Hade ni åkt på intervjun?

nowayout

Trådstartare
Hej! Jag är uppsagd från mitt nuvarande arbete och kommer att bli arbetsbefriad inom någon månad. I dagarna blev jag kallad till intervju på ett jobb som jag sökt. Det verkar vara ett väldigt intressant jobb med precis de arbetsuppgifter jag vill ha. Det blir dessutom inte heller så ofta sådana tjänster lediga, särskilt inte inom regionen.

Men, intervjun som jag blev kallad till är avsedd att hållas fysiskt. Vi ska vara minst tre personer (möjligen någon mer på Teams) i ett konferensrum. Hen som jag pratade med försäkrade att det skulle gå att genomföra coronasäkert, men jag är inte alls bekväm med detta upplägg. Även om det är ett hyfsat stort rum, så kommer vi ändå att vara ett antal personer som inte har träffats innan, som ska inandas samma luft i minst en timme. Till detta skall även tilläggas att intervjupersonerna lär ha träffat minst 5-10 andra kandidater innan mig, så smittkällorna är många. Utöver detta ligger den potentiella arbetsplatsen i en storstad där det är hög smittspridning och det finns ingenting som pekar på att siffrorna är på väg ner. Jag kommer även att behöva åka kollektivt dit, dock troligen inte under rusningstid eftersom intervjun är planerad till eftermiddagen.

Det känns verkligen jättefel att sitta med okända människor i ett begränsat utrymme just nu, så jag överväger att be om ett digitalt möte istället. Om det inte går, så vet jag inte hur jag ska göra. Jobbet verkar mycket intressant och precis vad jag letar efter, men det skaver rejält att behöva utsätta mig själv och andra för onödiga risker. Det är ju inte alls säkert att jag blir aktuell för jobbet, men i värsta fall blir jag eller någon annan allvarligt sjuk, kanske i flera månader. Sedan tänker jag ett steg till, om den potentiella arbetsgivaren (som dessutom ägs av offentlig sektor!) inte bryr sig mer om sina möjliga och nuvarande anställda, vill jag jobba där då?

Vad hade ni gjort under givna omständigheter, hade ni åkt på intervjun trots allt?
 
Hej! Jag är uppsagd från mitt nuvarande arbete och kommer att bli arbetsbefriad inom någon månad. I dagarna blev jag kallad till intervju på ett jobb som jag sökt. Det verkar vara ett väldigt intressant jobb med precis de arbetsuppgifter jag vill ha. Det blir dessutom inte heller så ofta sådana tjänster lediga, särskilt inte inom regionen.

Men, intervjun som jag blev kallad till är avsedd att hållas fysiskt. Vi ska vara minst tre personer (möjligen någon mer på Teams) i ett konferensrum. Hen som jag pratade med försäkrade att det skulle gå att genomföra coronasäkert, men jag är inte alls bekväm med detta upplägg. Även om det är ett hyfsat stort rum, så kommer vi ändå att vara ett antal personer som inte har träffats innan, som ska inandas samma luft i minst en timme. Till detta skall även tilläggas att intervjupersonerna lär ha träffat minst 5-10 andra kandidater innan mig, så smittkällorna är många. Utöver detta ligger den potentiella arbetsplatsen i en storstad där det är hög smittspridning och det finns ingenting som pekar på att siffrorna är på väg ner. Jag kommer även att behöva åka kollektivt dit, dock troligen inte under rusningstid eftersom intervjun är planerad till eftermiddagen.

Det känns verkligen jättefel att sitta med okända människor i ett begränsat utrymme just nu, så jag överväger att be om ett digitalt möte istället. Om det inte går, så vet jag inte hur jag ska göra. Jobbet verkar mycket intressant och precis vad jag letar efter, men det skaver rejält att behöva utsätta mig själv och andra för onödiga risker. Det är ju inte alls säkert att jag blir aktuell för jobbet, men i värsta fall blir jag eller någon annan allvarligt sjuk, kanske i flera månader. Sedan tänker jag ett steg till, om den potentiella arbetsgivaren (som dessutom ägs av offentlig sektor!) inte bryr sig mer om sina möjliga och nuvarande anställda, vill jag jobba där då?

Vad hade ni gjort under givna omständigheter, hade ni åkt på intervjun trots allt?
Jag hade verkligen tryckt på att jag önskar ett videomöte, lyft fram att du behöver åka kollektivt, kan verka lite dumt att kritisera potentiell arbetsgivare för möte i samma rum. Eller skyll på anhörig i riskgrupp. Bara för att de du ska träffa nu inte har alla hästar hemma så behöver det inte gäälla för dem du ska jobba med.
En annan variant är att be om att mötet är utomhus, men då måste du fortfarande ta dig dit.
Hur är det - om du får mötet behöver du infinna dig på arbetsplatsen då? Jag menar så att det inte sorterar bort dig för att du inte vill åka kollektivt.
Om det blir en andra omgång kan du kanske föreslå att du kan åka dit i så fall?
 
Jag hade gott på intervjuer men efter som de verkar vara inne på att ha fysisk skulle jag undra hur deras personal politik är. Gå men dra om det verkar dåligt med säkerheten.
 
Jag hade faktiskt inte åkt. Jag tycker det är oansvarigt och dumt, och det går alldeles utmärkt att intervjua över teams/zoom. Jag är lite inne på Tranans spår att det säger något om hur företaget resonerar och det är ingenting jag ställer mig bakom.
 
Jobb är ju nödvändigt, och alla jobb kan inte utföras på distans. Ett möte borde ju gå att lösa på distans men jag hade gått på intervjun oavsett. Du kan ju ställa frågan men jag hade inte bråkat om det om jag är i behov av jobbet.
 
Jag hade bitit ihop och gjort det. Jag tänker inte att det behöver innebära att det är en arbetsplats med dålig personalpolitik.

Min arbetsplats håller på och rekryterar just nu och de ansvariga har den första intervjuomgången på teams, men om det blir aktuellt att gå vidare så vill de gärna träffa kandidaterna ansikte mot ansikte. Det är ändå en mängd saker som inte framkommer över video och det blir lättare att skapa sig en bild av personen.
 
Hej! Jag är uppsagd från mitt nuvarande arbete och kommer att bli arbetsbefriad inom någon månad. I dagarna blev jag kallad till intervju på ett jobb som jag sökt. Det verkar vara ett väldigt intressant jobb med precis de arbetsuppgifter jag vill ha. Det blir dessutom inte heller så ofta sådana tjänster lediga, särskilt inte inom regionen.

Men, intervjun som jag blev kallad till är avsedd att hållas fysiskt. Vi ska vara minst tre personer (möjligen någon mer på Teams) i ett konferensrum. Hen som jag pratade med försäkrade att det skulle gå att genomföra coronasäkert, men jag är inte alls bekväm med detta upplägg. Även om det är ett hyfsat stort rum, så kommer vi ändå att vara ett antal personer som inte har träffats innan, som ska inandas samma luft i minst en timme. Till detta skall även tilläggas att intervjupersonerna lär ha träffat minst 5-10 andra kandidater innan mig, så smittkällorna är många. Utöver detta ligger den potentiella arbetsplatsen i en storstad där det är hög smittspridning och det finns ingenting som pekar på att siffrorna är på väg ner. Jag kommer även att behöva åka kollektivt dit, dock troligen inte under rusningstid eftersom intervjun är planerad till eftermiddagen.

Det känns verkligen jättefel att sitta med okända människor i ett begränsat utrymme just nu, så jag överväger att be om ett digitalt möte istället. Om det inte går, så vet jag inte hur jag ska göra. Jobbet verkar mycket intressant och precis vad jag letar efter, men det skaver rejält att behöva utsätta mig själv och andra för onödiga risker. Det är ju inte alls säkert att jag blir aktuell för jobbet, men i värsta fall blir jag eller någon annan allvarligt sjuk, kanske i flera månader. Sedan tänker jag ett steg till, om den potentiella arbetsgivaren (som dessutom ägs av offentlig sektor!) inte bryr sig mer om sina möjliga och nuvarande anställda, vill jag jobba där då?

Vad hade ni gjort under givna omständigheter, hade ni åkt på intervjun trots allt?
Jag hade åkt. Det är ju såhär att är alla friska och följt alla regler och ingen i dess närhet är sjuk så finns inget virus i rummet. Hur ska du veta det? Tja det är din framtida arbetsgivare så du måste visa förtroende annars är du ju inte intresserad och då ska du tacka nej. Alltså ” hellre fria än fälla”. Använd munskydd dock , det är väl helt ok? Frågan är vill du jobba för dem egentligen?
 
Jag hade åkt dit utan att tveka faktiskt förutsatt att jag inte känner mig sjuk och sen bara varit noga med att sprita/tvätta händerna och hålla avstånd. Jag hade tagit kollektivtransport när det är som minst folk, även om det innebär att jag får sitta och vänta i någon timme innan intervjun och sen samma sak hem efter.
 
Jag hade åkt och om jag behövt ta kollektivtrafik dit hade jag specifikt bett om en tid när det inte är rusningstrafik. Alternativt tagit en taxi om det inte hade blivit jättedyrt eller försökt hitta någon som kunnat skjutsa. Hade jag känt mig det minsta sjuk så hade jag såklart bett om en ny tid.
 
Hej! Jag är uppsagd från mitt nuvarande arbete och kommer att bli arbetsbefriad inom någon månad. I dagarna blev jag kallad till intervju på ett jobb som jag sökt. Det verkar vara ett väldigt intressant jobb med precis de arbetsuppgifter jag vill ha. Det blir dessutom inte heller så ofta sådana tjänster lediga, särskilt inte inom regionen.

Men, intervjun som jag blev kallad till är avsedd att hållas fysiskt. Vi ska vara minst tre personer (möjligen någon mer på Teams) i ett konferensrum. Hen som jag pratade med försäkrade att det skulle gå att genomföra coronasäkert, men jag är inte alls bekväm med detta upplägg. Även om det är ett hyfsat stort rum, så kommer vi ändå att vara ett antal personer som inte har träffats innan, som ska inandas samma luft i minst en timme. Till detta skall även tilläggas att intervjupersonerna lär ha träffat minst 5-10 andra kandidater innan mig, så smittkällorna är många. Utöver detta ligger den potentiella arbetsplatsen i en storstad där det är hög smittspridning och det finns ingenting som pekar på att siffrorna är på väg ner. Jag kommer även att behöva åka kollektivt dit, dock troligen inte under rusningstid eftersom intervjun är planerad till eftermiddagen.

Det känns verkligen jättefel att sitta med okända människor i ett begränsat utrymme just nu, så jag överväger att be om ett digitalt möte istället. Om det inte går, så vet jag inte hur jag ska göra. Jobbet verkar mycket intressant och precis vad jag letar efter, men det skaver rejält att behöva utsätta mig själv och andra för onödiga risker. Det är ju inte alls säkert att jag blir aktuell för jobbet, men i värsta fall blir jag eller någon annan allvarligt sjuk, kanske i flera månader. Sedan tänker jag ett steg till, om den potentiella arbetsgivaren (som dessutom ägs av offentlig sektor!) inte bryr sig mer om sina möjliga och nuvarande anställda, vill jag jobba där då?

Vad hade ni gjort under givna omständigheter, hade ni åkt på intervjun trots allt?

Kan du resa dit på ett säkert sätt?

Själva intervjun behöver inte vara någon fara om ni sitter med distans i ett större rum. Men transporten hade jag varit orolig för.

Varför går det inte att ha intervjun på Teams - finns det något argument utöver att AG inte vill det?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en del utav er vet om så tittar jag lite efter nya jobb, och hade en tråd för inte så länge sedan om löneanspråk. Efter lite...
Svar
14
· Visningar
1 626
Senast: kolblakkur
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 197
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
24 441
Skola & Jobb Jag har hamnat i ett vägskäl som verkligen leder åt olika håll. Jag vet inte hur jag vill göra och tar tacksamt emot era råd och idéer...
Svar
9
· Visningar
1 176
Senast: Jojo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp