Ha kaminen ute?

Maris_

Trådstartare
Denna kaminen har stått här i huset förut och först var min tanke att putsa upp den och sedan måla den och ha blommor i eller nåt, men nu har jag tänkt om lite och funderar på om vi kanske kan ha den att elda i på uteplatsen i sommar. Ni vet, en ljummen sommarkväll då det precis börjar bli kallt, då kan man värma sig på denna.

Vad tror ni om det? Kan man behandla den på något vis så att den inte rosar men ändå går att elda i?

img_3674_1204670323.jpg
 
Sv: Ha kaminen ute?

Det är en fin kamin. Med tanke på att den kan komma att förstöras om du har den ute så tycker jag inte att du ska ha den där. Om du inte använder den inne, sälj den istället. En reparerad Viking kan inbringa mellan 8000-10000 kr.
 
Sv: Ha kaminen ute?

Oj, ligger de så högt i pris?

Dessvärre så har den stått ute rätt länge, skulle gissa på sedan sommaren, så den är rejält rostig. Vi har börjat slipa bort rosten men är inte klara ännu.
 
Sv: Ha kaminen ute?

Dessvärre så har den stått ute rätt länge, skulle gissa på sedan sommaren, så den är rejält rostig. Vi har börjat slipa bort rosten men är inte klara ännu.

Rosten ökar inte om du tar in den i tempererat rum, så gör det nu till att börja med. Är tveksam till slipning eller blästring av gjutgods, men jag kan inte det så bra så jag ger inget råd. Men när rosten är någotsånär borta i alla fall så gör det inget om den ser lite ful ut med lite rost kvar. Det går bort med linolja eller spisvärta och när du eldar i den sedan.

Men sälj den om du inte använder den själv, det är en fin gammal kamin.
 
Sv: Ha kaminen ute?

Vilken underbar pjäs :love: Är den eldningsbar utan åtgärder? Inga sprickor o sånt? Gå över den med ståborste o sen på med spissvärta, kommer bli en helt ny kamin. Personligen hade jag inte kunnat göra mig av med en sån, utan hade jag inte kunnat elda i den så hade den fått pryda mitt vardagsrum, enbart för att den är så vacker :love: Då hade jag haft den som ljusstake, in med ett gäng värmeljus i den o låt den "brinna" :love:
 
Sv: Ha kaminen ute?

Vilken underbar pjäs :love: Är den eldningsbar utan åtgärder? Inga sprickor o sånt? Gå över den med ståborste o sen på med spissvärta, kommer bli en helt ny kamin. Personligen hade jag inte kunnat göra mig av med en sån, utan hade jag inte kunnat elda i den så hade den fått pryda mitt vardagsrum, enbart för att den är så vacker :love: Då hade jag haft den som ljusstake, in med ett gäng värmeljus i den o låt den "brinna" :love:

Håller med. Den är alldeles för vacker för att röna ett öde som blomkruka eller stå ute och rosta.
Behandla den som Prosit säger så blir den fin som ny igen. Låt kolla om den är hel, montera då in den med skorstenen igen (i nöd fall med värmeljus:))
Sälj den annars till någon som vill använda den.
 
Sv: Ha kaminen ute?

Lämna in den på renovering. Det finns företag som är experter. Jag hittade en gammal kamin i ett stall och lämnade in den. De tätade den, tog bort all rost och svärtade den. Den värmer gott på vintern och är vacker året runt i vardagsrummet.

Min kamin var inte bara rostig, den var i delar. Inga problem.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 128
Senast: __sofia__
·
Hemmet Torp på ca 70 kvm. Låg takhöjd. Kamin finns, och köksfläkt ansluten till skorstenen. Badrumsfläkt finns, samt fönster i badrummet...
2
Svar
31
· Visningar
1 860
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 940
  • Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 286
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp