Hackamore?

T

Thuja

Funderar på att byta bett till mitt ena sto. Hon är känslig i munnen och trivs inte med det bettet vi använder nu (ett "vanligt", 2-delat).
Jag inbillar mig att ett hackamore skulle passa henne bättre, även min instruktör har tipsat om bland annat detta (även andra alternativ)
Nu funderar jag lite, vilka hästar använder man hackamore på och vilka för-nackdelar finns?
 
Man använder hackamore på hästar som inte trivs med bettet.
Jag har själv skickat efter ett hackamore igår(ponny hackamore med korta skänklar)
Min häst blir het så fort jag tar tygeln(travare)
så jag tänkte prova ett ponny hackamor.
Har även provat sidepull och hackamore med långa skänklar villket inte passade honom i smaken :D

Hästar som är känsliga i munnen kan man också använda hackamore på
 
Tillägg:
Funderar lite på eftersom hon i dag gärna tar bettet och blir totalt "stum" i munnen och bara springer. Har jag ett hackamore- skulle hon bara springa utan att jag kunde påverka något alls då?
 
Jag har bytt till hack på min medryttarhäst.
Han gillar inte bett.
Han har blivit mycket "lättare" i handen och jobbar mycket lugnare med huvudet.

Alla hästar kan ha hack, om dom trivs med det.
fördelarna är väl ganska uppenbara. :)
En nackdel, som jag vet, är att det är svårare att ge ledande tygeltag.
 
Jag har just köpt ett sidepull till min häst som inte trivs med bett.

(har provat tvådelat, tredelat, tredelat med fasta ringar, tvådelat d-bett mm..)

Jag har valt side-pull istället för hackamore då jag inte vill ha hävstångseffekten.

Men jag rider fortfarande på bett men varierar rätt mycket mellan sidepull, rakt och tredelat med fasta ringar.
Det funkar faktiskt bäst.

Min häst är lite stark med sidepullet..
 
är inte duktig alls, utan vad jag bara förstått det som så kan väll hackamore lätt missbrukas? och har läst om någon hemsk olycka som kan hända eller nått där man kan råka bryta nosryggen på hästen ??
 
Jag testade hackamore på min häst eftersom hon verkade missnöjd med bettet, jag upplevde det som att hon blev stadigare i huvudet, men "segare" att stanna, och det är jättesvårt att ta ledande tygeltag. Det kändes också som att hon gärna ville knäppa av i nacken med hackamoret.
Rider nu med ett tvådelat massivt mässingsbett, och det funkar ok.
 
Tjena,

Jag har svarat tidigare på hackamore-trådar och mitt råd då som nu är att ha hack som sista utväg. Tänk på att vanlig skolridning med vanliga hjälper blir betydligt svårare utan bett i munnen. Enligt mig så är det endast vissa hopphästar som bör gå med hackamore och då för att de helt enkelt presterar bättre. ALLA hästar kan dock gå på vanligt två eller tredelat bett. Om man upplever problem så ska man låta en veterinär eller ännu hellre en hästtandläkare kolla upp munnen på hästen så att det inte finns några fysiska fel som kan irritera. Om munnen är ok så borde nästa steg vara att ta hjälp av en kompetent instruktör som kan se om det kanske är ridningen som behöver förbättras.

Lycka till! :bump:
 
Det är mest rykten och skrönor. Sätter man ett hack där der ska sitta så ska det vara mer eller mindre omöjligt att bryta nosryggen på dem. Då lyckas man nog lika gärna med att bryta ett bena av en häst med händerna eller något liknande. ;)

Thuja:
Vissa hästar som inte lyssnar på bettet och springer lyssnar på hacket eftersom det har en helt annan inverkan. Men testa för guds skull inne i en paddock eller en hage eller något sånt innan du rider ut för vissa hästar verkar inte ens känna av hacket.

Lite extra info. Hacket är precis som en stång i sin inverkan. Skänklarna ska inte kunna gå mer än 45 grader bakåt gör de det sitter det för löst! Också så får du mycket mer difusa signaler på ett hack. Ett bett ger mycket finare signaler (om nu ryttaren är vettig).
 
:cool:Jepps! Det blir självklart test i paddock först...men det brukar jag göra med alla "nyheter" jag använder på mina pållar.
Har en gång fått tips av en instruktör att "kan man inte lita till 110% på att utrustningen fungerar som den ska kan man heller inte HELT koncentrera sig på sin ridning".
Ganska klokt tycker jag!
 
man behöver inte alls bara använda hacka more för att hä'sten inte trivs med bettet. min ponny trivs emd sitt bett men aj rider på hackamore för att det ska vara andra tryckpunket än bettet= variation
 
Håller med. :bow: Hack=nödbroms som man kan använda vid hopptävling och uteritt. Tänk på att det gör ONT när du drar i hacket, nosryggen är jättekänslig! Dom flesta hästar knäpper bara av i nacken på hack. Därför är det inte ägnat till vanlig skolning.

Trivs inte hästen med bett, så prova bitless bridle! :idea:
 
Det går alldeles utmärkt att rida vanligt på det bettet och betraktat man det som en nödbroms blir det just det.

Sitter man och drar så att hästen tycker att det är obehagligt så kommer man att göra det med ett bett också. Visst är hästen känslig över nosryggen, men det är den även i munnen.

Dock har ju hacket stång inverkan och det måste man vara väl medveten om så att man vet vad bettet har för inverkan (alltså inte i skarphet).
 
Vad konstigt då att man pålle fungerar så bra på hacket :devil:=)

Skämt åsido! Hacket kanske inte funkar på alla hästar, men min fungerar superbra på det. Han trivs, lyssnar och fungerar 100 ggr bättre än när jag red på vanligt bett. Visst det är kanske inte det lättaste att ställa, men allt annat fungerar så bra!
När man hör männsikor säga att man kan bryta av nogsryggen med ett hack.. Aja om du tar kanske 200 kg i bänkpress så kanske! Sitter det för långt ner kan det sitta på den bräckligsate delen av nosryggen, men med ett väl annapssat hack ska det inte vara några problem!

Jag har inte sett ngn negativ verkan på min häst för att jag rider på hack, han knäpper absolut inte av i nacken. Det skulle märkas på honom direkt! Så hacket kan jag bara rekomendera varmt!
 
Alla hästar är ju olika , Hästar är inte gjorda för att ha en stål bit i munnen ,
Jag tycker att du ska testa hackamore,
Själv varierar jag lite, Det är fortfarande handen som avgör hur skarpt ett bett är..
 
Ja och eftersom jag testat en hel del olika bett så tror jag lite på Hack just nu. Precis som ni skrivit så känns det bättre att inte stoppa plåt/ gummi i munnen på en häst som reagerar MOT bett. Det känns som om hon verkligen inte trivs med att ha något i munnen.
Jag har köpt ett hack nu och ska börja testa det nästa vecka! Jag återkommer och berättar hur det gick!! :p
 
Går gör det kanske, men har ändå inte sätt många som KAN...... :smirk:

Dom flesta går jättedjupt med nosen i bringan... Visst, finns säkert hästar som går bra med sitt hack (och tillhörande duktig ryttare), men dom ända JAG har sett är westernhästar. Som rids på långa tyglar.

Därför tkr jag inte att det är nåt man ska rekommendera sådär utan vidare. Prova nånting bettlöst istället, utan hävstångseffekt. :)
 
Har förstått att det finns något liknande hack som heter Sidepull och fungerar utan "häveffekt". Ska förhöra mig mer om det också.
 
:D

Det kanske har med saken att göra. Själv rider jag mer eller mindre aldrig med stöd eller kontakt på det sättet utan rider med hängande tyglar så mycket jag bara kan.

Om man vill att hästen verkligen ska söka stöd så är kanske inte hacket det bästa. Jag tror att jag har börjat vandra rätt långt bort från "dressyren" eftersom jag inte ens tänkte i de banorna. :angel:
 
Du kan absolut testa ett ponnyhack, jag rider och hoppar mitt känsliga sto på det ibland.
Men har du kollat munnen med en tandläkare?
Om inte gör det först så att det inte är något fel i munnen,
annars kanske ett tre-delat skulle passa henne bättre?
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
1 860
Senast: villhöver
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 868
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 051
Senast: Bri
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
397
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp