Hade ni betalat för hästhjälp?

spcs

Trådstartare
Jag funderar lite på att eventuellt utöka mitt företag (jag tar hand om andra djur) och börja utföra tjänster inom hästskötsel, men jag skulle behöva er hjälp med en liten marknadsundersökning! Jag har "jobbat" en hel del svart med att hjälpa stressade människor med stallpysslet så att de ska hinna rida. Har fått olika mycket betalt, ibland i gentjänster men även någon hundring här och där. Jag har på senare tid hört allt fler som säger att de inte vet hur de ska få vardagen att gå ihop tidsmässigt, de hinner inte rida eftersom allt runtomkring tar både tid och energi. Just de här människorna är inte heller sugna på att ha medryttare av olika anledningar.

Så, det finns ju helt klart ett behov, men frågan är om det finns någon som är villig att betala för det? Jag tänker mig någon sorts tjänst där jag fixar allt som ska fixas, både då och då men också som ett sorts "abonnemang". Varför man då ska välja mig till det här tänker jag är för att jag kan erbjuda hög kvalitet på skötseln - jag är erkänt noggrann och många vill trots allt gärna ha mig som hästvakt ;) Hade jag haft råd hade jag själv kunnat tänka mig en sådan tjänst, då jag ofta råkar ut för att de som ska sköta mina hästar glömmer något viktigt (typ byta vatten), ger fel foder eller förstör mitt "mocksystem" i boxen o.s.v. :angel: Inte hela världen, men eftersom jag som sagt är väldigt noggrann med mina egna hästar hade jag sluppit en hel del stress om jag visste att hästhjälpen faktiskt gjorde det den skulle!

Är det något som ni tror att ni skulle kunna tänka er att använda er av eller löser alla hästägare det där på andra sätt? Vad skulle ni vara villiga att betala? Har inte tänkt mig en hög summa, men jag vill ju trots allt inte gå back på att göra det.
 
Jag skulle kunna tänka mig en semestervakt. Någon som kollade pållarna varje dag professionellt som komplement till den vattenpåfyllande grannen. Någon som vid behov kunde bedöma en skada om grannen såg något galet. Tillkalla vet. Ge spruta om det behövdes. Jag har massor av hästfolk som bekanta men i princip ingen på nära håll.
 
Tycker det låter spännande!

Sen om folk vill betala för det är väl frågan.. branschen är ju som den är lite 🙊

Finns nog folk som bara vill rida och inte göra det andra, eller har svårt med hästvakt vid semester.
Så jag tycker du har en jättespännande idé!
 
Jag funderar lite på att eventuellt utöka mitt företag (jag tar hand om andra djur) och börja utföra tjänster inom hästskötsel, men jag skulle behöva er hjälp med en liten marknadsundersökning! Jag har "jobbat" en hel del svart med att hjälpa stressade människor med stallpysslet så att de ska hinna rida. Har fått olika mycket betalt, ibland i gentjänster men även någon hundring här och där. Jag har på senare tid hört allt fler som säger att de inte vet hur de ska få vardagen att gå ihop tidsmässigt, de hinner inte rida eftersom allt runtomkring tar både tid och energi. Just de här människorna är inte heller sugna på att ha medryttare av olika anledningar.

Så, det finns ju helt klart ett behov, men frågan är om det finns någon som är villig att betala för det? Jag tänker mig någon sorts tjänst där jag fixar allt som ska fixas, både då och då men också som ett sorts "abonnemang". Varför man då ska välja mig till det här tänker jag är för att jag kan erbjuda hög kvalitet på skötseln - jag är erkänt noggrann och många vill trots allt gärna ha mig som hästvakt ;) Hade jag haft råd hade jag själv kunnat tänka mig en sådan tjänst, då jag ofta råkar ut för att de som ska sköta mina hästar glömmer något viktigt (typ byta vatten), ger fel foder eller förstör mitt "mocksystem" i boxen o.s.v. :angel: Inte hela världen, men eftersom jag som sagt är väldigt noggrann med mina egna hästar hade jag sluppit en hel del stress om jag visste att hästhjälpen faktiskt gjorde det den skulle!

Är det något som ni tror att ni skulle kunna tänka er att använda er av eller löser alla hästägare det där på andra sätt? Vad skulle ni vara villiga att betala? Har inte tänkt mig en hög summa, men jag vill ju trots allt inte gå back på att göra det.

Jag har betalt för att slippa fodringar/utsläpp/insläpp/mockning etc. Det har dock varit till folk som redan finns på gården hästarna stått.
Det har varit från hjälp med en häst till att vi som kollektiv hyrde in hjälp med fodringar etc.

Är det frågan om att hyra in hjälp för bara en häst blir det ju rätt dyrt om man ska ta skäligt betalt för att åka ut för just bara en häst.
Men för att hjälpa folk med fler hästar samtidigt kan det ju vara rimligt.

Idag har jag exempelvis valt att ha hästen med fullskötsel för att hinna jobb och kunna lägga min lediga tid på just träningen och inte allt runtom.
 
Det största problemet torde vara att inte konkurrera med stallägaren. Att få godkänt av denna att utföra arbete på anläggningen.

Sedan tror jag många avstår servicebiten för att de inte har råd, och då kan det vara svårt att betala utomstående för tjänsten (om man inte har råd i uppstallningsavtalet).
 
Det största problemet torde vara att inte konkurrera med stallägaren. Att få godkänt av denna att utföra arbete på anläggningen.

Sedan tror jag många avstår servicebiten för att de inte har råd, och då kan det vara svårt att betala utomstående för tjänsten (om man inte har råd i uppstallningsavtalet).

Jag känner inte till så många stall med möjlighet till service alls (mer än in/utsläpp). Jag hade lätt kunnat betala en slant för en hästfri dag i veckan eller något liknande, utan att behöva belasta mina stallkompisar.

I höst ska jag och en stallkompis, på prov, få en hästfri dag i veckan. Men det betyder också att jag måste göra mer än dubbelt (hennes två hästar, jag själv har en) en annan dag.
 
Jag känner till en som jobbar med just detta. Det är rätt stor efterfrågan på tjänsterna. Hon tar betalt per timme plus framkörningsavgift. Sök på stallservice på FB så kan du hitta mer info.
 
Jag tänker att de som är villiga/har råd att att betala för service redan står i ett stall där det ingår/går att köpa till. Men så kanske det inte är..?
Många tar ju också hjälp av stallkompisar vid behov.
Men kanske att efterfrågan främst finns hos de med eget stall?
 
Jag tänker att de som är villiga/har råd att att betala för service redan står i ett stall där det ingår/går att köpa till. Men så kanske det inte är..?
Många tar ju också hjälp av stallkompisar vid behov.
Men kanske att efterfrågan främst finns hos de med eget stall?
Det är ju ingen garanti, det kan ju vara både långt att åka och fullt i såna stall, så finns möjligheten att få ”fullservice” även i stall som inte erbjuder det kan det ju öppna upp möjligheter för många.
 
Jag vet om företag som har det som en del av sin grej (de har även hunddagis och tar hand om smådjur). Sen vet jag inte hur mycket den tjänsten nyttjas hos dom.

Jag hade kunnat använda tjänsten. Idag har jag däremot inget behov av det, jag har hästen på lösdrift utan dagliga åtagande och där daglig tillsyn av häst ingår.

Skulle jag byta stall så är fullservice trevligt att ha men skulle jag välja mellan ett stall med bra hagar utan och ett med dåliga hagar men med fullservice så skulle jag ju gå på de bra hagarna (naturligtvis spelar annat roll med, bara som exempel) och då skulle den tjänsten kunna vara trevlig.
 
Det är ju ingen garanti, det kan ju vara både långt att åka och fullt i såna stall, så finns möjligheten att få ”fullservice” även i stall som inte erbjuder det kan det ju öppna upp möjligheter för många.
Nej jag förstår att det inte är någon garanti, men det var min gissning. Jag känner liksom ingen som tex väljer kollektivstall om de har svårt att hinna med kombinerat med ekonomisk möjlighet att betala för tjänster..
 
Nej jag förstår att det inte är någon garanti, men det var min gissning. Jag känner liksom ingen som tex väljer kollektivstall om de har svårt att hinna med kombinerat med ekonomisk möjlighet att betala för tjänster..

När jag sökte stall så fanns det inget med service som passade. Man kan faktiskt både ha råd att köpa till tjänster och ha tid att sköta allt själv om så krävs. Det handlar ju om prioriteringar, som det mesta annat.
 
Spännande. Kolla upp vilka kostnader du har, typ, din försäkring, milkostnader, kläder, etc och sätt en timpeng så du går med vinst. Var inte för billig! Lycka till.
 
Skulle inte vilja ha någon som åkte runt mellan olika stall för att ta hand om hästar, tänker på smittspridning. Haft kvarka på min häst och vill inte ha det igen.

Den jag känner som jobbar med detta har flera uppsättningar kläder och tvättar sig noga mellan stallen. Hon har inte längre mellan stallen att hon skulle hinna hem och duscha om det fanns sjukdom i ett av dom.
 
Nej jag förstår att det inte är någon garanti, men det var min gissning. Jag känner liksom ingen som tex väljer kollektivstall om de har svårt att hinna med kombinerat med ekonomisk möjlighet att betala för tjänster..
Nä, det tror inte jag heller, men det finns ju mellanting mellan fullservice och kollektivstall. Kan ju vara ”enbart” mockning som inte ingår, och vissa kanske bara vill ha enstaka dagar fria, då hästen ändå vilar/man inte hinner rida, t.ex. Eller så förändras ens förutsättningar men man trivs i stallet. För kollektivstall vore väl snarare en sån typ av tjänst en gemensam investering för att fixa fordringar dagtid, t.ex.

Jag kan ju ta mig själv som exempel, letar nu fullservicestall med alla andra faciliteter jag önskar, och utbudet är minst sagt begränsat. De flesta andra som jag anser okej har egen mockning (och ev. foderpackning), vilket inte är aktuellt för mig i dagsläget. En sån tjänst skulle alltså göra att utbudet av stallplatser ökade ganska ordentligt, utan att jag för den delen skulle ställa hästen i ett kollektivstall.
 
Risken är att tjänsten blir mycket dyr med affärsmässiga priser om du riktar in dig mot enskilda hästägare med en eller få hästar. Det tar inte lång tid att mocka, fixa vatten+ foder men desto längre tid att garanterat inte sprida smitta, för transporter, dokumentera rutiner och administration.

Riktar du in dig mot större stall så kanske det fungerar. Vi hade en person som mot betalning tog insläpp, fodring etc, både stallpass (de som var kollektiva). Det var ett större stall så rutiner var den samma för alla.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 797
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 409
Senast: Snurrfian
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 602
Senast: gulakatten
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 051
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp