Hälsingland!

Problematisk

Trådstartare
Finns det någon här som bor/har bott/har hyfsat bra koll på Hälsingland (och/eller norra Gästrikland)?
Svarade för ett tag sen i en annan tråd, om bland annat att södra Hälsingland känns som att "komma hem", och sen dess har jag mer och mer börjat tänka på det där och om det inte är dags att börja planera för att faktiskt någon gång kunna uppnå den där drömmen om att bo där. Men då har jag femhundra frågor, många säkert ganska korkade ;), som jag skulle behöva lite svar från erfarna hälsingebor om några sådana finns här.

1. Finns det några jobb som är mer vanliga där, förutom det vanliga typ vårdyrken? Jag har inga önskemål om att utbilda mig egentligen men däremot att hitta vad jag faktiskt vill arbeta med resten av livet, finns det nåt jag med fördel riktar in mig på om målet är Hälsingland?
2. Hur är hästlivet där uppe? Tävlingar och träningar? Finns det bra ridanläggningar? Lätt att hitta stallplats? Bra hovslagare, veterinärer osv?
3. Hur är det att ha hund där? Oändligt med underbar natur och mycket fina badsjöar vet jag om, men i övrigt. Kursutbud? Finns det nån jourveterinär eller är det Falun/Uppsala som är närmast?
4. Var vill man bo? Jag tänker mig typ Bollnäs/Söderhamn/Hudiksvall/Ockelbo, men jag har egentligen inte superkoll. Var vill man bo om man vill ha ok avstånd till sjukhus, klädaffärer, bilverkstad och sånt? Behöver man bo i största staden (är det Hudik?) eller finns sånt hyfsat nära oavsett?
 
Jag har bott här hela mitt liv och trivs mycket bra. Det är otroligt vackert här och vi har mycket bra klimat. Ordentliga vintrar med snö utan att de blir alltför långdragna eller kalla som längre norrut. Jag är ingen expert på någon av frågorna tror jag men jag ska försöka svara.

1. Det finns rätt mycket industrier men med tanke på rådande läge är det jättesvårt att säga hur det kommer se ut i framtiden. Många har fått skära ner eller lägga ner helt. Vissa kommer repa sig, andra inte. Lärare behövs ofta, samma med vårdpersonal (då främst läkare och sjuksköterskor). Det finns ju liksom samma typer av jobb här som på större ställen, men generellt så är det lättare om du har en utbildning i bagaget eftersom det är färre jobbtillfällen.

2. Det finns några större ridanläggningar som är fina. Jag har inte så bra koll söder om Hudiksvall men det finns större ridklubbar även där. Nu har jag inte varit i hästsvängen på väldigt länge men det har "alltid" varit så här att det ofta finns ett relativt stort utbud på stallplatser. Vissa med finare banor/ridhus som kostar lite mer, och vissa ställen som ligger lite mer avsides där det kan vara väldigt billigt.

3. Vi har bra kliniker för smådjur och bra jour för "lantbruk" vad jag hört men jag kan inte vara så mycket mer specifik än så då jag aldrig behövt åka till veterinären för annat än småsår, vaccination och avlivning typ.

4. Jag är uppväxt i Hudiksvall så jag är väl partisk :D

Jag har inte spenderat så väldigt mycket tid söderut men har kollegor som trivs bra i Bollnäs. Rengsjö är otroligt vackert, att åka där på sommaren är som att befinna sig i ett vykort typ. Hudiksvall är väl "navet" men man kan med fördel bo i ytterområdena. Centrala Iggesund hade jag kanske undvikit på grund av lite trist och tråkigt med så nära till pappersbruket. Lite längre söderut är Njutånger väldigt fint. Enånger också men då kommer vi lite längre ifrån "stan".

Forsa och Näsviken som ligger lite längre in i landet är väldigt trevliga orter. Det finns skola och bra förbindelse men stan. För många ärenden måste du nog in till Hudik men det är varken långt eller krångligt med bil eller kollektivt. Vill man cykla så går det men det finns ingen dedikerad cykelväg åt det hållet.

Delsbo är trevligt (och med lite mer "riktiga" butiker osv) men längre in än så hade jag nog inte flyttat. Ljusdal är ingen höjdare tycker jag och fortsätter man hamnar man typ i Sveriges rövhål Los. Järvsö är fint men ruskigt dyrt för vad man får med tanke på att det är en "vinterort".

Jag hade satsat på att bosätta mig inom Hudiksvalls kommun då de har lite lägre skatt och sköts lite bättre rent allmänt. Nordanstig hade jag undvikit även om det är fint där. Bergsjö är otroligt vackert men Ilsbo och Gnarp är förfallna spökstäder i princip. Man kan dock köpa väldigt billiga hus i Nordanstig.

Jag hade satsat på Forsa/Näsviken. Mycket fin natur, nära till stan men tillräckligt långt ifrån för att priserna inte ska vara så höga.

Om det är något mer specifikt du vill veta så är det bara att fråga så ska jag prova att svara :)
 
Jag har bott här hela mitt liv och trivs mycket bra. Det är otroligt vackert här och vi har mycket bra klimat. Ordentliga vintrar med snö utan att de blir alltför långdragna eller kalla som längre norrut. Jag är ingen expert på någon av frågorna tror jag men jag ska försöka svara.

1. Det finns rätt mycket industrier men med tanke på rådande läge är det jättesvårt att säga hur det kommer se ut i framtiden. Många har fått skära ner eller lägga ner helt. Vissa kommer repa sig, andra inte. Lärare behövs ofta, samma med vårdpersonal (då främst läkare och sjuksköterskor). Det finns ju liksom samma typer av jobb här som på större ställen, men generellt så är det lättare om du har en utbildning i bagaget eftersom det är färre jobbtillfällen.

2. Det finns några större ridanläggningar som är fina. Jag har inte så bra koll söder om Hudiksvall men det finns större ridklubbar även där. Nu har jag inte varit i hästsvängen på väldigt länge men det har "alltid" varit så här att det ofta finns ett relativt stort utbud på stallplatser. Vissa med finare banor/ridhus som kostar lite mer, och vissa ställen som ligger lite mer avsides där det kan vara väldigt billigt.

3. Vi har bra kliniker för smådjur och bra jour för "lantbruk" vad jag hört men jag kan inte vara så mycket mer specifik än så då jag aldrig behövt åka till veterinären för annat än småsår, vaccination och avlivning typ.

4. Jag är uppväxt i Hudiksvall så jag är väl partisk :D

Jag har inte spenderat så väldigt mycket tid söderut men har kollegor som trivs bra i Bollnäs. Rengsjö är otroligt vackert, att åka där på sommaren är som att befinna sig i ett vykort typ. Hudiksvall är väl "navet" men man kan med fördel bo i ytterområdena. Centrala Iggesund hade jag kanske undvikit på grund av lite trist och tråkigt med så nära till pappersbruket. Lite längre söderut är Njutånger väldigt fint. Enånger också men då kommer vi lite längre ifrån "stan".

Forsa och Näsviken som ligger lite längre in i landet är väldigt trevliga orter. Det finns skola och bra förbindelse men stan. För många ärenden måste du nog in till Hudik men det är varken långt eller krångligt med bil eller kollektivt. Vill man cykla så går det men det finns ingen dedikerad cykelväg åt det hållet.

Delsbo är trevligt (och med lite mer "riktiga" butiker osv) men längre in än så hade jag nog inte flyttat. Ljusdal är ingen höjdare tycker jag och fortsätter man hamnar man typ i Sveriges rövhål Los. Järvsö är fint men ruskigt dyrt för vad man får med tanke på att det är en "vinterort".

Jag hade satsat på att bosätta mig inom Hudiksvalls kommun då de har lite lägre skatt och sköts lite bättre rent allmänt. Nordanstig hade jag undvikit även om det är fint där. Bergsjö är otroligt vackert men Ilsbo och Gnarp är förfallna spökstäder i princip. Man kan dock köpa väldigt billiga hus i Nordanstig.

Jag hade satsat på Forsa/Näsviken. Mycket fin natur, nära till stan men tillräckligt långt ifrån för att priserna inte ska vara så höga.

Om det är något mer specifikt du vill veta så är det bara att fråga så ska jag prova att svara :)

Åh, tack för svar! Jag har typ hundra tusen frågor till, men kommer inte på alla på en gång :D

Hur är somrarna? Eller, rättare sagt, hur lång ungefär är den? Och hur lång är vintern? Brukar det vara snö som ligger hela säsongen på vintern?

Finns "allt man behöver" i Hudiksvall? Eller behöver man ofta åka iväg till nån större stad (och isåfall, var åker man då?)
Hur är kollektivtrafiken överlag?

Och så måste jag fråga, vad har stackars Los gjort för att förtjäna den titeln? :laugh: Det enda jag vet är att det finns nån gammal gruva (?) där som man kan besöka.
 
Hudiksvall eller Bollnäs. Mest trevliga orter runt osv. som beskrivs ovan. Det mesta åt alla fyra hållen ut från Bollnäs tror jag är bra. Även Alfta-området och orterna närmare Söderhamn. Skeptisk till Söderhamnsområdet öster om E4, förutom ifall man bor i stan och optimerar arbetsmarknaden med lätt pendling till Hudik, Gävle och Bollnäs.
Det som inte finns i Hudik finns inte i Hälsingland. Då åker man till Sundsvall eller Gävle.

Los är helt enkelt inte Hälsingland. Utan något helt annat både till natur, kultur och historia. Karg mark som inte är odlingsbar och mycket glesbefolkat. Finnbebyggelse, tallar, f.d. gränsbygd mot Norge (=nuv. Härjedalen). Intressant på sitt eget sätt, men inte det du frågar efter.
Men åk dit och besök gruvan, Fågelsjö hembygdsgård och Hamra nationalpark, verkigen fina ställen värda att se. :)
 
Åh, tack för svar! Jag har typ hundra tusen frågor till, men kommer inte på alla på en gång :D

Hur är somrarna? Eller, rättare sagt, hur lång ungefär är den? Och hur lång är vintern? Brukar det vara snö som ligger hela säsongen på vintern?

Finns "allt man behöver" i Hudiksvall? Eller behöver man ofta åka iväg till nån större stad (och isåfall, var åker man då?)
Hur är kollektivtrafiken överlag?

Och så måste jag fråga, vad har stackars Los gjort för att förtjäna den titeln? :laugh: Det enda jag vet är att det finns nån gammal gruva (?) där som man kan besöka.
Alltså det varierar ju från år till år och de senaste åren har det varit rätt.. ostabilt men det gäller ju egentligen hela landet. Överlag så är somrarna rätt långa. Jag har släkt i Göteborg och upplever sommaren som ungefär lika lång där. Dock blir det ofta varmare lite senare. Så sommaren är segstartad men det är inte fortfarande vinter.

Vintrarna har i princip alltid snö och vanligtvis rätt mycket, dock blir det sällan så där riktigt överjävligt kallt. mellan -10 och -20 är nog normalläge.

Det är ju svårt att veta vad "allt" innebär. Det finns en uppsjö olika restauranger (vissa riktigt bra), det finns teater, bio, olika aktiviteter, ett sort utbud butiker i stadskärnan. Rusta, Elgiganten, Biltema, och Jula ligger alldeles utanför stan. Nu när man också beställer mycket på nätet är i princip enda anledningen att åka iväg är för IKEA i Sundsvall. Tar 45-60 min att åka så det är en helt okej resa.

Jag åker aldrig kollektivt så jag vågar inte svara för exakt hur det är. Men inom stadsområdet är det bra. Ut till ytterområdena lite glesare, framförallt på helgen, men det finns direktbussar som går är "stoppen" tar dig ungefär precis dit du vill, bara att de kanske inte går lika ofta som man är van om man kommer från typ Stockholm.

Däremot vill man ha bil om man bor i Hälsingland. Det är tillräckligt lantligt för det. Många saker man vill se och göra, mycket av naturen osv ligger ute i obygden.

Los är kort och gott en liten håla. Det finns typ ingenting där egentligen och vädret är oftast skit. Pisskallt på vintern är det också. Det ligger också långt åt helvete bort och vägarna är inte superbra. Där kan man bo om man tycker om natur men hatar allt annat typ. Det blir lite av ett projekt att göra något alls typ handla osv.
 
Jag skulle också säga Bollnäs eller Hudiksvall, som är de enda orterna som har sjukhus (räknar bort Söderhamns lilla). Hudiksvall lite större och kanske bättre utbud, men å andra sidan är det lite närmare från Bollnäs till Stockholmstrakten.

Ridklubb och anläggningar med rimliga stallhyror finns det gott om! Många tränare som finns i trakten och ofta system med tränare som kommer upp regelbundet söderifrån. Mycket tävlingsverksamhet också, men man får nog räkna med att åka bortåt tio mil om man ska tävla lite mer.

Bil är i stort sett nödvändigt om man inte bor väldigt centralt.

Jag har flyttat åt andra hållet, och visst är vintern längre i Hälsingland än i Stockholm, och våren är märkbart kortare och kallare. Däremot är väl sommaren och naturen rätt oslagbar den tid den varar.

Veterinärmässigt får man mest anlita distriktsveterinärerna, och där verkar de ha dragit ned på senare tid. Man får vara beredd på att åka em bit med katter och hundar, och om det inte är något relativt simpelt får man ta sig till de större sjukhusen i Sundsvall/Falun/Uppsala. Med häst så kommer distriktsveterinärerna vid akutfall, men även där kan man ju bli tvungen att åka. Många åker också längre (20-30 mil) för hältutredningar för att det ska bli bättre bedömningar.
 
Los är kort och gott en liten håla.
En mycket liten glesbygdsort skulle jag säga, vilket är en helt annan sak än en håla.

En håla urvattnas på allt intressant för att andra orter runt drar till sig det pga. större storlek och sedan börjar folk rikta fokus bort från sin håla också.
När det är fem mil till ingenting och befolkningsunderlag på nästan ingenting blir det ett klara-sig-utan-resten-av-välden-ställe.

Aningens OT :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp