Bukefalos 28 år!

Ha hund med på ridtur

fejko

Trådstartare
Är det svårt att få den att hålla sig intill ryttaren eller kan den få för sig att jaga harar och hjort. Finns det olika raser som är mer eller mindre lydiga? Min granne har en Malinois som inte viker en tum från henne när hon är ute och rider med den.

Är lite sugen på en Airdaleterrier, skulle det kunna funka? eller är det bättre med något vallhundbetonat?

Läste nu att Airdaleterrier har mycket jakt i sig, låter inte så bra.
 
Är det svårt att få den att hålla sig intill ryttaren eller kan den få för sig att jaga harar och hjort. Finns det olika raser som är mer eller mindre lydiga? Min granne har en Malinois som inte viker en tum från henne när hon är ute och rider med den.

Är lite sugen på en Airdaleterrier, skulle det kunna funka? eller är det bättre med något vallhundbetonat?

Läste nu att Airdaleterrier har mycket jakt i sig, låter inte så bra.

Beror helt på vad du vill göra med din hund förutom att ha med den på en ridtur. Hundar med mycket jakt skulle jag inte titta på.
 
Hade en kompis som jämt hade med sin BC när vi red, lydig javisst, men huvudvärk deluxe var risken att man fick. Gick bra så länge vi red utan större avstånd men sen kom vallningen fram.. :angel:
 
Säger som @Tonto.

Oavsett ras så kommer det dröja innan hunden kan följa med på ridturer. Köper du en valp så tar det ett bra tag innan den fysiskt är stor nog och oavsett vad du köper så tar det tid att få sådan lydnad att det går att ha med den, OM det alls går att ha med den. Är du inte väldigt hund(tränings)van så tror jag inte du ska räkna med att kunna ha hunden med när du rider, utan se det som en bonus, ett sätt att lättare kombinera motion av häst och hund.

Titta därför på vad du kan erbjuda hunden i övrigt och vilka raser som skulle vara lyckliga med ett sådant liv. Välj sedan en ras som är så förarbunden som möjligt och med inte allt för stark jaktlust, så ökar chansen att det går att ha med den på ridturer. Var också noga med att köpa hund från uppfödare som är så noggrann som möjligt med vad hen avlar på för hundar. Det ska vara rastypiska hundar med bra mentalitet och sund kropp. Stödjer du sådan avel så blir det lättare att veta vad du får för hund och det blir ännu större chans att både du och hunden får ett lyckligt liv ihop. Behöver du hjälp med hur man tittar efter bra uppfödare, hojta till här på buke, för här finns det folk som har mycket bra koll på vad man behöver ha koll på inom olika raser :)
 
Har haft två schäfrar som varit kanon att ha med, men det är som sagt en väldigt liten del av hundens liv. Lycka till!
 
Har haft med mina australian kelpies på ridturer ett par gånger (har ingen egen häst). De är lydiga nog, drar inte även om vi träffar vilt, går ej fram till personer och hundar. Men får de välja går de gärna framför eller bakom hästen och inte brevid, den ena har väldigt bråttom hela tiden så det var rätt drygt på skrittsträckorna när jag fick bromsa honom hela tiden. Men de behöver betydligt mer stimulans än bara ridturer. De är arbetande hundar som behöver jobba ordentligt med huvudet flera gånger i veckan utöver rejält med fysisk motion.

Skulle jag ha en hund som enbart ska vara "stallhund" så hade jag nog letat efter en annan ras. Att utgår från att hunden ska vara förig som typ en vallhund eller en retriver kan nog vara lämpligt. Men dessa raser vill ju ofta jobba också inte bara hänga med.
 
Har alltid med min chihuahua-blandis på 3 kg ut i skogen. Skaffade henne som vuxen omplacering och var väl lite skeptisk till storleken först, men hon överbevisar mig varje dag genom att glatt hänga med ut på milslånga turer i alla gångarter :o:love: Har i princip kunnat ha henne med lös sedan dag ett och hon är väldigt förarbunden så har alltid koll och håller sig i närheten. MEN aldrig för nära, extremt bra koll på vart häst/hästar befinner sig och springer alltid en bit bakom hästarna (tycker att överdrivet glada hundar som studsar runt benen på hästarna känns väldigt obehagligt, men det kanske mer är en träningssak än en rassak).

Tar vi längre galopper får jag vänta lite i slutet av sträckan för att hon ska komma ikapp, så skulle man vilja gå ut och mest rejsa kanske en större hund är att föredra :p Får vi möte av någon med hund hoppar jag av och lyfter upp henne (mest för att jag är rädd att någon större hund skulle råka skada henne :o) men jag vet att morfar tränade in sina större hundar att ställa sig mot hästens bog för att bli kopplade vid möte. Oavsett hur lydig min hund är tycker jag det är skönt att ha dem kopplade vid hundmöte, dels vet man aldrig vad man möter, och dels känns det artigast.

Fördelen med en ren sällskapshund så tycker jag är att rider vi några mil på helgen är hon rätt nöjd med att utöver promenader med sin husse mest hänga med i stallet, leka med stallhunden och hänga på stallplan om jag rider i paddocken, och ibland vara ute kortare skritturer i mörkret om kvällarna resten av veckan. Skulle aldrig hinna/orka träna både häst och hund separat efter jobbet, så för mig var det en viktig faktor att väga in.
 
Haft med min dansk-svenska gårdshund på ridturer i princip hela hennes liv. Hon har hållt sig nära men haft respekt, ofta varit mer fokuserad på mig när jag suttit på hästen än när hon gått lös på vanliga promenader, har en känsla av att hon är medveten om att jag är snabbare än henne när jag sitter på hästen. Jag tänker att det beror på hurdan miljö man rider i också.

Har nu en till dsg, med mycket mer jaktintresse, som jag har svårt att se att jag någonsin kommer kunna ha med på ridturer så det är ju väldigt individuellt. Honom har vi dock inte haft från valp, vilket säkert kan påverka.
 
Min äldsta hovawart följde nästan alltid med på ridturer på den tiden jag hade häst. Höll sig alltid i närheten om han inte fick frikommando att rusa av sig. Enda gången han drog efter vilt så jag behövde bryta var den gången han trampade på en hare och den flög upp och iväg. Annars tittade han bara på vilt. Super att ha med sig.

Min tik skulle jag däremot aldrig våga ta med på en ridtur. Hon skulle dra direkt hon såg vilt. Eller en katt, eller höns osv. För att kunna ha henne lös måste jag ha stenkoll och förekomma hela tiden.
 
Är det svårt att få den att hålla sig intill ryttaren eller kan den få för sig att jaga harar och hjort. Finns det olika raser som är mer eller mindre lydiga? Min granne har en Malinois som inte viker en tum från henne när hon är ute och rider med den.

Är lite sugen på en Airdaleterrier, skulle det kunna funka? eller är det bättre med något vallhundbetonat?

Läste nu att Airdaleterrier har mycket jakt i sig, låter inte så bra.
När det gäller din granne så har hon nog delvis haft tur samt tränat väldigt mkt. Ser man till Malinos som ras så kan nog merparten av hundarna inte vara lösa under en ridtur. Åtminstone de jag känner (bruksavlade) har för högt jaktintresse även om de är mkt förarbudna.

I val av ras bör du utgå från vad du vill göra med hunden - ska det vara en ren sällskapshund, vill du vara aktiv/träna i någon hundsport etc. samt vilka övriga krav du har på ras (storlek, päls, aktivitetsnivå, social eller reserverad mot okända).

Visst finns det raser som typiskt sätt är lättare att tränna på att vara lösa men någon garanti finns inte. Men titta på raser som har låg jaktintresse men hög förarbundenhet och will to please - MEN notera respektive ras aktivitetsnivå så att den är i linje med vad du söker. De flesta terrier har ”tyvärr” högt jaktintresse så Airdaleterrier kan nog vara en svårare ras att rida med.
 
Är inte labradorer lätta att ha med ? Sett många som har och dom gör ju allt ägaren vill om den har godis med sig 😁 verkar vara lätttränade hundar.
 
Har två pumi som ibland får följa med på ridtur. De är väldigt duktiga på att hålla sig bredvid eller bakom, även om den ena har mer koll på mig än den andra, men hon drar aldrig iväg, har bara lite mer avstånd. Har dessutom lärt dem att snabbt hoppa upp i skogskanten, på en sten eller liknande ifall det kommer bilar eller möte. Min grannes pumi (och häst) var inlärd att hoppa upp till henne i sadeln om det kom möte :)
 
Är det svårt att få den att hålla sig intill ryttaren eller kan den få för sig att jaga harar och hjort. Finns det olika raser som är mer eller mindre lydiga? Min granne har en Malinois som inte viker en tum från henne när hon är ute och rider med den.

Är lite sugen på en Airdaleterrier, skulle det kunna funka? eller är det bättre med något vallhundbetonat?

Läste nu att Airdaleterrier har mycket jakt i sig, låter inte så bra.

Omöjligt att säga varken bu eller bä när man inte vet vad du tänkt göra med hunden för övrigt. Finns ju såklart raser som är mer eller mindre benägna att dra på vilt osv, men du kan ju få en individ med enormt jaktintresse fast rasen inte "ska" vara så. Mao kan du inte köpa valp och räkna med att det SKA gå att ha med den på ridtur. Sådant kräver tid och träning. :)
 
Senast ändrad:
Vår Hovawart är i regel alltid med mig ute och rider. Hon är följsam av naturen och jag har tränat mycket vardagslydnad så de viktigaste kommandona som STANNA, KOM HIT, VÄNTA sitter oavsett om det flyger rådjur åt alla håll eller vi möter folk. Brukar dock gå av och hålla i henne när vi möter någon för att ta hänsyn för hon hälsar gärna på folk och älskar andra hundar. Men hon går inte fram om jag säger åt henne att låta bli.

Innan hade vi en Vit herdehund som funkade på samma sätt, fast han var ointresserad av både folk, hundar och vilt. Hoffen är nyfiken men låter bli om jag säger till henne.

Men när vi skaffade hoffen så var det inte så att jag kunde vara säker på att hon kunde följa med på ridturer. Att hon funkar så bra är en stor bonus för det underlättar otroligt motionerandet.
 
Är det svårt att få den att hålla sig intill ryttaren eller kan den få för sig att jaga harar och hjort. Finns det olika raser som är mer eller mindre lydiga? Min granne har en Malinois som inte viker en tum från henne när hon är ute och rider med den.

Är lite sugen på en Airdaleterrier, skulle det kunna funka? eller är det bättre med något vallhundbetonat?

Läste nu att Airdaleterrier har mycket jakt i sig, låter inte så bra.
Jag tror du behöver vara klar över varför du vill ha hund förutom för att ha med vid ridturer. Om du vill ha en hund som orkar springa med så innebär det sannolikt också att hunden kommer att behöva mer aktivering än så. Jag skulle således se på som önskas för övriga egenskaper, vad hunden ska användas till mer (lydnad, spår, annan hundsport/aktivering).
Ska hunden med på ridturer faller alla hundar med jaktlust bort. En del raser har många individer med stor jaktlust medan sannolikheten att få hund med mindre jaktlust är större i andra raser. Garantier finns förstås inte. Kanske lättast att skaffa omplacering så du vet vad du får?
 
Jag har alltid haft mina (jakt)hundar med på ridturer. Det är inte svårare att ha dem lösa vid ridturer än i vanliga fall, och för mig är det extremt viktigt att hundarna är så lydiga att de kan vara lösa, dvs tåla viltstörning.
Jag brukar ha en körpisk med, som min förlängda arm. Vid möten kan jag hålla ut den så vet hundarna att de ska hålla sig bakom den.

Just för tillfället är min häst inte särskilt lämplig, han är alldeles för reaktiv, så jag har sällan med hundarna. Annars brukar de få gå bakom hästen i trav och galopp, framför i skritt, förutom vid trafikerade vägar.
 
Jag skulle kunna ha med min pekingese om jag velat. Han är tillräckligt lydig, ointresserad av andra och min häst är väldigt obrydd och van att ha honom nära.
Men han är så jäkla lat 😂
 
Jag har alltid haft mina (jakt)hundar med på ridturer. Det är inte svårare att ha dem lösa vid ridturer än i vanliga fall, och för mig är det extremt viktigt att hundarna är så lydiga att de kan vara lösa, dvs tåla viltstörning.
Jag brukar ha en körpisk med, som min förlängda arm. Vid möten kan jag hålla ut den så vet hundarna att de ska hålla sig bakom den.

Just för tillfället är min häst inte särskilt lämplig, han är alldeles för reaktiv, så jag har sällan med hundarna. Annars brukar de få gå bakom hästen i trav och galopp, framför i skritt, förutom vid trafikerade vägar.
Hur rider du med en körpisk? Jag tycker den kan vara tung nog att använda i körningen.:angel::D
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 343
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 863
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 487
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 812
Senast: Kraxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovbensfraktur
  • Hur få stilla händer?
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp