• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare sweet_hanna
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 974
S

sweet_hanna

jag funderar på att köpa en hackamore och undrar nu hur den ska sitta på hästen.
vad har ni för erfarenhet av hackamoren? bra-dålig? tacksam för svar!!! :)

Sv: hackamore

finns redan en tråd om hackamore, försök leta upp den.. där finns de även bilder på hur de ska sitta. =)

jag tänker köpa ett hackamore jag oxå, jag personligen skulle reckomendera ett ponny hack, häst hacken har en enorm hävstångsefekt som jag tycker ser hemsk ut om jag ska vara ärligt, seddan ser dom oxå ut att vara obekväma enligt mig.
ponny hack heter det bara för att dom är mindre i hästångsefekten och enligt mig även snällare på flera sätt, dom går att spänna om å jag har sett ridskolehästar gå med ponny hack, känner faktiskt till en som bara kan gå på hack hon har något fel på nerverna.
Det man behöver tänka på är att inte rycka till med händerna utan vara försiktig, precis som med ett vanligt bett så är det inge starkare än vad ryttarens händer gör det till.
En nackdel är ju att man kan knäcka nosryggen på hästen och då blir det avlivning, men det krävs en del för att man ska lyckas med det.
Kolla hur det sitter på bilder på internet, ska sitta som en vanlig engelsk nosgrimma om jag inte minns helt fel.

Hej!

Först vill jag bara säga att du kan inte knäcka nosryggen med ett hack - enligt veterinär som också är tandläkare.

Rider min häst på vanligt hack med långa skänklar och det är super till min häst.Rider på siliconbett också ibland när jag vet att hästen kan bli stark. Det är så att hästen är starkare på hacket än bettet!
Många tror att hackamore är mycket skarpt men jag anser att det är bett som är mycket skarpare och obehagligare för hästen.
Ganska logiskt när man tänker efter... ;)
OBS! tänk på att alla hästar inte "fungerar" likadant. Vissa kanske inte alls går bra på hack. Man får testa sig fram helt enkelt.

Jag rider min häst nästan enbart på hack. Det enda negativa jag har att säga är att man inte kan ta ledande tygeltag, och därför är det svårare att få igenom en böjning och korrigera en outbildad häst.

Rider på sk Ponnyhack, mest pga att skaderisken är mycket större med ett hack med långa skänklar.

silicon bett? märks att man bor i gävle har aldrig ens hört talas om det.
okej, mystiskt har hört att enn häst har avlivats av det på ett stall jag har haft praktik.
har väll provat en hel del av det vanliga på min nu, bara det att jag just nu inte kan rida på favoriten eftersom att hon har haft långtidsvilla med en del av slutet i minimihage så igår drog hon å sket totalt i stången jag hade på na, slutade med att jag fick dra nästintill dra ner henne i skogen för att få henne att sakta ner.
Så då kanske ett hack funkar bättre eftersom att hon då inte kan slänga ut snoken rakt fram. Skulle kunna ha provat egentligen för mamma hade ett hack till sin föra häst, men desvärre så har hon slängt det...

Rider enbart på hack, har inte ridit på bett förutom stång någon enstaka gång sedan 2000. Helt enkelt för att det blir så mycket problem med tänder och mjukdelar i munnen med bett, det finns inte plats i hästens trut för bett egentligen (näe, lanerna skapades inte av gud som betthållare).

hejsan.... asså jag rider min häst på hackamore då och då, pga. hon är skimmel, lätt för skav.

när du rider med hackamore måste du alltid tänka på hur du rider, du får inte slita i tyglarna, rid med en mjuk hand, alltid kontroll på handen till hästens dvs. mun... när du skall stanna inga ryckiga rörelser som att snabbstanna, då hesten kan bli som ett rivjärn altså mycket försiktig skall man vara.

jag har lärt mig mer och mer, men så länge man är snäll och mjuk på handen, kan ingenting hända. man kan skada hästen med hackamore vid felridning, kunna göra sprickor i nosryggen. tack for mina ord... :banana: :D

man ska aldrig slita i tyglarna, oavsett vilket bett man använder.....

Ett hackamore fungerar som ett bettlöst stångbett, det fungerar alltså bäst för ett ekipage som är utbildat för stångbett, med enhandsfattning:

*Det går inte att ta ett ledande tygeltag, du måste kunna böja och styra hästen med din sits och din skänkel.

*Det verkar inte uppresande som tränsbettet, det kan alltså vara en bra hjälp för att få hästen att söka sig framår, men i fel händer leder det ofta till att hästen går bakom hand med knäckt nacke.

Och så detta med att knäcka nosryggen: DET GÅR INTE! Det krävs en mycket stor kraft för att göra det med ett rätt tillpassat hackamore. Det är nog betydligt större risk att göra hästen ordentligt illa i munnen med ett vanligt bett och nosgrimma, med det är det nog ingen som tänkt på. Är det för att skadorna inte syns utanpå, eller? :devil:
Har ni tänkt på det, ni som skriver att man inte får rycka och slita i ett hackamore, eller att man måste vara sååå mjuk i handen? Är det något man ska vara försiktig med så är det väl hästens MUN!

Förlåt om jag lät lite upprörd, men det är nog inte många som tänkt på det... :cool:

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
991
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Har en häst som vill ridas på hackamore eller kombinationsbett. Finns det bra träns för detta? Vanliga träns tycker jag åker fram...
Svar
10
· Visningar
417
Senast: Sirap
·
Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 593
Senast: Badger
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 785
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka