Hackamore till het ponny?

Dessie2010

Trådstartare
Hej!
Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red henne på ett baucherbett. Jag fick med mig detta bett och har ridit på det under sommaren, men ska byta till ett vanligt tredelat tränsbett. Då jag tycker baucherbettet är för skarpt för henne. Funderar också på att börja rida ut bettlöst, för att låta munnen liksom vila ett par dagar i veckan;)Jag har ett Micklemträns, så testat att rida på det utan bett ett par gånger. Funkar bra i skritt, men inte i trav och absolut inte i galopp. Då ponnyn kan bli riktigt het ibland, och jag får inte stopp på henne i micklemtränset (på det vettlösa alternativet då).Hon springer alltså lätt iväg, men jag får inte ta henne i munnen:crazy:Jag funderar nu på om Hackamore är något att testa, då jag vill ha ett tydligt stopp eller vad man ska säga:DMen samtidigt, om hon skulle sticka i galoppen så vill jag ju inte dra henne för mycket på nosen. Så nu till frågan, tycker ni att Hackamore är något att testa på en så pigg häst, även på uteritt? Jag vet att Hackamore är ett hävstångsbett och ger mycket tryck på nosryggen. Tacksam för svar och förlåt för rörigt inlägg:)
 
Senast ändrad:
Hej!
Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red henne på ett baucherbett. Jjag fick med mig detta bett och har ridit på det under sommaren, men det tycker jag inte behövs så ska börja med att byta till ett vanligt tredelat tränsbett. Funderar också på att börja rida ut bettlöst, för att låta munnen liksom vila ett par dagar i veckan;)Jag har ett Micklemträns, så testat att rida på det utan bett ett par gånger. Funkar bra i skritt, men inte i trav och absolut inte i galopp. Då ponnyn kan bli riktigt het ibland, och jag får inte stopp på henne med Micklemtränset. Hon springer alltså lätt iväg, men jag får inte ta henne i munnen:crazy:Jag funderar nu på om Hackamore är något att testa, då jag vill ha ett tydligt stopp eller vad man ska säga:DMen samtidigt, om hon skulle sticka i galoppen så vill jag ju inte dra henne för mycket på nosen. Så nu till frågan, tycker ni att Hackamore är något att testa på en så pigg häst, även på uteritt? Jag vet att Hackamore är ett hävstångsbett och ger mycket tryck på nosryggen. Tacksam för svar och förlåt för rörigt inlägg:)
 
Kan vara lite kontroversiellt men jag föredrar faktiskt milt stångbett på heta hästar (ex kimblewick) vid uteritt - men man får inte ha dom på för kort tygel, annat än i nödfall och då som en tydlig signal (ta i båda tyglarna tills du går respons och sen rejäl eftergift).

Jobba från backen, via hand, på att jobba lång och låg gillar jag också.

Rid med milt bettlöst på ridbanan, typ sidepull, för att träna in broms och sakta bättre. Signal för sakta och halt på röst, säte, skänklar.

Ju hetare häst ju lättare hand krävs, så tänker jag iaf :). Men ska man rida ut är nödbromsen faktiskt livsviktig, och det vill man kanske göra innan hästen är nog skolad, för det kan ta ett tag.

(Och ta hjälp av en bra tränare)
 
Kan vara lite kontroversiellt men jag föredrar faktiskt milt stångbett på heta hästar (ex kimblewick) vid uteritt - men man får inte ha dom på för kort tygel, annat än i nödfall och då som en tydlig signal (ta i båda tyglarna tills du går respons och sen rejäl eftergift).

Jobba från backen, via hand, på att jobba lång och låg gillar jag också.

Rid med milt bettlöst på ridbanan, typ sidepull, för att träna in broms och sakta bättre. Signal för sakta och halt på röst, säte, skänklar.

Ju hetare häst ju lättare hand krävs, så tänker jag iaf :). Men ska man rida ut är nödbromsen faktiskt livsviktig, och det vill man kanske göra innan hästen är nog skolad, för det kan ta ett tag.

(Och ta hjälp av en bra tränare)
Håller med, det har dessutom fått min heting att lugna sig ute och nu funkar hon fint på tränsbett ute.
 
Se om du kan låna ett hackamore av någon och testa hur hästen reagerar. Eftersom hackamore trycker över nosen och under hakan samtidigt så finns det vissa hästar som absolut inte gillar detta.

Ett annat alternativ är ett kombinationsbett med både hackamore och bett i munnen, kan se brutalt ut men många hästar trivs bra med att tygeltaget fördelas mellan mun och nosrygg istället för 100% på endera.
 
Ett babypelham i gummi kan vara ett alternativ på en del av dessa hästar. Då får man lite broms samtidigt som de vågar ta stöd på bettet.
 
Ett baucherbett är bland de snällaste betten du kan hitta. Snällare än ett vanligt tredelat. Ett stångbett hör inte hemma på en häst som drar mot bettet. Där krävs skolning, inte skarpare bett/bettlöst alternativ. Lär din häst att lyssna på sitsen istället. Tygeln ska vara för finlir. Inte för att få stopp på hästen.
 
Hej!
Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red henne på ett baucherbett. Jag fick med mig detta bett och har ridit på det under sommaren, men ska byta till ett vanligt tredelat tränsbett. Då jag tycker baucherbettet är för skarpt för henne. Funderar också på att börja rida ut bettlöst, för att låta munnen liksom vila ett par dagar i veckan;)Jag har ett Micklemträns, så testat att rida på det utan bett ett par gånger. Funkar bra i skritt, men inte i trav och absolut inte i galopp. Då ponnyn kan bli riktigt het ibland, och jag får inte stopp på henne i micklemtränset (på det vettlösa alternativet då).Hon springer alltså lätt iväg, men jag får inte ta henne i munnen:crazy:Jag funderar nu på om Hackamore är något att testa, då jag vill ha ett tydligt stopp eller vad man ska säga:DMen samtidigt, om hon skulle sticka i galoppen så vill jag ju inte dra henne för mycket på nosen. Så nu till frågan, tycker ni att Hackamore är något att testa på en så pigg häst, även på uteritt? Jag vet att Hackamore är ett hävstångsbett och ger mycket tryck på nosryggen. Tacksam för svar och förlåt för rörigt inlägg:)
Lär in One-rein för bra tränare och skuta dra hästen i munnen/näsan. Att orsaka smärta (vilket du gör på alla bett om du drar i det) är inte ett sätt få en relation till sin häst.

Rid inte ut på en häst som sticker, utbilda den först. Promenera och spring istället.

Med det sagt, Babypelham med gummi är ett bra bett, men du ska inte dra i det för det. Jag har ett relativt smalt bett på ena hästen för att det ligger bra, det kan också vara ett alternativ. Ofta passar inte betten riktigt och skapar motstånd.

Centerhack eller stadigt sidepull är också bra på heta hästar. INTE vanligt hack.
 
Jag drar henne inte i munnen, men jag måste ta tag i henne
Nej. Ingen häst ska behöva leva med att "tas tag i". En häst som inte lyssnar på andra hjälper för att sakta av utan att ryttaren anser att hen behöver dra hästen i munnen vilket är vad man gör när man "tar tag i" hästen har antingen problem med ryttaren, ryttaren är för lite utbildad eller så är hästen för lite utbildad och då får man åtgärda det. Det finns inget tygeltag som går bakåt utan kommunikationen med tygeln ska ske med små kramningar alternativt som ledande tygeltag.
 
Nej. Ingen häst ska behöva leva med att "tas tag i". En häst som inte lyssnar på andra hjälper för att sakta av utan att ryttaren anser att hen behöver dra hästen i munnen vilket är vad man gör när man "tar tag i" hästen har antingen problem med ryttaren, ryttaren är för lite utbildad eller så är hästen för lite utbildad och då får man åtgärda det. Det finns inget tygeltag som går bakåt utan kommunikationen med tygeln ska ske med små kramningar alternativt som ledande tygeltag.
Och ibland är verkligheten annorlunda än drömläget och man får försöka göra det bästa av situationen.
 
Och ibland är verkligheten annorlunda än drömläget och man får försöka göra det bästa av situationen.
Ja så är det men hästen ska aldrig behöva betala för det. Visst kan man sätta på ett bett som gör än mer ont på hästen och hoppas att hästen stannar istället för att springa ifrån smärtan men det är aldrig rätt att göra så. I det här läget låter det som att Ts kunskap inte är jättehög och då är det än värre att börja experimentera själv. Det kan gå illa för både människa och häst. Tänk om hästen istället för att stanna av smärtan drar i panik. Vad händer då? Endel vill gärna tro att sätter vi på mer och starkare hjälpmedel så kommer hästen lyda av inlärd hjälplöshet men så blir inte alltid utfallet. Endel hästar får nog och bockar tills ryttaren far av och smärtan försvinner. Andra springer i panik och faller i sken av smärtan. Det är inte bara att sätta på ett skarpare bett och tro att det blir bra. Det krävs kunskap för att kunna rida och ju starkare bett/andra hjälpmedel desto mer kunskap krävs för att ingen ska komma till skada.
 
Ja så är det men hästen ska aldrig behöva betala för det. Visst kan man sätta på ett bett som gör än mer ont på hästen och hoppas att hästen stannar istället för att springa ifrån smärtan men det är aldrig rätt att göra så. I det här läget låter det som att Ts kunskap inte är jättehög och då är det än värre att börja experimentera själv. Det kan gå illa för både människa och häst. Tänk om hästen istället för att stanna av smärtan drar i panik. Vad händer då? Endel vill gärna tro att sätter vi på mer och starkare hjälpmedel så kommer hästen lyda av inlärd hjälplöshet men så blir inte alltid utfallet. Endel hästar får nog och bockar tills ryttaren far av och smärtan försvinner. Andra springer i panik och faller i sken av smärtan. Det är inte bara att sätta på ett skarpare bett och tro att det blir bra. Det krävs kunskap för att kunna rida och ju starkare bett/andra hjälpmedel desto mer kunskap krävs för att ingen ska komma till skada.
Ts reflekterar ju över olika lösningar, hen vet att ponnyn är känslig men behöver en broms om det stökar till sig, ser inte varför man ska tro det värsta eller varför ts inget kan.
 
Nej. Ingen häst ska behöva leva med att "tas tag i". En häst som inte lyssnar på andra hjälper för att sakta av utan att ryttaren anser att hen behöver dra hästen i munnen vilket är vad man gör när man "tar tag i" hästen har antingen problem med ryttaren, ryttaren är för lite utbildad eller så är hästen för lite utbildad och då får man åtgärda det. Det finns inget tygeltag som går bakåt utan kommunikationen med tygeln ska ske med små kramningar alternativt som ledande tygeltag.
hur tänker du att jag ska få stopp på henne om jag inte får ta i tyglarna? Ni måste missuppfattat mitt inlägg, då jag frågade om hackamore skulle kunna funka med en het häst:confused:
 
Ts reflekterar ju över olika lösningar, hen vet att ponnyn är känslig men behöver en broms om det stökar till sig, ser inte varför man ska tro det värsta eller varför ts inget kan.
Jag har ingenstans skrivit att Ts inget kan. Det jag har skrivit är att betsla upp inte är någon lösning utan att utbildning är lösningen.
 

Liknande trådar

Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 296
Utrustning Jag rider just nu min ponny bettlöst, då han krånglar med bettet (inväntar tandläkare som ska kolla), funkar superfint och både han o...
Svar
3
· Visningar
959
Senast: Nevermind
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 154
Senast: Freazer
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
3 946
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp