Hade ni berättat?

mittandrajag

Trådstartare
Jag är inte en av de mest kända här på forumet, men vill verkligen, verkligen inte att någon ska ta illa upp om jag skriver det här under mitt vanliga alias, så därför blir tråden anonym. Ni brukar ha så mycket kloka åsikter, och jag behöver utomstående ögon på det här.

Jag står i ett stall sen några år tillbaka, där det mesta är helt okej, men det finns också saker som jag är mindre nöjd med, det finns det nog alltid egentligen, inget stall är väl perfekt? Men sista månaderna har de negativa sakerna blivit fler och fler. Jag står också i kö till ett annat stall i trakten, och i den kön har jag stått i flera år innan jag flyttade till mitt nuvarande stall, det är mycket populärt och få flyttar därifrån (vilket jag verkligen ser som ett gott betyg för stallet och alla där!). När jag flyttade till mitt nuvarande stall glömde jag faktiskt helt bort det där andra stallet och min plats i kön, för det var så mycket som var bra i början här.

Det finns många fördelar med det stallet som jag står i kö till. Det ligger centralt, så vart jag än bor i kommunen så tar jag mig enkelt dit med bil, och det är dessutom en helt okej kollektivtrafik förbi. Trots sitt centrala läge ska ridvägarna vara bra, samt att de har både paddock och ridhus, samt att det kommer en tränare dit med jämna mellanrum och håller träningar på plats. Det finns alltid personer som man kan rida ut med i det stallet eftersom det är så många som står där, alla är dessutom aktiva hästmänniskor som rider så gott som dagligen. Sällskapet, ridhuset och träningsmöjligheterna är absolut de punkter som väger tyngst, då det är något jag verkligen saknar nu. Sett till hagvistelse, boxar, foder och liknande är nog stallen ganska jämbördiga annars.

Nu till min fråga. Jag har aldrig tagit upp med min nuvarande stallägare att jag står i den där kön. Hade ni berättat det, oavsett att ni inte vet när ni kan få en plats (det kan bli om ett halvår, ett år eller fem år, det är väldigt oklart)? Jag har självklart uppsägningstid enligt kontraktet, men hade ni sagt något innan det blev aktuellt? Min stallägare har en förmåga att räkna in min häst i sina planer som går så långt fram i tiden som bortåt tio år, och jag hoppas verkligen att jag har fått en plats i det andra stallet om tio år från nu. Jag har mer den inställningen att man inte ens vet vad som händer till hösten eller ens imorgon, så det är ingen idé att sätta upp storslagna planer för det kommande decenniet, och jag blir nästan mörkrädd när hen säger saker som att hen räknar iskallt med att min häst "alltid" kommer stå i hens stall. Hästar är förvisso mitt största intresse, men man har ju ett liv utanför stallet också, där jobb, familj och annat kan göra att jag dessutom måste flytta från stan helt och hållet, sånt vet man aldrig i förhand. Så, kort sagt, hade ni tagit upp det, eller bara låtit det vara tills om/när det finns en ledig box i det andra stallet?
 
Sv: Hade ni berättat?

Nej jag kan inte se någon anledning till att berätta, risken för sura miner är för stor. Sen kan jag tycka att det är lite märkligt att ha med din häst i planerna så långt fram i tiden, men det är väl en annan historia :D
 
Sv: Hade ni berättat?

Jag hade bara låtit det vara tills jag fått plats på nya stället. Det känns onödigt att dra igång något som kanske inte händer på flera år.
 
Sv: Hade ni berättat?

Jag hade inte sagt något förrän det var dags att säga upp boxplatsen. Och så skulle jag ha ringt till det andra stallet och frågat lite hur jag låg till i kön osv, bara för att de inte skulle "glömma bort" mig. Även om det finns en kölista, så kanske de inte helt följer den, så då kan det vara bra att ge dom en röst till namnet på listan. Sånt är alltid trevligt, iaf om rösten är trevlig. :)
 
Sv: Hade ni berättat?

Vad är meningen med att berätta innan du har en annan plats?
Det kommer bara skapa sura miner och spänd stämning tror jag.
Samt riskerar du att bli uppsagd om stallägaren kanske har andra på kö.

Satt i samma sitts som du för några månader sedan, men valde att inte säga något förrän jag fått en annan boxplats.

Tur var väl det, för stämningen blev rätt trist under uppsägningstiden.
Inte för att den var på topp innan dess heller, men iaf.
 
Sv: Hade ni berättat?

precis som att jag inte ringer min hyresvärd och säger "Hejhej jag har skaffat pojkvän nu så om ett halvår ellerår eller nåt kanske vi flyttar ihop kanske!" så skulle jag inte säga åt stallägaren att jag står i kö för en annan plats. Varför ska hen veta det, uppsägningstiden är väl till för att hitta ny hyresgäst + förbereda förändringar.
 
Sv: Hade ni berättat?

Jag förstår ditt "dilemma" i och med att stallägaren verkar planera in din häst i sin verksamhet på ett lite märkligt sätt, i mina ögon, men jag håller med de andra. Jag hade inte berättat. Risken är alldeles för stor att hen bara blir sur och att din återstående tid blir mycket jobbigare än vad den skulle varit annars, samt att du kanske hamnar utan stallplats om stallägaren surnar till ordentligt.
 
Sv: Hade ni berättat?

Jag hade inte sagt något. Du säger bara upp din plats när du får en i det andra stallet. Inget mer med det. Kan bli onödigt tjafs annars.
 
Sv: Hade ni berättat?

Det finns absolut ingen anledning att säga något. Vad stallägaren sitter och planerar är inte ditt problem.
 
Sv: Hade ni berättat?

Intressant att räkna med en häst man inte äger flera år framåt i tiden när hästar har en förmåga att bli halta och skadade och inte alltid ens lever flera år från nu. Jag hade absolut inte berättat, det finns ingen som helst anledning, utan du har en uppsägningstid som börjar ticka från det att du vill säga upp din stallplats. Det är fullt tillräckligt.
 
Sv: Hade ni berättat?

Nej, jag skulle inte säga något om det.

Vet man med sig att "om x månader/detta år så flyttar jag" hade jag sagt för att vara schysst och ge så mycket framförhållning som möjligt. Men du vet ju inte när du kan tänkas få plats, så jag tycker bara det känns dumt att säga något. Säg när du vet något istället:)
 
Sv: Hade ni berättat?

Nopp jag hade inte sagt ett ljud. Varför liksom?
Jag hade sagt det den dagen jag skrivit kontrakt på den nya stallplatsen.
Innan ett nytt hyreskontrakt är skrivet kan ju vad som helst hända.
Sist jag flyttade berättade jag det ett par dagar innan flytt och gången innan drygt 1 månad innan flytt.
 
Sv: Hade ni berättat?

Nopp jag hade inte sagt ett ljud. Varför liksom?
Jag hade sagt det den dagen jag skrivit kontrakt på den nya stallplatsen.
Innan ett nytt hyreskontrakt är skrivet kan ju vad som helst hända.
Sist jag flyttade berättade jag det ett par dagar innan flytt och gången innan drygt 1 månad innan flytt.

Samma här. Även om jag är och nog mestadels kommer vara just "stallägaren".

Helt sanslöst att stallägaren verkar räkna in din häst på det viset. Jag tycker det känns tillräckligt "tvingande" att fråga min hyresgäst om ex grovfoder inköp och fix vi ändå tänker göra. Vill inte att någon ska känna "nu tyckte jag de skulle bygga såhär och nu flyttar jag mitti alltihopa" på något vis.
 
Sv: Hade ni berättat?

Intressant att räkna med en häst man inte äger flera år framåt i tiden när hästar har en förmåga att bli halta och skadade och inte alltid ens lever flera år från nu. Jag hade absolut inte berättat, det finns ingen som helst anledning, utan du har en uppsägningstid som börjar ticka från det att du vill säga upp din stallplats. Det är fullt tillräckligt.

Precis. Hade inte haft något emot att tex berätta att till hösten ska jag söka lite utbildningar och kommer jag in så måste jag nog hitta något billigare/närmre min studieort eller liknande. Eller om man går i funderingar att sälja eller något. Men att man står i kö och vill flytta utan att ha någon aning om när, det känns inte alls som att det hamnar i den kategorin för mig.
 
Sv: Hade ni berättat?

Samma här. Även om jag är och nog mestadels kommer vara just "stallägaren".

Helt sanslöst att stallägaren verkar räkna in din häst på det viset. Jag tycker det känns tillräckligt "tvingande" att fråga min hyresgäst om ex grovfoder inköp och fix vi ändå tänker göra. Vill inte att någon ska känna "nu tyckte jag de skulle bygga såhär och nu flyttar jag mitti alltihopa" på något vis.

Men det är samtsamtidigt väldigt trevligt som hyresgäst att få vara med och bestämma och kunna påverka hur det ska vara i stallet :)

Varför bor du inte närmare för så linisen kunde bo hos dig?
Jag tror du är en toppen stallägare!
 
Sv: Hade ni berättat?

Känns som en knepig stallägare enligt mig...

Nej jag hade inte berättat, ser ingen anledning att göra det.
 
Sv: Hade ni berättat?

Nej jag hade inte berättat.

Däremot visste min nuvarande stallägare att jag letade annat stall redan när jag flyttade in, men det var mest för att jag ville förbereda henne på att boxen ganska snart skulle bli ledig igen. Jag flyttade in i februari och ha sagt upp kontraktet nu. Hästen flyttar första juni.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 040
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 550
Senast: Blyger
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 268
Senast: SiZo
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 767
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp