Candra

Trådstartare
God kväll!
Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort.
Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den tuffare sorten utan behöver en lugn trygg häst. Hon hittade denna häst via annons på Facebook för 1 år sedan och tog hem honom kort därför. Han har snart varit hos henne i 1 år. Allt har funkat superbra och han är lugn och snäll mot henne och de rullar på.
För ett tag sedan när dom var ute och red blev hästen rädd för en bil och det resulterade i att han stack. Hon återfick kontrollen och allt var som vanligt. Allt mer ofta har hästen nu börjar sticka med henne i skogen. Han sticker och drar dit han vill (hem) detta börjar bli rent av farligt då det finns mycket bilväg och såhär års är det även mycket is och snö.
Hästen rids på ett hackamore och enligt fodervärdskontrakt och ägarens bestämmelser får inget annat än bettlösa alternativ ridas med på hästen. Hästen har inga fysiska fel i vare sig mun eller kropp och är kollad av veterinär och tandläkare.
Just nu är min kompis i kontakt med ägaren angående att hon vill testa ett bett för att hon själv ska få känna sig lite tryggare men ägaren är väldigt negativ till detta och påstår hon lovat hästen han ska slippa bett och att han blir stark på bett och inte ska ridas med det.

Någon som har tips på hur dom ska gå vidare? Ska hon lämna tillbaka hästen?
 
Jag kommer inte ihåg var jag läste/hörde det men det var någon som tipsade om att om man ska testa hackamore eller behöver en nödbroms kan man tränsa med ett vanligt träns under och sedan med hackamore över. Tygeln till det vanliga tränset kan man knyta upp så det ligger lite längre upp på halsen och bara använda om hästen t.ex. sticker. Det kanske kan vara en ok lösning för båda?
 
Jag kommer inte ihåg var jag läste/hörde det men det var någon som tipsade om att om man ska testa hackamore eller behöver en nödbroms kan man tränsa med ett vanligt träns under och sedan med hackamore över. Tygeln till det vanliga tränset kan man knyta upp så det ligger lite längre upp på halsen och bara använda om hästen t.ex. sticker. Det kanske kan vara en ok lösning för båda?
Får nämna detta till min kompis. Tydligen vill ägaren inte sätta in ett bett alls. Idag red jag hästen och han är riktigt tung med hackamore. Jag har inte mycket och säga till om och då är jag större/kraftigare än min kompis.
 
Låter ju inte som att hon ska ha kvar hästen. Jag hade aldrig valt att fortsätta rida en annan persons häst, om den satt i system att sticka med mig. No way. Vill varken riskera min egen säkerhet eller hästens – för vad händer i realiteten om de går omkull och hästen skadas allvarligt? Fattar att de har något slags kontrakt, men vill man ta den fighten om något händer?
 
God kväll!
Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort.
Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den tuffare sorten utan behöver en lugn trygg häst. Hon hittade denna häst via annons på Facebook för 1 år sedan och tog hem honom kort därför. Han har snart varit hos henne i 1 år. Allt har funkat superbra och han är lugn och snäll mot henne och de rullar på.
För ett tag sedan när dom var ute och red blev hästen rädd för en bil och det resulterade i att han stack. Hon återfick kontrollen och allt var som vanligt. Allt mer ofta har hästen nu börjar sticka med henne i skogen. Han sticker och drar dit han vill (hem) detta börjar bli rent av farligt då det finns mycket bilväg och såhär års är det även mycket is och snö.
Hästen rids på ett hackamore och enligt fodervärdskontrakt och ägarens bestämmelser får inget annat än bettlösa alternativ ridas med på hästen. Hästen har inga fysiska fel i vare sig mun eller kropp och är kollad av veterinär och tandläkare.
Just nu är min kompis i kontakt med ägaren angående att hon vill testa ett bett för att hon själv ska få känna sig lite tryggare men ägaren är väldigt negativ till detta och påstår hon lovat hästen han ska slippa bett och att han blir stark på bett och inte ska ridas med det.

Någon som har tips på hur dom ska gå vidare? Ska hon lämna tillbaka hästen?
Jobbig situation, jag tror dock inte tyvärr att ett bett skulle göra saken mycket säkrare i den bemärkelsen att han slutar att dra hemåt. Det är ett beteende som är svårt att få bort.

Låter överlag som att hästen kanske inte är superbra grundriden och kan nog därför bli lite svår. Jag hade nog om jag var i hennes situation lämnat tillbaka hästen. Speciellt när responsen och hjälpen från ägarens sida är så dålig.
 
Låter ju inte som att hon ska ha kvar hästen. Jag hade aldrig valt att fortsätta rida en annan persons häst, om den satt i system att sticka med mig. No way. Vill varken riskera min egen säkerhet eller hästens – för vad händer i realiteten om de går omkull och hästen skadas allvarligt? Fattar att de har något slags kontrakt, men vill man ta den fighten om något händer?
Det är exakt så hon börjat resonera och känner. Tror det kommer sluta med att hon väljer och avbryta kontraktet faktiskt. För det har börjat bli farligt och ägaren förstår inte. Idag när dom pratats vid i telefon hade hon föreslagit ridning i grimma
 
Jobbig situation, jag tror dock inte tyvärr att ett bett skulle göra saken mycket säkrare i den bemärkelsen att han slutar att dra hemåt. Det är ett beteende som är svårt att få bort.

Låter överlag som att hästen kanske inte är superbra grundriden och kan nog därför bli lite svår. Jag hade nog om jag var i hennes situation lämnat tillbaka hästen. Speciellt när responsen och hjälpen från ägarens sida är så dålig.
Jag håller med och även min kompis. Tanken med bettet var väl att det skulle bli en aning säkrare och tex en erfaren person kan sitta upp och få stopp. Med hackamore är det chanslöst.
Ska visa min kompis dessa svar men ni bekräftar ungefär det vi redan kommit fram till vilket känns skönt
 
Om det har gått bra i ett år och man vill ha kvar hästen så skulle jag nog börja utreda varför den sticker. Och börja om lite. Inte så stora utmaningar utan få tillbaka tryggheten och förtroendet sakta. Kanske sadel behöver ses över, om veterinär har sagt att den är ok kanske någon equipat skulle behöva titta på den osv.
Men är det inget man känner att man vill göra med någon annans häst, det kan ju kräva en del tid och jobb, så skulle jag lämna tillbaka.
 
Hade jag varit din kompis hade jag lämnat tillbaka hästen. Jag är själv en lättskrämd ryttare och jag hade inte velat äventyra mitt självförtroende i sadeln genom att fortsätta rida en häst som satt i system att sticka. När man dessutom är bakbunden gällande vad man får lov att använda för utrustning på hästen blir det ännu svårare.

Med det sagt så skulle det faktiskt kunna vara en idé att testa vanligt sidepull (eller vanlig grimma om man inte har ett sidepull att tillgå) och se hur hästen reagerar på det (hemma i paddocken först givetvis). Det är en vanlig (och rätt logisk) reaktion att man vill betsla upp och betsla upp när hästen blir tyngre och tyngre i handen men ibland kan lösningen vara det motsatta. Oavsett vilket bett vi använder så ska hästen aldrig gå och hänga i handen så en stor del av lösningen är också att dels lära sig rida på ett annat sätt och lära hästen att bära sig själv, dvs få den att bli stark nog att bära sig utan att ryttaren ska behöva hålla upp den i tygeln.

Om din kompis inte kan eller vill lämna tillbaka hästen tycker jag h*n ska ta hjälp av en tränare.
 
Skulle definitivt inte rekommendera ett hack med långa skänklar, det kan bli ruskigt skarpt och kan riskera att skada hästen om man drar för att bromsa när hästen sticker.

Bästa är att börja med grundridningen igen och skola hästen mer så den lyssnar övht på hjälperna. Men det skulle jag säga är för ägaren att ta tag i.
 
Skulle definitivt inte rekommendera ett hack med långa skänklar, det kan bli ruskigt skarpt och kan riskera att skada hästen om man drar för att bromsa när hästen sticker.

Bästa är att börja med grundridningen igen och skola hästen mer så den lyssnar övht på hjälperna. Men det skulle jag säga är för ägaren att ta tag i.
Fast man kan ju göra både och.
Rida på ridbana med en mildare betsling och träna kommunikationen ,men sen ha ett starkare så man kan få stopp på hästen och bryta mönstret.
 
Jag hade ignorerat ägaren och satt på ett bett om jag ville ha kvar hästen. Hack må vara "skarpt" men många hästar lär sig att luta sig på det och gå ryttare är effektiva i sin eftergift och då blir det en dragkamp hästen alltid vinner.
 
Jag hade ignorerat ägaren och satt på ett bett om jag ville ha kvar hästen. Hack må vara "skarpt" men många hästar lär sig att luta sig på det och gå ryttare är effektiva i sin eftergift och då blir det en dragkamp hästen alltid vinner.
Ja, hack kan vara hemskt på vissa hästar som tycker att det är bekvämt att gå och "hänga" i det. Jag hade nog dock inte ignorerat ägaren, utan istället lämnat tillbaka hästen om vi inte kom överens om en lösning.
 
Bara själva grejen att du skriver att hästen är ”tung” är ett stort problem. Är det redan vikt i tyglarna så kan du inte bromsa, redan där är bromsen förstörd. Börja om på trygg plats i skritt med mycket lätt hand. Grimma/hack/sidepull/vad det än är spelar ingen roll. Ett bett kanske hjälper tillfälligt men om kommunikationen brister så kommer det göra det även med bett. Och börja sedan med små turer i skritt, och öka inte mer än vad som fungerar.
 
Om det har gått bra i ett år och man vill ha kvar hästen så skulle jag nog börja utreda varför den sticker. Och börja om lite. Inte så stora utmaningar utan få tillbaka tryggheten och förtroendet sakta. Kanske sadel behöver ses över, om veterinär har sagt att den är ok kanske någon equipat skulle behöva titta på den osv.
Men är det inget man känner att man vill göra med någon annans häst, det kan ju kräva en del tid och jobb, så skulle jag lämna tillbaka.
Det var tydligen framkommit ifrån ägaren att hästen dragit förr men då på bett. Och enligt ägaren hade hon då slutat med bett och ersatt med hackamore och då hade problemen upphört. Jag är personligen en aning skeptisk. Enligt mig ska det inte påverka vad för bett och en häst som vill dra kommer göra det oavsett. Jag tycker ägaren verkar sitta på endel okunskap även om hon verkar extremt mån om hästen. Nu har ägaren och fodervärden bestämt att bett ska få ridas på under en period.
 
Det var tydligen framkommit ifrån ägaren att hästen dragit förr men då på bett. Och enligt ägaren hade hon då slutat med bett och ersatt med hackamore och då hade problemen upphört. Jag är personligen en aning skeptisk. Enligt mig ska det inte påverka vad för bett och en häst som vill dra kommer göra det oavsett. Jag tycker ägaren verkar sitta på endel okunskap även om hon verkar extremt mån om hästen. Nu har ägaren och fodervärden bestämt att bett ska få ridas på under en period.
Om inte hästen har typ bettfel eller liknande som gör att bettet blir obehagligt och bästen drar därför.
Jag har en häst där bett i munnen ger henne panik. Hon har aldrig haft tryck eller sårskador i munnen hos oss ,men hästandläkarensa att hennes anatomi i munnen gör att det blir trångt och obehagligt för henne. Hon rids på hackamore och det är en helt annan häst.
Innan dess drog hon, var svårstyrd och slog upp huvudet.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 202
Senast: Sirap
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 049
Senast: Bri
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 013
Senast: nullo-modo
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 753
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp