Ha två boenden för hästen

Bellsy

Trådstartare
Hej! Funderar över något som jag inte kan hitta råd om någonstans på nätet. Jag delar min häst med min mamma och vill nu flytta 1 timme bort till hästgård. Min mamma går inte med på att jag flyttar hästen dit och att hon kommer dit för att sköta och rida. Vi har hästen halva veckan var.
Nu till min fundering. Skulle det vara möjligt att flytta hästen regelbundet mellan de två stallen? Jag tänker främst på hans mående då, med tanke på att flock och till viss mån även rutiner kommer skiljas åt på de olika ställena.

om det skulle vara möjligt, i vilken form tror ni det skulle funka isåfall? Varannan vecka, två veckor i taget, ett ställe framförallt med att jag tar hem honom en vecka i månaden, en vecka varannan månad? Ja, hjälp mig spåna på här. Känns trist att flytta till en hästgård utan min älskade häst.

det finns självklart hästsällskap på båda ställen.

i övrigt om hästen: lugn och trygg och är inte så krävande gällande rutiner (även om vi har dem förstås, basic att hästar behöver rutiner). Kan gå ut sist i hagen utan problem och utan hets. Har åkt iväg på träningsläger 1 vecka utan att han verkade påverkas negativt på något sätt. 9 år gammal och hobbyrids i dressyr, hoppning och i skogen samt körs i skogen.

Vad tror ni? Skulle man kunna på något sätt flytta honom relativt ofta mellan stallen utan att riskera en sönderstressad häst?

Tacksam för tankar!
 
Jag tycker det låter rörigt, men vi har naturbruksgymnasium här i närheten, där många elever har med sina hästar. Sen tar de med den hem på lov, över sommaren och nu när det varit perioder med distansundervisning tex. Inte insatt i hur de enskilda hästarna mår, men utifrån verkar det fungera bra. Man kanske kan höra sig för på något sådant ställe hur de brukar lägga upp det. En vecka i månaden till exempel blir väl inte så mycket mer än vad vissa åker på tävlingar och meetings egentligen.
 
Det är så olika hur hästar tar saker. Flera av mina hade varit helt ok med att veckopendla medan andra blir jättestressade. Det är ju ingen optimal lösning direkt, bäst vore väl om.hästen hade ett hem som bas och kanske åkte bort nån helg eller vecka här och där.
 
Hästar är ju individer och skulle såklart ta upplägget olika bra men generellt säger jag nej. Jag skulle personligen inte vilja utsätta min häst för det, jag vill att hon har ett hem där hon kan känna sig hemma och trygg.
 
Min häst älskar att få komma ut och resa.

Men som mest varannan månad skulle jag kunna testa om det fungerar.
Sen är smittorisken alltid att ta ställning till. Men är det 2 ställen där det sällan rör på sig med nya hästar tävlingar mm så kan det fungera. Men jag hade nog funderat på att skaffa en häst till i första hand.
 
Hej! Funderar över något som jag inte kan hitta råd om någonstans på nätet. Jag delar min häst med min mamma och vill nu flytta 1 timme bort till hästgård. Min mamma går inte med på att jag flyttar hästen dit och att hon kommer dit för att sköta och rida. Vi har hästen halva veckan var.
Nu till min fundering. Skulle det vara möjligt att flytta hästen regelbundet mellan de två stallen? Jag tänker främst på hans mående då, med tanke på att flock och till viss mån även rutiner kommer skiljas åt på de olika ställena.

om det skulle vara möjligt, i vilken form tror ni det skulle funka isåfall? Varannan vecka, två veckor i taget, ett ställe framförallt med att jag tar hem honom en vecka i månaden, en vecka varannan månad? Ja, hjälp mig spåna på här. Känns trist att flytta till en hästgård utan min älskade häst.

det finns självklart hästsällskap på båda ställen.

i övrigt om hästen: lugn och trygg och är inte så krävande gällande rutiner (även om vi har dem förstås, basic att hästar behöver rutiner). Kan gå ut sist i hagen utan problem och utan hets. Har åkt iväg på träningsläger 1 vecka utan att han verkade påverkas negativt på något sätt. 9 år gammal och hobbyrids i dressyr, hoppning och i skogen samt körs i skogen.

Vad tror ni? Skulle man kunna på något sätt flytta honom relativt ofta mellan stallen utan att riskera en sönderstressad häst?

Tacksam för tankar!
Inte alls en bra ide tycker jag. Om hästen står i ett vanligt innackorderingsstall med andra hästar så är det inte bra att det kommer och går hästar i flocken så hela tiden, hade jag stått i ett stall med hästar som kom och gick och ihopsläpp varannan månad hade jag inte velat stå kvar. Att jämföra ett fast hem med flock osv med att åka på träningsläger tycker jag inte går.

Jag förstår att inte hon vill åka en timma till stallet, det bästa är nog att hitta ett stall emellan er så att ni båda får lika långt att åka. Eller så får någon köpa ut hästen helt enkelt så får ni ha varsin häst.

Står hästen dock själv i en grushage eller så och inte går med andra hästar så är det såklart en annan grej, mår hästen inte dåligt över det då så är det väl bara att flytta på.
 
Alla som säger att det inte går att flytta hästar ofta har nog inte erfarenhet av att tävlingshästar ofta åker och bor på många olika tävlingsplatser, vissa någon vecka på samma ställe, andra en helg här och där osv.
Det är helt beroende på hur hästen är om den orkar åka runt.
 
Testa och se, fungerar det inte så märker ni det säkert ganska snabbt- Det verkar dock riktigt stökigt. Hur göt ni med maten exempelvis, att byta h frekvent låter inte optimalt. Och fungerar det för er att dela häst på det viset. Det är en stor skillnad på att ha häst några dagar i veckan och att ha den på heltid varannan månad eller hur ni nu gör?.

Jag antar att du själv inte är så sugen på att pendla till hästen själv när det tar 2 h bara i resväg. Det blir 7 h i veckan om ni delar lika bara i resor.
 
Jag och min kompanjon kommer i slutänden att ha tre hästar (vi har just nu två) som har två hem. Han har plats för en och jag för två.
De hästar vi har, har ännu så länge inte tyckt att det är något konstigt och anpassar sig till de rutiner som är i just det stallet, vilket är ganska stora skillnader Mellan. Metasignaler är en Förutsättning för att det ska fungera. Båda stallen är extremt små (2 i det ena och 3 i det andra) och det reses inte mycket alls så stallen är i stort sett helt isolerade.
De är också vana vid miljöbyten i form av tävlingar och premieringar/utställningar.

Perioden kommer att vara runt var sjunde vecka, då skoning sker i mitt stall och det naturligt blir ett byte då.

Just dessa hästar är lättflyttade och tar det mesta med stor ro och man kan se att de tycker det är kul att komma till ”husse” och det är skönt att komma hem till ”matte”.

Vi har faktiskt inte ens tänkt att det skulle vara ett problem då hästarna verkar mer inställda på att det ska vara rätt personer runt dem, snarare än platsen/platserna.

Men, jag kan se att det inte passar alla hästar. Vi har haft tur kanske?
 
Rent teoretiskt går det ju säkert om det är en lugn och stabil häst. Jag menar det finns ju tävlingshästar som åker runt till nya platser varje vecka normalt sett. Tror dock att dels smittorisken kan göra det svårt att hitta en stallägare som går med på upplägget och gissningsvis får ni också betala full stallhyra på båda anläggningarna. Nu vet jag ju inte om det är av ekonomiska skäl som ni delar häst men det blir säkert mycket dyrare för er att ha två stallplatser.
 
Vad tror ni? Skulle man kunna på något sätt flytta honom relativt ofta mellan stallen utan att riskera en sönderstressad häst?
Jag tänker att JAG aldrig hade orkat med att flytta hästen sådär ofta. Vad är poängen liksom? Köp loss honom från din mamma så får hon köpa sig en egen häst, eller låt mamma köpa din del så kan du köpa dig en egen häst. Det där är ju helt ohållbart i längden. Det tycker man är okej första månaden, men sen ger man upp på pendlandet.
 
Klart det går. Hur tror du tävlingshästar lever? Dom reser runt helg efter helg och det är olika rutiner även på tävlingsplatser beroende på när klasserna startar. Ibland får man fodra 4 på morgonen och ibland 7 tex. Frågan är väl snarare om du tycker det är värt att flytta runt hästen så ofta? Det låter väldigt jobbigt.
Hästar är ju vanedjur så med tiden kommer den säkert vänja sig-. Däremot hade jag nog struntat i att släppa ihop den med andra hästar när det blir så hattigt. Det är väl snarare där problemet ligger i så fall, att den ständigt måste byta flock. Går hästen ensam så är det en annan sak.
 
Varför jämförs det med tävlingshästar, tävlingshästar behöver inte gå in i en ny flock varje gång. Är väl självklart det inte är själv flytten i sej självt som är problemet utan att hästen får olika flockar och stallen måste stå ut med en häst som kommer och går och det blir ett nytt ihopsläpp varje gång.

Och att låta hästen stå ensam pga denna anledning är inte okej på något vis.
 
Varför jämförs det med tävlingshästar, tävlingshästar behöver inte gå in i en ny flock varje gång. Är väl självklart det inte är själv flytten i sej självt som är problemet utan att hästen får olika flockar och stallen måste stå ut med en häst som kommer och går och det blir ett nytt ihopsläpp varje gång.

Och att låta hästen stå ensam pga denna anledning är inte okej på något vis.
Varför skulle det inte vara ok att hästen går ensam i hagen? Jag har mina hästar ensamma i hagen och det är väl snarare regel än undantag när man har lite dyrare tävlingshästar som inte "får" skada sig. DU vet väl ingenting om hur TS häst är van att gå i hagen?
 
Tack för era tankar!

Att loss honom är förstås det mest lämpliga och mest naturliga. Problemet är att ingen av oss vill släppa honom och att vi egentligen trivs väldigt bra med att tidsmässigt bara ha häst på halvtid. Min mamma har dock sagt rakt ut att hon inte kan ha honom själv, så lösningen får nog bli att jag köper honom i slutändan.

Det som inte kommer funka är nog flockbyten, som ni säger. Han är social och att ha honom själv är inget alternativ för mig, mer än ngn helg då och då.

Tack för en intressant diskussion med flera infallsvinklar!
 
Varför skulle det inte vara ok att hästen går ensam i hagen? Jag har mina hästar ensamma i hagen och det är väl snarare regel än undantag när man har lite dyrare tävlingshästar som inte "får" skada sig. DU vet väl ingenting om hur TS häst är van att gå i hagen?
För att det är hästar..tycker inte det är försvarbart att ha en häst själv pga av dom anledningarna. Ska hästar gå själva ska det var för att hästen faktiskt inte fungerar bra med andra hästar, inte för att man vill ha flera boenden till hästen. Den ska inte offra sitt umgänge med kompisar för det.

Och det där med "dyra tävlingshästar" är bara en dålig ursäkt också enligt mig. Absolut att dom inte kanske borde gå i flock med flera andra men en kompis bör dom ha om dom fungerar med andra. Min uppfattning om "dyra hästar" så går faktiskt häromkring iallafall dom flesta med en kompis som passar dom. Det är väl när det kommer till elitnivåer som hästarna tyvärr oftare hålls en och en.

Och även om jag kan förstå att det är lockande att inte utsätta sin dyra häst för andra hästar så kommer jag aldrig tycka det är okej. Hästar vill och behöver en kompis, förutom ett fåtal som faktiskt inte fungerar bra med andra hästar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 910
Senast: Cambrie
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 893
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 983
Senast: tuaphua
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
380
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp