Ha råd med flera hästar ?Hur gör ni ?

Krans

Trådstartare
Dethär är absolut ingen hoppa- på- tråd men jag är så nyfiken på hur folk har råd att ha flera hästar ? Säg minst 2 st. Hur får ni pengarna att räcka ? Smarta spar- tips ? Jag menar, alla hästar måste ju ngn gång vaccineras, få tänderna kollade, hovslagar- be sök.Har ni alla försäkrade ? Har ni ngt skilt häst- konto ? Själv har jag bara en häst, funderar om det skulle funka ekonomiskt att ha 2 st hemma ? Verkar som om det funkar för många.Räknar och räknar och kliar mig i huvet...Är lite rädd att ta in hyresgäst, vill hellre skaffa en sällskapshäst jag äger själv.
 
Dethär är absolut ingen hoppa- på- tråd men jag är så nyfiken på hur folk har råd att ha flera hästar ? Säg minst 2 st. Hur får ni pengarna att räcka ? Smarta spar- tips ? Jag menar, alla hästar måste ju ngn gång vaccineras, få tänderna kollade, hovslagar- be sök.Har ni alla försäkrade ? Har ni ngt skilt häst- konto ? Själv har jag bara en häst, funderar om det skulle funka ekonomiskt att ha 2 st hemma ? Verkar som om det funkar för många.Räknar och räknar och kliar mig i huvet...Är lite rädd att ta in hyresgäst, vill hellre skaffa en sällskapshäst jag äger själv.

Det beror väl på vad man har för inkomster, och vad man har för övriga utgifter.

Jag har hög inkomst, bor billigt och har inga lån förutom på bostaden.
Hästarna är skodda under vintern - de som ska vara igång - men går oskodda på sommaren. Det håller ner hovslagerikostnaderna.
Vaccination: jo men det gör man ju bara en gång om året per häst när de väl är uppvaccinerade.
Jag har inte hästarna försäkrade men har en ordentligt buffert.
 
Dethär är absolut ingen hoppa- på- tråd men jag är så nyfiken på hur folk har råd att ha flera hästar ? Säg minst 2 st. Hur får ni pengarna att räcka ? Smarta spar- tips ? Jag menar, alla hästar måste ju ngn gång vaccineras, få tänderna kollade, hovslagar- be sök.Har ni alla försäkrade ? Har ni ngt skilt häst- konto ? Själv har jag bara en häst, funderar om det skulle funka ekonomiskt att ha 2 st hemma ? Verkar som om det funkar för många.Räknar och räknar och kliar mig i huvet...Är lite rädd att ta in hyresgäst, vill hellre skaffa en sällskapshäst jag äger själv.
För mig blir det billigare/samma kostnad att ha två hästar hemma som en inhyrd. Hästen behöver sin ponny hemma 24/7 och därför är hon lite svår att ha inhyrd.

Ponnyn går bra att rida på ridbanan utan att hästen blir knäpp, sen rids dom ut tillsammans, åker till ridhuset och på hoppträning tillsammans. Fungerar för mig!
 
Har fem hästar hemma på lösdrift. Det är islänningar och två är skodda just nu. Försäkring har de, bra vetrinärvård, men inte liv.

Landar nog på 6-7 000 per månad med allt utslaget. Har inte så höga övriga kostnader, och vi är höginkomsttagare.

Kostnader för lektioner eller tävlingar får tillkomma efter lust, tid och ekonomi.
 
Har 2 ponnyer(fjording och shettis), eget stall(lösdrift), egetproducerat hö(tar tillräckligt för att sälja så att det betalar diesel, snören, maskiner), strör med halm, lågt livvärde på försäkringarna, fjordingen skos och den lilla bara verkas.
Är låginkomsttagare och jobbar max 70%, min man jobbar heltid men är inte välbetald. Vi har en relativt stor gård som vi har lån på. Andra intressen som våra 2 hundar, jakt och bilar. Lägger även en del pengar på hemmet.
Vi klarar oss bra! Prioriterat bort resor, krogen, dyr shopping och ingen av oss använder tobak. Vi unnar oss dock god mat och tycker inte att vi på något sätt snålar eller kämpar med pengar. Sparar rätt bra varje månad.
 
För mig handlar det om prioritering. Hästarna är egentligen det enda jag lägger pengar på förutom det som är helt livsnödvändigt. Mina två kostar ca 3700 kr/månad utslaget på ett år. Då ingår bra foder, torv, hovslagare (båda är skodda runt om året om) vaccinationer (där ingår även hundens och kattens vaccinationer och tandkoller), tandkoll, utrustning och försäkring. Jag bor billigt, äter billigt och lever billigt. Jag reser inte, har inga andra dyra intressen utan jag lägger mina pengar på hästarna.
 
Jag har haft 2 i omgångar, sist var det min häst + dotterns ponny (han var så billig i drift att han kändes nästan inte i plånboken :D) o nu har jag min häst + en unghäst.

Spartips skulle jag säga, framför allt hitta en billig o bra foderleverantör. Bra pris på grovfoder gör mycket. Sen har jag bytt till Granngårdens kraftfoder, kostar 4 kr/kg mindre än det förra som jag hade och det gör mycket när dom äter ett kilo var om dagen! :idea:

Unghästen går oskodd än så länge, så han är inte så dyr på skoningsfronten.

Sen gäller det att dom håller sig friska :o:crazy:

Sen är det som TinyWiny säger, prioritering här i livet. Jag lägger inte pengar på så mkt annat.
 
Det beror ju helt på vad man har för inkomster och möjligheter med mera.
Vi har är höginkomsttagare och bor på egen gård.

Har snart 4 st små ponnyer (den största är kat B), har dem hemma och de går oftast på lösdrift = det mesta blir relativt billigt i drift, i alla fall för min del. Halm i storbal, sågspån från granne, hö på storbal etc.
Russet är den enda som är skodd, de andra barfota och verkas var 7 vecka av hovslagare, jag raspar däremellan själv vid behov.

Nu har 2 av dem lyckats vara mycket sjuka och skadade i vinter så det har ju kostat på, men har buffert för det samt höga veterinärvårdsförsäkringar.
Tandläkare 1 gång per år för russet som körs, övriga vid behov. Alla är vaccinerade förstås.

Jag åker på någon utställning per år med en eller två ponnyer, så har inga enorma tävlings och träningskostnader direkt. Enstaka kurs när andan faller på kanske, annars knappt något sådant alls. Köper inte mycket ny utrustning utan har ett rätt stort lager efter 25 år med hästar, och lägger pengar på bra kvalitet och begagnat av bra märke. Köper inget om jag inte behöver, sällan jag handlar saker för att det är snyggt nu för tiden utan tänker efter före jag handlar. Sedan lägger jag inte speciellt mycket pengar på andra saker åt mig själv heller. I år har jag bara köpt ett plagg och det var en vårjacka jag nyligen köpte.
 
Senast ändrad:
Har två hästar som jag har inhyrda. Båda är fullt försäkrade och skos året om. Tävlas och tränas för tränare. Vaccineras och tandkollas förstås.

Jag har bra inkomst, räknas som höginkomsttagare, bor väl inte superbilligt men i hyresrätt så har inga lån utöver studielånet. Rätt moderat stallhyra för hästarna, där dessutom grovfoder av bra kvalitet ingår - just den delen betyder mycket!

Känner att hästkostnaden skulle kunna bantas rätt mycket om det behövdes, framförallt skulle ju då träning o tävling få stryka på foten. Skulle de skada sig/bli sjuka så finns både försäkring och viss ekonomisk buffert!
 
Har 2 nu.
Ja dom är försäkrade men inte A1 och utan liv, skor gör jag själv då jag är utbildad hovslagare.

Ett tips är att köpa en som inte är så dyr i foder, hade 2 hästar och 1 A ponny innan men fick ta bort 1 häst och ponnyn och köpte 1 häst, nu är mitt hästägande dyrare än innan:meh:
 
Har 3 hästar hemma. 2 stora som skos med 7 veckors intervaller. Har den ena försäkrad med liv de andra 2 enbart veterinärvård.

När jag hade en häst uppstallad och med högre försäkring i liv kostade det mig mer än att ha 3 hästar hemma på box.

Nu har jag turen att ha en belyst ridbana hemma på vinterhalvåret blir det en del åkande dock
 
Det "enklaste" rådet är att bli höginkomsttagare.

Jag har för tillfället två ponnyer, dotterns B-ponny och min egen C-ponny. Har haft andra hästar tidigare och som mest fyra stycken samtidigt.
Stallhyran för de två inklusive halm, hö, kraftfoder och mineraler kostar totalt 6 000 kronor per månad.
Hovslagare 2 500 kronor varannan månad. (Extra på vintern om de ska ha snösulor.) Båda ponnyerna är skodda runtom.
Försäkring är inte superdyrt för ponnyer men jag kan inte säga en exakt siffra.
Vaccination en gång per år vet jag inte riktigt vad det kostar men i det stora hela försumbart.
Tävlingar och träningar är svårt att säga en exakt summa på och jag vågar faktiskt inte ens gissa.

Det som drar iväg är om någon häst blir sjuk eller skadad alternativt att det behövs nya sadlar.
Utrustning i övrigt köper jag gärna begagnat. Till exempel köpte vi igår ett fleecetäcke, ett schabrak och ett ylleländtäcke för totalt 150 kronor.
 
Det "enklaste" rådet är att bli höginkomsttagare.

Jag har för tillfället två ponnyer, dotterns B-ponny och min egen C-ponny. Har haft andra hästar tidigare och som mest fyra stycken samtidigt.
Stallhyran för de två inklusive halm, hö, kraftfoder och mineraler kostar totalt 6 000 kronor per månad.
Hovslagare 2 500 kronor varannan månad. (Extra på vintern om de ska ha snösulor.) Båda ponnyerna är skodda runtom.
Försäkring är inte superdyrt för ponnyer men jag kan inte säga en exakt siffra.
Vaccination en gång per år vet jag inte riktigt vad det kostar men i det stora hela försumbart.
Tävlingar och träningar är svårt att säga en exakt summa på och jag vågar faktiskt inte ens gissa.

Det som drar iväg är om någon häst blir sjuk eller skadad alternativt att det behövs nya sadlar.
Utrustning i övrigt köper jag gärna begagnat. Till exempel köpte vi igår ett fleecetäcke, ett schabrak och ett ylleländtäcke för totalt 150 kronor.

*Ska bara trycka tillbaka ögonen i hålorna igen*
Vad där för drömpriser?! Hur kan det vara så billigt i Skåne?! Mängdrabatt?! :eek: :D

Alltså, om jag bara räknar "det basala", och ändå exkluderar träningar och tävlingar, landar jag på närmare det dubbla av vad du betalar för stallhyra, foder och hovslagare för två. Räknar jag med träningar och tävlingar hamnar jag på det dubbla eller vissa månader t.om. mer än de summor du skriver ovan. Och då har jag bara en häst! Nu har denna häst förvisso vissa specialbehov i form av "ambulerande klinikhovslagare" och en del fodertillskott, men ändå. Då är ändå stallhyran billig, ca. 4 000 kr/mån inkl. extra torv.
 
*Ska bara trycka tillbaka ögonen i hålorna igen*
Vad där för drömpriser?! Hur kan det vara så billigt i Skåne?! Mängdrabatt?! :eek::D

Alltså, om jag bara räknar "det basala", och ändå exkluderar träningar och tävlingar, landar jag på närmare det dubbla av vad du betalar för stallhyra, foder och hovslagare för två. Räknar jag med träningar och tävlingar hamnar jag på det dubbla eller vissa månader t.om. mer än de summor du skriver ovan. Och då har jag bara en häst! Nu har denna häst förvisso vissa specialbehov i form av "ambulerande klinikhovslagare" och en del fodertillskott, men ändå. Då är ändå stallhyran billig, ca. 4 000 kr/mån inkl. extra torv.

Det är nog bara du som inte har koll på prisläget i landet i stort ;)
Däremot låter det orimligt dyrt att varje månad betala över 15 000 kronor per månad. (Om du nu inte rider för tränare fem dagar per vecka förstås.)

Det är inte billigt runt de större städerna i Skåne. Jämför jag med när jag bodde i Kalmar och Finspång så är det här väldigt dyrt även om Stockholm har ett ännu högre prisläge.
 
Det är nog bara du som inte har koll på prisläget i landet i stort ;)
Däremot låter det orimligt dyrt att varje månad betala över 15 000 kronor per månad. (Om du nu inte rider för tränare fem dagar per vecka förstås.)

Det är inte billigt runt de större städerna i Skåne. Jämför jag med när jag bodde i Kalmar och Finspång så är det här väldigt dyrt även om Stockholm har ett ännu högre prisläge.


Hmm...Kanske det :p
Alltså, ska jag komma över 15 000 kr, då måste typ alla tillskott ha tagit slut samtidigt, samt jag räkna med tävlingar och träningar också. Däremot runt ca. 12-13 000 kr är det inte ovanligt att det blir tillslut, om man ska räkna med hovslagare, att åtminstone några foder/tillskott tar slut samtidigt och därtill försäkringsräkningen.

Jaha :eek: Trodde det var snorbilligt där nere (om nu stallet inte möjligtvis låg typ 5 min från stadskärnorna).
Jo, Stockholm är väl säkert "värst i klassen", som vanligt... :cool:
 
Hmm...Kanske det :p
Alltså, ska jag komma över 15 000 kr, då måste typ alla tillskott ha tagit slut samtidigt, samt jag räkna med tävlingar och träningar också. Däremot runt ca. 12-13 000 kr är det inte ovanligt att det blir tillslut, om man ska räkna med hovslagare, att åtminstone några foder/tillskott tar slut samtidigt och därtill försäkringsräkningen.

Jaha :eek: Trodde det var snorbilligt där nere (om nu stallet inte möjligtvis låg typ 5 min från stadskärnorna).
Jo, Stockholm är väl säkert "värst i klassen", som vanligt... :cool:

Men försäkringen ska rimligen slås ut på ett år och hovslagare är vanligast varannan månad. Det blir ju inte riktigt rättvisande jämförelse annars :)
Stallet ligger ca 15 minuter från Malmö och har Bokskogen som uteridningsmöjlighet. Det är mycket värt i Skåne där skog är nästintill obefintligt.
Jag kollade som hastigast på Blocket och hittade i Hudiksvall stallplatser med ridhus för angivet pris 1 700 kronor. Utanför Norrköping boxplatser för 1 250 kronor. Det ger en rätt hyfsad bild av vad stallplatser kostar runtom i landet.
 
Men försäkringen ska rimligen slås ut på ett år och hovslagare är vanligast varannan månad. Det blir ju inte riktigt rättvisande jämförelse annars :)
Stallet ligger ca 15 minuter från Malmö och har Bokskogen som uteridningsmöjlighet. Det är mycket värt i Skåne där skog är nästintill obefintligt.
Jag kollade som hastigast på Blocket och hittade i Hudiksvall stallplatser med ridhus för angivet pris 1 700 kronor. Utanför Norrköping boxplatser för 1 250 kronor. Det ger en rätt hyfsad bild av vad stallplatser kostar runtom i landet.

Försäkringen ja, men räkningarna kommer ju fortfarande regelbundet. Hovslagare var 5e vecka blir ju ändå varje månad, om än inte samma vecka varje månad.
 
Försäkringen ja, men räkningarna kommer ju fortfarande regelbundet. Hovslagare var 5e vecka blir ju ändå varje månad, om än inte samma vecka varje månad.

Jag betalar hästarnas försäkring en gång per år. Precis som hemförsäkring och försäkringarna på mig själv och dottern. Jag har bara bilens försäkring på autogiro varje månad.
För att det då ska bli en rättvisande jämförelse så ska totalsumman slås ut på tolv månader.
Jag skor mina hästar ca var 8:e vecka vilket funkar prima. Det gör rätt mycket skillnad särskilt eftersom din häst har ganska dåliga hovar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 553
Senast: __sofia__
·
Ekonomi & Juridik Sist jag(och mina föräldrar då)hade häst var det en relativt enkel historia. Stallplatserna kostade 800 kr i kallhyra(kollektivstall med...
2 3
Svar
53
· Visningar
10 271
Senast: lil-sis
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
38 571
Senast: scizofren
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 099
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp