Häck/stora buskar

FengurLaugar

Trådstartare
Vi bor vid en 70 väg och efter att ha flyttat infarten till andra sidan gården så känns det väldigt öppet ut mot vägen. Vi har staket och en gånggrind där och det finns en del buskar sedan innan fast inte där gamla infarten var såklart. Vi vill plantera något som ska funka som insynsskydd, det räcker liksom att det är öppet vid den lilla grinden, men annars får det gärna vara tätt för min del :p

Har ni några tips på stora hyfsat snabbväxande buskar/häckar som skulle funka? Har varit inne på tujahäck men jag tvekar då det känns som att den strama typen av buske inte passar in hos oss här ute på landet.

Vi bor nog i gränsen mellan zon 4 och 5.
 
Vi har just en tujahäck mot vägen. Vi har också flyttat infarten längre bort och ska fylla på med mer tuja vid den gamla infarten. Vi bor på landet och tycker att den passar in hos oss. Men det varierar nog mycket vad landet och landet är iofs :) Vi upplever den än så länge som lättskött, trevlig att se på och gillar att den är grön året runt.Så vi tänkte fylla ut den lite till men den fanns ju där innan så det gjorde kanske valet lite enklare.Finns säkert många buskar/häckar med samma egenskaper men annat utseende!
 
Vi har just en tujahäck mot vägen. Vi har också flyttat infarten längre bort och ska fylla på med mer tuja vid den gamla infarten. Vi bor på landet och tycker att den passar in hos oss. Men det varierar nog mycket vad landet och landet är iofs :) Vi upplever den än så länge som lättskött, trevlig att se på och gillar att den är grön året runt.Så vi tänkte fylla ut den lite till men den fanns ju där innan så det gjorde kanske valet lite enklare.Finns säkert många buskar/häckar med samma egenskaper men annat utseende!

Jag kan ju ha fel givetvis, men känslan är lite tujahäck+nybygge=perfect match :p Det är lite lummigt överlag här med buskar och MASSA gamla fruktträd nära där häcken isåfall ska vara. Och just den kombon med strikt tuja och det gamla inte kommer bli riktigt bra 🤔
 
Vi bor vid en 70 väg och efter att ha flyttat infarten till andra sidan gården så känns det väldigt öppet ut mot vägen. Vi har staket och en gånggrind där och det finns en del buskar sedan innan fast inte där gamla infarten var såklart. Vi vill plantera något som ska funka som insynsskydd, det räcker liksom att det är öppet vid den lilla grinden, men annars får det gärna vara tätt för min del :p

Har ni några tips på stora hyfsat snabbväxande buskar/häckar som skulle funka? Har varit inne på tujahäck men jag tvekar då det känns som att den strama typen av buske inte passar in hos oss här ute på landet.

Vi bor nog i gränsen mellan zon 4 och 5.

Ska den vara vintergrön? Då är det thuja eller gran som gäller. Annars finns det rätt mycket att välja på, tex syren. Vill ni ha ätbara bär finns det aronia och bärhäggmispel. Jag är personligen inte förtjust i dem men det finns ju också ölandstok.

Jag avråder från sibirisk ärtbuske. Den är inte så fin, sprider sig som f-n och är hopplös att utrota/hålla efter.
 
Vi bor ju också ute på landet och jag har två olika. Ut mot vägen har jag Pilbuskar, inte vintergröna men hyfsat täta i grenverket. Och sen har jag på en annan del som ringar in ena sidan av trädgården vanlig avenbok som nu är typ tre meter hög. Samma där inte vintergrön men skyddar ändå en del mot insyn.
 
Ska den vara vintergrön? Då är det thuja eller gran som gäller. Annars finns det rätt mycket att välja på, tex syren. Vill ni ha ätbara bär finns det aronia och bärhäggmispel. Jag är personligen inte förtjust i dem men det finns ju också ölandstok.

Jag avråder från sibirisk ärtbuske. Den är inte så fin, sprider sig som f-n och är hopplös att utrota/hålla efter.

Det som står längs staketet nu är inte vintergrönt så det är inte så viktigt egentligen. Syren har vi sedan innan på ett par ställen så det kanske kunde vara något. Vi har nypon på flera ställen och dom är fina när det blommar men dom vill ju mörda en när man klipper gräs så har lust att elda upp skiten varje gång :devil:
 
Vi bor ju också ute på landet och jag har två olika. Ut mot vägen har jag Pilbuskar, inte vintergröna men hyfsat täta i grenverket. Och sen har jag på en annan del som ringar in ena sidan av trädgården vanlig avenbok som nu är typ tre meter hög. Samma där inte vintergrön men skyddar ändå en del mot insyn.

Tack för tips! Det måste inte vara vintergrönt. Det är mest sommartid då vi är mest utomhus och sitter på uteplatsen mm som det vore skönt med bra insynsskydd. Den här tiden på året är det inte lika noga :)
 
Det som står längs staketet nu är inte vintergrönt så det är inte så viktigt egentligen. Syren har vi sedan innan på ett par ställen så det kanske kunde vara något. Vi har nypon på flera ställen och dom är fina när det blommar men dom vill ju mörda en när man klipper gräs så har lust att elda upp skiten varje gång :devil:

Syrenskott är ju lätta att flytta så det är ju smidigt om ni redan har syren (jag har själv tänkt göra det med min syrenhäck och har gett många skott till en granne).
 
Är det samma sak som ett hamlat träd, fast man bara kortar ner stammen till nästan ingenting?
Har inte den blekaste. Förra ägaren planterade dem så dem är inte mer än 5-6 år gamla. Men dem växer som runda buskar med kraftig stamm och blir stora så man får hålla efter lite.
 
Vi bor vid en 70 väg och efter att ha flyttat infarten till andra sidan gården så känns det väldigt öppet ut mot vägen. Vi har staket och en gånggrind där och det finns en del buskar sedan innan fast inte där gamla infarten var såklart. Vi vill plantera något som ska funka som insynsskydd, det räcker liksom att det är öppet vid den lilla grinden, men annars får det gärna vara tätt för min del :p

Har ni några tips på stora hyfsat snabbväxande buskar/häckar som skulle funka? Har varit inne på tujahäck men jag tvekar då det känns som att den strama typen av buske inte passar in hos oss här ute på landet.

Vi bor nog i gränsen mellan zon 4 och 5.

Mina föräldrar har rosa rugiosa hansa stixiga men blir hög och grön och blommar nått otroligt vackert.
Den satte de -68 och nu är det läge att fylla på på några ställen. Så häcken är ner sågad tidigt i våras så det går att sätta i nya plantor, men kommet fint igen.
De har tagit ner lite av de äldre stammarna allt efter som tidigare eller vad de kallas så den kommit med nya skott.

Men den är inte vintergrön,
 

Liknande trådar

Övr. Hund Om sisådär två år känner jag att det kan passa med ett hundköp. Barnen är i mitt tycke tillräckligt stora då.., dvs för att kunna förstå...
2
Svar
29
· Visningar
1 843
Övr. Hund När jag är inne på kontoret är mina tre hundar i en hundgård - en utomhusyta (delar av den under tak och delar helt öppet) som är...
Svar
3
· Visningar
921
Senast: __sofia__
·
Utrustning Hej! Står lite i valet och kvalet på om jag Hööks eksemtäcke skulle kunna vara en idé, det som heter Shield nånting. Köpte ett Fly...
Svar
3
· Visningar
602
Senast: skiesabove
·
Övr. Hund Vi har köpt hus på landet med ganska stor tomt, drygt 6000 kvadratmeter. Större delen är f.d. beteshage, så helt kal och tråkig, men det...
Svar
5
· Visningar
2 312
Senast: calm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp