Ha hund som allergiker?

Elegant machinery

Trådstartare
Jag har sakta börjat tro att jag har blivit allergisk i vuxen ålder. Exakt mot vad vet jag inte än, men kvalster och/eller pälsdjur känns mest rimligt 😢 Jag har alltid haft djur omkring mig och har inte testat att bo utan sedan barnsben, och nu har vi två hundar på 16 mån resp 5 år.

Det yttrar sig som en konstant förkylning, ett par nysningar per dag och en trötthet som inte verkar gå att sova bort. Som ett experiment började jag äta receptfria antihistaminer och hel plötsligt kunde jag andas genom näsan 🤯

Bäddade rent, tvättade täcken och kuddar och plötsligt kunde jag andas ännu bättre och vakna upp mer utvilad på morgonen.
Hundarna har nu åkt ner från sängen och börjar fasas ut från sovrummet.

Nästa steg är väl att göra en ordentlig allergiutredning, men det är lättare sagt än gjort att få tid för det just nu.

Vad finns det mer man kan göra, förutom att shampoonera hundarna, tvätta bäddar och korgar regelbundet och vädra på kvällen? Min största fasa är förstås att allergin ska bli värre och att jag till slut inte kan ha djur.

Finns det fler allergiska djurägare här, vad gör ni för att få vardagen mer uthärdlig och har ni märkt om ni blir känsligare?
 
Följande är bra tips:

- Inga hundar i sovrummet.
- Dammsugare med HEPA-filter, dammsug ofta.
- Våttorka golv ofta.
- Skaffa flera luftrenare (modeller som är godkända av Astma- och allergiförbundet).
- Skinnsoffa är att föredra då dessa är lätta att rengöra.
- Tvätta textilier ofta.
- Bada hundar med Allergenius schampo och balsam.
- Bort med tunga textilier typ tjocka mattor, tunga gardiner, massvis av kuddar etc.
 
Jag har sakta börjat tro att jag har blivit allergisk i vuxen ålder. Exakt mot vad vet jag inte än, men kvalster och/eller pälsdjur känns mest rimligt 😢 Jag har alltid haft djur omkring mig och har inte testat att bo utan sedan barnsben, och nu har vi två hundar på 16 mån resp 5 år.

Det yttrar sig som en konstant förkylning, ett par nysningar per dag och en trötthet som inte verkar gå att sova bort. Som ett experiment började jag äta receptfria antihistaminer och hel plötsligt kunde jag andas genom näsan 🤯

Bäddade rent, tvättade täcken och kuddar och plötsligt kunde jag andas ännu bättre och vakna upp mer utvilad på morgonen.
Hundarna har nu åkt ner från sängen och börjar fasas ut från sovrummet.

Nästa steg är väl att göra en ordentlig allergiutredning, men det är lättare sagt än gjort att få tid för det just nu.

Vad finns det mer man kan göra, förutom att shampoonera hundarna, tvätta bäddar och korgar regelbundet och vädra på kvällen? Min största fasa är förstås att allergin ska bli värre och att jag till slut inte kan ha djur.

Finns det fler allergiska djurägare här, vad gör ni för att få vardagen mer uthärdlig och har ni märkt om ni blir känsligare?
Har du testat att göra en allergiprofil på dig och dina hundar?
Sök på "allergitest för hund" och leta efter en sida som heter något med a**ergenius (man får inte länk eller nämna specifika sidor va?)

Jag är allergiskt mot hund, men har min 3:e hund nu. Hade kraftiga symtom mot min första hund, men genom städning, filter i dammsugaren, bad med specialschampo varannan vecka och att jag tog allergitabletter VARJE dag så gick det helt okej. Kunde få kliande ögon, rinnande näsa ibland och bli rödprickig om hunden slickade på min hy och jag inte kunde tvätta mig direkt efter.

Dom två andra jag haft/har, har jag varit helt symtomfri med 😊 Min nuvarande (en dansksvensk-gårdshund) verkar jag inte reagera alls emot, behöver inte ta allergitabletter, inte heller bädda rent oftare än vanligt (en gång veckan) och hon sover i sängen 🥰
Min första gjorde jag aldrig test på, min andra gjorde jag och det visade sig att hon hade väldigt lite av de allergener jag reagerar på. Hon sov även i sängen och enda gången jag märkte något var om hon naffsade mig i händerna när vi busade, var känslig för hennes saliv men inget annat.
Inte ens det märker jag på min nuvarande så hon matchar nog mig perfekt 😁
Det är väldigt individuellt, har inget med raser på hundarna att göra. Så bäst svar får man om man testar sig själv mer specifikt och även hunden/hundarna. Att få pricktest via vården ger inte alls något utförligt svar.

Jag har gjort sådant och är enligt det VÄLDIGT allergiskmot hundar. Ändå ligger min nuvarande och snarkar här precis bredvid mig och jag har noll allergiska symtom 😀
 
Ja och juste! Jag märker inte av att jag skulle blivit känsligare, varken mot hund. Eller häst, trots att jag både jobbade som hästskötare och hade häst på fritiden. Är även allergisk mot hö, halm osv men det har inte blivit värre utan varit ungefär likadant sålänge jag minns. Tål dock t ex travhästar bättre än islandshästar? 🤔 men kanske är för att travare badas oftare och inte har en päls som samlar massa stöv🙂
 
Jag äter receptfri allergimedicin varje dag och låter inte hundarna slicka på mig men förutom det så gör jag inget speciellt. Mina hundar sover även i sängen.
 
Jag fick ett enkelt blodprov från en vårdapp, mycket smidigt att få se vad man är allergisk mot och vill du ha en enkel start rekommenderar jag den vägen.

Mina hundar sover i sängen men jag känner inte riktigt av att jag är allergisk mot dem. Tycker du verkar göra helt rätt, städning hjälper mig mest, våttorka golv och tvätta sängkläder i sextio grader t.ex. Annars är det tryggt att ha vettiga mediciner hemma.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 099
Senast: Sandora
·
Hästmänniskan Hej Jag skulle gärna få lite råd av personer med egen erfarenhet av allergi och hästar och kanske t.o.m hälsoångest (om det finns ngn...
Svar
9
· Visningar
3 185
Senast: Zanuzzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp