Häktad för mordförsök

Caoimhe

Trådstartare
Vad kan man tänkas få för straff då?

Personen i fråga har, efter vad jag har förstått, nyligen fyllt arton och knivhögg en annan människa runt tio gånger, bland annat i halsen. Kniven/arna skall h*n ha tagit med sig hemifrån, så det var alltså mer eller mindre planerat.

Har för övrigt tappat hoppet om mänskligheten.
 
Sv: Häktad för mordförsök

Är den enda rubriceringen försök till mord? Maxstraffet är livstid och påföljden kan i normalfallet inte bli annat än fängelse. Dock är det i detta fall en ungdom så det kommer vid en fällande dom bli straffrabatt. Försök till mord brukar, vad jag kan komma ihåg, inte leda till livstid men straffet kan ändå bli rejält.
Hade den häktade fyllt 18 år vid tillfället? Är personen häktad skäligen misstänkt eller på sannolika skäl?
 
Sv: Häktad för mordförsök

Hade den häktade fyllt 18 år vid tillfället? Är personen häktad skäligen misstänkt eller på sannolika skäl?
Ja, av vad jag har förstått så hade h*n fyllt arton redan då. Det verkar inte heller vara några tvivel på att personen är skyldig. Tror att det finns minst ett vittne, och om inte annat så ska den drabbade vara åtminstone bekant till artonåringen.
 
Sv: Häktad för mordförsök

Eftersom personen är under 21 så kommer åldern att beaktas vid straffmätningen om den tilltalade döms som skyldig.

Rätten gör en helhetsbedömning. Om handlingen ses som särskilt hänsynslös är det en försvårande omständighet. Åldern under 21 är generellt sett en förmildrande omständighet och leder till ett maxstraff på 10 år, i undantagsfall 14.

Det finns flera olika parametrar som i slutändan avgör strafflängden. Om man är nyfiken är det bara att läsa 29 kap Brb. https://lagen.nu/1962:700#K23
 
Sv: Häktad för mordförsök

Varför är det en förmildrande omständighet att vara under 21?? Man är ju myndig när man är 18, och nog fattar en 18 åring att det är fel att knivhugga andra människor.....

Vad är motiveringen bakom denna straffrabatt?
 
Sv: Häktad för mordförsök

Finns många anledningar. Bland annat att man rent biologiskt inte har en färdigutvecklad hjärna när man är yngre, att sanktioner påverkar unga annorlunda än "fullvuxna", att man ser större chans att påverka ungdomen genom andra insatser än fängelse med mera.
 
Sv: Häktad för mordförsök

En kille jag känner via mitt jobb knivhögg en annan till döds för ett par år sedan. Detta skedde i fyllan och han fick tag på en kökskniv under tumultet. Han fick 4,5 år om jag inte minns fel. Han var 19 när det hände. (minns inte om brottsrubriceringen blev dråp eller vållande till annans död, men jag tror det var dråp)
 
Sv: Häktad för mordförsök

Dessutom vill man helst inte ha unga i fängelse annat än när det verkligen är nödvändigt. Den enkla anledningen är att i fängelser kan unga lätt påverkas i en fortsatt negativ riktning och lära sig mer inom det kriminella livet.
 
Sv: Häktad för mordförsök

Kan väl inte bli mkt värre än att knivhugga någon 10 ggr....

Jag förstår tankegången men frågan är om en sån person någonsin kan "kureras", oavsett om han är 18 eller 21.
 
Sv: Häktad för mordförsök

Om inte åklagaren begär en RPU, rättspsykiatrisk undersökning, kommer den tilltalades försvarare gissningsvis göra det.

För övrigt ligger straffvärdet för mordförsök för en vuxen person på mellan 7 till 8 år om man tittar på liknande fall där det har blivit fällande dom. Unga människor får så kallad ungdomsrabatt.
 
Sv: Häktad för mordförsök

Tro mig, det kan bli långt mycket värre än så. (Även om jag förstår vad du menar.)

Med tanke på det jobb jag har så måste jag tro på att det går att förändra. Troligen inte alla men så många som möjligt. Det kan vara nog så viktigt att någon öht tror på att en sådan person vill få ändring i sitt liv för många gånger gör personen det inte själv.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund *LÅÅNGT* OHH:mad: :mad: :mad: :mad: vart ska jag börja!? jag e sååå j*vla less på min hund att för tillfället skulle det vara SÅÅÅÅ...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 658
Senast: Nikkis
·
C
Träning Finns det någon/några som kan hjälpa mig med tips och råd? Jag flyttade till Etiopien i januari i år med min familj. Jag köpte en häst...
2
Svar
28
· Visningar
2 909
Senast: theresa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp