Ha råd med flera hästar ?Hur gör ni ?

Fast vilken summa som är okej att lägga på en hobby är ju helt och hållet upp till den enskilda personen att avgöra. Finns inget fel i att lägga så mycket på en hobby, det som blir galet när föräldrarna betalar på det sättet är att det säkerligen är svårt sen när man får betala för allt själv. Nångång kommer den tiden då inte föräldrarna längre betalar ens hobby och att då ställa om sig till att klara hästlivet för lite pengar kan vara svårt när man är van att leva lyx med hästarna.

För mig var det inte svårt alls. Det går att vara medveten om kostnaderna och förstå dem trots att man får support hemifrån.
Jag har flera vänner som även i vuxen ålder fått hästarna betalt av föräldrarna. En del har nog fått hästar och det som rör dem för upp till någon mille per år. Det har gått fint även för dem att sas bli vuxna och klara sig själva. Och jävlar vad de sliter och kämpar ödmjukt trots mkt pengasupport från föräldrar. Och innan körkort kom även skjuts till träning, tävling etc.

Jag tror det går alldeles utmärkt att kombinera frikostig support med pengar och verklighetsförankring.
Sen att alla inte lyckas med det tror jag mer beror på curling/inte lära ungarna hur världen funkar öht än kronorna i sig.
 
Jag måste fråga.
Tycker du att det är OK att föräldrar betalar allt, inklusive kost o logi o fickpengar till ett vuxet/myndigt barn som bor hemma o studerar på högskola? Tycker du att det är OK att inte klippa navelsträngen o att skrämma skiten ur nämnda barns föreställning att CSN är djävulens påfund?
Att inte tillåta @Dressyrtjejen_97 att gå ut på kvällar eller gå på fest om inte pappa lämnar o hämtar henne?

@Dressyrtjejen_97 har utvecklats enormt i sin frigörelse vis à vis föräldrarna under sin tid på buke, tycker du då att föräldrarnas beteende skall uppmuntras genom ditt inlägg?
Jag har ingen aning om vem dressyrtjejen är. Jag tycker att varje familj får göra som de vill. Vill man betala för ett vuxet barn gör man det annars inte.
Skrämmas och förbjuda tycker jag dock inte är ok.
Men många har så väldigt mycket åsikter om hur olika familjer gör med olika saker och jag förstår inte hur man ens orkar bry sig om vad andra gör med sina pengar.
 
För mig var det inte svårt alls. Det går att vara medveten om kostnaderna och förstå dem trots att man får support hemifrån.
Jag har flera vänner som även i vuxen ålder fått hästarna betalt av föräldrarna. En del har nog fått hästar och det som rör dem för upp till någon mille per år. Det har gått fint även för dem att sas bli vuxna och klara sig själva. Och jävlar vad de sliter och kämpar ödmjukt trots mkt pengasupport från föräldrar. Och innan körkort kom även skjuts till träning, tävling etc.

Jag tror det går alldeles utmärkt att kombinera frikostig support med pengar och verklighetsförankring.
Sen att alla inte lyckas med det tror jag mer beror på curling/inte lära ungarna hur världen funkar öht än kronorna i sig.
Visst kan dom sakerna gå hand i hand men ingen av dom har tyckt att pappa ska köra/ta ledigt/fixa bilen/annat när dom varit vuxna.
 
För mig var det inte svårt alls. Det går att vara medveten om kostnaderna och förstå dem trots att man får support hemifrån.
Jag har flera vänner som även i vuxen ålder fått hästarna betalt av föräldrarna. En del har nog fått hästar och det som rör dem för upp till någon mille per år. Det har gått fint även för dem att sas bli vuxna och klara sig själva. Och jävlar vad de sliter och kämpar ödmjukt trots mkt pengasupport från föräldrar. Och innan körkort kom även skjuts till träning, tävling etc.

Jag tror det går alldeles utmärkt att kombinera frikostig support med pengar och verklighetsförankring.
Sen att alla inte lyckas med det tror jag mer beror på curling/inte lära ungarna hur världen funkar öht än kronorna i sig.
Jag tror dock att det är rätt få som flyttar hemifrån och INTE tänker ”jösses vad det är dyrt att leva!” Det är först då man upptäcker vad saker och ting verkligen kostar, och lär sig att man får hushålla med de pengar man har.
 
Jag har ingen aning om vem dressyrtjejen är. Jag tycker att varje familj får göra som de vill. Vill man betala för ett vuxet barn gör man det annars inte.
Skrämmas och förbjuda tycker jag dock inte är ok.
Men många har så väldigt mycket åsikter om hur olika familjer gör med olika saker och jag förstår inte hur man ens orkar bry sig om vad andra gör med sina pengar.
Missade du att @Dressyrtjejen_97 gillade mitt inlägg i tråden?
 
För mig var det inte svårt alls. Det går att vara medveten om kostnaderna och förstå dem trots att man får support hemifrån.
Jag har flera vänner som även i vuxen ålder fått hästarna betalt av föräldrarna. En del har nog fått hästar och det som rör dem för upp till någon mille per år. Det har gått fint även för dem att sas bli vuxna och klara sig själva. Och jävlar vad de sliter och kämpar ödmjukt trots mkt pengasupport från föräldrar. Och innan körkort kom även skjuts till träning, tävling etc.

Jag tror det går alldeles utmärkt att kombinera frikostig support med pengar och verklighetsförankring.
Sen att alla inte lyckas med det tror jag mer beror på curling/inte lära ungarna hur världen funkar öht än kronorna i sig.

För mig har det gått utmärkt att lära sig om kostnader etc. trots att mina föräldrar gick in och betalade för mina hästar länge. Det är inte svårt att lära sig om man vill.
 
Men din pappa skulle väl inte behöva ta tjänstledigt utan lön för att köra er till tandäkaren? Du skrev att han tjänade bra, då har man ofta något slags flex eller komp att ta till. Eller frihet under ansvar.

Vet inte riktigt hur det funkar med flex på hans nuvarande jobb/om det ens finns här. På hans förra vet jag att det fanns, och att han t.o.m "fast" var hemma 1-2 ggr/vecka, men här har han rätt mycket möten och "behöver vara på plats" rätt mycket... Samt att tandläkartiden måste matcha med både mitt skolschema och hans mötesschema = svårlöst ekvation...
 
Vet inte riktigt hur det funkar med flex på hans nuvarande jobb/om det ens finns här. På hans förra vet jag att det fanns, och att han t.o.m "fast" var hemma 1-2 ggr/vecka, men här har han rätt mycket möten och "behöver vara på plats" rätt mycket... Samt att tandläkartiden måste matcha med både mitt skolschema och hans mötesschema = svårlöst ekvation...
Ja, det är ju sådana ekvationer man måste lösa hela tiden när man har häst.
 
För mig var det inte svårt alls. Det går att vara medveten om kostnaderna och förstå dem trots att man får support hemifrån.
Jag har flera vänner som även i vuxen ålder fått hästarna betalt av föräldrarna. En del har nog fått hästar och det som rör dem för upp till någon mille per år. Det har gått fint även för dem att sas bli vuxna och klara sig själva. Och jävlar vad de sliter och kämpar ödmjukt trots mkt pengasupport från föräldrar. Och innan körkort kom även skjuts till träning, tävling etc.

Jag tror det går alldeles utmärkt att kombinera frikostig support med pengar och verklighetsförankring.
Sen att alla inte lyckas med det tror jag mer beror på curling/inte lära ungarna hur världen funkar öht än kronorna i sig.
Skrev ingenstans att det inte går. Skrev att det är en risk att det kan bli så.
 
Jag har inte läst igenom tråden utan svarar enbart på ursprungsfrågan.

Jag har i dagsläget en häst, men hon är dyr i drift. Dels har vi haft en del otur (varav en stor del troligast går att koppla ihop med året innan hon kom tillbaka till mig - hon kom inte helt fräsch om vi säger. Men också sånt som varit otur, helt enkelt.) under de två år jag haft henne, vilket lett till en handfull veterinärräkningar. Ovanpå det skoddes hon på klinik hösten -16 till december -17, vilket kostade ca 2000-2800:-/gång + hyra släp + bensin (ca 20mil t/r). Nu provar vi sen årsskiftet att sko hemma igen - funkar det inte i längden så får vi återgå till klinikhovis. Försäkringen är billig, men hon träffar regelbundet fysioterapeut/equiterapeut i förebyggande syfte. Damen är "kinkig" med utrustning och inte minst sadlar - ligger den inte 100 så får det vara (inget justerande här inte...) och eftersom hon lätt får spänningar i ryggen så är det inget att diskutera. På tal om den känsliga ryggen så fordrar den också ett berg av täcken. Listan fortsätter... Ärligt talat: med en ordentlig buffert för veterinärvård på kontot, skulle jag nog kunna ha två hästar för samma pengar som jag har en för nu. Åtminstone om jag inte väljer två hästar vars försäkringar är svindyra, och förutsatt att jag inte får för mig att träna/tävla varenda helg.
 
Jag har två hästar och är verkligen inte höginkomsttagare. Får ut typ 14000 efter skatt.
Bor utanför Stockholm och har båda hästarna på en lösdrift som är ganska billig, köper billigt hö från bonden i närheten, fodrar inte med så mycket kraft foder, och har en ganska billig hovslagare. Båda hästarna är försäkrade och har en buffert ifall något skulle hända med dem. Så det går. ;)
 
Jag har två hästar och är verkligen inte höginkomsttagare. Får ut typ 14000 efter skatt.
Bor utanför Stockholm och har båda hästarna på en lösdrift som är ganska billig, köper billigt hö från bonden i närheten, fodrar inte med så mycket kraft foder, och har en ganska billig hovslagare. Båda hästarna är försäkrade och har en buffert ifall något skulle hända med dem. Så det går. ;)
Jag är imponerad att du får pengarna att räcka.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 552
Senast: __sofia__
·
Ekonomi & Juridik Sist jag(och mina föräldrar då)hade häst var det en relativt enkel historia. Stallplatserna kostade 800 kr i kallhyra(kollektivstall med...
2 3
Svar
53
· Visningar
10 270
Senast: lil-sis
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
38 560
Senast: scizofren
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 095
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp