Hälsa på häst i hage?

Jag har mer och mer slutat hälsa på okända hästar. Mest för att jag oftast är tillsammans med någon annan som inte kan läsa hästar lika bra/snabbt men också för att jag har börjat tycka det känns rätt onödigt. En del kanske kommer fram för att hälsa men dom flesta tror jag vill se om en har något gott med sig ^^ och mata okända hästar eller kända för den delen gör jag inte så länge jag inte blivit tillfrågad att göra det. Ibland har jag kommit på mig själv, då har jag fått dåligt samvete och tänkt att hmmm kanske dom bara ska få stå ifred å njuta sin hagtid 😊 så det försöker jag komma ihåg nästa gång jag går förbi en söt häst som lockar mig :angel::love:

Sen är det det här med säkerhet med, jag vet ju inte hur dom hästar jag går förbi är/mår. Jag litar inte på okända hundar/katter eller går fram till dom, så varför skulle jag lita på okända hästar, egentligen?
 
En av nackdelarna med att ha häst installad på en ridskola är allt folk som ska i tid och otid klappa och mata hästarna, blir lika irriterad varje gång jag ser det ske. Det är väldigt otydligt och inte uppmärkt i vilka hagar det går privata och i vilka det går ridskolehästar, men ser jag folk stå å hänga vid "min" hage brukar jag hojta att det är privata hästar och att vi inte vill att man klappar eller matar dem.
Min häst stod sista tiden i den privata delen i ett ridskolestall, där hade de tydliga regler att inte ge någon häst något ur handen, skulle man ge skulle det läggas i krubban.
Det var ofta små tjejer och tittade på de privata hästarna och ibland klappade hästarna om de tittade ut genom boxdörrarna.
 
Min häst stod sista tiden i den privata delen i ett ridskolestall, där hade de tydliga regler att inte ge någon häst något ur handen, skulle man ge skulle det läggas i krubban.
Det var ofta små tjejer och tittade på de privata hästarna och ibland klappade hästarna om de tittade ut genom boxdörrarna.

I själva stallet är det tydligt vilka privata är och de flesta ridskoleelever lär sig snabbt vilka som är vilka (liten ridskola) och brukar respektera att man inte klappar/matar hursomhelst, men problemet är mest utomstående folk som kommer för att tex kolla på hästarna med barn och då ofta har med sig godsaker. Då får man vara en surtant ibland :o
 
Sur är inte rätt ord men jag gillar inte att folk klappar på mina hästar utan att de har frågat och fått okej till det lika lite som jag gillar om folk grejar med annat som faktiskt inte tillhör dem. Ditt och mitt bör man ha lärt sig som barn att skilja på. Vill man absolut heja på en häst kan man säga just hej, man behöver inte ta på för att hälsa. Hälsar man på en häst genom att klappa hälsar man säkerligen på nästa häst med och riskerar då att sprida smittor. Hästar är liksom ingen allmän egendom som är okej att pilla på när lusten faller på även om de är utomhus i en hage. Vill man klappa så frågar man och respekterar om man får ett nej. Det gäller oavsett om det är en häst, hund, katt, ko, får, kanin eller något annat djur.
 
Jag är inget stort fan av att hälsa på djur. Alltså, jag gillar ju att göra det men inser att djuren sällan har något direkt intresse av att hälsa på mig.

Men om en häst går i en hage och går fram till staketet och tycks inbjuda till att säga hej.. är det i allmänhet ok att stryka den lite över mulen om man är försiktig och respektfull i övrigt?
Att inte locka på djur, inte mata dem och inte stressa dem är ju självklart. Men ibland passerar man ju nån otroligt charmig häst med en inbjudande mule ..och vill bara stryka pekfingret över den lite.

Ni som har hästar, skulle ni bli sura om ni såg någon göra det?

Min situation ar ju valdigt ovanlig men "mitt" stall ar ju en ridskola i innerstan,och tva av vara tre hagar gar langs med allmanna gangvagar i parken dar stallet ligger, sa att allmanheten halsar och snackar med hastarna over staketet ar narmast oundvikligt. Det sitter nagon skylt om att inte mata hastarna, men savitt jag kanner till ar det inget storre problem, och om folk willl prata med hastarna/klappa de over staketet ar det inget nagon tar nagon skada av!
 
Det är framförallt smittor man inte vill få på sina hästar så jag vill inte att folk klappar utan att fråga.
Förstår ju att det kan vara roligt för personer som inte har häst själv. Men här finns en vuxen kvinna i området som har häst själv med skabb i sitt stall, och hon måste alltid fram och klappa andras hästar när hon är ute på promenad.
 
Jag uppskattar det inte. Självklart pga smittorisk men sedan vill jag inte heller att de lockas till staketet i onödan. De står aldrig o hänger över staketet men om man sträcker sig för att vilja klappa kan de ändå lockas dit och få en onödig stöt. Jag tycker inte det är rättvist när de redan visar respekt för elen och normalt håller sig undan. Båda våra uppskattar mycket att man pratar med dem om de är nyfikna och intresserade, det räcker gott :)
 
Nu går min häst på lösdrift tillsammans med 4 ridskoleponnyer. Jag vet att de matar hästarna med morötter ibland.

Mig stör det faktiskt inte, det enda som hänt är att min häst fått en positivare upplevelse av andra människor :)

Han ser rätt avis ut när det kommer människor som tar in och pysslar med hans 4 kompisar, och han får inte följa med!
 
När hästen är i sin hage är den liksom en hund i sin rastgård. Ingen skillnad. Inte ute på promenad... Alltså ingen mening med att jämföra kring hundar som ska fram och hälsa vid promenader. Är det så att man jämför med hundar som springer kring sin matte/husse får man jämföra med hästar som springer lösa kring sin ägare och det är väldigt sällsynt. Och även på så sätt är det ägaren som bestämmer om det får bli en hälsning. Ska man gå fram till hästar i hagar ska man fått det bekräftat helt ok för alla inblandade kring hästarna. Alltså låt dem vara, för blir det inte onödigt komplicerat? Den som så gärna vill klappa andras hästar kan väl söka sig till ridskolorna, som andra redan tagit upp :)
 
När hästen är i sin hage är den liksom en hund i sin rastgård. Ingen skillnad. Inte ute på promenad... Alltså ingen mening med att jämföra kring hundar som ska fram och hälsa vid promenader. Är det så att man jämför med hundar som springer kring sin matte/husse får man jämföra med hästar som springer lösa kring sin ägare och det är väldigt sällsynt. Och även på så sätt är det ägaren som bestämmer om det får bli en hälsning. Ska man gå fram till hästar i hagar ska man fått det bekräftat helt ok för alla inblandade kring hästarna. Alltså låt dem vara, för blir det inte onödigt komplicerat? Den som så gärna vill klappa andras hästar kan väl söka sig till ridskolorna, som andra redan tagit upp :)
Eee?
Hundar är i trädgårdar och hästar går ofta i hagar längs med gångstråk och jag har så himla svårt att förstå många av er i den här tråden,vad sjutton gör det om någon klappar en häst som kommer fram för att hälsa?
 
Eee?
Hundar är i trädgårdar och hästar går ofta i hagar längs med gångstråk och jag har så himla svårt att förstå många av er i den här tråden,vad sjutton gör det om någon klappar en häst som kommer fram för att hälsa?
Håller den som går förbi och klappar hästen vad som kan ge utslag på doping? Har den som klappar smörjt in sig eller någon annan med kortison som är kvar på händerna? Astmamedicin? Eller något annat som kan komtaminera hästen?

Är glad för att ha bra kräm i staketet så det inte blir något klappande.
 
Intressant att många har så olika syn på detta.

Det mest intressanta hittills har varit det här med smitta. Jag hade faktiskt inte tänkt på att det kan finnas sjukdomar som sprids så lätt som av ett par klappar.

Ännu ett exempel på att det inte är så bra att jämföra olika djurarter med varandra. Det är ju inte som att jag är det minsta orolig för att folk som hälsar på min hund ska smitta henne med något (även om det finns en teoretisk möjlighet är den ju i princip försumbar).
Jag har ridit i många år och har så klart lärt mig att man inte ska besöka olika stall med samma kläder och så, men detta var nytt för mig. Man lär så länge man lever, och Buke levererar intressant info, som så ofta förr.

OM jag får för mig att hälsa på en häst lovar jag att inte hälsa på någon mer häst under den promenaden!!

Men för att spinna vidare på detta.. kom att tänka på en sak jag aldrig tänkt på förut..det finns ju stigar som går genom hagar. Alltså stigar som man får gå på. Undviker det ofta om det är djur i hagarna men ibland finns liksom inga vettiga alternativ och jag kanske följer en vandringsled som är markerad på det viset.
Finns det risk att sprida smitta för att man går igenom olika hagar under samma dag? Man trampar ju förmodligen inte i bajs men det kan ju vara svårt att hålla reda på, speciellt om man är några stycken och har hund med sig.
Har ni hästägare något att säga om detta?
(Dessa hagar med vandringsleder är ju oftast snarare kor eller får men det är ju sällan man vet vilket djurslag hagen är till för)
 
Så länge man inte kommer direkt från ett annat stall i stallkläder eller med otvättade händer, så får folk gärna hälsa på våra hästar, om de själva kommer till staketet och söker kontakt.
 
Intressant att många har så olika syn på detta.

Det mest intressanta hittills har varit det här med smitta. Jag hade faktiskt inte tänkt på att det kan finnas sjukdomar som sprids så lätt som av ett par klappar.

Ännu ett exempel på att det inte är så bra att jämföra olika djurarter med varandra. Det är ju inte som att jag är det minsta orolig för att folk som hälsar på min hund ska smitta henne med något (även om det finns en teoretisk möjlighet är den ju i princip försumbar).
Jag har ridit i många år och har så klart lärt mig att man inte ska besöka olika stall med samma kläder och så, men detta var nytt för mig. Man lär så länge man lever, och Buke levererar intressant info, som så ofta förr.

OM jag får för mig att hälsa på en häst lovar jag att inte hälsa på någon mer häst under den promenaden!!

Men för att spinna vidare på detta.. kom att tänka på en sak jag aldrig tänkt på förut..det finns ju stigar som går genom hagar. Alltså stigar som man får gå på. Undviker det ofta om det är djur i hagarna men ibland finns liksom inga vettiga alternativ och jag kanske följer en vandringsled som är markerad på det viset.
Finns det risk att sprida smitta för att man går igenom olika hagar under samma dag? Man trampar ju förmodligen inte i bajs men det kan ju vara svårt att hålla reda på, speciellt om man är några stycken och har hund med sig.
Har ni hästägare något att säga om detta?
(Dessa hagar med vandringsleder är ju oftast snarare kor eller får men det är ju sällan man vet vilket djurslag hagen är till för)
Risken finns ju alltid men jag skulle bedöma den som låg. Då är nog risken för djur som ogillar hundar i sin hage och därmed riskerar att skada hund och människa betydligt större. Personligen går jag inte genom hagar där det finns djur just med tanke på hunden om de inte är så långt borta att de även om de springer inte hade hunnit fram innan vi redan hade varit ute ur hagen igen men helst gör jag det inte. Det innebär att jag under ungefär halva året inte går min favoritrunda eftersom det då går nötter på endel av sträckan. Jag vill inte bli den det skrivs om i tidningen som varit så dum att hen gick in i hage med djur och blev ihjälstångad/trampad/sparkad.
 
Risken att hästarna smittas av att någon främmande klappar dem är i de allra flesta fall minimal, de som vill klappa andras hästar har ju troligen inte egna och de springer knappast heller runt mellan olika stallar för att klappa hästarna.

Flyinge har vad jag vet alltid haft öppna stallar där vem som helst får gå in. Även i hingststallet där det förr stod ett antal riktigt värdefulla hästar och många av dem som besöker Flyinge är dessutom hästmänniskor med mycket större risk för att sprida smitta. Hästarna får visserligen inte klappas men ändå, jag har aldrig hört om någon häst där som blivit smittad av besökare.
 
Intressant att många har så olika syn på detta.

Det mest intressanta hittills har varit det här med smitta. Jag hade faktiskt inte tänkt på att det kan finnas sjukdomar som sprids så lätt som av ett par klappar.

Ännu ett exempel på att det inte är så bra att jämföra olika djurarter med varandra. Det är ju inte som att jag är det minsta orolig för att folk som hälsar på min hund ska smitta henne med något (även om det finns en teoretisk möjlighet är den ju i princip försumbar).
Jag har ridit i många år och har så klart lärt mig att man inte ska besöka olika stall med samma kläder och så, men detta var nytt för mig. Man lär så länge man lever, och Buke levererar intressant info, som så ofta förr.

OM jag får för mig att hälsa på en häst lovar jag att inte hälsa på någon mer häst under den promenaden!!

Men för att spinna vidare på detta.. kom att tänka på en sak jag aldrig tänkt på förut..det finns ju stigar som går genom hagar. Alltså stigar som man får gå på. Undviker det ofta om det är djur i hagarna men ibland finns liksom inga vettiga alternativ och jag kanske följer en vandringsled som är markerad på det viset.
Finns det risk att sprida smitta för att man går igenom olika hagar under samma dag? Man trampar ju förmodligen inte i bajs men det kan ju vara svårt att hålla reda på, speciellt om man är några stycken och har hund med sig.
Har ni hästägare något att säga om detta?
(Dessa hagar med vandringsleder är ju oftast snarare kor eller får men det är ju sällan man vet vilket djurslag hagen är till för)
Därför är det viktigt att tänka på vilka djur som är lämpliga att ha i såna hagar.
Mina skulle vara högst olämpliga då ingen kan gå in i hagen utan ha en häst nära på var sida om dej.
 
I mitt stall har vi skyltar där det står att man kan få mata hästarna och med vad (liten bit morot, äpple, näve gräs) men att man inte får gå in i hagen. Kommer regelbundet förbi folk och matar/klappar hästarna och det har inte varit något problem hitills, ibland oroar jag mig lite över att min ponny ska få i sig för mycket godsaker men ingen verkar mata några stora mängder. Han får lite extra kärlek och känner sig otroligt populär och inte tigger han mer av mig för det för han förstår skillnaden.
 
De får gärna klappa mina ponnyer om de kommer fram till staketet men inte mata. Jag är inte så orolig över smittor och liknande. Ponnyerna får gå undan om de tröttnar 🙂
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 965
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
645
Senast: Cattis_E
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 879
Senast: tanten
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 815
Senast: mysboll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp