Hälta på ponnyn

Hej!:)
Jag tänkte skriva en liten uppdatering om ponnyn här, hon har kommit igång med igångsättningen och första uppsittningen var i Tisdags och då kändes hon fräschare än någonsin:love: men tyvärr så kan matte inte få det lugn för länge då hade man kanske slappnat av:angel: igår morse började hon att enbart pilla i sin mat och hon är en matglad fjordhäst:nailbiting: tror att jag tillslut hade lyckats tvinga i henne 2,6 kg på hela dagen vilket är typ ett mål för henne idag har hon ätit lika dåligt kanske lite lite mer intresse för maten, hon har även svettats i boxen vi har ett kallstall och 2 dörrar öppna och hon är klippt och går utan täcke och enbart ”fläckvis” som typ vid bogbladet,magen och lite på halsen imorse uppvisade hon även stress beteende och sprang runt i boxen och verkar allmänt loj och låg och inga rutiner har ändrats utom att detkommit en ny kompis som hon tycker är ganska rolig. Men hon har även verkat ganska låg och loj så matte håller på att slita sitt hår för att hon förstår inte vad problemet är ena sekunden är hon jätte glad och busig nästa sekund är det som att hon inte orkar göra en knop mer:cautious: värt att tilläggas är att ingen feber har upptäckts ännu men jag tempar henne morgon och kväll:)
Några idéer och kan det ha ett samband med skadan? Bör man kontakta vet för detta?
Har hon ätit metacam eller liknande?
Kan ge kolik och körig mage. Hur är tarmljuden? Bajsar hon?
 
Har hon ätit metacam eller liknande?
Kan ge kolik och körig mage. Hur är tarmljuden? Bajsar hon?
Hon åt metacam ett par veckor sen men kan det verkligen påverka henne nu?och hon har inte ätit något annat medicinskt preparat. Tarmljuden är som vanligt på henne det bubblar och lever där inne:) hon bajsar och dricker normalt dom ” ända symptomen hon har är kraftiga svettningar hon var helt blöt(alltså riktigt blöt det var en mörk fläck där tänkte ta ett foto men hennes box lampa är trasig) på bogbladet igår när jag skulle kvällsfodra och åt lika dåligt om inte sämre fast med lite lite bättre aptit:)
 
Hon åt metacam ett par veckor sen men kan det verkligen påverka henne nu?och hon har inte ätit något annat medicinskt preparat. Tarmljuden är som vanligt på henne det bubblar och lever där inne:) hon bajsar och dricker normalt dom ” ända symptomen hon har är kraftiga svettningar hon var helt blöt(alltså riktigt blöt det var en mörk fläck där tänkte ta ett foto men hennes box lampa är trasig) på bogbladet igår när jag skulle kvällsfodra och åt lika dåligt om inte sämre fast med lite lite bättre aptit:)
Det går att ringa veterinären och rådfråga. Det låter som ont i magen/kolik och då kan det vara farligt att vänta för länge med vård
 
Ja, det kan de absolut ha. Men oavsett så tycker jag att du ska ringa veterinären för något fel verkar det ju vara.
Jag visste inte att dom kunde ha kolik fast dom bajsar normalt osv:angel:det ska jag absolut göra jag har en telefon tid bokad vid 15 med en veterinär så uppdaterar jag om vad dom säger efter mötet
 
Jag visste inte att dom kunde ha kolik fast dom bajsar normalt osv:angel:det ska jag absolut göra jag har en telefon tid bokad vid 15 med en veterinär så uppdaterar jag om vad dom säger efter mötet
Kolik är lurigt. Det behöver inte vara förstoppning utan kan t ex vara gaskolik eller mycket annat. Jättebra att du pratar med veterinär!
 
Tack så jättemycket:):heart
Uppdatering
Veterinären var här och gjorde super mycket för att kunna ta reda på vad det är med dom resurser som finns:D men tyvärr så var det så att han inte hittade problemet så svarar hon inte på dropp, kramplösande och febernedsättande så kommer han tilllbaka och försöker hjälpa oss med problemet i värsta fall om hon inte blir bättre utan snarare sämre eller oförändrad så blir det klinik för en grundlig utredning av magen då veterinären tror att det är där problemet sitter:( jag känner mig lite uppgiven liksom tänk om hon inte blir bättre utan bara sämre:nailbiting: jag vill bara att imorgon ska komma så att jag vet hur vi ska gå vidare med detta:crazy:
 
Så tråkigt🙁
Din ponny verkar ha ont och jag skulle nog försöka få iväg den till en klinik. Inte minst brukar det kännas bättre för en själv och veta att den är på bästa tänkbara ställe.
Ja jag tror verkligen hon har ont vi skulle ringa distriktarna om det blev sämre så jag gissar att det kommer sluta med att hon hamnar på klinik:(:heart
 
Ja jag tror verkligen hon har ont vi skulle ringa distriktarna om det blev sämre så jag gissar att det kommer sluta med att hon hamnar på klinik:(:heart
Bra att ni tar det på allvar, hästen behöver undersökas på klinik omgående. Hästens tarmsystemet är känsligt så det kan mycket fort bli sämre. Därför är det är bra att lasta hästen medans den fortfarande kan stå och gå.
 

Liknande trådar

Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
335
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
866
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 184
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
885
Senast: netschjen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp