Ha råd att ha två hästar?

evis

Trådstartare
Hur har ni som har fler än en häst råd? Vad räknar ni på att ni lägger ner per månad på era hästar?

Jag funderar fram och tillbaka på om jag har råd att flytta hemifrån. Har tre hästar idag men jag har insett att tre kommer jag inte ha råd (och tid?) med vilket jobb jag än kan hitta, så om jag flyttar blir det två som följer med. Har hittat ok stall där hyran är 1300. Då ingår in o utsläpp, alla fodringar, "grov"-mockning, hö (av god kvalitet, dock ej analyserat - om flytten blir av skaffar jag analys), korn och havre (egenskördat på gården, krossat), spån. Eget kraftfoder, saltsten och liknande får man betala själv. Vad den summan landar på varje månad beror ju så mycket på hur bra höet är - men om man räknar överkant kanske 500 kr/mån? Eller mer?
Ca 1 mil till stallet så där går det ju bensinkostnader med, bilen drar 0,5l så räknar jag med "säkerhetsmarginal" 500 kr/mån för bensin till o från stallet.

Hovslagare, 450 kr per helskoning. Nu går mina barfota sommartid och jag har inte riktigt koll på vad han tar för verkning (om han ens TAR betalt för det...) - 200 kr. Räknar jag för vinterskoning from nov-april och sedan barfota så går det på ca 350 kr/mån.

Försäkring, där har jag inte riktigt koll på vad det går på. Två kallblodstravarmärrar som dock INTE startar/travtränas längre utan går som ridhästar nu, 11 och 12 år. Veterinärvårdsförsäkring, ingen liv. Måste kolla upp det.

Isf blir det att flytta ihop med pojkvännen, så lägenhetshyran landar på 1450 kr/mån. Elen närapå 500 kr/mån vad jag förstår det som (delat på två såklart, så 250 kr för mej).

Mobilen - räckar med 100 kr/mån där.
Telefon - räknar på ungdomsabbonnemang 375 kr/kvartal delat på två = 50 kr/mån.
Internet - har ändå ingen dator och kanske lika bra att inte skaffa. Finns inte bredband.

Sen har jag då bilen, avbetalningen 500 kr/mån, försäkringen 230 kr/mån. Sen vad den kommer att kosta per mån beror ju så mycket på vad jag för jobb jag hittar, om jag har möjlighet att samåka dit osv.

Men räknar jag såhär så ska jag kunna få råd med båda hästarna, beroende på vilket jobb jag kan hitta. men är det några kostnader jag glömmer bort? Exvis vad kan man behöva räkna på mat & hygienartiklar per månad som sambo? Jag är vegetarian, liiite billigare ska det ju vara men riktigt säker på det är jag inte.
Kläder/nöjen går de pengar som "blir över" efter andra räkningar till.

Samtidigt är det ju många kostnader utöver det som kommer nästan varje månad iaf, tex equiatriker/equiterapeut-besök, utrustning, träning osv men det får man kanske se som lyx - om pengarna finns.
Skulle nån av hästarna bli skadade så har jag dels en sparad "buffert", och dels föräldrar som ställer upp med pengar när som helst.

Finns det mer jag behöver tänka på?

mvh Evelina
 
Oförutsedda utgifter såsom veterinär, bilreparation, avdrag på ev. lön vid längre sjukdom osv.
Hemförsäkring måste du ju ha också, kanske lite möbler....det går åt mer åengar än man tror. Jag har en stallhyra på 2300:-/månad inkl. allt utom mockning men jag räknar ändå med att hästen kostar mig 5000:- /mån inkl. vet.vård, försäkring, hovlagare, utrustning, tillbehör, träning, ridhuskort, transport.....det bär iväg.
Lycka till
 
Hej!
Jag hade haft 2 hästar, varmblodstravarmärrar. Men just nu har jag bara 1, pga tidsbrist och inte hade råd. Nu har jag ju inge´jobb,går på datakursen,klarar mej hyfsat med ekonomin och är väldigt glad att jag inte har två hästar idag för annars hade jag absolut inte råd till mat, t.ex
Den ena märren är utlånad och ska säljas till fodervärden så småningom.
Har man ett jobb,så går det ju ngt bättre!!
 
Kan inte svara på vad det kostar att ha häst, men om du vill ha hjälp att beräkna din hushållsbudget (man vill ju liksom se det ekonomiska utrymmet för hästen när man har betalat för att leva själv...) så finns det en bra budgetkalkyl på konsumentverkets hemsida. Rekommenderas. Bifogar länken http://www.budgetkalkylen.konsumentverket.se/
 
Klart det går - jag har levt på studielån och haft två hästar. Frågan är om det är värt det ekonomiskt och inte minst när det gäller t i d! Jag jobar heltid och har två hästar jag behöver rida men det är tufft - ofta får jag välja vilken som ska ridas om jag ska ha nåt liv utanför stallet. Jag har haft 2 hästar sen -90 men oftast en ridbar och en unghäst och då funkar det bättre. Den period jag pluggat har jag också haft mer tid än vad jag har nu. Att sluta jobba runt 17 och sen rida 2 hästar i kolmörker är inte roligt längre.
 
Glöm inte att du själv ska gå till tandläkaren nån gång om året. Kanske ha någon olycksfallsförsäkring på dig själv, hemförsäkring osv. Har oxå funderat starkt på att skaffe en till utöver den jag redan har, men frågan är om jag vill vända på varenda krona jag får in, inte ha råd med karensdag, inte kunna välja ett stall för det är dyrare osv. Jag landar säkerligen runt 4000:- /mån vintertid för min häst. Rider inte lektion SÅ ofta. Står visserligen i en storstad, men på ett stall som är hyfsat billigt.
Jag räknade så här på mig själv:
Hyra 3500:-
Mat och dyl 3000:-
Häst 4000:-
=10500:-
Eftersom jag inte vill jobba 100% så kan jag inte spendera så mkt mer heller. :crazy:
 
Jag har egen gard med eget ho osv, sa min stallhyra ar inte sa dyr. Dessutom far jag allt span gratis av en fabrik som tillverkar pallar.

Men kan du inte forsoka fa tag pa en medryttare som rider ett par ganger i veckan, far tavla ibland osv, och som betalar lite for uppehallet av hastarna??
 
Men även om det går att få ihop ekonomiskt så är det tajt att hinna med att rida 2 hästar varje dag om man jobbar heltid. Särskilt om man vill ha nåt socialt liv utanför stallet. Efetr drygt 20 år med hästar har jag upptäckt att jag faktiskt vill ha det.
 
hmmm, billigare att vara vegetarian??? tror jag inte. Inte om du äter rätt iaf...
Skämtåsido...
Eftersom du har en olycksbuffert kan det gå!
Men det känns nog skralt i början!
JAg har fixat det bra ska du veta...
Skaffat jobb med mat- äter vad jag behöver på en dag för 29:-... Frukost och lunch. lagad mat.
Kankse behövs de en macka eller två på kvällen men då brukar jag åka till m&p som bor nära. Hyran bet pojkvännen eftersom jag tjänar så mkt mindre... SNÄLL!!!
Men nu flyttar vi nog snart till egen gård så då blir det gemensam ekonomi... Undrar om han vet om att han älskar att handla hästsaker bara... :crazy: ;)
 
Minimum varje månad som två hästar kostar oss är 3000 kr. Och då är bara baskostnaderna inräknade, stallhyra, foder, hovslagare. Oftast blir nog kostnaderna runt 4000 kr istället...om nu inte veterinären måste ut...

Ändå har vi förhållandevis billiga hyreskostnader...

Mvh Norrland :bump:
 
Grovt räknat så kostar det ca 2000kr/häst för mig och månad.
Då är följande inräknat:
stallhyra

kraftfoder
spån
hovslagaren(var åttonde vecka)
försäkring

Utöver detta kommer ju saker som årlig veterinärkontroll, tandvård, oförutsedd veterinärvård, täcken, sadlar och andra saker som hör till, avmaskningar, vaccineringar, tappskor osv. i all evighet...
 
Det beror ju mkt på vad det är för typ av hästar man har. Jag skulle aldrig ha råd att ha en till av samma typ som jag har nu då hon kräver så jäkla mkt mat. Vågar knappt tänka på hur mkt pengar jag lägger på foder varje månad! :crazy: Och så beror det ju på vad man har hästen till. Jag tränar regelbundet för instruktör så det går ju oxå på en hel del med tanke på att jag måste hyra tranport oxå, för att inte tala om vad det kostar att tävla! Så jag får nog skaffa mig en mer stabil ekonomi om jag ska köpa en häst till! Frågan är hur tiden ska räcka till att rida och sköta två hästar med ett heltidsjobb! :p
 

Liknande trådar

Hundhälsa Doris fick för någon månad sedan diagnosen elakartad tumör som antagligen kommer sprida sig. Eftersom hon är 13 år kände jag inte att...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 144
Senast: Lillefrun
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 722
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 199
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 795
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp