Hälta/ömmande hovar på unghäst (vad kom först- hönan eller ägget..?)

J

Jossan

Jag har återbesök på klinik onsdag nästa vecka för hältutredning, men blir efter att ha läst Joneyas tråd nyfiken på åsikter om vad min häst lider av.

Hästen är 3 år och en egen uppfödning. Ända sedan födseln har jag upplevt henne som stel/knackig och ofräsch i perioder, men har bara fått till svar (upprepade gånger, av både min fd. klinik, som jag iofs har noll förtroende för, och hemmavet.) att hon är inne i upprepade tillväxtfaser.
I ärlighetens namn har jag nog känt att allt inte står rätt till, men eftersom ingen annan sett något onormalt har jag inte fullt ut litat på min magkänsla, eller vetat hur jag ska gå vidare.

För 1,5 år sedan såldes hästen, och skoddes som 1,5-åring av dåvarande ägaren, för att hon, precis som jag, upplevde henne som väldigt öm i hovarna. Hon skoddes bara fram och såg kanske något bättre ut i rörelsemönstret, men när jag var där på besök tyckte jag att hon såg öm/stel ut bak (iofs på grusigt underlag).

Av olika skäl kom hästen tillbaka till mig och skoddes av, mot mitt bättre vetande (av hennes fodervärd, som inte tyckte en så ung häst behövde skor).
I höstas fick hon ett fult sår i kronranden v.f, som gjorde hoven något deformerad och nu i vår har "bucklan" kommit ända ner.

Anledningen till första besöket på kliniken (för ca 2 veckor sedan) var att hon försämrats så pass att det var tydligt för fler i stallet samt vår stall-equiterapeut att hon inte var okej. Hon gick helt enkelt skit-illa och var tydligt allmänpåverkad, men det var inte helt lätt att avgöra var hon var halt. Hela bakdelen såg nästan stelopererad ut och hon hade svårt att vända (trampade inte under sig). Dessutom markerade hon på v.f, benet med den fula hoven. Men vart hältan kom ifrån var väldigt svårt att se, om det var ömhet från hovarna eller smärta högt upp bak (knäna eller över) eller en kombination av båda.
Det såg ut som pajade bakknän och tydligen gick hon som en stallkompis häst, som nyligen togs bort för cystor i bakknäna, fast värre.
Dessutom hade hon puls i alla hovar, vilket gjorde att både hovslagaren och kliniken ropade fång.

Dagen innan besöket blev hon blockhalt v.f, vilket gjorde det omöjligt att utreda mer än just det benet (hon gick alldeles för illa för att se övriga hältor/smärtor).
Den hoven röntgades efter hålväggar/hovbölder och fångtecken, men inget hittades. (Hovslagen på kliniken harde för övrigt undersökt flera tusen hästar, men bara haft ett fall av fång på en så ung häst.)
Vi skickades hem med boxvila, butta och antibiotika och den akuta hältan blev bättre på några dagar. Antagligen var det en hovböld, men jag vet inte.

Nu ska vi alltså på besök nr. 2, för att undersöka helheten och resterande hältor.
Min magkänsla säger mig att de inte kommer att hitta något, men jag har fått tips om både lösa benbitar, cystor och diverse annat roligt....

Hur kommer det sig att en så ung häst är så öm i hovarna, om det nu är det hon har varit större delen av livet?
Hon har alltid berömts för sina hårda, fina hovar, men det säger kanske inget om sulans styrka?

Kan hon ha utvecklat ett stört rörelsemönster om hon varit öm i hovarna hela livet, och kan det i så fall ha missats av så många (hovslagare, vet., kliniker)?

Vad gör annars en häst så fruktansvärt spänd över rygg/bakdel? Kan det sitta i musklerna?

Som det är nu går hon och skruttar med sin mamma i en rasthage, hade inte hjärta att ha henne på total boxvila längre än 1 vecka, när hon blev så bra som hon varit innan första besöket. Hon är vid gott mod, alltid lika glad och tillgiven, men jag tror att hon är en så levnadsglad och tacksam häst, att hon inte riktigt visar fullt ut hur jobbigt hon tycker det är.


Tar tacksamt emot idéer medans jag väntar på att tiden ska gå...




/Jossan
 
Sv: Hälta/ömmande hovar på unghäst (vad kom först- hönan eller ägget..?)

Detta är otroligt svårt att svara på då det kan vara så oändligt många faktorer som spelar in.

Min spontana tanke blir dock varför man inte tidigare provat med att sko upp henne både fram och bak för att se om inte denna enkla åtgärd gjort henne mer bekväm och mer frisk o sund.

Som hovis så förstår jag inte varför man i många fall enbart skor dom fram, min erfarenhet säger att alla hästar har fyra ben och alla hästar är bakhjulsdrivna.

Nu vet jag inte om detta skulle hjälpa din häst då det som sagt kan vara så oändligt mkt flera orsaker till dom problem den kan ha. Men att börja med att sko den både fram och bak för att se om det ger ngn förbätting är både enkelt, ger snabbt ett svar och kan knappast orsaka hästen ett större lidande.

Blir den inte bättre och bekvämare så kan man ganska säkert utesluta hovarna som grundproblemet. Detta kan dock endast uteslutas om den skos fysiologiskt av utbildad hovis som innehar kunskapen om ortopedisk skoning.

Önskar dig lycka till och återkomm gärna med "facit"
 
Sv: Hälta/ömmande hovar på unghäst (vad kom först- hönan eller ägget..?)

Tack för ditt inlägg!

Nej, jag har också svårt för det där med framskoning. En hovslagare sa att hästen i naturligt strosande tillstånd lägger så stor del av tyngden på frambenen och att det skulle vara ett skäl att bara sko fram.

Vill förtydliga att det är först nu som problemen är helt tydliga för någon annan än mig, vilket förhoppningsvis förklarar varför jag inte skodde henne tidigare. Ingen hade heller sagt till mig att det var normalt och helt okej att sko en åring eller ett 6 månaders föl.

Jag kommer ta livet av mig om det visar sig att det verkligen inte är något annat än att hon gått hela j*la livet och haft ont i sina fötter, utan att jag, under den tiden jag haft henne, gjort något åt saken. Jag fattar bara inte, jag har ju visat henne för säkert 5 olika veterinärer u.a (dvs diagnos tillväxtfas) och min hovslagare har verkat henne från dag 1.
Borde inte någon ha uppmärksammat om hon haft så sköra hovar? Och hur vanligt är det att en häst från första början helt enkelt inte kan gå utan skor? Hur skulle den klarat sig i det vilda (där det iofs inte kryllar av grus- och asfaltsvägar...)?

Jag frågade kliniken när jag bokade första besket om jag inte skulle sko henne först men det tyckte de inte.
Skulle kanske ringa igen och fråga, men jag tror att de säger nej.



/Jossan
 
Sv: Hälta/ömmande hovar på unghäst (vad kom först- hönan eller ägget..?)

Det låter riktigt jobbigt för dig. Jag har i alla fall bitvis haft en oöm, ohalt häst och känner mig därför förhoppningsfull om att det finns något att gå tillbaka till oavsett vad det är med min häst. Att det är hovarna på min häst känns konstigt, men jag är ändå öppen för idén efter att ha läst all agessiv kritik till barfotaägare (jag fattar fortfarande inte varför en häst som fungerat barfota helt plötsligt skulle börja ömma efter att en månad tidigare gå nästna helt obebrytt på grusväg.)

Anledningen att just jag skodde bara fram är för att bakhovarna dels bär mindre vikt (i alla fall om man har en svårsamlad häst som INTE är i kondition och inte hoppas - det finns inga moment what so ever då han belastar bakbenen extra mycket (förutom eventuell fång då,)) dels är bakhovarna av riktigt bra kvalité till skillnad från framhovarna som fortfarande har strålröta, är trånga i trakten och lite avlånga på grund av att han har haft lång tå tidigare. Bakhovarna är hårda och med väl välvd sula och jag har aldrig märkt att han skulle ömma bak (de gånger han ömmat på grus har det varit fram - nickar till har han oftast gjort på vänster fram, men även ibland på höger (åter igen kanske man måste försvara sig - jag har INTE ridit min häst långa sträckor längst med grusvägar när han ömmat - men ibland har man behövt ta sig över grusvägar eller över grusgångar för att ta sig till de mjukare ställena - oftast har jag här hoppat av om han inte haft egen motor (egen motor tolkar jag som att han inte har ont - för har han ont så stannar han eller segar ner tempot = det märker jag och gör något åt det.)))

Jag tyckte inte att min häst kändes mycket bättre i vintras med skor på - men det kan bero på att den utbildade hovslagaren skodde med höga trakter (han verkade nästan enbart tån när han verkade emellan skoningarna.)
 
Sv: Hälta/ömmande hovar på unghäst (vad kom först- hönan eller ägget..?)

jag köpte min häst när den var 11 månader och det var mitt i vintern (=snö=,mjukt underlag) allteftersom tiden gick började en otrevlig magkänsla infinna isg på mig och vi utredde via equiterapeut som hittade lite spänningar i korset. vet kunde inte hitta några fel och hovslagaren sade att hon hade fina fötter. vi trodde också på växtfaser. men hon fortsatte att röra sig mycket stelt bak och tog inte för sig framåt. som 2-åring även på mjuka underlag. jag började måla upp scenarion med patella, lösa benbitar osv... jag hade inte en tanke på ömfothet till en början, men sedan sade vi att vad sjutton vi skor henne innan vi drar igång med den stora hältutredningen på strömsholm. och hästen var totalt besvärsfri på 24 timmar. jag är än idag arg på mig själv för att jag inte kom på detta på en gång! nu är hästen 3,5 och har inte haft några problem med rörelsermönstret efter att hon fick börja bli skodd runt om. sedan om hon haft ännu bättre gång om hon fått skor tidigare det kommer jag tyvärr aldrig få veta.
 
Sv: Hälta/ömmande hovar på unghäst (vad kom först- hönan eller ägget..?)

Tack för era svar!

Nu börjar jag undra om jag inte borde sko innan besöket (på Strömsholm) även jag.
Iofs kanske det gått så långt att hon fått men som inte försvinner trots skoning, och som skulle behöva behandling.
Inte trodde jag att det gick så snabbt som 24 timmar att se en förbättring, men gör det det är det definitivt värt ett försök.
är väl inte svårare än att hovslagaren på Strömsholm får slita av dem igen om det behövs.


MVH/


Josefine
 
Sv: Hälta/ömmande hovar på unghäst (vad kom först- hönan eller ägget..?)

bara-undrar om det inte kan vara en bra ide, jag menar att prova med att sko henne även bak. Då vet du ju när du kommer till Strömshol om hon verkar bättre, sämre eller som nu vilket kan vara bra info för Veterinärerna där. Är det inte bra så tror jag deras hovis bara kommer tycka det är kul att ta av skorna.

Hovis säger att det är mkt vanligt att man som hästägare har sin häst barfota bak och inte upplever det som några problem då bakhälta eller bara ömmande bakhovar inte är lika lätt att avslöja som framhovarna p.g.a. deras ökade belstning utifrån hästens naturliga viktfördelning. (vilken brukar öka då det kommer upp en ryttare på ryggen. )

Hovis har skott på bakskor på många hästar där ryttaren bedyrar att den absolut inte är hovöm bak men lik förbaskat så efter på skoning så ringer ägaren senast två dagar efter och bara glädjesprutar över vilken underbar gång hästen "plötsligt" fått.

Så visst är det värt ett försök.
 
Sv: Hälta/ömmande hovar på unghäst (vad kom först- hönan eller ägget..?)

Det gäller ju att hovslagaren skor bra!
Väldigt många lämnar en hög trakt vilket försämrar strålen, blodcirkulationen i hoven osv.
Men det är ändå konstigt att hästen varit öm så mkt fast vid så unga år :confused:

Kan det vara något i hennes rörelsemönster som gör att hon har lätt för att skada sig tex vid extra häftiga rörelser?
Varvid hon går konstigt för det gör ont (kan bli ondare) att gå på ett annat sätt??

"Tynna" och hennes häst Copper har ju oxå problem med nått och inte heller där verkar vet eller kliniker ge ett rakt svar på vad det är :crazy:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=672917
Och hur vanligt är det att en häst från första början helt enkelt inte kan gå utan skor? Hur skulle den klarat sig i det vilda (där det iofs inte kryllar av grus- och asfaltsvägar...)?
En stund efter födseln (ev före första diandet) får fölungen gå några km och det stärker bla hovar och leder.
Sen blir det fortsättningsvis en massa knatande med flocken var eviga dag i jakt på mat, skydd och vatten. Helt naturligt och hästarna är ju gjorda för det.

Men ett föl som föds idag får inte den starten. Kanske tillbringar första veckan inne i en box (jag har sett det :() vilket inte är så bra då hela hästens kropp måste röra sig för att utvecklas rätt.
Genom att sätta på skor hjälper man ju hästen eftersom hovarna är mer eller mindre "försvagade" från början.

Så har jag uppfattat det jag läst lite här och var!
Tycker det låter rimligt och håller med om att naturligast är barfota.
Men eftersom vi lever som vi gör är det knappast rimligt att låta alla hästar gå barfota!
Trevligt för de hästar/människor där det funkar samt lika trevligt är det med hästar som skos väl och fungarar bra!

/Lisa
 
Senast ändrad:
Sv: Hälta/ömmande hovar på unghäst (vad kom först- hönan eller ägget..?)

Den här hästen var inte planerad och föddes den kallaste natten i februari 2003.
Eftersom jag är för mycket utevistelse, fick fölet gå ute så mycket som det var möjligt, i omgångar så att hon kunde ligga ner inne och sova mellan varven och med ett litet täcke på när hon frös.
Men det blev alltså ingen dygnet-runt-utevistelse och inget direkt strövande heller, förrän efter flera månader, när vädret tillät.

Kan det ha gett henne dåliga hovar?

Borde inte dåliga (läs ömma) hovar vara likvärdigt med sköra hovar? Den här hästen har av flera hovslagare berömts för sina fina, HÅRDA hovar. Återigen, är det inte själva hovens hårdhet som spelar roll, utan sulan? Strålen? Vad gör egentligen en häst öm?

Vad gäller skoning nu, jag tror jag väntar till efter besöket. Dels vill jag veta att det inte är något annat som spökar och höra vad veterinärerna och den mycket duktiga hovslagaren på Strömsholm säger.
Visar det sig att det är en extrem spänning i bakdelen, orsakad av att hon haft ont i fötterna, kan det mycket väl vara så att den sekundära skadan också måste behandlas när den fortgått så länge.



MVH/



Josefine
 
Sv: Hälta/ömmande hovar på unghäst (vad kom först- hönan eller ägget..?)

hei... jeg er inne på denne svenke siden for jeg er desperat etter å finne ut av feil på min hest. han er en valakk på 6år, halvblods e trofè. han har varit öm på sine fram hovar siden han var 1år.tatt rönken men funnet ei noe. han går mye betre med skor. men mistern en nekter han å gå på grus. med skor går han greit på bra underlag men går det noen røtter over vegen ömmer han veldigt om han treffer den. fikk påvist patella opphakning for ei tid siden og har hatt han hos ekquaterapaut hun mente det var inga større problem bare trene og trene. så det har vi gjort hver enda dag. slitsomt for han orker ikke gå ordentlig fram. han henger på framparten. liker inte å galoppera. han har veldig veldig trange hovar. misstenker bukkhov. en ting jeg ble veldig oppgitt over i går. han har mistet flere sko og min hovis har ingen bil på ei stund tok derfor av han skoene og kjøryte han et sted der det er bare sand veier for å funne holde han i trening. der er det kjempe mykt! men han kjentes helt for ferdelig ut han ville ikke frem i det hele tatt. å er det hoven som bare er sår skulle han kjennes bra ut ??? gir snart opp jeg!!
 

Liknande trådar

Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
5 615
Senast: Ajda
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
19 964
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 371
Senast: bellala
·
Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 154
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Vi som letar hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp