hälp med hingst val -07 (sammanslagen)

Sv: hälp med hingst val -07 (sammanslagen)

haha ja tänka sig det är det :)

Saga är en kopia av Leiknir vilket är så roligt eftersom jag sålde Leiknir för någon månad sen
 
Sv: hälp med hingst val -07 (sammanslagen)

*Knapplån*

Vad har ni för uppfattning och erfarenhet av Eidfaxi från Kvarnbacka? Känner ju till hans bror Sólfaxi lite mer, sett honom på tävling när han tävlades av Anna Åkers. Såg även hans son (skäcken) när han bedömdes första gången. Men det är långt till Gotland.
Stoet som skulle matchas med Eidfaxi är 4,5 gångare (med relativt starkt passanlag ändå) och medelrörelser, ganska liten och kompakt. Ägaren till henne vill få mer resning i hals/bogregionen och helst av allt så vill hon ha en isabell avkomma med gott lynne och mycket tölt. Vad tror ni?!
Hon har även funderat på Gráskóni....
 
Sv: hälp med hingst val -07 (sammanslagen)

Eidfaxi passar väl i så fall mkt bättre än Gráskjóni ? Eidfaxi är en genomsnäll 4½-gångshingst med fina rörelser, bra hållning och lagom vilja för de flesta.

Gráskjóni är en annan typ av hingst, ren fyrgångare av tävlingstyp som får ridas till form, han hade inte så naturligt bra hals som 4-åring. Och det blir nästan omöjligt att få en isabell av en skimmelskäck utan gulanlag :p
 
Sv: hälp med hingst val -07 (sammanslagen)

Jag har sett några unga Eidfaxiavkommor. De har varit medelresta, bra rygglinje, ganska smala ben, lugna, har mest visat trav.
 
Sv: hälp med hingst val -07 (sammanslagen)

Liksom 'Hjartagna' tycker jag Undrnadi från Voxnadalen är hemskt fin.
Och Oliver frá Eyrarbakka är fin!
 
Sv: hälp med hingst val -07 (sammanslagen)

Har bara sett Undrandi live en gång och han ser väldigt häftig ut men det funkade inte riktigt då. Men kan varit en engångsföreteelse men ryttaren verkade inte ha mkt kontroll för hej vad det gick.
 
Sv: ingen fux avkomma

Båda föräldrarna må inte vara speciellt super gångartstalanger men båda har dock ett fantastiskt lynne och det tycker jag är minst lika viktigt hos avkomman som gångarterna.
Mamman till stoet ifråga är dessutom min första häst som jag gått igenom både det ena och andra med och det är klart jag vill ha fler generationer efter henne. Det blir kanske ingen VM häst av det men det är ju inte heller det viktigaste

:bow: :bow: :bow: För mycket kloka och värmande ord! Det är ju kärleken och avkopplingen med våra vänner hästarna som är det viktigaste! :bump:
 
Sv: hälp med hingst val -07 (sammanslagen)

Eidfaxi finns ju i närheten och han har tävlats av de yngre flickorna i familjen och vunnit lätt tölt mm. Han är populär som avelshingst av några som tycker han ger jättefina, snälla, trevliga avkommor som är lättridna. Som sagt, genomsnäll.

Eidfaxi är en allroundhäst som de hoppar med och han är inkörd har jag för mej.

Fin färg dessutom.
 
Sv: hälp med hingst val -07 (sammanslagen)

Jag tycker, när det talas som hingst för nästa år så väljer man ofta nya toppförmågor - eller trodda toppförmågor, VM-hingstar, spännande färg.

Fick höra talas om en robust hingst som knappt använts i aveln - blev såld till annat land: Ódinn frá Saudarkroki. Någon som har kännedom om denna?

I samma funderingar jag har kanske vi borde tänka till om de hingstar vi redan har och ta tillvara dem innan det är för sent?

Läste i bl a Ridsport - där man skriver att den hingsten användes tyvärr för litet under sin livstid osv osv och nu ser man vilka fantastiska reslutat den gjort via aveln och så vidare.
 
Sv: hälp med hingst val -07 (sammanslagen)

Hej Miss Ellie!

Du har ju fått massa svar!
Själv har jag iår betäckt med härlige Jór frá Kjartanstödum och nästa år Vaengur frá Audsholtshjáleiga.

DU kan se bilder på dom två på min hemsida!

Lycka till!

Ninni
wwww.marklanda.dinstudio.se
 
Sv: hälp med hingst val -07 (sammanslagen)

Jag tycker, när det talas som hingst för nästa år så väljer man ofta nya toppförmågor - eller trodda toppförmågor, VM-hingstar, spännande färg.

Fick höra talas om en robust hingst som knappt använts i aveln - blev såld till annat land: Ódinn frá Saudarkroki. Någon som har kännedom om denna?

I samma funderingar jag har kanske vi borde tänka till om de hingstar vi redan har och ta tillvara dem innan det är för sent?

Läste i bl a Ridsport - där man skriver att den hingsten användes tyvärr för litet under sin livstid osv osv och nu ser man vilka fantastiska reslutat den gjort via aveln och så vidare.

Men lever Ódinn? Han var ju född 1971! Bland de gamla hingstarna fanns en del betydligt robustare hingstar. Men de höll dem nog också i lite bättre hull än dagens anorexiabantade hingstar också.
 
Sv: hälp med hingst val -07 (sammanslagen)

Odinn användes ganska mycket men fick tyvärr en del oregade avkommor som det är svårt att avla vidare på. Glöm inte att på hans tid FANNS det inte så många ston att betäcka i Sverige !

Han gav fina snälla robusta hästar med rena gångarter och mycket man.

Men såldes utomlands? Stod han inte kvar på Fors i Riddarhyttan tills sin död ? Han verkade i avel till hög ålder, och hans ägare har säkert ett 50-tal "egna" avkommor. Jag tror de sista är födda -98 ?
 
Sv: hälp med hingst val -07 (sammanslagen)

Hej Miss Ellie!

Du har ju fått massa svar!
Själv har jag iår betäckt med härlige Jór frá Kjartanstödum och nästa år Vaengur frá Audsholtshjáleiga.

DU kan se bilder på dom två på min hemsida!

Lycka till!

Ninni
wwww.marklanda.dinstudio.se


Tack för tipset! jag ska gå in och titta direkt...
 
Sv: hälp med hingst val -07 (sammanslagen)

tänkte höra vad ni tycker om Porsteinn fra Pjotanda? ser trevlig ut på bild iallafall ( har inte sett några islandshingstar live tyvärr)

sen är jag lite nyfiken på Tjaldur och och Gaukur...

och en sista fråga :smirk:

Oddur från Mörtö? finns han i avel fortfarande? var isåfall? står inte mycket om honom på islandshingstar.se. någon som har någon bild?

bra att jag började leta pojk i god tid... för detta var inte lätt må jag säga...
det finns FÖR många fina pojkar :d
 
Sv: hälp med hingst val -07 (sammanslagen)

Odinn användes ganska mycket men fick tyvärr en del oregade avkommor som det är svårt att avla vidare på. Glöm inte att på hans tid FANNS det inte så många ston att betäcka i Sverige !

Han gav fina snälla robusta hästar med rena gångarter och mycket man.

Men såldes utomlands? Stod han inte kvar på Fors i Riddarhyttan tills sin död ? Han verkade i avel till hög ålder, och hans ägare har säkert ett 50-tal "egna" avkommor. Jag tror de sista är födda -98 ?


Den som använde honom trodde han såldes till Finland? Har inte forskat själv.

Dennes hästar efter honom har sannerligen MYCKET man och visar alla gångarter fritt i hagen.
 
Sv: hälp med hingst val -07 (sammanslagen)

Hittade honom, hu så många!!

Sist gav han många avkommor på en gård som heter "Forsen". Så det stämmer som du sade, Tim. De sista är födda -98.
 
Sv: hälp med hingst val -07 (sammanslagen)

Oddur från Mörtö står hos Johan Häggberg. Jag ska kolla på datorn, men jag tror inte jag har någon bild där. Jag har flera vanliga "pappersbilder" och några på mobilen. Jag fick ett fint pärlvitt hingstföl efter honom i år.

Tjaldur har ett lynne som är :banana: och hela han är bara :love: och när man ser honom blir hela dagen :D
 
Sv: hälp med hingst val -07 (sammanslagen)

....nu hoppas jag denna mobilbild gör Eilas dag :D

tjalleblikahage.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp