Hägna in stor tomt - tips?

calm

Trådstartare
Vi har köpt hus på landet med ganska stor tomt, drygt 6000 kvadratmeter. Större delen är f.d. beteshage, så helt kal och tråkig, men det hoppas vi långsamt kunna ändra på med lite plantering :) Det första vi ska göra är att stängsla in en hel del, så att man kan ha hundarna ute lösa. Idag finns inga staket alls. Räknar med att det blir 3-4000 kvadratmeter som ska inhängnas.

Ekonomin har begränsningar, så jag funderar på att på större delen ha viltstängsel, 125-150 cm högt, med nedbankade träpålar som stöd. Är det någon här som har valt den lösningen? Tips om var man köper till bra pris? Vi kommer att ta hjälp med att sätta upp det, men räknar med att det blir billigare att köpa materialet själva.

Närmare huset och mot vägen vill vi ha ett lite finare staket, och kommer att behöva ha 2-3 grindar, varav minst en som är bred nog att köra in större fordon. Någon som har tips om lösningar som inte kostar skjortan men ändå är hållbart och ser anständigt ut? Minst 1.20 högt, gärna lite högre.
 
Nima har bra viltnät med små rutor nedtill.
Tack. Verkar som att deras stängsel säljs genom Swedol nu, men ska ta en närmare titt. Just ett sånt med mindre rutor nertill jag vill ha för att förhoppningsvis hålla en del småvilt utanför.
 
Jag har hägnat in min trädgård med viltstängsel som är 140cm högt. En variant med mindre rutor nertill. Håller mina hovawart inne. De kan ju hoppa över om de vill men av nån anledning gör de inte det. Grinden byggde vi med en träram som vi sen spände nät i.
 
Jag har också hägnat in min trädgård med viltstängsel (ca 2000 kvm), det är 150 cm högt. De understa 10 cm är nedgrävda för att minska risken att de gräver sig ut undertill, och rutorna i nätet är mindre nertill. Nätet köpte jag på VidaXL, stolparna (vanliga staketstolpar till häst, men högre och kraftigare än normalt) på Granngården. Angående uppsättning så tog det tid men var egentligen inte så svårt (beroende på årstid - det gick enkelt att få ner stolparna under hösten när det var blött i marken, medan det var liiiite svårare under en torr sommar)

Jag har en storpudel och en labradorblandning, och ingen av dem har försökt hoppa över någon gång, eller är så glada i att hoppa mot stängslet - i och med att det är ganska tunna trådar så är det väl inte det mest inbjudande för att hoppa över eller stå mot.

När det gäller grindar kör jag på modellen träram med nät spänt i - dels någon smalare enkel grind och dels en bredare som är delad i två som går att köra bil genom. Jag har alltså använt samma nät där, men bara satt det i en träram. Dvs grinden, med marginal undertill för att kunna öppna och med ramen, är runt 160 cm hög. Inte det snyggaste kanske, men det hjälper till att hålla folk och försäljare borta från trädgården även när hundarna inte är ute, det är inte det mest inbjudande med så höga grindar eftersom det är ganska tydligt då att de finns där av en anledning ;)

Allmänt så är ju dock staketet inte gjort för att se snyggt ut, utan jag har bara gått på funktionalitet, pris och att jag själv skulle kunna fixa det.

IMG_20180411_155411949.jpg
 
Jag har också hägnat in min trädgård med viltstängsel (ca 2000 kvm), det är 150 cm högt. De understa 10 cm är nedgrävda för att minska risken att de gräver sig ut undertill, och rutorna i nätet är mindre nertill. Nätet köpte jag på VidaXL, stolparna (vanliga staketstolpar till häst, men högre och kraftigare än normalt) på Granngården. Angående uppsättning så tog det tid men var egentligen inte så svårt (beroende på årstid - det gick enkelt att få ner stolparna under hösten när det var blött i marken, medan det var liiiite svårare under en torr sommar)

Jag har en storpudel och en labradorblandning, och ingen av dem har försökt hoppa över någon gång, eller är så glada i att hoppa mot stängslet - i och med att det är ganska tunna trådar så är det väl inte det mest inbjudande för att hoppa över eller stå mot.

När det gäller grindar kör jag på modellen träram med nät spänt i - dels någon smalare enkel grind och dels en bredare som är delad i två som går att köra bil genom. Jag har alltså använt samma nät där, men bara satt det i en träram. Dvs grinden, med marginal undertill för att kunna öppna och med ramen, är runt 160 cm hög. Inte det snyggaste kanske, men det hjälper till att hålla folk och försäljare borta från trädgården även när hundarna inte är ute, det är inte det mest inbjudande med så höga grindar eftersom det är ganska tydligt då att de finns där av en anledning ;)

Allmänt så är ju dock staketet inte gjort för att se snyggt ut, utan jag har bara gått på funktionalitet, pris och att jag själv skulle kunna fixa det.

Visa bifogad fil 68173
Stort tack för bildexempel! Och tack för förslag på insköpsställen. Ungefär som detta får det bli. Jag har samma erfarenhet som du att de inte hoppar så mycket mot nätstängsel, och jag tror inte jag behöver högre. Tack vare era exempel så har jag också fått ideer om "finare" staket (om vi ska ha lite sånt) och grindar. Kan bli typ häststaket av slanor, fast sätta nät på insidan.
Vi får tillträde mitt i högsommaren, men förhoppningsvis går det att få ner stolparna på ett bra vis. Det är ju ändå sydskånsk lerjord :)
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Nu ska vi ta tag i att hägna in gården, framför allt för att hålla inne barn och hundar från väg och vatten. Vi hade tänkt att staketet...
Svar
15
· Visningar
2 044
Övr. Hund Vi har en normal villatomt, ca 800kvm där den allra största delen är gräsmatta. På ena sida finns en ca 100 meter bred äng som avslutas...
Svar
6
· Visningar
2 492
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp