Bukefalos 28 år!

Hade ni avlat?

maria_b

Trådstartare
Vill börja med att säga att jag inte varit i kontakt med veterinär i denna fråga ännu, och att det är veterinärens bedömning jag i huvudsak kommer att gå efter.


Sjukdomshistorik:
Läget är så att jag har ett mycket fint sto där tanken var att hon skulle vara min tävlingshäst. Tyvärr han vi bara komma ut på några tävlingar (med mkt bra resultat) innan jag upptäckte att hon hade ont i sitt bakknä. Inflammationen upptäcktes vid en rutinkoll, hästen hade alltså inte visat några symtom på smärta och gått kanon i ridningen, men eftersom jag upplevde hennes högra galopp stötigare än den vänstra så prövade vi att hos veterinär bedöva knäet och då försvann stötigheten. Hon visade alltså inget på böjprov. Eftersom hon varit så sedan köpet (ett år tidigare) och fortfarande gått igenom böjprov så var veterinären rätt övertygad om att skadan var gammal och hon gått med den länge(unghäst). Veterinären sa att det inte gick att veta hur hon fått den, röntgenplåtarna är helt rena. Hon behandlades en del och blev sedan bra. Jag satte igång henne och hon kändes fräsch.
Tre månader senare så släppte vi ihop henne med en häst i hagen som tyvärr inte gick som planerat. Min häst började springa och halkade i leran, vred det benet hon haft ledinflamationen i i 180 grader(!) så det knakade till. Därefter blev hon synligt halt. Blev att börja behandla igen och efter två behandlingar blev hon friskförklarad. Sedan fräsch under igångsättningen.
Fyra månader senare var det dags igen. Min energiska dam körde fullt sken i hagen i en kvart där det var ca 80cm snö utan att jag lyckades få stopp på henne. När hon väl lugnade ner sig var hon halt på samma ben som tidigare. Vad som gick snett vet jag inte, men troligtvis så vred hon till benet igen som säkert blivit känsligare med tanke på skadan. Blev åter till klinik för två behandlingar och denna gång nya röntgenplåtar som åter inte visar något.
Så har hon nu varit bra och superfräsch sedan dess, friskförklarad i början av maj.
Men i fredags kände jag att något var fel, inget som känns vid ridning och ingen av mina tränare har sett något, men när jag tog henne på lina så visade hon lite hälta på samma ben (hö. bak) i vänster varv, inget i höger eller på rakt spår. Vet ej denna gång om nått hänt i hagen eller om leden inte tål hårdare ridning nu.

Så här står jag nu. Hästen är behandlad till och från i 1,5 år och det känns som att varje gång vi kommit igång så är vi tillbaka på ruta 1. Hon är helt genomröntgad, alla ben, det finns absolut ingenting.

Info om hästen:
Den här hästen är mycket fin med stor kapacitet och bra stam med ett prestationsstarkt möderne. Modern har lämnat minst en avkomma i svår hoppning(går sm), och flera andra avkommor i msv samt som gått finaler i breeders och scandinavian open. mormor har gått svår hoppning och lämnat två avkommor i svår hoppning.

Stoet har övervägande fördelar:
- bra hoppteknink och kapacitet
- mkt hög ridbarhet
-mkt energi och bra hopphuvud, stannar aldrig.
- mkt bra gångarter med bra bakbensaktivitet
- lätt för samling
-supertemperament

Hennes nackdelar är:
- att hon är stor, närmare 178 i manken, (men ej tung, är smidig och i uppförsbacke i ridningen)
- hon kunde haft bättre hovkvalitet
- vinklade haser (inget någon veterinär eller annan kommenterat men något jag själv tycker)


Om ni ägde den här hästen, skulle ni ha tagit föl på henne? Hon är alltså en kanonhäst som är ren på röntgen men med återkommande ledinflamation vi inte vet grundorsaken till...

Mvh Maria
 
Sv: Hade ni avlat?

Det finns betydligt "sämre ston på pappret" som tillför något i avelsboxen. Om hon varit mitt sto hade jag betäckt.
 
Sv: Hade ni avlat?

Det verkar som att de flesta skulle ha betäckt. Det är lite det jag är inne på men ville höra fler åsikter så man inte gör nått helt galet. Och som sagt, veterinären ska jag ju diskutera med också först.

Mia: Hade helt glömt bort den där tråden :o Och där står ju ungefär samma sak som jag skrivit här så hade ju mycket väl kunnat fortsätta i den. Men den var som bortblåst i mitt huvud;)
Vad för vidare utredningar tänker du på? Att gå in med titthål är uteslutet, jag blivit avrådd från båda klinikerna som behandlat mitt sto. Om man hittar något där så är det lååång konvalecens och denna häst är ingen häst som skulle må bra av en längre boxvila, hon har alldeles för mycket energi för det. Dessutom sa vetrinärerna att det inte är speciellt god prognos vid titthål så de tyckte inte det var värt det.
Vad mer kan man göra? Hon är röntgad två gånger.

Mvh MAria
 
Sv: Hade ni avlat?

Det verkar som att de flesta skulle ha betäckt. Det är lite det jag är inne på men ville höra fler åsikter så man inte gör nått helt galet. Och som sagt, veterinären ska jag ju diskutera med också först.

Mia: Hade helt glömt bort den där tråden :o Och där står ju ungefär samma sak som jag skrivit här så hade ju mycket väl kunnat fortsätta i den. Men den var som bortblåst i mitt huvud;)
Vad för vidare utredningar tänker du på? Att gå in med titthål är uteslutet, jag blivit avrådd från båda klinikerna som behandlat mitt sto. Om man hittar något där så är det lååång konvalecens och denna häst är ingen häst som skulle må bra av en längre boxvila, hon har alldeles för mycket energi för det. Dessutom sa vetrinärerna att det inte är speciellt god prognos vid titthål så de tyckte inte det var värt det.
Vad mer kan man göra? Hon är röntgad två gånger.

Mvh MAria

Det som gör att jag hade kunnat tycka att det gör titthålet värt det, är chansen att få veta... Och vet man så är det mycket lättare att ta beslutet angåendeatt avla eller inte...

/Camilla
 
Sv: Hade ni avlat?

Jaha och där försvann hela mitt långa inlägg:devil:

Kort: Jag skulle kolla leden ev städa upp därinne och sen bteäcka henne under 1 år så hon fick lång konvalecens :)

Vad menar man med att det inte är värt riskerna , vad är vets motivation till att inte få veta hur leden ser ut ?

Usch det är svårt att råda gillar inte skadade hästar i aveln :crazy: Dessutom har hon bara gått några 1.10 klasser så hon är ju inte speciellt slutkörd och 9 år ?

Mia
 
Sv: Hade ni avlat?

Det veterinären menade var att det är lång konvalecent med boxvila och sjukhage, något som min häst kommer att lida av under för lång tid. Så han menade att chanserna att det blir bra inte är så stora och att han därför inte kan rekomendera oss att utsätta hästen för det lidandet när inte prognosen är speciellt god, Nått sånt var det..
Sen var det väl inte helt säkert att försäkringsbolaget skulle gå med på det, som jag förstod det. Vi har inte kollat upp några detaljer eftersom veterinären inte rådde oss till detta.
 
Sv: Hade ni avlat?

Det dör faktiskt en del hästar under narkos. OCh en hel del bryter benen när de vaknar.


Så att riskera hästens liv "för att det är kul att se hur det ser ut" känns väl sådär, kan jag tycka.

Ge hästen ett viloår och ta ett föl. Hon kanske funkar fullt ut sen?
 
Sv: Hade ni avlat?

Det dör faktiskt en del hästar under narkos. OCh en hel del bryter benen när de vaknar.


Så att riskera hästens liv "för att det är kul att se hur det ser ut" känns väl sådär, kan jag tycka.

Ge hästen ett viloår och ta ett föl. Hon kanske funkar fullt ut sen?

Fast tex Helsingborg gör väl stående titthålsoperation också just för att man ska slippa narkosen?

/Camilla
 
Sv: Hade ni avlat?

Och jag hade varit tveksam till att betäcka då jag inte vet vad inflammationerna beror på. Jag hade velat göra allt jag kan för att ta reda på det först...

/Camilla
 
Sv: Hade ni avlat?

Jag har inte skrivit *för att det är kul att se hur det ser ut* överhuvudtaget .

Utan att det kanske var värt att kolla leden och ev *städa* upp i den om det är en häst med stor kapacitet och ge henne tiden och konvalecensen ...Med en fölunge vid sidan

Förövrigt så *dumförklarar du folk hela tiden på ett otrevligt sätt * oavsett vad som gäller .

Tror du kommer längre när du vill förmedla din kunskap förklarar på ett snällare sätt än vad du har gjort sista tiden ....

Tycker du att folk är så dumma eller blåsta så kanske det är bättre att du låter bli att svara.

:devil: trött jag blir Mia
 
Sv: Hade ni avlat?

Jag hade förmodligen betäckt ett år, och sedan försökt att sätta igång henne igen.
Det enda som får mig att undra lite är hennes storlek, dels vad som ligger bakom henne, men även eftersom jag upplever att en del storvuxna hästar kan ha liknande diffusa "skador", som den du beskriver...

Du känner ditt sto bäst, och jag tycker du ska gå på din "magkänsla":)
 
Sv: Hade ni avlat?

Jo tyvärr är det ju väldigt lång box vila och en liten hage ?

Eller så gör du som Ck sa ta och betäck (även om du inte kollar leden )och ge henne den tiden och sätt därefter igång henne och se vad som hände och ta sedan beslut därifrån .

Ps vad har du gjort med din fina 3 åring har du den kvar eller sålde du ?

Mia
 
Sv: Hade ni avlat?

Förövrigt så *dumförklarar du folk hela tiden på ett otrevligt sätt * oavsett vad som gäller .

Tror du kommer längre när du vill förmedla din kunskap förklarar på ett snällare sätt än vad du har gjort sista tiden ....

Tycker du att folk är så dumma eller blåsta så kanske det är bättre att du låter bli att svara.

:devil: trött jag blir Mia


Vem är det som dumförklarar vem?

Problemet är att detta är ett diskutionsforum, och när det blir diskution så klarar folk inte av att andra har andra åsikter.
Jag tycker inte man ska utreda hästar för mycket, när det finns uppenbara risker med det.
I det här fallet så tycker inte veterinär heller att det är nödvändigt.
 
Sv: Hade ni avlat?

Nä och jag anser att man inte ska avla på hästar med defekter och när man inte vet vad och om det sitter i knät så ska man ta reda på det ...

Är inte hästen hållbar för ridning och i annat fall att man är inne på utdömning så finns det inte så stora risker med en sövning eftersom det torde gå åt det hållet ändå ? Om man inte får reda på vad det är för problem ?

Sätta ett sto i aveln och låta den få massor av avkommor kan inte jag tycka är okey däremot kanske ta en fölunge i TS fall och ge stoet ordentlig tid att läka och sen sätta igång henne må vara okey men inte sätta in henne som avelsto för produktion av fler föl .

Mia
 
Sv: Hade ni avlat?

Fast nu har hon ju vridit benet vid två tillfällen det är ju ingen defekt.
Om man likställer det med en stukning vilket det blir om man försträcker ett ligament rejält så återgår det inte till hundra procent utan det kvarstår alltid en svaghet vilket kan förklara att hon lättare blir halt igen..
Inget konstigt alls tycker jag.
Jag hade också betäckt, ´är hon välstammad, lovande och ur ett starkt möderne så skulle jag absolut låta henne gå i avel istället och inte bara ett år.
Skulle avkommorna uppvisa ngn form av svaghet bak så får du ta henne ur avel då.

Via ul och röntgen bör de ha sett om leden har en medfödd defekt som gör den svagare?
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 252
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 194
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 589
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 277
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp