” så att säga. Farten gör att kraften ökar och det krävs ganska så avancerade uträkningar för att veta vilken kraft/ vikt som väggen ska tåla, för inte tala om hästen.
Jag har enbart riktat mig till att mellanväggen skulle behövas för att lastsäkra hästen, har inte skrivit något om att köra utan bom framför hästen så vet inte varför du tar upp det? Angående mellanvägg så tror jag inte dom 40 cm gör sådan enorm skillnad som lastsäkring och dessutom så är min erfarenhet att den snarare stjälper än hjälper.
 
Jag har enbart riktat mig till att mellanväggen skulle behövas för att lastsäkra hästen, har inte skrivit något om att köra utan bom framför hästen så vet inte varför du tar upp det? Angående mellanvägg så tror jag inte dom 40 cm gör sådan enorm skillnad som lastsäkring och dessutom så är min erfarenhet att den snarare stjälper än hjälper.
På vilket sätt är din erfarenhet att en mellanväg med stjälper än hjälper? om hästen vill åka bredare än normalt finns det ju bommar för det, jag ser ingen anledning att ta bort mellanväggen helt, om inte hästen är sjuk/skadad/har föl med sig.
 
På vilket sätt är din erfarenhet att en mellanväg med stjälper än hjälper? om hästen vill åka bredare än normalt finns det ju bommar för det, jag ser ingen anledning att ta bort mellanväggen helt, om inte hästen är sjuk/skadad/har föl med sig.
Har varit med om flera hästar som lagt sig när dom tappat balansen. Jag tycker som sagt det är jätte smidigt att köra utan mellanvägg men alla gör ju som dom vill. Tror dock som sagt inte att man ska tro att mellanväggen ska lastsäkra hästen på något sätt utan det är snarare för att kunna köra två hästar alternativt grejer på andra sidan mellanväggen.
 
Har varit med om flera hästar som lagt sig när dom tappat balansen. Jag tycker som sagt det är jätte smidigt att köra utan mellanvägg men alla gör ju som dom vill. Tror dock som sagt inte att man ska tro att mellanväggen ska lastsäkra hästen på något sätt utan det är snarare för att kunna köra två hästar alternativt grejer på andra sidan mellanväggen.
Enligt lag ska en häst kunna ligga i transporten om jag minns rätt, har man mellanväggen i mitten kan vissa hästar ha svårt att resa sig, men kör man hästen brett kan den ju resa sig igen utan större problem.
Jag tycker det känns jätte farligt att åka utan mellanvägg, min minsta häst på 500 kg kommer kunna ställa sig på tvären i transport utan mellanvägg, och trampa runt massor, och rör sig hästen mycket i transporten finns risk att transporten inte ligger lika bra på vägen och risken för en olycka ökar. Jag skulle aldrig våga köra helt utan mellanväg i onödan.
De flesta får inte köra 2 vuxna hästar pga att det blir för tungt, och de flesta har en sadelkammare fram i transporten för utrustning. Så de flesta har inte mellanvägg pga den anledningen.
 
På vilket sätt är din erfarenhet att en mellanväg med stjälper än hjälper? om hästen vill åka bredare än normalt finns det ju bommar för det, jag ser ingen anledning att ta bort mellanväggen helt, om inte hästen är sjuk/skadad/har föl med sig.
Har en häst nu och haft en tidigare som vill åka så pass brett att jag måste ta ut hela mellanväggen, det räcker alltså inte med att flytta den så spiltan blir lite bredare. Hästarna ställer sig då diagonalt i släpet för att hålla balansen. Så i vissa fall behöver man köra utan mellanvägg utan att hästen är skadad eller har föl vid sidan.
 
Enligt lag ska en häst kunna ligga i transporten om jag minns rätt, har man mellanväggen i mitten kan vissa hästar ha svårt att resa sig, men kör man hästen brett kan den ju resa sig igen utan större problem.
Jag tycker det känns jätte farligt att åka utan mellanvägg, min minsta häst på 500 kg kommer kunna ställa sig på tvären i transport utan mellanvägg, och trampa runt massor, och rör sig hästen mycket i transporten finns risk att transporten inte ligger lika bra på vägen och risken för en olycka ökar. Jag skulle aldrig våga köra helt utan mellanväg i onödan.
De flesta får inte köra 2 vuxna hästar pga att det blir för tungt, och de flesta har en sadelkammare fram i transporten för utrustning. Så de flesta har inte mellanvägg pga den anledningen.
Dom flesta jag vet som har väggen på tvären har grejer på andra sidan såsom sadelskåp, hö etc. Dessutom tror jag faktiskt inte dom där 40 cm gör så stor skillnad. Och kör du med väggen snedställd så blir det ännu mindre skillnad.. Jag tror mellanväggen bara ger en falsk känsla av säkerhet, tror tyvärr inte den tillför någon riktig säkerhet alls.

Mina hästar har alltid åkt väldigt lugnt i transporten och jag tror mycket av det beror på att dom inte är ihopklämda utan faktiskt kan flytta lite på sig om dom behöver. Det är trots allt flyktdjur som inte vill vara trängda.
 
Mitt väldigt kraftiga halvblod tolererade inte att stå med mellanvägg i mitt Trane. Han rockade loss fullständigt. När jag tog ut mellanväggen och köpte helbom bak, stod han som ett ljus. Men han var rejält kraftig och hade inte fått för sig att vända dig eller ens försöka. Han hade inte plats att vända på huvudet så långt att det påverkade nacken.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 525
Utrustning Jaha, står i träsket, behöver en ny transport. Ber om ursäkt över en rörig tråd med mycket om och men. Vad är era bästa tips för att...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 882
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 321
Hästhantering Hej, Har så smått börjat leta nya hästlastbil och inser att det är väldigt många som har stuteriinredning. Har fått höra kommentaren...
2
Svar
24
· Visningar
3 063
Senast: Stekspaden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp