Hälta och svullna ben

bapro

Trådstartare
När jag plockade in min 5-åring från hagen på söndagkväll var han väldigt halt på vänster bak, ville inte riktigt trampa ner ordentligt och var fylld i benet, nedanför hasen allstå mellan senorna och gaffelbandet samt i kotan. Jag tänkte direkt att han vrickat sig, men tyckte att han var ovanligt svullen för att det skulle vara det som va felet. På söndag morgon när jag släppte ut honom var han fortfarande väldigt halt i skritt och nu även svullen på samma sätt (men inte riktigt lika mycket i höger bak) När man klämmer på båda bakbenen så ömmar han, han håller upp benet som en pissande hund ungefär och visar att han tycker det är obehagligt (men det är ju inte så konstigt eftersom det är ganska svullet och han är ganska "mesig") Igårkväll när han kom in från hagen var han även lite fylld i båda frambenen och jag tog tempen oh den låg på 38,7 (lite förhöjd allltså) Tänkte att jag skulle avvakta till idag med att ta ut veterinären beroende på hur det skulle se ut på morgonen. Så igårkväll lindade jag benet han haltar på med zinkaband och ett stödbandage på det andra bakbenet. I morse hade han ingen feber men var fortfarande svullen på alla ben, dock hade svullnaden gått ner lite på det halta benet. När jag gick ut en promenad med honom i morse var han inte alls halt i skritt och det syntes knappt i trav heller - mycket bättre alltså. Så då pratade jag med min hovslagare som var här och skodde (han skodde unghästen också även om det inte var ultimat att sko honom när han ömmar i benen, men det gick bra... Det var min enda chans på flera veckor att få på skor med brodd på honom så jag var tvungen att sko. )Hovslagaren tror att han är lite överansträngd bara och är inne i en växtperiod och därför är svälld i benen. Han gick ganska hårt pass i ridhuset dagen innan benet svällde upp och han blev halt. Han var dagarna innan han blev halt (torsdag - söndag lite seg att rida och jag reaggerade även på att han var ovanligt lös i magen) Jag hade endå tänkt att han skulle få en lugn period nu med bara skritt ett par dar i veckan då underlaget börjar bli dåligt ute och han kan behöva en viloperiod...

MEN VAD TROR NI?, jag har aldrig vart med om något liknande tidigare?? Vi kvällsfodringen märkte vi dessutom att en 6-åring i stallet (inte min) var svullen på samma sätt i hasen där hon har lite småsår(men ingen som bör bli lymfangit eller liknande, kändes inte som en sån svullnad heller att känna på) Hon var ganska halt också och det var hon inte på förmiddagen (hon är också skodd idag) Den hästen har feber också, 39,6grader. Skitkonstigt. Vi ringer nog veterinären imorgonbitti hur som helst, men frågan är VAD kan detta vara?? Kan det ha nåt samband och kan min häst vara halt för att han är överansträngd i alla ben, nu haltar han ju knappt längre... Men allt började ju med vänster bak i söndags... Hjälp ? :S

Ska vi dra detta ännu längre så gjorde vi träckprov på alla hästar i stallet i måndags som jag fick tillbaka igår och det visar sig att just dessa två hästar har blodmask och bör avmaskas snarast... Ingen annan häst i stallet hade mask... Konstigt sammanträffande?
 
Sv: Hälta och svullna ben

Sammanträffande eller ej, min häst har snustorra ben och 0 på träckprov.
 
Sv: Hälta och svullna ben

HAHA inte vet väl jag tyckte bara att det var skumt men det råkade väl bara vara ett sammanträffande jag har aldrig haft nån häst som haft blodmask förr, de har alltid haft 0. Förlåt om jag är korkad då...
 
Sv: Hälta och svullna ben

Tja det kan ju vara en massa olika saker.
Små "obetydliga" sår kan absolut ge lymfangit om man har otur.
Det kan vara fästingrelaterat. Om en viss smitta finns bland en viss population fästingar är det inte ovanligt att flera hästar i samma stall blir sjuka... Fästingsjukdomarna ger ofta skumma hältor och feber.

Har svårt att tro att det skulle vara mask. Antar att det inte är stora blodmasken utan lilla ni har påträffat??? Lilla blodmasken är vanlig, långt ifrån alla som alltid eller någonsin nollar på träckprov. Stora blodmasken är en annan femma... Om det är stora blodmasken som är påträffad bör ni konsultera en parasitkunnig (!) veterinär.

Det är omöjligt att säga varför era hästar blivit svullna och halta. Det kan ha samband med varandra eller inte. Det ni ska göra är att ringa ut en veterinär och göra hältutredning och gärna ta ett blodprov för att utesluta anaplasmos eller borrelia.
 
Sv: Hälta och svullna ben

Tack jo vi ska ringa vet imorgon. 6-åringen som är svullen i hasen känns absolut inte som nån lymfangitsvullnad utan mer vätskefyllt (med lymfangitsvullnad menar jag att man trycker med fingret så blir det en liten grop, det brukar ju kännas annorlunda... Fick precis veta av en tjej att hennes två unghästar haft exakt likadant... svällde först i ena benet och sedan i det andra, var halt till och från i några dagar med något förhöjd temp och sedan försvann det av sig själv :O... Skumt. Jag vet inte om det är lilla eller stora masken än för det är inte gjort nån odling än... Bör man göra en odling innan man avmaskar eller är det bara att avmaska direkt innan man vet vilken typ av blodmask det är?
Tack igen för hjälpen =)
 
Sv: Hälta och svullna ben

Vad gäller masken så beror det ju på hur mycket dom har om man bör avmaska. Man bör alltid göra en odlig dock, om det är stora blodmasken ska man avmaska oavsett hur mycket/litet det är -gå på med storsläggan så att säga eftersom den kan göra stor skada. Den är ganska ovanlig dock, det vanligaste är lilla blodmasken och den kan dom ha rätt mycket av utan att det märks på dom. Jag hade inte misstänkt att problemen var maskrelaterade om det inte fanns andra symptom (avmagring, nedsatt allmäntillsånd, kass hårrem osv) och om inte träckprovet visade på väldigt höga värden eller stora blodmasken.

Med era symptom med hälta/svullnad som kommit och gått, temp sov hade jag definitivt lagt några kronor på ett blodprov!
 
Sv: Hälta och svullna ben

Uppdatering: Veterinären kommer vid lunch, vi misstänker nån slags herpesvirus (typ Virusabort) Det går nåt här i stan tydligen där hästarna får svullna ben och feber. Dessutom hade 6-åringen utslag kring mulen och näsborrarna, som distriktarna var ute och kollade på förra veckan. De tog dock ingen blodprov, misstänkte nåt virus eller liknande vilket jag tycker att de borde ha gjort! Hon fick bara nån salva att smörja på eksemen :(... Den hästen har fler symptom som tyder på viruset, typ att hon har svårt att kissa (hon har inte kissat på hela natten och har fortfarande feber... Ja vi får se efter lunchen
 
Sv: Hälta och svullna ben

En liten fundering...

Tja det kan ju vara en massa olika saker.
Små "obetydliga" sår kan absolut ge lymfangit om man har otur.

En av mina vänner har haft mystiska svullnader på sina hästar, hängig några dagar och svullna ben ungefär ett dygn. Sen helt plötsligt bra igen. Vi funderar lite på bakterier som kommer fram nu när det är så blött överallt och att vintern som va inte tog död på bakterier (varken fästingar eller möss dog ju).

Uppdatera gärna mer om hur det går och vad provsvaren säger.
 
Sv: Hälta och svullna ben

Om svullnaden sitter i ett ben kan man ju misstänka ett sår (kan vara omöjligt att hitta vissa sticksår). Om svullnaden sitter i alla benen och hästen är hängig tyder det på en infektion av något slag i hela kroppen.
 
Sv: Hälta och svullna ben

HAHA inte vet väl jag tyckte bara att det var skumt men det råkade väl bara vara ett sammanträffande jag har aldrig haft nån häst som haft blodmask förr, de har alltid haft 0. Förlåt om jag är korkad då...

Nej jag tycker inte att du är korkad på nåt vis. Var inte så jag menade.
 
Sv: Hälta och svullna ben

Nu har jag fått diagnos. Båda hästarna har ett virus av något slag, verkar vara ett herpesvirus (som det som tidigare kallats virusabort, det finns ju olika typer av det) Stallet är med andra ord nu isolerat i några veckor. Veterinären har stött på fler hästar i stan med samma symptom (feber, svullna ben, hosta och hälta) så det verkar vara nåt som går här...Båda hästara är kollade i halsen och är ordentligt röda i övre luftvägarna. 6-åringen värst och det är också hon som är mest sjuk. Hon hade 39-40graeder feber idag också. Hennes svullna bakben har hon fått antibiotika för. Vet misstänkte att hon hade både virus OCH lymfangit. Min häst (5-åringen) har haft god aptit och hade bara feber i måndags. Han är nu jämnsvullen i alla ben, men mindre än tidigare det har blivit bättre bara under dagen så han behövde ingen behandling. Troligtvis kommer hans kraftiga hälta vänster bak i söndags (som nästan är borta nu) från att han svullit upp i benet så snabbt, kanske i samband med att han slagit sig också... När all svullnad från viruset gått bort blir det ju lättare att känna igenom benen ordentligt...
 

Liknande trådar

Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
744
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 125
Senast: Oknytt
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 280
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
24
· Visningar
1 788

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp