hälta, men vars kommer den ifrån?

S

Sunnan

Kanske någon kan hjälpa en bekymrad matte?

Min häst har blivit rejält halt i höger bakben idag

hittar ingen svullnad, värme eller puls någonstans, har klämt och känt igenom ordentligt

Hästen är barfota, avskodd i maj, brukar alltid ha old mac´s på henne men bakskorna är nu på reklamation hos hööks.

idag när vi red så trampade hon olyckligt på en sten och ömmade till rejält,hela hon satte sig nästan, tänkte inte mer på det förrän vi skulle trava, då var hon rejält halt, ledde hem henne, hon gick försiktigt men det syntes ej i skritt

när vi hade känt igenom henne ordentligt inne i boxen så valde jag att låta henne gå ute över natten då vi ej hittar något

trodde att det berodde på stenen hon trampat på, men inget märke eller blödning/ blånad syns i sulan
hon är inte varm eller förhöjd puls i någon av hovarna, alla är lika varma

när vi tog ut henne från boxen och till hagen så var hon stel och halt, mer än när vi gick hemåt från ridturen.

Någon som har en idé?
Hovböld, vrickning/ stukning, ???

kan tilläga att hon igår bytte hage och har busat lite, slagit bakut och sprungit en del i hagen
skall konsultera veterinär, men de är inget att lita på här tyvär...

skall jag avvakta eller skall jag i panik köra 35 mil till närmsta klinik?

:cry:
 
Tack för ditt svar, jag är mkt oroad, hon har aldrig haltad oförklarigt tidigare

tempen är normalt, hon ligger högt, mellan 37,9 och 38,2 ikväll hade hon 38,0 jämnt

funderar på vad det kan vara, något som dyker så snabbt....
 
idag är dte än värre

hon står och vilar benet hela tiden, ibland lyfter hon upp det i luften, ibland står hon på benet, men långt inunder sig
det är mycket värre när hon stått still en stund, då kan hon ej stödja alls på benet, men när hon rört sig så går det bra

Veterinären kommer först i eftermiddag då hennes pappa dött idag.

Jag tror att det är en kraftig sträckning, och att den sitter högt upp

någon som har lite tips? antar att hon kommer få smärtstillande i eftermiddag.
 
nu när jag har kunnat sätta mig ner en stund och funderat så kommer jag ihåg att jag reagerade redan i fredags att hon vilade det bakbenet mer. linade henne men såg inget direkt fel, utan det var bara en misstanke att dte var något med benet.
lät henne vila i lördags

sedan flyttade vi henne till nya stallet och då busade/ bråkade hon vilt med den nya hästen, kikcade bakut, kastade sig åt sidan osv

kanske hon hade början till sträckning som förvärrades i hagen och när hon satte sig pga stenen i hoven?

kan även vara något i hoven efter den stenen, men det syns inget, inget hål i sulan efter stenen eller likn

jag är skeptisk till veterinären här, men kan ju inte lasta på en häst som går på 3 ben och köra 35 mil efter grusväg och bucklig asfaltväg

usch vad hemskt!
 
Någon med erfarenhet av hovbensfrakturer?

Funderar om stenen hon trampade på kan ha orskakat en hovbensfraktur

vad är symptomen?
 
Det är inte så då att det uppstått en blödning i sulan pga stentrampet, detta brukar kunna ge en hovböld och då försämras hästen snabbt. Man skulle kunna tro att vissa hästar står med brutna ben när de har hovböld, så illa kan det se ut.
 
Men det syns inget
hoven är ej onomalt varm och har ingen ökad puls :confused:

jag hoppas att det är något så enkelt
har tyvärr slarvat bort visitertången, men vet. har säkert med en i eftermiddag

visst är det så att det kan vara svårt att veta om det är en hovböld eller hovbensfraktur när man använder visitertång?
 
Hovböld ser du om det finns någon när du palperar på "vanligt vis" och du kan få en hint av om det är något med hovben/hovbrosk eller liknande om du klämmer ihop ballarna med visitertången (går att göra med händerna också, tar ett finger på "vardera utsida" av hoven/ballarna och klämmer ihop). Försiktigt dock.
 
Nej min pålla visade ej heller någon ökad puls i hoven, däremot när vi hade haft ett omslag av jodopax ökade värmen radikalt men ej puls. Sen sprack bölden, och två timmar senare gick hon helt obehindrat från att ha sett ut som om benet gått av. Nu tog det visserligen över natten innan bölden sprack, men värmen ökade snabbt när jodopaxomslaget kom på.

Efter ett par skoningar dök sviterna av bölden upp, det tog en stund att bli av med då det ena utgångshålet sprack upp i kronranden.
 
Hovbölder behöver inte kännas eller synas. Min häst var plötsligt halt i ett bakben och lite svullen, jag kommer inte ihåg varför, men vi misstänkte hovböld, veterinären hittade ingenting. Jag var envis och tvingade min hovis att komma ut och titta. Först hittade inte han heller någon böld och var sur eftersom det var fredag kväll. När han hade tagit av skon och skrapat rent hela hoven så hittade han en pytteliten grå prick det var där bölden satt, det visade sig vara en jätteböld, hästen blev gipsad efteråt.
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 755
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hästen brallade till igår när jag busade runt i hagen med mina två. Hon snubblade till och stampade sig på framhoven. Jag tog då in...
Svar
9
· Visningar
1 104
Hästvård Blir inte klok på hältan som min häst har haft i snart 3 veckor. Det började med att min häst för tre veckor sedan trampade på en sten...
Svar
5
· Visningar
3 431
Hästvård Hej! Har lite frågor angående hovbölder och svullnad som någon kanske kan hjälpa mig besvara. Har ett hblsto född 97 som i våras...
Svar
5
· Visningar
1 283
Senast: Tennessee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp