K

kjelin01

har fått rådet att använda hackamore på min häst, men jag förstår bara inte hur det sätts fast.

behöver man nytt träns eller liknande??

jag tror att det kan vara ett alternativ (ej ur pengasynpunkt dock)
:o
 
sätt det inte för långt ner bara!(oftaste behöve en stl mindre träns, då sidstyckena på den vanliga stl brukar vara för långa) nosryggen blir ju smalare och svagare desto längre ner det går. kom ihåg att hack e en väldigt skarp betsling och får ej användas av nybörjare och hästar kan få skador av det både inuti munnen och på nosryggen, en del pollar kan också få lite panik då om man tar för hårt då det kan hindra andningsförmågan!
 
HUR lyckas man skada en häst både i munnen och på nosryggen och tillråga på allt hämma andningen? Rider på hackamore och har väldigt svårt att föreställa mig detta även om det hade suttit en nybörjare på ryggen...

Det finns många felaktiga myter och hackamore, t ex att man kan knäcka nosryggen :)
 
Det är väl egentligen ingen myt att man kan orsaka stor skada genom felaktigt nyttjande av hackamore? Vissa modeller med långa skänklar kan garanterat skada hästens nosrygg om de används med bristande kunnande. De vanligaste s.k. ponnyhackamore är dock mer förlåtande. Men visst kan andningen bli begränsad om tränset är felaktigt anpassat. Mitt råd är att ha hackamore som sista utväg vid vanlig skolridning. Vissa hopphästar kan dock trivas och därmed prestera bättre med en bettlös bettsling.
 
Jag tycker att MÅNGA säger "oh nej inte ett hackamore, du kan förstöra detta o detta o detta på hästen". Bullshit! Funkar det på hästen, den trivs som min gör och allt funkar, då är det lugnt! Visst skräckhistorier finns alltid, men vilket är värst? Ett hackamore eller 10 kg skrot i munnen? Personligen tycker jag skroten..! :smirk:
 
Hej!

Jag tror att det är väldigt svårt att skada en häst med ett vanligt "ponnyhackamore" om man inte spänner det väldigt långt ner. Längst ner på nosen är ju nosbenet väldigt skört, men i trakterna där man brukar sätta en engelsk nosgrimma och där man gärna kan ha hackamoret är det rejälare ben. Där är det dessutom skelett runt andningsvägarna, så man lär knappast begränsa hästens andning.

Att rida bettlöst kan vara en jättebra lösning på en hel del hästar, men det finns olika sorter, och man bör kanske fundera vad man ska använda det bettlösa huvudlaget till innan man byter.

Ett hackamore motsvarar i effekt ett stångbett, det ger liknande signaler till hästen. För en häst som normalt sett skulle gått på tränsbett är det bättre att välja ett bettlöst huvudlag utan hävstångeffekt, som t ex ett sidepull eller en ridkapson. Med den betsligen kan man ge signaler som motsvarar dem man ger med ett tränsbett, man kan t ex bättre arbeta med böjning och sökning framåt-neråt och det är mindre risk att hästen knäpper av och går bakom hand.

Nåväl, du frågade om hur man passar till ett hackamore. man sätter tyglarna i de långa skänklarna som sticker ut, och sidstyckena i de öglor som är mittemot på det "kors" som metalldelarna bildar. Den flata läderplattan ska ligga uppepå nosen och den smalare remmen eller kedjan ska gå runt underkäken. Om du behöver ett nytt träns eller inte beror å om du kan korta sidstyckena tillräckligt på det du har. Jag brukar sätta hackamoret ungefär i samma höjd som en engelsk nosgrimma, eller något lägre. Remmen under käken spänner jag så att den tar i underkäken när jag tar i tyglarna och skänklarna som tyglarna sitter i bildar 45 graders vinkel mot munnen.
 
jag har fått sagt till mej att jag skall sätta mitt ponnyhackamore så att ringarna längst ner som man sätter tyglarna i är ungefär i höjd med mungipan. Visst sätter svea det längre ner? :)
 
visst kan man skada hästen med hack! fast iof kan en sämre ryttare skada en polle med nästan vilken betsling som helst.

ta det som en komplimang att det går så bra för dig att rida på hack! då är du väl antagligen rätt fin i handen eller har en häst som gillar betslingen.

iaf.

har faktiskt sett på samtliga pollar som ridas på hack (även ponnyhack) i vårt stall att de fått pålagringar på nosbenet precis under hacket och på flera hörde man ett väldigt flåsande när de reds på volten med stark tygelkontakt (sånt flåsande som inte var där med annan betsling) eftersom det är en betsling som dras runt nosen så e det såklart det kan hindra andningen, fast störst risk är ju om det sitter för långt ner. Sen var det även en av pollarna som fick sår i munne pga sitt hack, ungefär samma slags sår som en polle kan få av en nosgrimma, som om de tuggat remmar på kinderna alltså, antagligen pga att det satt för långt ner och drogs åt hårt som gjorde...

sen så är det ju enligt mig väldigt otillräckligt som betsling pga att det enda som det kan användas till är som en smärtsam broms som knappast främjar ett glatt samarbete mellan häst och ryttare för att citera ur en westernbok om betsling som jag läste för ett tag sen. Du kan inte ta ledande tygeltag heller.

rekommenderar VARMT att rida i grimma eller bitlessbridle! DÄR kan man tala om bra huvudlag!!! :love: www.bitlessbridle.com

tycker att det är väldigt bra att trådskrivaren vill rida bettlöst då jag själv inte skulle sätta ett bett i min polles mun! har läst alldeles för mycket dåligt om bett för att göra det! men gör du det av rätt andledningar?(du som skapat tråden) har hästen problem med bett så kolla verkligen upp tänderna med en vettig veterinär! och kom ihåg att en veterinär aldrig kan göra ett bra jobb med raspning utan munstege!(man kommer inte åt tänderna längst bak) har varit med om en del klåpare till veterinären bl a en j*vel som drog ut tungan på pollan vi sålde och "kollade" medans hästen slängde på huvudet( hon kunde alltså sett noll) och sa "det ser bra ut vi behöer inte raspa!" detta var på vet. besiktningen innan säljandet och pollen hade haft bettproblem därav ville vi ju verkligen få henne ordentligt kollad... när sen köparen gjorde en raspning med en vettig vet. när hon köpt pollan hade hon STORA sår längst kinderna och flera hakar!! :cry:
 
Jag rider min häst på ett vanligt hackamore det vill säga ett med långa skänklar.
Min häst trivs jättebra med detta ,går mycket bättre med det än med bett.
Vill nog påstå att du kan skada hästen mycket mer med bett är vad du kan med ett hackamore,ganska självklart att ett bett skadar mer eftersom det ligger i munnen... :smirk:
 
Hej!

Jag tror att det är intressantare att gå efter var nosremmen ligger. Olika hästar har olika proportioner och olika hackamore har olika långa skänklar, så att gå efter mungipan och tygelfästet kan ge väldigt olika resultat!
 
nope inte vad jag vet, men sök på bitless bridle så kommerdet upp en tysk hemsida med ett jättebra svart bitless i biothane = ser ut som kvalitetsläder men är syntetmaterial som det bara är att skölja av! min medryttare köpte det för 600kr från den sidan! skitbra! om man tar från usa så får man ju det inte för under 1000...
 
Tack så mkt!! :bow: Fast det tillkommer ju frakt och tyglar åxå..el funkar det med vanliga tyglar så man endast behöver beställa huvudlag?

Hur tycker ni det fungerar att rida med, berätta!!! :) *jättenyfiken* :rofl:

//jo7 :bump:
 
man kan använda vanliga tyglar, fast det blir bättre med en stl mindre än vanligt då det tillkommer ca 3 dm på varje sida om huvudlaget som man fäster tyglarna i... kanske låter helknäppt men det syns på bilder av bitless....

tycker att bitless bridle e jättebra!

har inget just nu då nisse går så bra att rida i grimma men pollan som vi sålde för ett tag sen reds med det! de svarar otroligt snabbt på minsta signaler och eftersom det e så snällt men tydligt blir kommunikationen mkt snabbare och effektivare! :) man kan göra allt man gör med bett med bitless!

alltsom allt = :love:


:banana:

kram C
 

Liknande trådar

Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 872
Utrustning Jag har ca 20-30 meter mellan vattenutkastaren på huset och hästarnas vattentunna i stallet (beroende på om man räknar där slangen...
Svar
14
· Visningar
727
Senast: __sofia__
·
Utrustning Nytt stall och får leta efter nya lösningar. Jag har två sadlar (en hopp, en dressyr) men bara en hängare i nya stallet. Vilken av...
Svar
15
· Visningar
1 046
Senast: MiniLi
·
Utrustning Har ju lånat en sadel som Legat bra på min häst men ska lämna igen den imorgon då ägaren plötsligt kommit på att hon behöver den på...
Svar
5
· Visningar
653
Senast: Sorgsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp