Ha hästen lös i transporten

Fast i enhästars så finns ju ingen mellanvägg och dom är faktiskt inte så mycket smalare invändigt än en tvåhästars. Tror det skiljer typ 40 cm beroende på släp. Har för mig att min Ifor var ca 120 cm bred invändigt och min Mustang som jag har idag, som faktiskt är ett ganska stort släp, är 164 cm. Jag tror det viktigaste är att hästarna kan bredda benen ordentligt för att kunna hålla balansen. Med tanke på hur många släp ser ut efter en krock så tror jag faktiskt inte att man ska sätta så mycket tillit till att en mellanvägg ska kunna hålla hästen. Jag har snarare varit med om hästar som vid undanmanöver tappat balansen och lagt sig ner och blivit klämda mellan väggen eller sparkat in under väggen. Det är trots allt djur och man kan inte säkra dom på samma sätt som dött material.
Det tror inte jag heller. Mellanväggen är mer för att inte äta på sin granne.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 423
Utrustning Jaha, står i träsket, behöver en ny transport. Ber om ursäkt över en rörig tråd med mycket om och men. Vad är era bästa tips för att...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 797
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 269
Hästhantering Hej, Har så smått börjat leta nya hästlastbil och inser att det är väldigt många som har stuteriinredning. Har fått höra kommentaren...
2
Svar
24
· Visningar
3 010
Senast: Stekspaden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp