Ha råd med träningar?

Jag hade en deal med min tränare där jag t ex mockade åt henne eller motionerade hennes häst när hon var bortrest (longering, handhäst). Det förutsätter väl iofs att en har hästarna i samma stall. Innan vi gjorde dealen red jag lektion varannan vecka, kanske är det ett alternativ att rida lektion mer sällan?
 
Just nu, nej inga pengar till träning.

Annars en gång i veckan och läger en helg i månaden (social grej också).

Jag skulle nog gärna rida minst två pass för instruktör men även om pengarna räcker gör inte tiden det (35min med släp till tränaren).
 
Jag hopptränar varje vecka, annars blir jag rostig och mesig nu på äldre dar. Nu till våren kommer det även bli en del terrängträningar. Dressyrträningar proriterar jag bort. Tack och lov klarar jag mig utan. Brukar träna dressyr någon gång om året. Har ju inga ambitioner i den grenen högre än MSVB.
 
Jag har alltid prioriterat träningar högt, och ridit minst 1 - 2 träningar per vecka, men nu med 3 hästar så är det svårt att få pengarna att räcka till.... Borde eg. sälja en häst istället för att skaffa flera hela tiden. :angel:

Just nu står jag uppstallat hos min dressyrtränare och rider några av dennes hästar, mot lite billigare hyra och hjälp med mina egna hästar. Blir dock inte så ofta i praktiken att jag får någon "riktig" lektion iom att tränaren de flesta kväller och helger är borta och håller träningar andra ställen. Men får iaf lite tips/input de flesta gånger hon ser mig rida.
 
Vad många det är som vill träna flera gånger i veckan! Jag tycker nästan att tanken är stressande, att träna så ofta. Jag vill ha tid att fila på hemläxan, rida ut ett par gånger, lite arbete från marken och kanske något tillfälle med aktiv vila, längre skrittur eller så. För mig räcker varannan vecka, fast jag tränar enbart dressyr och inte hoppning också.
 
Kan tillägga att det är tiden som ställer till det för mig, drar gärna in på annat och lägger pengar på träning.
Prioriterar dressyr och bomträning framför hoppning. Tävlar fälttävlan, min häst hoppar det som står framför honom 😁
Hoppträningen är mer för min skull än för hästens.
 
Vad många det är som vill träna flera gånger i veckan! Jag tycker nästan att tanken är stressande, att träna så ofta. Jag vill ha tid att fila på hemläxan, rida ut ett par gånger, lite arbete från marken och kanske något tillfälle med aktiv vila, längre skrittur eller så. För mig räcker varannan vecka, fast jag tränar enbart dressyr och inte hoppning också.
För mig är det lite av en socialgrej. Men håller egentligen med du, vill träna själv emellan och rida ut. Därför tycker jag det har varit som bäst när jag har fått intensiv en eller två månader, hem och träna själv och sedan efter ett tag ta lektioner igen.
Helgkurser passar därför mig bäst nu för tiden när jag inte är lika rörlig.
 
Vad många det är som vill träna flera gånger i veckan! Jag tycker nästan att tanken är stressande, att träna så ofta. Jag vill ha tid att fila på hemläxan, rida ut ett par gånger, lite arbete från marken och kanske något tillfälle med aktiv vila, längre skrittur eller så. För mig räcker varannan vecka, fast jag tränar enbart dressyr och inte hoppning också.

Jag tyckte det blev svårt när jag började träna flera grenar, på samma häst.

Vill gärna träna dressyr varje vecka för att det inte ska gå för lång tid av egna misslyckanden mellan varje gång och för att jag ska ha känslan lite färsk sedan sist. Jag känner att jag inte är tillräckligt duktig för att komma någonstans utan hjälp men vill ändå gärna rida ett par dressyrpass själv mellan varje träning.

Sedan var det hoppträningar varannan vecka, ganska bra intervall men jag ville ju gärna hoppa själv mellan träningarna för att öva på det vi gjort och missar man en träning är en månad alldeles för länge om man är lite hopprädd och behöver stöd.

Under terrängsäsongen ville jag dessutom gärna köra det en gång i veckan, det är ingenting jag har möjlighet/vågar göra själv mellan träningarna och för att inte hinna och gå och bli rädd mellan gångerna var jag tvungen att träna varje vecka i alla fall för det mesta.

Så vissa veckor blev det tre träningar. Sen ville jag gärna hinna ta någon långtur, någon dag där vi bara är ute i skogen och lufsar, någon dag när vi är ute och galopperar ordentligt och sedan behöver ju hästkraken vila någon dag ibland också :angel:

Hjälpte faktiskt lite att försöka lägga upp det i typ 10-dagars perioder istället för att tänka veckor, på en tiodagarsperiod var det rimligare att hinna med allt (även om hopp- och terrängträningarna var fasta dagar). Men jag håller med om att det blev väldigt stressande, även om jag såklart gjorde det för att jag tyckte att det var så himla kul och givande!


Just nu har det dock gått drygt en månad sedan senaste träningen, underlaget och en mage som bara växer hjälper inte direkt till med att spä på motivationen :p
 
Och för att svara på ursprungsfrågan, hur man har råd. Jag har valt att hålla mig till min lite billigare men inte så utbildade dressyrtränare som mest har träningen som hobby och då kunna träna oftare för samma peng än om jag haft en annan tränare. Jag som inte är så jätteduktig själv känner att det ger mig mer, medan vissa vänner som är uppe högre i klasserna än vad jag är känner att de får ut mer av att rida för någon lite dyrare och välutbildad tränare som kanske kommer någon gång i månaden / varannan månad istället.
Sedan lägger jag hellre pengar på träningar än på massor av häftig och snygg ny utrustning till exempel och står väldigt billigt (men får då å andra sidan åka för att ta mig till ridhus, men paddock har vi när det är väder för det).

Sedan är det nog rent krasst så att jag har valt bort mycket annat i de perioder jag tränat mycket. Jag har varken haft tid eller råd med några andra intressen.
 
För mig är det lite av en socialgrej. Men håller egentligen med du, vill träna själv emellan och rida ut. Därför tycker jag det har varit som bäst när jag har fått intensiv en eller två månader, hem och träna själv och sedan efter ett tag ta lektioner igen.
Helgkurser passar därför mig bäst nu för tiden när jag inte är lika rörlig.
Ah, förstår tror jag. Det kanske ändrar sig för mig framöver då jag flyttar ut på landet till ett ministall, från ett jättestall med 100 hästar. Att jag då också vill träna mer pga den sociala delen. Får väl se. :)
 
Ah, förstår tror jag. Det kanske ändrar sig för mig framöver då jag flyttar ut på landet till ett ministall, från ett jättestall med 100 hästar. Att jag då också vill träna mer pga den sociala delen. Får väl se. :)
Det tror jag nog, även om det kanske tar något år. :) Så var det för mig i.a.f. först njöt jag av att vara alldeles själv och nu tycker jag det är skönt att träffa likasinnade då och då.
 
Jag rider för dyr tränare som kommer ganska sällan och däremellan har jag vänner på samma nivå som mig som hjälper mig. Att kunna rida tillsammans och ge varandra lite tips på vägen kan betyda väldigt mycket och skulle säga att det är underskattat att hjälpas åt på det viset. Bara att få påminnelse om att korta tyglarna, justera tempot, att en håller för mycket i högertygeln osv är guld värt!
Extremt vanligt vid hundträning. Tycker fler ryttare också borde träna ihop :) som du säger. Småfelen kan även en träningsvän se.
 
Vad många det är som vill träna flera gånger i veckan! Jag tycker nästan att tanken är stressande, att träna så ofta. Jag vill ha tid att fila på hemläxan, rida ut ett par gånger, lite arbete från marken och kanske något tillfälle med aktiv vila, längre skrittur eller så. För mig räcker varannan vecka, fast jag tränar enbart dressyr och inte hoppning också.


Om man håller på med både hopp och dressyr och inte prioriterar någon kan jag förstå att man vill träna bägge för tränare. Dock känner jag rätt få som verkligen rider för tränare varje vecka i både hopp och dressyr.

Jag rider bara dressyr och en gång/vecka tycker jag ger massor. Ger struktur att träna självständigt däremellan och jag planerar rätt noga hur jag lägger upp det och rider ut däremellan planerat osv.
Tycker en gång/vecka ger stor plats att rida själv däremellan .

Det blir även ibland pauser på veckoträningen såklart på årsbasis även för mig, samband med att tränaren är iväg på meetings/tävlingar för att hjälpa elever , samt även i samband med storhelger osv. Eller om jag ska bort eller ngt annat.

Men utöver det tycker jag det ger oerhört mycket att ha en fast träning en gång/vecka 👍

Ska väl tillägga att jag står uppstallad hos min tränare sen flera år nu och då blir det väldigt lätt att bolla /få ett öga däremellan på vardagsbasis eller närhelst . Det är såklart guld 😄
 
Senast ändrad:
Om man håller på med både hopp och dressyr och inte prioriterar någon kan jag förstå att man vill träna bägge för tränare. Dock känner jag rätt få som verkligen rider för tränare varje vecka i både hopp och dressyr.

Jag rider bara dressyr och en gång/vecka tycker jag ger massor. Ger struktur att träna självständigt däremellan och jag planerar rätt noga hur jag lägger upp det och rider ut däremellan planerat osv.
Tycker en gång/vecka ger stor plats att rida själv däremellan .

Det blir även ibland pauser på veckoträningen såklart på årsbasis även för mig, samband med att tränaren är iväg på meetings/tävlingar för att hjälpa elever , samt även i samband med storhelger osv. Eller om jag ska bort eller ngt annat.

Men utöver det tycker jag det ger oerhört mycket att ha en fast träning en gång/vecka 👍

Ska väl tillägga att jag står uppstallad hos min tränare sen flera år nu och då blir det väldigt lätt att bolla /få ett öga däremellan på vardagsbasis eller närhelst . Det är såklart guld 😄

Ja, har stått i samma stall som min tränare i 1,5 år och har lite samma erfarenhet som du, att det inte alltid är en regelrätt lektion. :)

Flyttar nu tillbaka till Sverige och ut på landet, får se när jag hittar en ny tränare. Tror dock att varannan vecka räcker för mig egentligen, jag har inga tävlingsambitioner och behöver inte klara några kval. :p
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 161
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 282
Senast: Vinur
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 595
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 611

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp