Hälsporre?

Enya

Trådstartare
Har fått ont i min högra häl, på undersidan, precis under och funderar på om det kan vara hälsporre.
Jag brukar inte ha ont i fötterna på det här viset, har haft lite ont då och då ibland i fötterna, inte specifikt hälen, när jag gått mycket eller liknande, men inte som nu. Helt olikt mot vad det är nu. Men det finns väl ett par tre fyra stycken här som har eller har haft ett sådant här mindre angenämt hälproblem?

Det är återkommande på samma ställe, höger häl. När det gör som mest ont strålar det lite upp mot benet. Gör mest ont när jag har haft perioder eller dagar jag gått mycket, sätter mig ner en stund och därefter ska stödja på foten igen. AJ! Haltar som en gris då och känner mig mycket ynklig :p Går över efter ett tag. Jag "känner av" smärtan även nu när jag inte belastar, inte så att det alls gör ont utan mer som om hälen vill påminna mig om att den liksom finns och kommer att göra ont snart igen, till skillnad mot vänster häl. Och jag vet att det är sant, det hälen påtalar för mig, den kommer göra ont när jag ska gå och pinka om en stund och när jag sätter mig igen återgår den till det där lugna läget.

Vad jag har förstått av hälsporre, rätta mig om jag har fel, så får man det av felaktiga skor. Det var också min första tanke för någon månad sedan när jag började med ett av mina par vinterskor, mina fötter, mest höger värker av dem. De gjorde inte det förra vintern och de ser inte ut att vara slitna konstigt, inte så himlans mycket använda ändå. Försökte några dagar och hade ont varje gång jag hade skorna på mig. Insåg att den skånska vintern är som sommar så jag kan ju lika bra ha mina nikeskor igen liksom. Efter en kort period åter i dem (nikeskorna alltså, som tidigare aldrig varit annat än skitbra) började jag känna att just höger fot inte verkar trivas i den skon, smärta och det kändes inte lika bekvämt som tidigare. Skorna är köpta i typ mars eller så så de har nog gjort sitt tänkte jag. Innan jag har vetat ordet av har det eskalerat från "Hm, jag har nog ett fot- och skoproblem att lösa" till "AJ som in i h.....".

Men hur löser jag situationen inomhus? Det gör ont att gå barfota? Det har aldrig varit några problem tidigare, men NU är det. Det känns något lättare när jag tar på mina mjuka sydda innetofflor, men gör ju fortfarande hiskeligt ont, är bara en hänvisning mot att barfota är fel.
Kan det alltså fortfarande vara hälsporre om man har ont av att gå barfota?
Hur behandlar man det? Gå måste man ju, jag går ju alltid liksom, det är ju en del av mitt liv.... Jag tar värktabletter för huvudvärk redan och har aldrig märkt att det skulle hjälpa mot hälvärken alls, men kan Voltaren Gel göra det eller är det utslängda pengar?

Finns det andra hälproblem man kan råka ut för bara sådär?
 
När jag hade hälsporre så var det ett big no-no att gå barfota. Ordentliga tofflor, sådana med uppbyggd sula och remmar över foten, för både att komma upp från det kalla golvet och mjukare att gå på.

Att det gör ont efter 'vila' är tydligen ett vanligt tecken på inflammation.
 
Din stackare. :heart
Haft hälsporre och det var ett helvete. :wtf: Då var jag gravt överviktig vilket bidrog en del.
Stötvågsbehandling var det som hjälpte och bra skor. Kom inte ihåg hur många behandingar jag fick, 7-8 kanske. Det gjorde också ont.
Precis som @Elo säger var det som jävligast när man satte fötterna i marken från vilande.
 
Aha, då är det kanske inte så konstigt ändå att foten blir så sur på mig när jag går barfota! Det gjorde så ont i natt när jag skulle gå upp för att pinka att jag fick vila foten på andra foten en stund innan jag kunde fortsätta halta vidare.

Men jag förstår inte varför smärtan minskar efter att ha gått ett tag? Visserligen en god stund, men jag menar, jag pendlar till jobbet och efter en kort bussresa och sedan en längre tågresa har jag nästan 2 km till jobbet..... smärtan känns betydligt mildare när jag väl kommer fram än när jag startar av tåget må jag säga! Det borde ju bli sämre!

Jag måste alltså köpa nya skor ändå?

Jag har mina gamla arbetssandaler, mina fötter brukar trivas i dem (de är ordentliga skor att gå i), får testa om de fungerar här inne i all fall. Bättre än mina tunna innemjukistofflor. Tjocka stickade strumpor och sandaler borde väl göra dem nöjda?
 
Hade hälsporre länge i båda hälarna, bytte från converse och problemet försvann nästan på en gång. Så bra skor är mitt råd.
Jag har alltid kunnat gå i vilka skor som helst i stort sett. Utom converse och andra platta skor. Jag har visserligen inte testat särdeles länge eftersom platta skor känns totalfel, fötter är ju inte platta så varför ha platta skor som inte fyller upp och avlastar fötterna? Jag har inte riktigt förstått hur folks fötter har stått ut, mina gillar inte det.
Sedan kom alla råden om att sådana skor var dåliga för fötterna så var jag glad att jag inte har envisats. Så skorna jag har nu är Nike air max, snart 1 år gamla :o:o och vinterskorna som funkade förra året var ett par av McKinleys rejälare kängor och så har jag ett annat par vinterskor som jag också använde då och då förra vintern. De är väl varierande i kvaliteten, hade ett par liknande som jag snedslet på två månader, höger fot faktiskt, så jag fick kassera skorna, men de här syns ingen snedslitning alls på, någon av dem. Ingen av skorna känns precis platta eller fel för fötterna och typen av skor som sådana har aldrig varit det, men kan man slita skor snett som inte syns med blotta ögat?
 
Din stackare. :heart
Haft hälsporre och det var ett helvete. :wtf: Då var jag gravt överviktig vilket bidrog en del.
Stötvågsbehandling var det som hjälpte och bra skor. Kom inte ihåg hur många behandingar jag fick, 7-8 kanske. Det gjorde också ont.
Precis som @Elo säger var det som jävligast när man satte fötterna i marken från vilande.
Tack! Man känner sig rätt ynklig faktiskt :D Förstår hästen när hovslagaren hade verkat henne fel och hon till och med ömmade på gräs!
Jag är också gravt överviktigt, klassas väl som fetma rent av! Har lyckligtvis sluppit fot- och knäproblem pga vikt tidigare, har haft värk i fötterna när jag gått mycket, tex när jag gick nonstop i 4,5 timmar som städerska efter att ha gått det där vanliga man gör en vanlig dag när man går en utbildning och liknande. Försvann när jag kom hem och fick vila.
Stötvågsbehandling låter som ickeangenämt, finns inget angenämare? Hjul på fötterna?

Men vad ÄR bra skor?
 
Tack! Man känner sig rätt ynklig faktiskt :D Förstår hästen när hovslagaren hade verkat henne fel och hon till och med ömmade på gräs!
Jag är också gravt överviktigt, klassas väl som fetma rent av! Har lyckligtvis sluppit fot- och knäproblem pga vikt tidigare, har haft värk i fötterna när jag gått mycket, tex när jag gick nonstop i 4,5 timmar som städerska efter att ha gått det där vanliga man gör en vanlig dag när man går en utbildning och liknande. Försvann när jag kom hem och fick vila.
Stötvågsbehandling låter som ickeangenämt, finns inget angenämare? Hjul på fötterna?

Men vad ÄR bra skor?

Jag fick början till hälsporre i höger häl i höstas. Läste allt jag hittade på nätet och pratade dessutom med en fotterapeut. Det hjälper, som du säger, med mjuka skor men det är extra bra om man kan avlasta mitten av hälen, alltså undersidan. Jag hittade små U-formade inlägg hos Fotbutiken på nätet, pris 200 kr bara. Man måste ta på sig skorna väldigt försiktigt om dom inte ska åka iväg. Dom hjälpte. På jobbet går jag i Crocs-tofflor nu och de duger. I dom limade jag fast ett par inlägg för annars gled dom iväg. Dessutom masserar jag foten med Sasco Aloe vera rub liniment. Såldes på Life hälsokost förr men jag tror det har utgått. Finns i alla fall att beställa på nätet på: Svensk hälsokost. Det där linimentet använder jag på allt som gör ont utom öppna sår.
Jag hoppas du snart blir bättre.
 
Superfeet skoinlägg. Rätt dyra, (500), men det enda som gjort någon skillnad för mig. Gick från att inte kunna gå alls, till smärtfri på en dag. Inne har jag birkenstock.
 
En kiropraktor kan få väck hälsporren. Men för att se till att det inte kommer åter så krävs bra skor/ilägg.
 
Enda som hjälpte mig när jag hade hälsporre för ett antal år sedan var kortisonspruta. Hade provat inlägg, kortisonsalva kortisontabletter mm. Tog några månader innan läkaren föreslog det.
 
Så inlägg och/eller andra skor och liniment och ev kiropraktor?
Ok. Får ta mina andra vinterskor som jag inte fått ont i fötterna av ännu och sedan gå på både sko- och inlägg- och linimentjakt med andra ord. Hjälper faktiskt att massera hälen lite, testade det i natt när jag kom tillbaka till sängen igen.

Jag får nog testa lite olika förslag innan jag går till läkare med det, jag gissar att jag annars skulle få samma förslag där att gå igenom först.
Kortisonspruta i hälen låter aj det med, men om inget annat funkar så får man ju hoppas att det åtminstone gör det..... Så långt ska det inte gå.

Testade nu ikväll att ha mina tjocka stickade strumpor utanpå vanliga strumpor och sedan sticka fötterna i sandalerna där hälremmen ligger i skon så man trampar på den. Brukar göra så när jag ändå går korta sträcker och nu kändes det genast bra för foten som kom upp mer mitt under. Blir till att ha sandaler vid sängen alltså.

Tack för alla era råd och tips!
 
Jag gick till min kiropraktor. Hon fixade min hälsporre på två behandlingar men bra skor säger jag bara!
Jag också. Har en superduktig kiropraktor. Går att få via remiss. Skicka pm om ni vill få info. Många år använde jag inlägg som komplement men nu kör jag utan för inläggen kan bli fel också, dvs jag behöver inte inlägg. Byter skor ganska ofta.

Jag går mer på främre delen av foten nu än förr.
 
Tror, observera tror att stötvågsbehandling är det mest effektiv.
Du kan få den av en fysioterapeut som har avtal med landstinget.

Det är bra mycket billigare än kiropraktor.
Jag fick själv nu hos en kiropraktor för värk i ländrygg. Bra blev jag, men många sköna tusenlappar gick åt.
 
Stötvågsbehandling, är det landstingets namn på kiropraktik?
Nej, det utförs av en fysioterapeut (Sjukgymnast) som är anställd i landstingets regi eller via en verksam som har avtal med landstinget.

Vad jag vet har kirpraktor inget avtal med landstinget.

Jag har gått mycket hos kiroprakter och naprapat och alltid fått betala själv.
 
Det låter i mina öron som plantarfasciit, alltså det ganska vanliga tillstånd som ofta litet slarvigt benämns hälsporre. Skor/sulor med tydligt hålfotsstöd är grejen, prova det i några veckor. Det behöver inte vara dyra individuellt anpassade sulor utan går ofta precis lika bra med standardvarianter som finns i sko- och sportaffärer, exempelvis svenska 52bones.
 
Jag har alltid kunnat gå i vilka skor som helst i stort sett. Utom converse och andra platta skor. Jag har visserligen inte testat särdeles länge eftersom platta skor känns totalfel, fötter är ju inte platta så varför ha platta skor som inte fyller upp och avlastar fötterna? Jag har inte riktigt förstått hur folks fötter har stått ut, mina gillar inte det.
Sedan kom alla råden om att sådana skor var dåliga för fötterna så var jag glad att jag inte har envisats. Så skorna jag har nu är Nike air max, snart 1 år gamla :o:o och vinterskorna som funkade förra året var ett par av McKinleys rejälare kängor och så har jag ett annat par vinterskor som jag också använde då och då förra vintern. De är väl varierande i kvaliteten, hade ett par liknande som jag snedslet på två månader, höger fot faktiskt, så jag fick kassera skorna, men de här syns ingen snedslitning alls på, någon av dem. Ingen av skorna känns precis platta eller fel för fötterna och typen av skor som sådana har aldrig varit det, men kan man slita skor snett som inte syns med blotta ögat?

Fast det är inte meningen att hela ytan under foten ska belastas. Det är den inte byggd för. Däremot begränsar de flesta skor fotens rörlighet och försvagar rörelsemekaniken.
 
Har fått ont i min högra häl, på undersidan, precis under och funderar på om det kan vara hälsporre.
Jag brukar inte ha ont i fötterna på det här viset, har haft lite ont då och då ibland i fötterna, inte specifikt hälen, när jag gått mycket eller liknande, men inte som nu. Helt olikt mot vad det är nu. Men det finns väl ett par tre fyra stycken här som har eller har haft ett sådant här mindre angenämt hälproblem?

Det är återkommande på samma ställe, höger häl. När det gör som mest ont strålar det lite upp mot benet. Gör mest ont när jag har haft perioder eller dagar jag gått mycket, sätter mig ner en stund och därefter ska stödja på foten igen. AJ! Haltar som en gris då och känner mig mycket ynklig :p Går över efter ett tag. Jag "känner av" smärtan även nu när jag inte belastar, inte så att det alls gör ont utan mer som om hälen vill påminna mig om att den liksom finns och kommer att göra ont snart igen, till skillnad mot vänster häl. Och jag vet att det är sant, det hälen påtalar för mig, den kommer göra ont när jag ska gå och pinka om en stund och när jag sätter mig igen återgår den till det där lugna läget.

Vad jag har förstått av hälsporre, rätta mig om jag har fel, så får man det av felaktiga skor. Det var också min första tanke för någon månad sedan när jag började med ett av mina par vinterskor, mina fötter, mest höger värker av dem. De gjorde inte det förra vintern och de ser inte ut att vara slitna konstigt, inte så himlans mycket använda ändå. Försökte några dagar och hade ont varje gång jag hade skorna på mig. Insåg att den skånska vintern är som sommar så jag kan ju lika bra ha mina nikeskor igen liksom. Efter en kort period åter i dem (nikeskorna alltså, som tidigare aldrig varit annat än skitbra) började jag känna att just höger fot inte verkar trivas i den skon, smärta och det kändes inte lika bekvämt som tidigare. Skorna är köpta i typ mars eller så så de har nog gjort sitt tänkte jag. Innan jag har vetat ordet av har det eskalerat från "Hm, jag har nog ett fot- och skoproblem att lösa" till "AJ som in i h.....".

Men hur löser jag situationen inomhus? Det gör ont att gå barfota? Det har aldrig varit några problem tidigare, men NU är det. Det känns något lättare när jag tar på mina mjuka sydda innetofflor, men gör ju fortfarande hiskeligt ont, är bara en hänvisning mot att barfota är fel.
Kan det alltså fortfarande vara hälsporre om man har ont av att gå barfota?
Hur behandlar man det? Gå måste man ju, jag går ju alltid liksom, det är ju en del av mitt liv.... Jag tar värktabletter för huvudvärk redan och har aldrig märkt att det skulle hjälpa mot hälvärken alls, men kan Voltaren Gel göra det eller är det utslängda pengar?

Finns det andra hälproblem man kan råka ut för bara sådär?
Jag har ju haft återkommande problem med hälsporre och den officiella lösningen är att ha inlägg i skorna och ha på sig tofflor och sådant inomhus. (En vän eller två kör det och det verkar inte fungera så snabbt.)

Men jag tycker ju att min lösning är snabbare och bättre såklart :D när den fungerar. Stretcha baksidan av vaden väldigt noga med rakt knä, flera gånger om dagen (du kanske tror ditt knä är rakt, men är det...?). Stretcha framsidan av låret. Stretcha nedre delen av hälsenan genom att sitta på knä på ena foten och ha andra foten i golvet och luta lite. Stretcha och massera den sträckta senan under foten med handen eller med en liten taggig boll från Stadium, eller vilken tennisboll som helst som du råkar ha hemma (eller bollarna som fluffar täcken, men de är lite hårda) dvs trampa på den och rulla mot golvet, inte med hälen utan hålfoten. (Detta fungerar om den gör ont för att korta senor och muskler drar i den överallt och den blir inflammerad av det.)

(Någon jeppe föreslog barfotaskor typ Merrel Pace gloves utomhus, men det är ju lite kallt. Jag har ju det på höstar och vårar ibland men tror inte det är det som gör det bättre.)

Nåja efter ett par dagar är eländet borta för mig, om man börjar direkt, om man går med det en månad först så tar det ju mycket längre tid.

Jag har förbenad hälsporre på minst en fot (kom fram i röntgen av annat) och jag har väldigt sällan problem numera.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Förra året gick jag till vårdcentralen för att jag tyckte att jag hade lite förstorade lymfkörtlar runt halsen. Men speciellt en...
Svar
3
· Visningar
402
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 348
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 917
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 128
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp