Hade ni tagit jobbet?

Piek

Trådstartare
Jag bor i en by där det är extremt svårt att få fastjobb året runt, ett välbetalt näst intill omöjligt utan en himla massa utbildningar och kontakter.

Jag jobbar just nu som butikschef i en butik som är väldigt inriktad på just vår produkt. Jag har fått utbildningar inom området så det är något jag verkligen kan!
Jobbet är helt okej, vissa dagar är det så lite att göra att jag vill kräkas på det. Produkten vi säljer är inte heller något jag egentligen brinner för men det är ett jobb och jag är okejnöjd.

Idag kom min chef och berättade att de planerar att själva börja tillverka den här produkten och de vill att jag ska "ha hand om det" som han uttryckte sig. Mycket pga min expertis på området och jag vet vad kunderna vill ha. Exakt vad det innebär vet jag inte, projektet är ännu i tankefasen. Vi skulle prata mer i morgon.

Jag har absolut noll och ingen erfarenhet av att ta fram en produkt ifrån noll, jag har teoretisk ytlig kunskap om hur man tillverkar produkten och känner mig egentligen ganska lost på tillverkningsområdet. Det jag känner att jag kan bidra med är en tanke om slutprodukt men vägen dit kan jag alltså inte jätte mycket om.

Jag känner på ett sätt hade det vart kul, jag behöver förändring och ett mer stimulerande jobb. Samtidigt som jag egentligen borde byta bransch helt och hållet eller börja plugga då jag är ganska less.
Jobbet skulle ge en bra löneförhöjning vilket vore trevligt samt att jag skulle slippa jobba helger vilket vore underbart.

Mina chefer är super bra men fruktansvärt upptagna. Det har under min tid som butikschef gjort att jag ibland tidigare känt att jag inte haft den stöttning jag behövt. Nu har jag kommit så pass långt här att jag vågar ta beslut med vetskapen att jag har deras stöd i ryggen. Frågan är hur mycket stöd dem kommer kunna ge i den här processen? De har inte heller någon tidigare erfarenhet av att ta fram produkter.

Nu är frågan tackar man ja eller nej till det här? Hjälp mig ventilera, jag behöver lite kött på benen till samtalet imorgon :p
 
Om det är en produkt du har tro på så kör på. Produktutveckling är roligt och med hjälp av Google hittar du säkert mycket info om vart du kan vända dig om du behöver hjälp, om du behöver mer hjälp än du får från cheferna vill säga.

Tala om för dem att att du önskar stötta i genomförandet, antingen från dem eller någon utomstående.

Du kommer antagligen att utvecklas av att haka på detta, och när det är klart kan du fatta nytt beslut om du hellre vill utbilda dig till något annat.
 
@ekra det är ett produktområde som är svårt att slå igenom på mycket pga ett tidigare monopol... Man måste sticka ut och göra något annorlunda för att lyckas. Vår by är ett otroligt starkt varumärke i sig att ha i ryggen samtidigt som det kanske begränsar lite om man vill satsa mer än lokalt.

Jag har idéer som jag vet är efterfrågade och som inte finns på marknaden idag, frågan är hur mycket pengar de är redo att satsa. Mina idéer ger en lyxig, ekologisk, fairtrade produkt vilket inte är gratis inom området :p
Vill de göra en budgetprodukt kommer jag ha svårt att tro på att vi kommer lyckas med det...
 
Jag bor i en by där det är extremt svårt att få fastjobb året runt, ett välbetalt näst intill omöjligt utan en himla massa utbildningar och kontakter.

Jag jobbar just nu som butikschef i en butik som är väldigt inriktad på just vår produkt. Jag har fått utbildningar inom området så det är något jag verkligen kan!
Jobbet är helt okej, vissa dagar är det så lite att göra att jag vill kräkas på det. Produkten vi säljer är inte heller något jag egentligen brinner för men det är ett jobb och jag är okejnöjd.

Idag kom min chef och berättade att de planerar att själva börja tillverka den här produkten och de vill att jag ska "ha hand om det" som han uttryckte sig. Mycket pga min expertis på området och jag vet vad kunderna vill ha. Exakt vad det innebär vet jag inte, projektet är ännu i tankefasen. Vi skulle prata mer i morgon.

Jag har absolut noll och ingen erfarenhet av att ta fram en produkt ifrån noll, jag har teoretisk ytlig kunskap om hur man tillverkar produkten och känner mig egentligen ganska lost på tillverkningsområdet. Det jag känner att jag kan bidra med är en tanke om slutprodukt men vägen dit kan jag alltså inte jätte mycket om.

Jag känner på ett sätt hade det vart kul, jag behöver förändring och ett mer stimulerande jobb. Samtidigt som jag egentligen borde byta bransch helt och hållet eller börja plugga då jag är ganska less.
Jobbet skulle ge en bra löneförhöjning vilket vore trevligt samt att jag skulle slippa jobba helger vilket vore underbart.

Mina chefer är super bra men fruktansvärt upptagna. Det har under min tid som butikschef gjort att jag ibland tidigare känt att jag inte haft den stöttning jag behövt. Nu har jag kommit så pass långt här att jag vågar ta beslut med vetskapen att jag har deras stöd i ryggen. Frågan är hur mycket stöd dem kommer kunna ge i den här processen? De har inte heller någon tidigare erfarenhet av att ta fram produkter.

Nu är frågan tackar man ja eller nej till det här? Hjälp mig ventilera, jag behöver lite kött på benen till samtalet imorgon :p
Jag hade hoppat på det. I alla fall om jag kunnat resonera fram ett vettigt upplägg med cheferna.

Främst för att jag tror att det är något bra att ha på CV:t inför framtida utmaningar. Du tar fram produkten och kan sedan lämna projektet och det är avslutat och klart. Du får förhoppningsvis möjligheten att sätta din egen prägel på projektet också. Vilket kan vara en tillfredsställelse.

Men jag är glad i utmaningar. Det är itne alla som känner så.
 
Jag tycker du ska få lite mer info om vad jobbet innebär innan du tackar ja, kommer du tex bli stöttad av cheferna? Vad förväntas av dig? Det var bara i planeringsfasen än, hur långt i framtiden ligger jobbet?
Tackar du ja och inte trivs med nya jobbet, ja då får du fundera på det då om du vill plugga eller liknande :)
 
@ekra det är ett produktområde som är svårt att slå igenom på mycket pga ett tidigare monopol... Man måste sticka ut och göra något annorlunda för att lyckas. Vår by är ett otroligt starkt varumärke i sig att ha i ryggen samtidigt som det kanske begränsar lite om man vill satsa mer än lokalt.

Jag har idéer som jag vet är efterfrågade och som inte finns på marknaden idag, frågan är hur mycket pengar de är redo att satsa. Mina idéer ger en lyxig, ekologisk, fairtrade produkt vilket inte är gratis inom området :p
Vill de göra en budgetprodukt kommer jag ha svårt att tro på att vi kommer lyckas med det...
Det låter ju spännande. Se till att anlita en bra designbyrå eller liknande som kan ta fram en strategi med positioneringsplan etc och utifrån det ge en designbrief till den/de som ska formge produktens förpackningar/broschyrer eller vad det nu kommer att behövas. Det är värt varenda krona i slutänden eftersom det kan stå och falla med det om sakerna säljer eller inte. Design är inte längre bara en del av produkten, snarare ÄR designen produkten. Det är superviktigt att den får riktigt uttryck. Både själva produkten och det runtikring. :)
 
Tack för att ni är så peppande! Jag var jätte taggad igår men möttes av en måttligt intresserad pojkvän så då blev jag fundersam på om det var det rätta....
Känns allt bra efter samtalet idag så är det klart jag ska köra!
 
Jag tycker att du ska prova - men våga ställa krav på uppdragsgivaren! Om det inte faller väl ut så ska du kunna falla tillbaka på jobbet som butikschef. Sedan hade jag velat ha en mentor och tillgång till andra typer av resurser för att kunna genomföra arbetet på ett bra sätt.

Läggs det upp på ett bra sätt där både du och företaget kan vinna på att du tar jobbet, så kör! :)
 
Jag hade tagit det, för jag tolkar det som att du inte har en exakt plan på vad det är du ska plugga eller göra annars? Det ser bra ut på CV't, du kunde slippa jobba helg osv, ganska värt tills du kommer på vad du ska läsa annars, tycker jag i alla fall :)
 
Jag hade testat, men som andra skrivit - ställ krav på arbetsgivaren så du är trygg med vad du har för förutsättningar. Gillar du det inte kan du alltid plugga eller söka annat jobb.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 707
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 856
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
737
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 496
Senast: Bortglömd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp