Hackad lusern, eller liknande - vilken har minst bitar?

Jag ger Havens till min, har hittills inte gjort hans foderfickor värre iaf. Finns på Granngården. De har även briketter där 1 kg lusern är pressat, och därmed i princip mjöl, kanske kan vara värt att prova?
 
Jag hade exakt samma tänk som du de sista åren av min gammtants liv. Hösilage hade hon fri tillgång på ute och även lite i höpåse i boxen, men hon tuggade och spottade ut allt, tänderna var för dåliga. Strålusern funkade inte. Så det blev MYCKET gröt av lusernpelles och betfor för henne. Ville hitta något som kunde någotsånär möta tuggbehovet och hittade Pre Alpin Senior (Agrobs) från St Hippolyt. Det är fint, fint ängshö/ örter med korta och mjukare strån. Det tyckte hon var både smakligt och lättätet och mattehjärtat blev lite lättare när hon kunde äta det.
 
Fler och fler lägger ner djurhållningen, runt där jag bor. (södra Kalmar län stämmer) När vi flyttade till vår gård för 20 år sedan var det djur (nötter, får, hästar, grisar) på 5 av gårdarna i vår by, tre av dem har inga kvar. Det ser liknande ut i grannbyarna.

Men din tanke om ensilage har slagit rot. Jag ska se om jag kan hitta sånt "några byar bort" hos den enda kvarvarande mjölkbonden i närheten. Får väl hämta i Ikeakassar, han är ju ingen storkonsument direkt så det skulle ju kunna funka.Visa bifogad fil 41374
ett år gammal bild
Lycka till med att hitta ensilage!

Det ska vara relativt lågt NDF värde, under 500 helst.

Sicken mysgubbe det ser ut att vara!
 
Fler och fler lägger ner djurhållningen, runt där jag bor. (södra Kalmar län stämmer) När vi flyttade till vår gård för 20 år sedan var det djur (nötter, får, hästar, grisar) på 5 av gårdarna i vår by, tre av dem har inga kvar. Det ser liknande ut i grannbyarna.

Men din tanke om ensilage har slagit rot. Jag ska se om jag kan hitta sånt "några byar bort" hos den enda kvarvarande mjölkbonden i närheten. Får väl hämta i Ikeakassar, han är ju ingen storkonsument direkt så det skulle ju kunna funka.Visa bifogad fil 41374
ett år gammal bild

Herregud, det var det sötaste jag sett :love:
 
Jag vet inte om det är kortare strån, det har jag inte tänkt på, men min vanligvis matglada häst ratar t.ex. Kraffts lusern men tycker att Dangro och Brogarden är goda. Jag tycker de är mycket mjukare än de andra vi provat.
 
Fler och fler lägger ner djurhållningen, runt där jag bor. (södra Kalmar län stämmer) När vi flyttade till vår gård för 20 år sedan var det djur (nötter, får, hästar, grisar) på 5 av gårdarna i vår by, tre av dem har inga kvar. Det ser liknande ut i grannbyarna.

Men din tanke om ensilage har slagit rot. Jag ska se om jag kan hitta sånt "några byar bort" hos den enda kvarvarande mjölkbonden i närheten. Får väl hämta i Ikeakassar, han är ju ingen storkonsument direkt så det skulle ju kunna funka.Visa bifogad fil 41374
ett år gammal bild
Men det var det sötaste jag sett!!! :love:
 
Jag tycker Brogaardens (finns på Granngården) är ganska småhackat, o inga hårda bitar.. Iaf inte de påsar jag köpt.
 
Det finns höbricketter vilket är hackat gräs pressat till vad som ser som tegelstenar. Tror att tanken är att man ska ge stora hästar en "sten" när man t ex är ute på tävling.
Men om man delar "stenen" blir det fint hackat gräs. Jag använde det för många år sedan när jag hade en mini med dåliga tänder. Det fungerade bra för honom.
Hade glömt bort att fanns men återupptäcke det förra året när det var foderkris.
 
Har du kollat på Dynavena brick? Det är pressat i stora "tegelstenar" men är lätt att finfördela och blir mycket finare än den finaste lusern. Blöter man upp det blir det ännu mjukare. En 1,5 kg brick är som att ge 3 kg bra hö (säger de själva). Innehåller dock lite annat också så man får kolla om det rimmar väl med det som ens höst behöver.
 
I vårt stall står en shettisherre, 31 år, som har mycket få tänder kvar. Han får en specialgröt, 3 ggr om dagen för näringsbehovet men för att tillfredsställa hans tuggbehov under natten så klipper ägaren en bytta ensilage med en vanlig sax.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu söker jag alla tips som kan finnas när det gäller att få hästen att äta mer. Hon är nyligen avmaskad, jag behandlade för magsår i en...
13 14 15
Svar
285
· Visningar
34 000
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag hittade ingen nyare tråd om detta och leverantörerna hittar ju på nya/ändrar produkter hela tiden så jag startar en ny. Vilket...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 691
Senast: Beeboppe
·
Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
2 906
Senast: MonteRose
·
Foder & Strö Jag rider en 23 år gammal ponny, maxad C, som har svårt att få i sig höet. Kraftfoder är inga problem. Hästens tänder är kollade av...
Svar
16
· Visningar
8 244

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp