Hälsa på häst i hage?

Kenya

Trådstartare
Jag är inget stort fan av att hälsa på djur. Alltså, jag gillar ju att göra det men inser att djuren sällan har något direkt intresse av att hälsa på mig.

Men om en häst går i en hage och går fram till staketet och tycks inbjuda till att säga hej.. är det i allmänhet ok att stryka den lite över mulen om man är försiktig och respektfull i övrigt?
Att inte locka på djur, inte mata dem och inte stressa dem är ju självklart. Men ibland passerar man ju nån otroligt charmig häst med en inbjudande mule ..och vill bara stryka pekfingret över den lite.

Ni som har hästar, skulle ni bli sura om ni såg någon göra det?
 
Min ena häst får folk gärna klappa, även de som kommer fram när vi är ute. Den andra hästen vill jag inte att folk klappar eftersom hon har en del humör och kan bitas om det inte passar.
Har du tillräckligt med hästvett för att kunna se att hästen verkligen bjuder in till ett hej så gärna. Annars skulle jag säga låt bli dem.
 
Står hästarna uppe vid vägen skulle jag inte tycka det var det minsta konstigt (men som @MiniLi skriver kan det ju vara värt att tänka på att inte klappa på flera hästar på olika ställen!). Skulle någon mer gå in på gården för att klappa vill jag ha lite koll på vem det är. Men i allmänhet får folk gärna klappa på min häst :)
 
Om de hade stått vid vägen och någon klappade lite ser jag inte det som ett problem. Så som de står nu hade jag undrar vem det var. Så som du beskriver så ser jag ingen anledning att bli sur :)
 
Min ena står ju i sjukhage vid väg och ser vacker ut. Jag blir lite fundersam när någon går förbi och dom rar lång tid på sig att dyka upp på andra sidan lagårdshörnet. Han får ju inte äta något gott. Så jag är glad om klappvänliga människor berättar om dom klappar honom. Då är det ok.
 
Att folk klappar mina djur har jag inget problem med så länge de inte traskar in på min gräsmatta, däremot verkar alltför många ha ett behov av att mata djuren och som fd fånghästägare ogillar jag verkligen när mina djur blir matade utan att jag blir tillfrågad, det kan verkligen gå snett.
Nu har jag inga fånghästar längre, men Däremot en shetlandsponny som absolut inte ska matas med diverse.

Så sent som för några veckor sedan var det en barnfamilj som dels stod på min gräsmatta och dels matade mina djur utan tillåtelse och jag var inte glad på dem..
 
Jag är inte överförtjust i det. Det finns alltid en risk att hästen tror att den ska få godis och biter till. Sen har jag tidigare haft en huvudskygg häst och är lite känslig för om någon ska göra något som min häst uppfattar som oroande. Klappa på halsen istället, det tycker jag är mycket bättre än huvudet.
Däremot blir jag vansinnig om någon matar hästen i hagen! Dels kan man ge hästen något som den inte ska äta, och dels kan det göra hästen tiggig så den hugger efter folk som går förbi utanför hagen.
 
Men vad skönt! Verkar som att jag inte gör bort mig totalt om jag klappar en häst då och då. :D Får tolka svaren här som att även om det inte är helt uppskattat av alla så är det inte totalförbjudet och uppenbart idiotiskt, så länge man är respektfull och försiktig då.

Hundar fungerar ju på ett annat sätt och jag vill absolut inte att någon ska initiera kontakt med min hund utan att jag har godkänt det. Men det är ju för att hon lätt skulle kunna få för sig att hon ska interagera med främmande människor vilket skulle kunna leda till allt ifrån vilda hälsningar till vaktbeteenden. Kan själv inte se hur det skulle kunna innebära lika mycket för en häst att bli hälsad på, så länge den har möjlighet att gå undan.

Jag tar varje tillfälle som ges att förklara för folk som inte är djurmänniskor, och barn, att man aldrig matar andras djur utan att fråga först, under några som helst omständigheter!!!
Kan säga att många har kollat skeptiskt på mig när jag förklarat att alla hästar inte ens tål gräs.. (Fast jag vet faktiskt inte om ett par nävar gräs kan göra nån större skillnad. Spelar ingen roll, man ska aldrig mata andras djur!!)
 
Jag ser inget problem med att hästarna blir klappade på.
Men däremot om någon matar dem med diverse "godis" över staketet, det gör att hornen växer i pannan på mig... Faktum är att just sådan matning i några fall bidragit till att några av mina ponnyer börjat smita under/genom staket. 🙄
Plus att det är ett jävla ofog att mata andras djur, att ge djuren mat som de inte ska ha. Det är inte okej någonstans, i någon form!
 
Just nu bör man nog undvika att klappa okända hästar, då man ev kan sprida coronan. Vet ju inte om ägaren till hästen har det eller dig själv osv.
Tror inte hästar kan få det, men om den har kvar spår på mulen och sen ägaren eller någon annan klappar på samma ställe.

Jag klappar sällan okända hästar, även om den ser inbjudande vet man inte om den försöker nafsa eller inte gillar att bli klappad osv.
Sen som övriga nämnt risken för smittspridning mellan olika hästar/stall.
 
Men vad skönt! Verkar som att jag inte gör bort mig totalt om jag klappar en häst då och då. :D Får tolka svaren här som att även om det inte är helt uppskattat av alla så är det inte totalförbjudet och uppenbart idiotiskt, så länge man är respektfull och försiktig då.

Hundar fungerar ju på ett annat sätt och jag vill absolut inte att någon ska initiera kontakt med min hund utan att jag har godkänt det. Men det är ju för att hon lätt skulle kunna få för sig att hon ska interagera med främmande människor vilket skulle kunna leda till allt ifrån vilda hälsningar till vaktbeteenden. Kan själv inte se hur det skulle kunna innebära lika mycket för en häst att bli hälsad på, så länge den har möjlighet att gå undan.

Jag tar varje tillfälle som ges att förklara för folk som inte är djurmänniskor, och barn, att man aldrig matar andras djur utan att fråga först, under några som helst omständigheter!!!
Kan säga att många har kollat skeptiskt på mig när jag förklarat att alla hästar inte ens tål gräs.. (Fast jag vet faktiskt inte om ett par nävar gräs kan göra nån större skillnad. Spelar ingen roll, man ska aldrig mata andras djur!!)
Jag fick lära mig att det är okej att repa lite gräs från samma hage hästen går i och ge den men inte att ge något annat.

Angående klappandet tycker jag det beror på var hästen är, går den t.ex. i ett välbesökt naturområde får man räkna med att den blir klappad och förutom då smittorisken och risken för personskador ser jag inga problem med det. Däremot är det inte okej att gå in i mindre privata hagar och klappa hästarna utan att fråga.

Det du skrev om hund fick mig att tänka på en händelse en gång på Flyinge. En tjej som hade stalltjänst (gissar jag) hade med sin lilla hund som gick lös och när jag gick förbi sprang den fram till mig och hälsade och jag gav den ett par klapp i förbifarten varpå hundägaren blir skitsur på mig, ganska komiskt tyckte jag. Hur ser du på detta om det gällt din hund?
 
Senast ändrad av en moderator:
Det du skrev om hund fick mig att tänka på en händelse en gång på Flyinge. En tjej som hade stalltjänst (gissar jag) hade med sin lilla hund som gick lös och när jag gick förbi sprang den fram till mig och hälsade och jag gav den ett par klapp i förbifarten varpå hundägaren blir skitsur på mig, ganska komiskt tyckte jag. Hur ser du på detta om det gällt din hund?
Det var inte mig du frågade, men jag svarar ändå.
Skulle min hund gå lös och hälsa på folk ser jag det som fullt logiskt att folk hälsar tillbaka. Nu får inte mina hälsa på andra utan att jag vet att det är okej, så det händer inte. Skulle du gå fram till min hund när hon gick brevid mig utan att fråga hade jag blivit sur, men inte om hunden gick fram till dig.
 
Det var inte mig du frågade, men jag svarar ändå.
Skulle min hund gå lös och hälsa på folk ser jag det som fullt logiskt att folk hälsar tillbaka. Nu får inte mina hälsa på andra utan att jag vet att det är okej, så det händer inte. Skulle du gå fram till min hund när hon gick brevid mig utan att fråga hade jag blivit sur, men inte om hunden gick fram till dig.
Nä, det låter rimligt, fast då också att den hunden går fram till oombedd har rätt att bli sur istället. Egentligen mer rätt om jag tänker efter för det kan vara en person som är hundrädd eller allergisk.
 
Jag fick lära mig att det är okej att repa lite gräs från samma hage hästen går i och ge den men inte att ge något annat.

Det du skrev om hund fick mig att tänka på en händelse en gång på Flyinge. En tjej som hade stalltjänst (gissar jag) hade med sin lilla hund som gick lös och när jag gick förbi sprang den fram till mig och hälsade och jag gav den ett par klapp i förbifarten varpå hundägaren blir skitsur på mig, ganska komiskt tyckte jag. Hur ser du på detta om det gällt din hund?

Att ta gräs från samma hage gör väl att det är hyfsat säkert att hästen faktiskt tål det. Men som nämnts här i tråden så kan matande också leda till tiggeri-beteenden och annat så ändå bäst att låta bli.

Jag hade absolut inte blivit sur om min hund sprang fram till dig och du klappade den. Jag hade istället bett om ursäkt för att min hund gick fram till dig. Även om du verkade nöjd med situationen. Kanske hade du förstått att jag menade att jag inte uppskattade att du uppmuntrade beteendet, men jag hade inte kunnat med att protestera rakt ut ifall min hund hade tagit initiativ till hälsningen.

Däremot så avvisar jag alltid främmande hundars kontaktförsök om inte ägaren visat att det är okej. Det är inget jag ser som min plikt, men jag ser det ändå som en god gärning. Just för att jag själv tränar mina hundar att inte interagera med främmande människor vill jag gärna hjälpa andra med samma sak.
 
Jag går tydligen emot strömmen lite här. Men nej jag tycker inte det är ok att klappa hästar som står i privatstalls hagar. Ridskola eller liknande "allmänna" stall (4h gård osv) där jag tycker det är "ok". Men även där tycker jag nog att de ska få va ifred i hagen.
 
Jag fick lära mig att det är okej att repa lite gräs från samma hage hästen går i och ge den men inte att ge något annat.

Angående klappandet tycker jag det beror på var hästen är, går den t.ex. i ett välbesökt naturområde får man räkna med att den blir klappad och förutom då smittorisken och risken för personskador ser jag inga problem med det. Däremot är det inte okej att gå in i mindre privata hagar och klappa hästarna utan att fråga.

Det du skrev om hund fick mig att tänka på en händelse en gång på Flyinge. En tjej som hade stalltjänst (gissar jag) hade med sin lilla hund som gick lös och när jag gick förbi sprang den fram till mig och hälsade och jag gav den ett par klapp i förbifarten varpå hundägaren blir skitsur på mig, ganska komiskt tyckte jag. Hur ser du på detta om det gällt din hund?

Hundägaren har ingen rätt att bli sur, hen ska ha bättre pli på sin hund. Spelar ingen roll hur liten eller stor hunden är. De ska inte fram till främmande människor. Som tidigare påtalats kan personen va hundrädd eller allergisk.
 
Att ta gräs från samma hage gör väl att det är hyfsat säkert att hästen faktiskt tål det. Men som nämnts här i tråden så kan matande också leda till tiggeri-beteenden och annat så ändå bäst att låta bli.
Det här med risken för att hästen börjar tigga och blir odräglig är ganska intressant. Det är ganska vanligt att det tas upp men förr hörde jag aldrig någon som ens nämnde det. För egen del ser jag det också som ett helt obetydligt problem men andra har uppenbarligen en annan uppfattning.
 
Det här med risken för att hästen börjar tigga och blir odräglig är ganska intressant. Det är ganska vanligt att det tas upp men förr hörde jag aldrig någon som ens nämnde det. För egen del ser jag det också som ett helt obetydligt problem men andra har uppenbarligen en annan uppfattning.

Hm, redan som liten ridskoleryttare fick jag lära mig att inte mata hästar som krafsade med framhovarna. Finns väl andra tiggeri-beteenden men just krafsandet är ju rätt vanligt och kan ju bli rätt jobbigt också.
 
Skulle någon kunna klappa mina hästar över staketet så har det varit något fel på strömmen ett bra tag. Mina hästar sträcker inte ut halsen över staket då dom har sådan respekt för tråden att det inte ens går att locka dom till det:devil:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 993
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
663
Senast: Cattis_E
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 894
Senast: tanten
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 498

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Jättehungrig katt
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp