Hägna av stigar/vägar på sin egen mark..

Vi har mark som är populär att gå över som vi kommer att behöva hägna in för att få fler hagar.

Vi kommer att ha "kissing gates" tror jag. Mycket för att det är hundekipage som ska genom och ibland lite äldre personer. Dessa behöver man inte heller vara rädd för att snön ska täppa till på det sättet att grinden inte går igen som den ska.

Vi välkomnar promenerande människor vilket ju betyder att de har extra koll på våra djur och går i området så rovfåglarna har lite mer att störning (även om det inte är så många som går där under en dag). De har även ett stråk genom gården på andra sidan ladan där huset inte ligger så det stör ingen.

Googlade dessa grindar och de verkar ju smarta! Då får iaf promenerande sig igenom hagen på samma ställe som dom gjort innan :)
 
Googlade dessa grindar och de verkar ju smarta! Då får iaf promenerande sig igenom hagen på samma ställe som dom gjort innan :)

Ja, jag tycker de är mer inbjudande och mindre underhållskrävande. Hade det varit en sådan där trappa hade jag själv valt att ta en annan väg eftersom jag har ett trasigt knä och jag tänker att det vill man ju inte utsätta någon för.
De kräver också en del underhåll, eller koll åtminstone. De blir också hala och får snö packat på varje trappsteg som sedan kan bli is.
 
Googlade dessa grindar och de verkar ju smarta! Då får iaf promenerande sig igenom hagen på samma ställe som dom gjort innan :)
De är jättebra. Där jag bor sitter det sådana "överallt" i naturreservat, promenadleder osv där det går promenad/motionsstråk genom hagmark. Smidigt att ta sig igenom och noll risk att en häst skulle kunna ta sig ut.
 
Din mark och ditt beslut. Jag hade stängt. Vill de rida på marken kunde de ju köpt den. Hatar att andra människor alltid ska ha tillträde till ens mark.
Bry dig inte om vad de tycker. Det är ditt och inte deras.
 
Jag kan ju tycka att folk borde nöja sig sålänge de kan ta sig fram även om det innebär att delar av vägen/stigen går en annan rutt runt hagarna. Om det är möjligt hade jag personligen föredragit det framför att sätta upp grindar, inte helt glad i att folk ska passera genom hagarna. Man vet aldrig vad folk hittar på..

Förstår att du vill utöka hagen, det låter helt rimligt!
 
Jag kan ju tycka att folk borde nöja sig sålänge de kan ta sig fram även om det innebär att delar av vägen/stigen går en annan rutt runt hagarna. Om det är möjligt hade jag personligen föredragit det framför att sätta upp grindar, inte helt glad i att folk ska passera genom hagarna. Man vet aldrig vad folk hittar på..

Förstår att du vill utöka hagen, det låter helt rimligt!

Jag tycker också att det för alla inblandade är bättre om stigen kan dras om så att den går runt hagen istället för genom den. Många tycker att det är obehagligt att gå igenom hagar med djur de inte känner. Speciellt hundägare är oroliga att djuren i hagen ska känna sig hotade av hunden och attackera.

Om jag är ute och går eller rider så bryr jag mig inte om ifall jag får gå/rida 300 m längre än tidigare. Bara jag inte stängs ute från en trevlig runda som jag brukar gå/rida. Att rundan en del av vägen har en annan sträckning bryr jag mig inte alls om!
 
Jag tycker du ar jattesnall och eftertanksam som tanker pa fotgangare och skoterakare som inte har nagon laglig grund att ha nagon asikt om hur du stangslar.
Du far val egentligen mest bestamma dig vilket som du tror besvarar dig minst - att ha "massa folk" (hur mycket trafik ar det pa denna stigen egentligen?) gaendes narmare bostadshuset, eller att ha dem langre bort, men da genom din hasthage?

Hade jag kant mig trygg med hastarna och fotgangarna (d.v.s att det mest ar lokalt folk som gar dar, och att det inte ar ett populart vandringsstrak med "utsockens" gaende pa) hade jag nog personligen hellre satt in grind, men det ar for att jag tycker det ar guld att inte ha folk nara bostadshuset.
 
Jag är uppvuxen på landet och tycker det är självklart att foga sig efter markägare, för de är ju just det, ägare av marken. Särskilt som ryttare som nyttjar andras mark har jag tyckt det varit väldigt viktigt att hålla mig på god fot med markägare. Jag kan ju garantera att ingen markägare jag haft kring mig haft sån omtanke för grannskapet som ni i hur de använder sin mark :)

Ja, det kommer troligen finnas folk som knorrar lite över förändringen i början, men dom vänjer sig snart! Ni hade ju lika gärna kunnat hängna av allt, liksom, så jag tycker ni tänker jättefint med att dra en ny stig jämte hagen.
Och att ni tänker berätta om det i by-gruppen är ju toppen. Skulle råda er dock att lägga fram det som ”såhär tänker vi göra”, och max lägga ut frågan kring om de önskar nåt särskilt med den nya stigen och ev genomgång i hagen om ni vill att grannarna ska få känna sig lite inkluderade. Då undviker man förhoppningsvis att någon tar sig rätten att ”lägga sig i” lite för mycket och som ev blir sur när den inte får som den vill. (Men det här kanske bara är jag som har en pessimistisk syn på mina medmänniskor...? :angel:)
 
Det här med grindar och gå igenom hagar (som används) förresten.. är det bara jag som tusen gånger hellre tar en omväg än knatar rakt igenom en hage med djur jag inte känner..?
Jag känner mig Inte safe med att gena i okänd hästhage, eller genom kohage varesig jag känner kossorna eller ej. Men det kanske är trauma från barndomen :rofl:
 
Det här med grindar och gå igenom hagar (som används) förresten.. är det bara jag som tusen gånger hellre tar en omväg än knatar rakt igenom en hage med djur jag inte känner..?
Jag känner mig Inte safe med att gena i okänd hästhage, eller genom kohage varesig jag känner kossorna eller ej. Men det kanske är trauma från barndomen :rofl:
Det beror helt på hur långt omväg det är och hur det ser ut med djuren, står de och betar i en annan ände eller mitt på stigen? Är det får eller lekande unghästar? Osv. Jag drar mig normalt inte för att gå genom en hage med grind avsedd för allmänheten men ser ingen anledning att ta någon som helst risk för att vinna ett par 100 meter.
 
Din mark och ditt beslut. Jag hade stängt. Vill de rida på marken kunde de ju köpt den. Hatar att andra människor alltid ska ha tillträde till ens mark.
Bry dig inte om vad de tycker. Det är ditt och inte deras.

Sant, om man som markägare ska vara alla till lags för att slippa andras sura miner så har man snart inget egenbestämmande över sin mark.
Vi köpte sådan mark, där grannar tagit mark till parkeringar, till soptipp, till spåntippning, gödselutkörning, bikupor, grävt om bäck och väg, etc osv, allt för att fd ägarna ville vara alla till lags.
 
Markägarens mark och markägarens beslut. Själv är jag ibland ”drabbad” av en sådan markägare (jag är inte den enda sura) och då jag inte med hund har lust att gå in bland främmande hästar får jag helt enkelt ta mig runt bland sly m.m. Vill jag inte det så får jag helt enkelt ta en annan väg. Så är det bara.
 
Tack för alla svar!
Blir utökande av hästhage nästa år 😊
Är osäker på hur jag ska göra med grindar än, kanske skippar dom ändå. Jag vet inte hur mkt folk som går där nere på stigen riktigt, i snitt kanske 5 personer/dag en fin sommardag? De flesta tar vägen som går just utmed huset, pga att den mynnar ut i en trafikerad väg så man kommer ut "på byn" igen 😊
 
De får sig till "samma ställe" på stigenom de går runt hagen (går en stig just bredvid hagen, å sen en väg runt å ner så man kommer utpå denna stig igen "på andra sidan"). Det är väl totalt ca 300m omväg de isf måste gå. Men jag vet iaf en hästägare härikringsom inte kommer bli glad om hennes "ridstig" stängs av.. Har påpekat och frågat flera ggr, och uppmanat oss att INTE stänga igen den å att ifall vi ska göra det så måste vi har grindar så hon kan rida igenom...
Alltså, om det bara handlar om att ridturen för den personen blir 300 m längre, så får hon väl för sjutton anpassa sig! Du ska inte behöva anpassa din hästhållning på din egen gård efter vad en annan ryttare önskar!
Nog för att jag själv anpassar mig en hel del efter vad byns och grannbyarnas bönder önskar, men min gräns hade varit passerad om någon bett mig låta bli att hägna ihop hagar bara för att hens ridstig råkar gå just där, när det bevisligen finns alternativ!
 

Liknande trådar

Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 611
Senast: skiesabove
·
Juridik & Ekonomi I helgen kulminerade en situation som varit på upptakt ett tag, som rymmer ganska många funderingar, därav den spretiga titeln. Hur som...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 162
Senast: mamman
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 740
Senast: shia
·
Ekonomi & Juridik Jag undrar hur ni andra skulle hantera följande problem och om ni har några tips och råd. Är ganska nyinflyttad till en gård på...
Svar
11
· Visningar
3 656

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp