Hälta på ponnyn

Ronja Karlsson

Trådstartare
Hejsan!
Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:).
För att göra en lååång historia så kort som möjligt så börjar vi från början, jag har en hyrponny som vi fick hem och i början var det inga problem mer än att ponnyn var sjukt tjock och fångrisken stor, Men efter kanske ca 1 månad så började hon att försöka vända,hoppa in i skogen,tappar framåt bjudningen och andra metoder för att slippa arbete (vilket jag förstått nu i efterhand är pga smärta)och så fortsatte det i ca 1 vecka innan jag kände att något var galet med tanke på hur hon brukar vara hon är alltid arbetsvillig,pigg och riktigt snäll i hanteringen.
Och efter ett dressyr pass på banan så påpekade min stallkompis att hon rör lite stelt och knackigt bak eftersom att detta upptäcktes så fick hon vila i ca 4 dagar ifall hon bara var trött i kroppen oså.
efter dessa fyra dagar så tog jag en lugn ridtur i skogen men mitt i en trav sträcka där det slutar svagt uppåt så känner jag att det är som att hon typ ”tappar” ett bakben och hennes rörelse blir skit skum( värt att tilläggas är att här hade vi bytt till en sadel som låg bättre på henne) Och jag ber då mamma bryta av och jag hoppar av henne.
Jag ber då mamma kolla efter hälta eftersom att jag fick en dålig magkänsla av detta men hon kunde inte se en hälta men ponnyn är otroligt svår att få fram i trav vid tillfället, jag sitter då upp och skrittar hemåt med henne jag låter henne vila den dagen och kanske 1 dag till sen så valde jag att longera för att se om ”problemet” blev tydligare vilket det blev det var en så liten rörelse störning att dom som inte vet hur hon rör sig inte kunde se att den fans:confused:
Då rings en duktig ET upp då ponnyn tidigare har en historik av muskelspänningar osv. vi skickar över filmer och får lite råd hur vi ska sköta det medans vi avvaktar med klinik då hen inte vill/får behandla en sådan häst, men då hon bara blir värre och värre bokas en klinik tid 11 oktober för hälteutredning.
Efter mycket om och men så är vi äntligen framme på kliniken, dom börjar med att bara kolla hur hon är på hårt respektive mjukt underlag där hon är ren vänsterbak:banghead: fast hon var ganska halt dagen innan på rakt spår och hovböld hade redan då uteslutits av vår fantastiska hovis (som kom fastän han inte jobbade:heart) så då började dom att böja först vf högt och lågt ingen reaktion, vb högt och lågt Inge reaktion, hb högt och lågt ingen reaktion, hf högt och lågt en hälta visas efter lågt böjprov, då går dom vidare och klämmer känner med visitertången och upptäcker då att hon är öm runt alla sömmar:eek: då läggs bedövning som ska släcka hoven hon har då fortfarande en reaktion hf lågt böjprov då bestäms det att vi ska röntga för att se dels hur hovarna ser ut och hur hf kota ser ut.
Vid röntgen upptäcks det att hon har tunna sulor vilket är anledningen till att hon är öm vid sömmarna hon var även skodd på gränsen till nära men detta var vi väl medvetna om då hon hade trasat sönder hoven igen…. Men sen så upptäcktes det små små mineraliseringar och även några runda fläckar? Eftersom att vi inte blev så mycket klockare av röntgen så bestämde vi att vi skulle ultraljuda senskidan hf och när man rakade senskidan så hittades en knöl senan tjoho inte:/ men vid ultraljud hittades inga tecken på senskadaO_o inte heller fläckarna hittades men det fanns en risk att det var senskada så då fick vi råden att ha henne i sjukhage och metacam i 14 dagar med promenad på asfalt i först 10 minuter som ska ökas till 30 minuter successivt.
Nu ca 2 veckor senare så har hon slutat med metacam och hon började bryta sig ut från sjukhagen och springa mycket efter att metacam kuren var slut, så vi gjorde ett lite halvt riskfyllt val att släppa henne i stor hage då hon ändå var mer utanför än innanför hagen och efter bytet av hage fick hon tillbaka sin vanliga glada personlighet dock var hon lite knackig fram en dag efter avslutad metacam kur sen försvann det.
Idag när vi var ute och promenerade så hittade vi den där lilla och konstiga orenheten/hältan vb jag tror snart att jag blir galen hon är även öm och ilsken vid palpering av kotan/senan vb:banghead: på fredag är det återbesök och då ska jag be dom kolla hennes vb för något vajsing måste det vara i bakkärran:arghh: har ni någon erfarenhet av liknande situation och hur gick det för er pälskling?:heart Hon är 11 år aldrig tävlad mer än ca 80 cm på klubb tävling, hon är en hobbyhäst som hoppar litegrann går lite dressyr men majoriteten av passen är i skogen hon är just nu lite överviktig:heart
Alla tips tages tacksamt emot men jag förstår också att ni inte kan sitta och diagnostisera henne här:heart
Hon ska på återbesök på fredag
 
4EBB4D17-3922-449A-B79A-9FAB26486B1E.jpeg
 
Hur mycket var ponnyn riden innan ni fick hem den? Om den var överviktig kanske den stått en längre tid? Har den visat tecken på hälta tidigare? Vad säger ägaren?
 
Hur mycket var ponnyn riden innan ni fick hem den? Om den var överviktig kanske den stått en längre tid? Har den visat tecken på hälta tidigare? Vad säger ägaren?
Den var absolut inget riden under sommaren men har ridits i sen den var 4-5 och hon har även gått på ridskola:) hon hade enligt ägaren så har hon körts fullt ut hela sommaren då hon är remmalagshäst.
Hon ska enligt vad vi och ägaren vet aldrig varit halt eller skadad i Sverige men vem vet vad som hände i Danmark:crazy:
Ägaren sa inte så mycket mer än att det är sånt som händer och att hon aldrig varit på klinik tidigare men mycket mer än så har hon inte sagt:)
 
Uppstår till följ av övertänjning., kan bli kronisk till följ av upprepade akuta inflammationer. Om skadan finns i kotsenskidan kan ringbandsförträngning också finnas. Vanligast på bakben. Ses som utbuktning i kotsensenskidorna
Ajdå:crazy: hoppas inte att det är det för då finns ju risken att den är kronisk då hon blev knackig för ca 1,5 månad sedan och det blir inte mycket bättre snarare värre och värre innan behandlingen då blev det bättre. Men sen är hon ju inte det minsta ansträngd utan går barai hagen hemma och är uttråkad:)
Detta är ju på ett framben men jag gissar att det kan finnas där också
 
Jag fattade det likadant:) alltid lika spännande att lära sig om hästens kropp och alla delars funktion:up:
En av mina hästar har faktiskt en kronisk förtjockning på senskidan fram, men jag minns inte alltid de korrekta termerna :idea:
Hon är inte ridhäst längre, men så vitt jag har förstått från min veterinär är senskidesinflammationer generellt inte något som behöver vara så skrämmande. Det är lång rehab, men många hästar blir helt bra efter behandling (och slipper också förtjockningar i senskidan).
 
Ajdå:crazy: hoppas inte att det är det för då finns ju risken att den är kronisk då hon blev knackig för ca 1,5 månad sedan och det blir inte mycket bättre snarare värre och värre innan behandlingen då blev det bättre. Men sen är hon ju inte det minsta ansträngd utan går barai hagen hemma och är uttråkad:)
Detta är ju på ett framben men jag gissar att det kan finnas där också
Ja ett av våra halvblod hade det i framben för många år sedan
 
En av mina hästar har faktiskt en kronisk förtjockning på senskidan fram, men jag minns inte alltid de korrekta termerna :idea:
Hon är inte ridhäst längre, men så vitt jag har förstått från min veterinär är senskidesinflammationer generellt inte något som behöver vara så skrämmande. Det är lång rehab, men många hästar blir helt bra efter behandling (och slipper också förtjockningar i senskidan).
Aha det är ju en prognos jag hellre har;)
Men det är enligt personer i min närhet antagligen redan en förtjockning i senan pga tidigare skada men man hoppas ju såklart på det allra bästa:)
 

Liknande trådar

Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
335
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
862
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 184
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
885
Senast: netschjen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp