Bukefalos 28 år!

Hade fåret "kringsjukan"??

tinafinis

Trådstartare
Vi hade ett får som började till synes må dåligt igår.
Höll sig lite för sig själv.
Ikväll var det alldeles vingligt, tungan hängde ut på sidan och den dreglade bara.
Båda öronen hängde rakt ner.
När den gick så gick den bara åt samma håll.
Den luktade på maten men verkade inte kunna äta.
Verkade som om den inte hade direkt känsel i munnen eller om den inte fungerade. Rann jättemycket saliv. Reagerade inte när jag skulle kolla slemhinnorna i munnen.
Jag gick in till den och röde lite vid henne och då trillade hon och låg kvar.
Mycket stämde in på just kringsjukan.
Hon såg ut att bli sämre bara på en liten stund.
Vi "glömde" tempa henne, men det fanns ändå inte så mycket mer att göra så nu har hon det bra...
Sen var det bara till att gödsla ut allt i hela fårboxen eftersom det ska tydligen kunna smitta via avföringen???

Någon med erfarenhet av denna sjukdom? Den kallas för något annat också men jag minns inte det just nu.
Går det ens att behandla när fåret blivit så dåligt?

Om det nu inte var denna sjuka hon drabbades av, vad kan det mer ha varit?
 
Sv: Hade fåret "kringsjukan"??

Låter som listerios och det får de oftast av dåligt ensilerat ensilage/hösilage. Listeriabakterierna frodas nämligen i den miljön som blir om det är något knas med ensileringen :crazy:

Listeriabakterien är vanligt förekommande i vår omgivning. Den finns i jord, i vatten och i tarmen hos många däggdjur, inklusive människan. Listeriainfektioner har beskrivits hos olika djur med centralnervösa symtom och aborter. Sjukdomen är alltså en zoonos d.v.s. en sjukdom som kan överföras mellan djur och människa.

Källa: smittskyddsinstitutet
 
Sv: Hade fåret "kringsjukan"??

just de det var så den också kallades.
vi tror att det var de alla fall.
Hoppas inte dom övriga individerna är smittade....

tack för infon

hoppas inte vi blir smittade bara
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
917
Senast: Habina
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 830
Senast: Badger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 561
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 371
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp