Hackamore vs Sidepull

Alfakrulls

Trådstartare
Pållen har lite problem i munnen som ska fixas till, men tills dess så får jah rida han på hackamore, vilket funkar riktigt bra ute men i paddocken vid lite mer seriös träning så blir han väldigt låg/djup å knäpper av i nacken, får ta uppresande tygeltag hela tiden men han dyker/knäpper av lika fort , så kommer inte till någon vidare ridning helt enkelt.

Sidepull - hur funkar det?
Förstår ju att hacket är betydligt skarpare med hävstång å att Sidepull inte funkar på samma sätt, men är det värt å investera i det? Hur funkar ett sidepull jämfört med ett hack?

Eller andra förslag? :p

Som sagt, vi trivs båda på bettlösa alternativ, men vill kunna komma till bättre ridning i paddocken en vad jag gör ni helt enkelt på hackamoret. :)
 
Hackamore ger stångbettseffekt, dvs det är svårt att inverka på en sida i taget och all kraft i tygeltagen ger effekten nedåt bakåt. Jag tycker att det är väldigt svårt att rida dressyr på ett sådant bett i och med begränsningarna, medan det funkar ypperligt till mer rakt-framåt-ridning.

Sidepull kan du absolut inverka på en sida i taget och jobba med böjning och ställning.
 
Jag kapar den här tråden litegrann och söker tips på ett stabilt sidepull som sitter stilla på hästens nos. Jag upplever att de sidepull jag provat glider snett på hästens huvud vilket gör det svårt för honom att förstå hjälperna. Jag vill inte behöva dra åt nosgrimman för kung och fosterland.

Hackamore lyssnar pålle jättebra på men som tidigare nämnt kan jag inte jobba med ställning då.
 
Jag kapar den här tråden litegrann och söker tips på ett stabilt sidepull som sitter stilla på hästens nos. Jag upplever att de sidepull jag provat glider snett på hästens huvud vilket gör det svårt för honom att förstå hjälperna. Jag vill inte behöva dra åt nosgrimman för kung och fosterland.

Hackamore lyssnar pålle jättebra på men som tidigare nämnt kan jag inte jobba med ställning då.

Du vill ha just sidepull?
Annars är ju en stadig ridkapson utformad för dressyr och ligger därmed bättre.
Sidepull är ju eg framtaget för att rida på utan kontakt(Dvs ej sträckt tygel).
 
Du vill ha just sidepull?
Annars är ju en stadig ridkapson utformad för dressyr och ligger därmed bättre.
Sidepull är ju eg framtaget för att rida på utan kontakt(Dvs ej sträckt tygel).
Jag vill ha ett bettlöst alternativ för dressyr helt enkelt och som jag vågar rida ut i utan att riskera att häst bestämmer tempot. Jag hade en kapson men den var av typ ståltråd och gled också omkring. De jag hittade då med helt järn var så tjocka och fula O_o dessutom kändes det som att risken att järnet inte skulle passa nosen var stor.
 
Jag vill ha ett bettlöst alternativ för dressyr helt enkelt och som jag vågar rida ut i utan att riskera att häst bestämmer tempot. Jag hade en kapson men den var av typ ståltråd och gled också omkring. De jag hittade då med helt järn var så tjocka och fula O_o dessutom kändes det som att risken att järnet inte skulle passa nosen var stor.

Ja, snygg är inte min heller. Men den är funktionell.
Om järnet inte passar kan man ibland be hovis modulera om lite.
Min har jag haft på rätt olika typer av hästar. Men visst finns det de som är för breda för den vidd jag valt för att passa mina egna med.
Sen om man vågar rida ut i det beror ju på hur välskolad hästen är.
Vissa går det ju på oavsett iom hög känslighet. Men en del hade jag velat skola mer på bana först.
Men då är det ungefär lika i hur jag tänkt med sidepull.

Sidepull är ju fladdrigt av det skälet att det inte ska ridas på i kontakt.
 
  • Gilla
Reactions: Ace

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har lite undringar om era åsikter kring bettlösa träns, vilka varianter ni använder och varför? Jag har en mycket känslig...
Svar
2
· Visningar
1 612
Senast: Yrja
·
Utrustning Nu blir jag lite osäker. Mest på grund av att remontgrimmorna inte är (men på väg igen) så populära mer. Hur påverkar de hästen jämfört...
Svar
12
· Visningar
1 873
Senast: Líf
·
Utrustning Jag är 'nybörjare' på det här med hackamore och behöver lite erfarenheter från er andra ... Min häst ogillar bett helt enkelt - hon...
Svar
3
· Visningar
1 122
Senast: Melina
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Samma häst, samma övning – men ändå så annorlunda! Hade köpt på mig en markarbeteslektion till, och blev förvånad och glad när jag såg...
Svar
0
· Visningar
271

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp