hackad MSN - kan man skydda sig?

ameo

Trådstartare
Moderator
En av mina vänners son är helt förkrossad, för en kille han tjafsat litegrann med på nätet tidigare har hackat hans MSN (Messenger, förutsätter jag), spärrat den och utgett sig att vara kompisens son. (ungefär så har jag fått förklarat för mig)

Jag lovade dem att försöka luska reda på om det finns något sätt att skydda sig mot detta, kan man det? Hur gör man?
 
Sv: hackad MSN - kan man skydda sig?

Välja ett lagom svårgissat lösenord och aldrig dela med sig av det. Annars kan man göra så värst mycket.
 
Sv: hackad MSN - kan man skydda sig?

Och logga aldrig in på en skola eller på en plats där någon kan sitta med ett övervakningsprogram dvs. ser lösenordet i klartext när man loggar in.
 
Sv: hackad MSN - kan man skydda sig?

Tack för era svar!
Med andra ord inget annat än att hålla koll på sitt lösen...
Jag funderade mest på ifall det fanns något utöver detta, men alltså inte.
 
Sv: hackad MSN - kan man skydda sig?

Ang. lösenordet så ska man heller inte ha samma lösenord till alla sidor man är inne på. T.ex. så blev ju Bilddagboken hackad för inte så länge sedan, och många fick därigenom även sin MSN:er (hur skriver man det i plural?) hackade eftersom de hade samma lösenord och anv.namn/mailadress till Bilddagboken som till MSN.

Men annars så nej, det finns nog inte så mycket mer man kan göra än att hålla reda på sitt lösenord, alltid logga ut när man lämnar datorn (ffa. om man sitter vid t.ex. en skoldator), o.s.v.

Jag vet iofs. inte om det även finns virus eller andra elaka program som skulle kunna hacka ens MSN, men oavsett vilket så är det ju också alltid bra att ha ett uppdaterat anti-virusprogram och en brandvägg på sin dator. Plus att man ju aldrig ska öppna filer från okända personer (många virus sprids genom MSN på det sättet).
 
Sv: hackad MSN - kan man skydda sig?

Ett bra program för att hantera massor med olika lösenord är Keepass, som genererar lösenord, och går att köra från t.ex. en USB-sticka.

Programmet funkar även så du inte behöver se lösenordet. Du dubbelklickar bara på raden så läggs lösenordet i urklipp och raderas automatiskt därifrån inom 10 sekunder (så du hinner klistra in det på inloggningssidan).

Ett annat alternativ är Password Safe.
 
Sv: hackad MSN - kan man skydda sig?

Välja ett lagom svårgissat lösenord och aldrig dela med sig av det. Annars kan man göra så värst mycket.

Bästa sättet är att kombinera bokstäver med siffror lite hullerombuller, typ exempel 7allan89brallan9tjohej123, lite långt men du fattar poängen. :rofl:
 
Sv: hackad MSN - kan man skydda sig?

inte bara det, blanda stora och små tecken och lägg in "specialtecken" också och gör det MINST 8 tecken långt

@bC.d€123 är ett alternativ som ger "godkänt" resultat på https://www.testalosenord.se/
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 042
Senast: LiviaFilippa
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 688
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 831
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 962
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp