Hade ni tagit upp detta med dagis?

Zaria

Trådstartare
Har en son som runt påsken var minst sagt lite härjig. Bla drog han tjejerna i håret och tog "stryptag" enligt dagispersonalen,vilket sedan hette att han kramade för hårt...Han var då 2,5 år år och höll på med det där några veckor då han hade en "argperiod"

Nåväl,jag var ute igår och förbi kommer några studenter,varav en av dem jag känner igen som praktikant på sonens dagis (hon var där några veckor i våras)
Tjejen kommer fram och bara "Öh du är ju Hampus mamma...fy faaan vad jobbig han var,han var på och skulle bråka hela tiden och typ skulle strypa de andra barnen... "Hmm han kramade för hårt sa de till mig sa jag,han hade en period där men nu gör han inte så svarade jag"...Ja men vaffan säger tjejen han häöll ju på jämt och var skitjobbig och han lyssnade ju aldrig på vad man sa heller...

Eeeeh,är det okej? Har man inte tystnadsplikt? Var väl ca 30 pers som hörde henne...Dessutom skall hon jobba där i sommar och jag personligen vill inte längre att hon skall ta hand om min son.

Kan man prata med dagis om detta? Eller är jag bara löjlig. Jag tyckte det var jätteobehagligt. Visst att hon bara var praktikant men nu skall hon ju börja jobba där.
 
Sv: Hade ni tagit upp detta med dagis?

Ta upp det med förskolan.

Under de åren som jag gick på barn- och fritidsprogrammet. (för en massa år sedan nu) så skrev vi på papper om tystnadsplikt när vi hade praktik) Så hon borde vara väl medveten om att hon har det. Detta var något som togs upp mycket under skoltiden också.
 
Sv: Hade ni tagit upp detta med dagis?

Ring föreståndaren bums!! Eller på måndag iaf!!;)
 
Sv: Hade ni tagit upp detta med dagis?

Jag tror inte du behöver oroa dig för Hampus skull. Och släpp din egen tanke på det, hon var dum, det är inte dig och Hampus det är fel på.

Men: säg till på förskolan. Ska hon in i yrket kan hon lika gärna få lära sig the hard way. Hon behöver få en näsbränna av sin chef för hon har definitivt gjort bort sig.
 
Sv: Hade ni tagit upp detta med dagis?

Tack,jag skall ta upp det.

Tjejen var förövrigt full som ett ägg,men vaffan man håller endå inte på så,jobbar inom vården själv och inte kan jag skylla på att jag är full om jag bryter mot tystnadsplikten...Visste dock inte riktigt hur tystandsplikten ser ut på dagis.
 
Sv: Hade ni tagit upp detta med dagis?

Ta upp det med dagis, bryr de sig inte så prata med rektorn där. Jag tycker gott att hon borde flyttas någon annanstans för jag förstår din känsla av att hon inte ska ta hand om Hampus.

Jag tänker inte säga att du inte ska ta åt dig, för jag vet hur svårt det är att inte ta åt sig av sådana kommentarer. Men tänk på att hon är ung och inte torr bakom öronen och hon kommer att bli klokare.

När hon börjar jobba där borde du säga ( så att andra hör det:angel:) att du inte vill diskutera din son inför hennes kompisar och inte utanför dagis område och att hon bör respektera tystnadsplikten ifall hon vill bli långvarig inom sitt yrke.
 
Sv: Hade ni tagit upp detta med dagis?

Hehe, var hon full så kommer hon att må ännu sämre av dåligt samvete när hennes chef säger till henne.

Och det förtjänar hon faktiskt, för ger hon sig in i yrkeslivet ska hon bete sig vuxet. Nästa gång hon är på röken och möter en förälder ska hon gå över till andra sidan gatan och låtsas som ingenting.
 
Sv: Hade ni tagit upp detta med dagis?

Jag skulle bli GALEN!:mad: Hon har tystnadsplikt och ska inte stå och ta sånt med dig "på gatan" eller i närvaro av andra. Känner hon behov av att tala med dig om saken så ska hon ta det med dig i enrum. Och jag tycker nog att hon ska ha någon slags tanke bakom det; att hon vill prata med dig för att kunna få det att funka bättre i sitt jobb på förskolan.

Ring chefen för förskolan!
 
Sv: Hade ni tagit upp detta med dagis?

Men usch så obehagligt!:eek: Jag skulle ha blivit vansinnigt arg. Både över att hon bryter sin tystnadsplikt men också eftersom hon inte verkar tycka om din son (skitjobbig...:crazy::mad:) och därför skulle jag inte våga lita på att hon bemötte honom rätt.

Jag skulle ringa till föreståndaren direkt, berätta om händelsen och hur sårad du blev både över brottet mot tystnadsplikten samt att du inte vill ha henne placerad på Hampus förskola. Du ska sedan säga att du kräver en personlig ursäkt av henne.

Vägrar hon/han vidta acceptabla åtgärder så skulle jag berätta att jag kommer att skriva en insändare i lokaltidningen för att påtala hur det går till på er förskola och ställa frågan om vad man som förälder ska acceptera.
 
Sv: Hade ni tagit upp detta med dagis?

Det där är i mina ögon jävligt allvarligt och en sådan person kommer aldrig att få vidare anställning när det kommer fram.
Jag skulle göra en anmälan till ansvarig rektor men även en skriftlig klagan till ansvarig nämnd den måste då diarieföras och kan inte "försvinna" i någon pappershög. Då är ansvarig nämn också tvingade att polisanmäla.
Just att hon var full har ingen betydelse, tystnadsplikten skall finnas i reptilhjärnan!
Det hon sa var dessutom inte sånt som är roligt att få utbasunerat i en större folksamling och att det dessutom inte överensstämde med de besked du fått från ordinarie personal gör att jag absolut tycker att du ska anmäla.
Jag blir jätteupprörd som tidigare förskollärare att läsa detta.
Hittade följande sammanfattning av tystnadsplikten på nätet:
(notera speciellt min kursivering av sista meningen, så noga är det)
TYSTNADSPLIKT
All personal inom barnomsorgen har tystnadsplikt, vilket innebär att de
inte får lämna ut uppgifter som kan skada barn eller föräldrar. Personalen inom den kommunala barnomsorgen omfattas av sekretesslagen 7kap §4. För barnomsorg i alternativ regi finns bestämmelsen om tystnadsplikt i socialtjänstlagen §69. När ett barn byter avdelning eller verksamhet kan förskolepersonalen komma överens med föräldrarna om att ge information till den nya personalen.
 
Sv: Hade ni tagit upp detta med dagis?

Å ena sidan förstår jag dig verkligen! Det måste ha varit en obehaglig upplevelse för dig och tjejen har accepterat tystnadsplikten.

Å andra sidan...det är en sådan grej som jag själv (kanske, om jag haft otur och hamnat i en sådan situation) hade kunnat göra när jag var 18. Jag var helt enkelt ganska omogen och kanske hon är det också? Hon kanske inte riktigt förstått vad hon skrivit under och varför, och vilka konsekvenser det får om hon bryter mot detta.

Sådana här saker är något jag har lärt mig under åren. Hon kanske har skrivit på papprena men ryckt på axlarna och ändå inte FATTAT.

NU flera år senare, förstår jag dig till fullo och jag hade som sagt själv tyckt att det var obehagligt och jag har själv ett helt annat förhållningssätt till nästan allting i min tillvaro.

Men det kanske är lite att överdriva att hota med insändare i lokaltidningen o dyl. Kanske behöver tjejen bara en uppläxning och en ordentlig förklaring? Sedan kan hon göra ett jättebra jobb.

Jag förstår som sagt om du inte känner för att ta ansvar för den här tjejens handlingar, det ansvaret ligger ju på henne själv.

Men det kanske hade varit ett alternativ att ringa till henne och inte till chefen?

Bara ett förslag.
 
Sv: Hade ni tagit upp detta med dagis?

Men usch så obehagligt!:eek: Jag skulle ha blivit vansinnigt arg. Både över att hon bryter sin tystnadsplikt men också eftersom hon inte verkar tycka om din son (skitjobbig...:crazy::mad:) och därför skulle jag inte våga lita på att hon bemötte honom rätt.

Jag skulle ringa till föreståndaren direkt, berätta om händelsen och hur sårad du blev både över brottet mot tystnadsplikten samt att du inte vill ha henne placerad på Hampus förskola. Du ska sedan säga att du kräver en personlig ursäkt av henne.

Vägrar hon/han vidta acceptabla åtgärder så skulle jag berätta att jag kommer att skriva en insändare i lokaltidningen för att påtala hur det går till på er förskola och ställa frågan om vad man som förälder ska acceptera.

Ja det är så jag känner det också, jag litar inte på att hon bemöter honom rätt. Sedan vet jag att hon ofta var ensam med honom när jag hämtade då han är en av de som går kvar längst så det är ofta han och en annan liten tjej kvar bara när jag kommer. Jag var lite förvånad att hon var ensam med barnen,mycket möjligt är att hon kanske tyckte det var jobbigt...MEN det är endå dagiset som skall se till att barnen sköts,personligen tycker jag inte att man skall lämna praktikanter ensamna med barnen längre stund än kanske ett toalettbesök kanske. Då visste jag iofs hur länge hon varit själv med barnen så jag tänkte inte så mycket på det då.

Kommer absolut att ta upp det med personalen på måndag,jag lämnar iofs inte utan pappan lämnar men kommer att ringa under dagen och begära ett samtal vid hämtningen.

Jag vill faktiskt inte att hon tar hand om Hampus,dessutom är denna tjejen lillasyster till en annan tjej som i sin tur är kompis med vänner till mig så jag kan tänka mig att det kanske blir ett himla liv,men som sagt det är inte ok att göra som hon gjorde, och vilket barn/förälder står på nästa tur.
Dessutom tycker jag även om hon kanske uppfattat Hampus som "besvärlig" att hon är endå "bara" praktikant,dvs hon har en handledare,har inget ansvar utan kan förlita sig på att de andra i personelgruppen hjälper henne om det skulle vara något,det är inget jag vill höra av henne 4 månader i efterhand när tjejen är dyngrak.
 
Sv: Hade ni tagit upp detta med dagis?

Någon insändare blir det nog inte däremot hoppas jag att den övriga personalen kanske kan ta ett litet prat med henne. Skulle de inte göra det kanske jag pratar med chefen. Kan säga att jag redan som det är verkligen är otroligt trött på just sonens avdelning som det är redan så detta kändes verkligen som droppen.

Jag vet ärligt talat inte vad det finns i tystandsplikten hon inte förstår. För min del hade det räckt att hon sagt "Hej det är du som är Hampus mamma" resten om vad hon anser om honom kunde hon behållt för sig själv.

Har jobbat under tystandsplikt sedan jag var 14 (började som feriearbetare med att servera kaffe och dyl på ett äldreboende och tom då fick jag skriva på papper)
Även om jag kanske inte förstod exakt vad jag fick säga och inte säga borde det väl vara lättare att inte säga något än att kliva åt andra hållet, tycker jag.
 
Sv: Hade ni tagit upp detta med dagis?

Zaria - nu får du tips om att blåsa till världskrig. Och det tycker jag inte att du ska göra. Möjligen skulle det vara skönt med "hämnd" och så mycket väsen som möjligt - men det är en kortsiktig triumf, inget annat.

Jag tror att du vinner på att gå den formella vägen. Att inte låta dina känslor av hur kränkta och du Hampus blev styra.

Jag tycker alltså fortfarande att du ska prata med föreståndaren på förskolan, berätta alltihop och begära att föreståndaren ger praktikanten en ordentlig uppläxning.

Låt det sen stanna vid det. Be the bigger person. Det här var en ung person som gjorde bort sig totalt på fyllan. Det kanske både du och jag också kunde ha gjort?

Jag lovar dig, hon mår sämre av att få en utskällning av arbetsgivaren än att få det av en förälder...
 
Sv: Hade ni tagit upp detta med dagis?

Jag förstår dig till fullo, jag tycker absolut du ska kontakta förskolan. Den här tjejen behöver få veta att tystnadsplikten är viktig, det är ingenting man ska ta så lätt på.

Men, jag tycker även att många här är väldigt hårda. Hur ska en tystnadsplikt kunna sitta iu ryggmärhen när man enbart praktiserat? Och polisanmälning, my god.

Om hon nu är en 18-19 år, så har hon ju ingen erfarenhet alls. Förmodligen vet hon inte hur pass viktig tystnadsplikten är, hon behöver få veta att hon gjorde fel. Men att polisanmäla :crazy:
 
Sv: Hade ni tagit upp detta med dagis?

Jag skall se vad personalen säger,förhoppningsvis får hon ett möte med både chefen och övrig personal på avdelningen. Just nu vet jag bara att Hampus kommer att byta avdelning under sommaren men även gå på dagis kvällar/nätter så jag har ingen aning om när bytet sker eller var hon skall jobba eller vilka avdelningar som kommer att slås ihop i sommar så lite rörigt är det. Men kommer först och främst att begära ett möte med fsk personalen och se vad de säger.

Greejen är att denna tjejen är jättego med barn har sett henne flertalet gånger med syskonbarnen som hon verkar haft väldigt mycket hand om men just mitt barn verkar hon inte gilla,det märktes lite redan under hennes praktik tycker jag om jag ser tillbaka.

Att hon var full spelar ingen roll tycker jag,jobbar i äldrevården och mycket tokigheter omsorgstagarna gör hade vart riktigt festliga att prata om efter ett par glas men man MÅSTE ha spärren att inte berätta något endå,hur roligt,irriterade eller dumt det än varit på jobbet. Tjejen är endå 18 tror jag och räknas som vuxen eller gör ganska snart.
 
Sv: Hade ni tagit upp detta med dagis?

Nej något världskrig blir det inte.

Det jag är ute är först och främst att antingen chefen eller handledaren hon haft säger åt henne på skarpen för att markera att det hon gjorde inte var acceptablet.
Sedan kan jag erkänna att jag ogillar att ställa till för mycket, men som sagt någon borde markera att det verkligen inte är ok det hon gjorde.

Förövrigt var tjejen såpasspackad att hon både vurpade och var på någons kille varav hon fick ett glas sprit över sig av flickvännen och sedan fick åka polisbil därifrån...Ingen höjdarkväll för tösen. (skall aldrig mer gå på studentfest säger jag bara) :crazy:
 
Sv: Hade ni tagit upp detta med dagis?

Jag förstår dig till fullo, jag tycker absolut du ska kontakta förskolan. Den här tjejen behöver få veta att tystnadsplikten är viktig, det är ingenting man ska ta så lätt på.

Ja det är väl ungefär så långt jag tänkt mig till att börja med. Skulle förskolan bara rycka på axlarna däremot då blir det världskrig,men då handlar det ju mer om deras nonchalans än tjejes snedsteg.
 
Sv: Hade ni tagit upp detta med dagis?

Jag tänker inte säga att du inte ska ta åt dig, för jag vet hur svårt det är att inte ta åt sig av sådana kommentarer. Men tänk på att hon är ung och inte torr bakom öronen och hon kommer att bli klokare.

Det där har jag funderat på en stund nu,jag tror du kan ha rätt i det,dvs att tjejen är ung och omogen. Dessutom kan hon ju tyckt att det varit väldigt obehagligt det Hampus sysslade med och sedan hanterade det fel på fyllan när hon kanske ville prata om det bara. Jag vet inte. Hon är lillsyrra till ett par bekanta och de få gånger jag träffat henne stämmer inte överens med hur hon var igår.

Däremot var det riktigt skämmigt att sitta där inför så mycket folk och få höra vad hon tyckte om min son, för givetsvis blev det följdfrågor vad det var för ett monster till unge jag hade :cry:
 

Liknande trådar

Övr. Barn Behöver ventilera och spy lite galla. Ni som läst mina förra trådar om sonens pappa och allt strul vet litegrann hur det varit innan...
2 3
Svar
45
· Visningar
9 430
Övr. Barn Nu har idoten gått över gränsen igen,fast denna gången mer än vanligt. Varit en vända till med familjerätten fast denna gången i...
2
Svar
27
· Visningar
2 838

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp