Kazaam

Trådstartare
Min son som är 10 år vill vara med på en sajt som heter Habbo och har en åldersgräns på 12 år. Flera av hans klasskompisar är med där, bl a hans bästa kompis.
Av principiella skäl - sidan HAR en åldersgräns på 12 år, varför finns den om inte för att respekteras?
Men även av oro - det är en community, där man kan chatta i öppna o privata rum vad jag förstår. Jag vill skydda honom från den världen ett tag till, känns det som.
Han går i fyran och hans klasskompisar pratar tydligen mkt om detta.

Har ni någon erfarenhet av denna sida?
Hur ser ni på liknande "problem"?
 
Sv: Habbo

Habbo är fruktansvärt tråkigt om inte annat.
Provade det för några år sen, och det är mycket som kostar pengar, tex. att betala med sin mobiltelefon.
 
Sv: Habbo

Habbo i sig är inget "farligt". Men sen som du säger, det är öppet och vem som helst kan skriva vad som helst.

Och som överstående skrev, om man vill ha möbler eller liknande måste man tyvärr betala, vilket gör det dyrt om man "fastnar" i det.

Men jag tycker att du ska gå in på habbo och se? Om jag ska vara ärlig hade jag nog habbo innan jag var 10, men jag har inte så lätt att påverkas av dator/tv heller..
 
Sv: Habbo

Jobbar som lärare och har nästan ingen positiv erfarenhet av hobbo... det är många som får vara med, men ganska ofta så kommer barnen och säger att någon skrev så eller så eller gjorde så eller så, får man det? Så jag ser för det mesta bara tråkigheter av det utan att vara pessismist för det vill jag inte.. finns det inte några andra alternativ? Stardoll men det är nog mest för tjejer.. sen blir det bilddagboken när de blir något år äldre.. Jag tror det är viktigt att som förälder ha koll på vad de gör och hur ded har det iafl när de är ute på nätet....
 
Sv: Habbo

Jag håller med Mirifax. Det blir ofta "tjafs" även om siterna i sig är rätt harmlösa. Eftersom jag arbetar med barn/ungdomar så är jag en rätt hård mamma. Det yngsta barnet (och även det äldsta) får hålla sig till de åldersgränser som är.

Dessutom har jag själv rätt stor koll på siter som är poppis bland skolelever.
 
Sv: Habbo

Tusen tack för svar!!
Jag har varit in och läst på Habbo, information, hur det funkar osv. Men inte sett själva sidan, det kan ju faktiskt vara en idé. :idea:

Jag är också hård med var han är på för sidor, och vad han spelar för spel. Jag har bra koll på vad han gör, och han frågar alltid om det är något nytt han vill, eller nåt han tvekar på. Han är himla bra så, han gör inget bakom min rygg. (Än så länge iaf)
Hans bästis som alltså är på Habbo, har extremt hårda föräldrar, det är väl mest det som har fått MIG att vackla... Om DOM tillåter sin son att vara där så kan det inte vara så himla hemskt, känns det som...:crazy:

Sedan har vi det med kostnaden. Han tog upp det själv igår, att han vet att endel saker o möbler kostar pengar och det lovade han att han inte skulle ha. Jag kanske låter naiv, men hittills är han som sagt oerhört pålitlig och ärlig och hittills har jag inte haft några som helst anledningar till att misstro honom eller oroa mig för att han skulle missbruka ett förtroende han fått.

Jag ska gå in på sidan o kolla iaf, hur det ser ut.
Det måste ju vara en bra början :idea:
Tusen tack så länge!
 
Sv: Habbo

Vi brukar på föräldramöten i grupper där det varit ett problem tagit upp det med föräldrarna berättat att det är 12 års gräns, de flesta brukar titta konfunderat på varandra och säga oj, det visste vi inte! Ett tips kan vara att skaffa ett eget login, jag har ett och brukar ibland kolla runder och "snoka" lite.. kanske inte ok, men man ser lite av vad som händer iafl... Lycka till!!
 
Sv: Habbo

Hans bästis som alltså är på Habbo, har extremt hårda föräldrar, det är väl mest det som har fått MIG att vackla... Om DOM tillåter sin son att vara där så kan det inte vara så himla hemskt, känns det som...:crazy:

Jag startade en Habbo-tråd för något år sedan. Här är den:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=953241&highlight=Habbo

Min dotter var med i tioårsåldern innan jag visste att det var tolvårsgräns men nu tycks hon tack och lov ha tröttnat för det var ett evigt tjat om att få köpa coola grejer att möblera sitt rum med.

Mitt eget problem var inte så mycket skitsnack med kompisarna (alla kompisar var med så därför fick hon) utan det faktum att äldre, helt okända barn har ett rätt fult språk därinne och även kan lura av barnen saker på marknaden som finns. Jag läste i tidningen nyligen att det gjorts en test om barnsajter och hur säkra de var. Habbo fick ganska dåligt betyg:

http://www.sydsvenskan.se/digitalt-och-teknik/article640233/Manga-sajter-for-unga-har-brister.html

Förövrigt hade vi föreläsning i skolan av en expert på nätsäkerhet för barn, Mats Andersson, och det var oerhört skrämmande och givande. Honom kan man kontakta för tips och råd:

http://www.dn.se/insidan/prasten-jagade-barn-pa-natet-1.726800

Varje skola borde bjuda in honom och se de exempel han visar. På två sekunder har han blivit uppraggad när han låtsas vara trettonårig tjej osv. men Mats menar också att man inte ska vara stenhård mot barnen när det gäller nätet för då gör de det hos någon annan där man inte har kontroll...
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 607
Senast: Tofs
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 254
Senast: IngelaH
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 465
Senast: liiinnea
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 053

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp