Ha ponny i islandshäststall?

Harbor

Trådstartare
Att ha en ickeislandshäst på ett islandshäststall, för och nackdelar? Dottern har en blandrasponny och ska flytta, och precis bredvid där de ska bo ligger ett sånt stall. Är det en god idé?
 
Det beror på var dotterns intresse ligger. Vill hon rida ut på mysiga skogstur kan det funka men vill hon tävla och träna hopp/dressyr med likasinnade funkar det dåligt i ett renodlat islandsstall.
 
Jag tror nog det kan funka. Där finns en ridplan, underbar terräng, lösdrift och stall. Funderar mer på om ponnyn passar i flock med islänningar och hur systemen är. Nå i morgon ska hon åka och kolla.
 
Jag tror nog det kan funka. Där finns en ridplan, underbar terräng, lösdrift och stall. Funderar mer på om ponnyn passar i flock med islänningar och hur systemen är. Nå i morgon ska hon åka och kolla.
Islandshästar brukar ofta vara uppfödda i större flockar och brukar därför vara duktiga just på att samverka i flock. Nackdelen är väl exakt just det; att de är mkt duktiga på att vara i flock och uppfostra varandra. Kommer det in en mindre lyhörd häst som uppför sig gränslöst så kommer flocken förklara var skåpet står.

Det finns olika inriktningar på islandshästfolk men många av oss tävlar och tränar på alltifrån nybörjare till hög nivå och de allra flesta av oss tränar mkt seriöst. Att utgå ifrån att alla stall har inriktningen skogsridning är väldigt fördomsfullt. Vi tränar ofta dressyr, men kanske mer i syftet att lösgöra så vi får bättre gångarter, och inte för att göra övningarna för tävling. Vi strävar mot samling, god form och lösgjordhet. Många av oss tränar för ”riktiga” dressyrtränare och de allra flesta tränar för mkt skickliga tränare för islandshästridning.

Många av oss som tävlar och tränar seriöst, och vi är många, rider också ut, ibland för en skön runda men också för att träna ökad tölt, galopparbete, lägga pass, för att utnyttja framåtdrivet så vi kan samla för kort tölt, som nästan kan liknas vid piaff/passage i samlingsgrad när man nått hela vägen osv.

Islandshästkulturen är oftast väldigt peppande och positiv. Sporten har vuxit mkt kraftigt de senare åren men präglas fortfarande av familjär ton, hela vägen upp i eliten. Det är seriöst men oftast väldigt trevligt.

Jag hade definitivt inte tvekat om ponnyn är bra i flock.
 
Att ha en ickeislandshäst på ett islandshäststall, för och nackdelar? Dottern har en blandrasponny och ska flytta, och precis bredvid där de ska bo ligger ett sånt stall. Är det en god idé?
Börja med att fråga dem om de tar emot inhyrningar av annan ras. Jag känner till en del stall där det bara står islandshästar och att de enbart tar emot islänningar som inhyrningar där. Det finns säkert alla varianter, men se till att dottern frågar om just det innan hon funderar mer på saken.
 
Jag håller med lite olika här. Funkar ponnyn i flock och de tar emot hästar av andra raser (jag vet en del som inte gör det för att andra raser för ofta inte klarar av flocken med islandshästar, det blir bråk och skador). Funkar stallet för era krav och behov så borde det kunna funka bra.

Hade jag haft en tregångare av något slag hade jag inte tvekat att rida för vissa av mina islandshästinstruktörer. Kanske inte alla jag ridit för men en stor andel. Jag upplever att i vissa fall så rider 'storhästmänniskor' inte ut på samma sätt, de tycker att 1-1,5 timmar är en långtur meden en långtur för majoriteten islandsfolk jag känner är som minst 3 timmar. Kanske bara är de jag träffat på, jag vet inte.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har fått nytt jobb. Något helt annat än innan och byter verkligen riktning i livet. Blev nästan head-huntad till tjänsten (som...
2
Svar
28
· Visningar
1 752
Senast: fio
·
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 560
Senast: Johannna1
·
Övr. Barn Precis varit hos barnpsykolog och pratat om sonens sömn. Hon tycker att vi ska lära honom att somna själv. Vi kan sitta bredvid...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 697
Senast: CaisaCax
·
Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
4 670
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp