Hälsporre?

@Vallmo ingen aning egentligen vad hon gjorde, jag var inte ens där för hälsporre egentligen utan för mina andra återkommande problem, jag bara slängde ur mig om hon visste vad jag skulle göra åt det!

Hon höll på ganska mkt med vaden och skenbenet och foten. Från att nästan dö på morgonen när jag skulle stiga upp (kunde knappt gå) till helt smärtfri på 2 behandlingar var helt sjukt. Har aldrig återkommit efter det , men jag använder bara fotriktiga skor nuförtiden oxå.
 
Jag kan tipsa om att tejpa för hälsporre!

Jag har under 1 års tid haft enorma problem med "hälsporre" och fick tipset om att tejpa foten. Tyckte det lät blahablaha. Tills jag testade....

Jag testade den här tejpningen : http://hälsporrerehab.se/tejpning/

och så fort foten var tejpad så märkte jag en markant skillnad. Det tog 2 månader med tejpad fot och sedan var jag så gott som återställd. Detta var under okt-nov -19. Idag känner jag av hälsporren om jag skulle ta en långpromenad, men behöver inte gå tejpad dagligen. Har absolut ingen vilovärk längre. Bra skor är dock ett måste.

Googla på tejpa hälsporre - det finns lite olika varianter av tejpning. Ovanstående var det som funkade bäst på min fot.

/Lizzie
 
@Vallmo ingen aning egentligen vad hon gjorde, jag var inte ens där för hälsporre egentligen utan för mina andra återkommande problem, jag bara slängde ur mig om hon visste vad jag skulle göra åt det!

Hon höll på ganska mkt med vaden och skenbenet och foten. Från att nästan dö på morgonen när jag skulle stiga upp (kunde knappt gå) till helt smärtfri på 2 behandlingar var helt sjukt. Har aldrig återkommit efter det , men jag använder bara fotriktiga skor nuförtiden oxå.
Wow, vilken grej. :bow: Så imponerande. Och skönt för dig.:)
 
Jag kan tipsa om att tejpa för hälsporre!

Jag har under 1 års tid haft enorma problem med "hälsporre" och fick tipset om att tejpa foten. Tyckte det lät blahablaha. Tills jag testade....

Jag testade den här tejpningen : http://hälsporrerehab.se/tejpning/

och så fort foten var tejpad så märkte jag en markant skillnad. Det tog 2 månader med tejpad fot och sedan var jag så gott som återställd. Detta var under okt-nov -19. Idag känner jag av hälsporren om jag skulle ta en långpromenad, men behöver inte gå tejpad dagligen. Har absolut ingen vilovärk längre. Bra skor är dock ett måste.

Googla på tejpa hälsporre - det finns lite olika varianter av tejpning. Ovanstående var det som funkade bäst på min fot.

/Lizzie
Det har jag också erfarenhet av. Det hjälpte det med.
 
Nej, det utförs av en fysioterapeut (Sjukgymnast) som är anställd i landstingets regi eller via en verksam som har avtal med landstinget.

Vad jag vet har kirpraktor inget avtal med landstinget.

Jag har gått mycket hos kiroprakter och naprapat och alltid fått betala själv.

Kiropraktorer kan vara landstingsanslutna. Två av mina gamla kiros blev det och jobbade då på vårdcentraler tex.

Det är stor skillnad på hur kiropraktorer och naprapater jobbar och utbildas.

Att behöva gå så många gånger till en kiropraktor är väldigt ovanligt. Antingen är kiron dålig, vill mjölka pengar eller så är patienten ett extremfall.
Naprapater och sjukgymnaster brukar isf vara de som jobbar så att patienten ska komma rgelbundet en period.

/sambo med kiro
 
Kiropraktorer kan vara landstingsanslutna. Två av mina gamla kiros blev det och jobbade då på vårdcentraler tex.

Det är stor skillnad på hur kiropraktorer och naprapater jobbar och utbildas.

Att behöva gå så många gånger till en kiropraktor är väldigt ovanligt. Antingen är kiron dålig, vill mjölka pengar eller så är patienten ett extremfall.
Naprapater och sjukgymnaster brukar isf vara de som jobbar så att patienten ska komma rgelbundet en period.

/sambo med kiro
Ok, det visste jag inte. Att de kan vara landstingsanslutna.
Jag har inte gått SÅ mycket utan det har varit när jag haft behov av det. Har en nacke som varit bruten som av och till gör sig påmind.

Praktiskt med kompetens på hemmaplan. ;)
 
Jag köpte en toffel från Scholls med upphöjd häl, finns som damtoffel fortfarande. Smärtan gick över nästan på en gång då belastningen hamnade mer på framfoten. Så antagligen hade jag inte gått så länge med smärta.
 
Jag kan tipsa om att tejpa för hälsporre!

Jag har under 1 års tid haft enorma problem med "hälsporre" och fick tipset om att tejpa foten. Tyckte det lät blahablaha. Tills jag testade....

Jag testade den här tejpningen : http://hälsporrerehab.se/tejpning/

och så fort foten var tejpad så märkte jag en markant skillnad. Det tog 2 månader med tejpad fot och sedan var jag så gott som återställd. Detta var under okt-nov -19. Idag känner jag av hälsporren om jag skulle ta en långpromenad, men behöver inte gå tejpad dagligen. Har absolut ingen vilovärk längre. Bra skor är dock ett måste.

Googla på tejpa hälsporre - det finns lite olika varianter av tejpning. Ovanstående var det som funkade bäst på min fot.

/Lizzie

Har använt samma tejpteknik när jag har haft plantar fasciit under min tid som löpare, funkade kanon. Tejpade både när jag hade känningar och i förebyggande syfte när jag skulle springa långlopp. Fascinerande ändå att lite tejp kan stötta upp så bra! :)
 
Har använt samma tejpteknik när jag har haft plantar fasciit under min tid som löpare, funkade kanon. Tejpade både när jag hade känningar och i förebyggande syfte när jag skulle springa långlopp. Fascinerande ändå att lite tejp kan stötta upp så bra! :)

Eller hur! Jag trodde inte det var sant när jag tejpat in fot första gången :o.

/Lizzie
 
Jag kan tipsa om att tejpa för hälsporre!

Jag har under 1 års tid haft enorma problem med "hälsporre" och fick tipset om att tejpa foten. Tyckte det lät blahablaha. Tills jag testade....

Jag testade den här tejpningen : http://hälsporrerehab.se/tejpning/

och så fort foten var tejpad så märkte jag en markant skillnad. Det tog 2 månader med tejpad fot och sedan var jag så gott som återställd. Detta var under okt-nov -19. Idag känner jag av hälsporren om jag skulle ta en långpromenad, men behöver inte gå tejpad dagligen. Har absolut ingen vilovärk längre. Bra skor är dock ett måste.

Googla på tejpa hälsporre - det finns lite olika varianter av tejpning. Ovanstående var det som funkade bäst på min fot.

/Lizzie
Jag tejpades på samma sätt av en sjukgymnast, det var verkligen super! Tillsammans med inlägg i skorna och lite övningar (både stretch, rulla boll och lite styrkeövningar) försvann det typ omgående. Står nästan konstant på jobbet och bär på en hel del extra vikt i form av utrustning, så det blir rätt mycket belastning. Fick lite känningar för nåt år sedan, tejpade själv och sen försvann det igen.
 
Köpte särskilda skoinlägg hos löpklinik, kostade ca 600 kr, samt en liten massageboll med piggar att rulla fötterna på. Utan den bollen hade jag nog inte fått lika bra resultat faktiskt. Använde den många ggr per dag i början, hade då rejält med hälsporre på båda fötterna, gräsligt!
Nu har det gått några år och jag har knappt några problem. Använder inlägg bara om jag känner av något i fötterna. Massagebollen använder jag ett par ggr i veckan. Försöker undvika att stå och gå för mkt barfota inomhus, innetofflor typ birkenstock ger alldeles tillräckligt med stöd.

Så, ha tålamod, och införskaffa en massageboll! Finns på olika hemsidor och affärer som typ hälsokosten, apotek, rusta, sportbutiker... Kostar under hundringen. :)
 
Nej, det utförs av en fysioterapeut (Sjukgymnast) som är anställd i landstingets regi eller via en verksam som har avtal med landstinget.

Vad jag vet har kirpraktor inget avtal med landstinget.

Jag har gått mycket hos kiroprakter och naprapat och alltid fått betala själv.
Vårt landsting har avtal med vissa kiropraktorer. Min kiropraktor är disputerad.
 
Jag hade rejält ont under ena hälen för några år sen. Inte roligt alls, för mitt sätt att hantera jobbstressen då var att gå långa långa promenader. Och eftersom det var en väldigt stressig period behövde jag fötter som funkade. Jag köpte skoinlägg från Icebug och problemet löste sig! Nu minns jag inte ens länge när jag sist behövde använda dem.
 
Jag håller med @yamyam och @Badger - stäng inte bara in fötterna och försvaga dem mer, gör något aktivt med fötterna för att göra dem starkare så att problemen inte kommer tillbaka!
Visst, är man inte van vid barfotaskor och sånt så är det inte det första man ska slänga på, så i den akuta skedet när man har sjukt ont kan sulor vara bra, men se till att träna fötterna också! Tycker både yamyam och badger har bra förslag här! :up:

Min kollega på kontoret har haft både hallux vallgus och plantar fasciit och har tränat bort båda dessa. Man kan göra otroligt mycket för sina fötter genom egen, målmedveten träning.
Själv går jag numera bara i sk. barfotaskor och förra våren sprang jag Vårruset 5k helt barfota på tiden 29, 01 - det trodde jag inte ens var möjligt för 2 år sedan!

Fötterna ÄR gjorda för att vara barfota och dom är framförallt gjorda för att gå på ojämna ytor, så när vi stänger in dom i skor med massor av dämpning, tränger ihop tårna och bara går på plana underlag är det inte konstigt att dom blir svaga och skadade.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Förra året gick jag till vårdcentralen för att jag tyckte att jag hade lite förstorade lymfkörtlar runt halsen. Men speciellt en...
Svar
3
· Visningar
361
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 281
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 793
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 931
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp