Hälta på ponnyn

Bra att ni tar det på allvar, hästen behöver undersökas på klinik omgående. Hästens tarmsystemet är känsligt så det kan mycket fort bli sämre. Därför är det är bra att lasta hästen medans den fortfarande kan stå och gå.
Okej då gissar jag att det är där vi hamnar om det kan bli dåligt så fort:crazy: och vi behöver ju även kontakta hennes ägare typ nyss med tanke på att hon ändå är såpass smärtpåverkad:heart så att hon vet vad som händer med hennes häst:( jag är verkligen otroligt tacksam för era tankar och vilja att hjälpa till:o
 
Skulle ha åkt in akut t sjukhus. Det kan gå väldigt snabbt och ibland är det svårt att se skillnad på tex kolik och bukhinneinflammation.
Ni behöver åka in direkt. Kan gå illa annars. Låter även märkligt att skriva ut magsårsmedicin innan man utrett på klinik. Vill bara väl - åk in asap.
Jag vet inte om det är jag som uttryckt mig klumpigt men iaf veterinären var inne rektalt och det fanns ingen förstoppning eller antydan mer än vissa symptom men hon blev behandlad för det ändå med dropp kramplösande och nått preparat jag tappat namnet på så veterinären trodde inte kolik var problemet. Anledningen till att hon blev behandlad med gastrogaurd var att nu när jag tänker efter så vet jag inte varför är det väldigt konstigt eller ”normalt” är det något många gör?Men i vilket fall var ligger det enligt er bästa djursjukhuset gör just mag och tarmproblem? Så ska vi försöka få tag på dom:)
 
Jag vill INTE vara taskig och skriver inte dethär för att skrämmas eller nåt sånt :heart Men fattar att du bryr dig jätte mycket om din ponny och nog vill att hon ska må bra.
Men min ena ponny som jag hade fick kolik och efter veterinären kom första gången så blev hon också MYCKET bättre. Men sen efter några timmar så blev hon sämre igen och då blev hon jätte dålig. Och då hade hon tarm vred och kunde inte klara sig till klinik så vi behövde avliva henne.
Så om jag var du skulle jag ringa till en klinik eller dina föräldrar och prata med dom vad dom tror ifall ni ska åka in med henne nu. Så ni har störst chans att ha henne kvar länge länge till och att det inte blir som för oss :heart
 
Håller helt med om detta, det kan vända väldigt snabbt och hästen har visat symptom över ett dygn. Jag hade inte haft is i magen, jag hade åkt direkt. Men jag har varit med om hästar som dött i kolik.
Jag tror att jag varit lite otydlig men hon har visat symptom till och från i 2-3 dygn men så fort jag försökte fråga en person som jag litar på om detta borde undersökas så trodde hon att jag överdrev lite
Jag vill INTE vara taskig och skriver inte dethär för att skrämmas eller nåt sånt :heart Men fattar att du bryr dig jätte mycket om din ponny och nog vill att hon ska må bra.
Men min ena ponny som jag hade fick kolik och efter veterinären kom första gången så blev hon också MYCKET bättre. Men sen efter några timmar så blev hon sämre igen och då blev hon jätte dålig. Och då hade hon tarm vred och kunde inte klara sig till klinik så vi behövde avliva henne.
Så om jag var du skulle jag ringa till en klinik eller dina föräldrar och prata med dom vad dom tror ifall ni ska åka in med henne nu. Så ni har störst chans att ha henne kvar länge länge till och att det inte blir som för oss :heart
Tack! Kan det vara så att man inte känner tarmvred rektalt?:) För hon är undersökt rektalt ua
 
Jag tror att jag

Tack! Kan det vara så att man inte känner tarmvred rektalt?:) För hon är undersökt rektalt ua
Jag är ingen expert men iallafall vad jag vet så kan det komma jätte fort om dom har kolik. Så det kan vara att först kanske det är nån grej som inte är så stor så dom inte känner nåt när dom under söker men sen kan det ändå bli tarm vred. Eller så var det för C iallafall.
 
@Ronja Karlsson Man ger GastroGard mot magsår. Om din häst fått NSAID (tex Metacam) är det en vanlig biverkning att de får magsår. Om veterinären tror att det är magsår är det alltså en helt rimlig behandling att ge GastroGard.

Av symtomen du beskrev förut, svettningar mm, så låter det kanske som att det skulle kunna vara något annat än magsår också. Man kan missa en kolik vid rektal undersökning, ja. Så det skulle kunna vara kolik fast att veterinären har undersökt henne. Om jag hade varit du så hade jag ringt veterinären som undersökte henne och dubbelkollat, så att veterinären absolut är säker på att det inte är kolik. För om det är det är det allvarligt att det inte släppt än, och ni borde åka in.

Utan att skrämma upp dig, så är det alltid bättre att åka in till ett djursjukhus i onödan än att inte åka in och något allvarligt händer (hästen kan ju tom dö av kolik). Man kan alltid ringa till djursjukhuset och beskriva hur hästen verkar, och så får de säga vad de tycker att man ska göra. De brukar vara väldigt hjälpsamma. Hoppas det går bra för er och att hästen blir frisk snart!
 
Alltså hästen är undersökt av veterinär som säger det inte är kolik, varför hetsar ni om att hon ska åka in till klinik med hästen pga kolik när den inte har blivit diagnostiserad med det?! Uppenbarligen är det ngt annat som gjorde att veterinären valde att skriva ut Gastroguard.
 
Det är jätte svårt att sitta på ett forum och gissa. Troligen ha veterinären bättre information. Magsår kan lätt misstas för kolik, inte alls omöjligt att det är så.

@Ronja Karlsson Har du fullt förtroende för veterinären som undersökt din häst? Isf tycker jag du ska lyssna på vad denne säger.

Trots att jag bor i ett område med mycket hästar är kompetensen hos distriktet tyvärr mycket låg (hög personalomsättning och många helt nyexaminerade). Det gör att jag inte litar på dem alls. Kan inte vår privata veterinär komma åker jag till klinik. Hade jag lyssnat på distriktet hade det gått illa flera gånger.
 
@Ronja Karlsson Man ger GastroGard mot magsår. Om din häst fått NSAID (tex Metacam) är det en vanlig biverkning att de får magsår. Om veterinären tror att det är magsår är det alltså en helt rimlig behandling att ge GastroGard.

Av symtomen du beskrev förut, svettningar mm, så låter det kanske som att det skulle kunna vara något annat än magsår också. Man kan missa en kolik vid rektal undersökning, ja. Så det skulle kunna vara kolik fast att veterinären har undersökt henne. Om jag hade varit du så hade jag ringt veterinären som undersökte henne och dubbelkollat, så att veterinären absolut är säker på att det inte är kolik. För om det är det är det allvarligt om det inte släppt än, och ni borde åka in.

Utan att skrämma upp dig, så är det alltid bättre att åka in till ett djursjukhus i onödan än att inte åka in och något allvarligt händer (hästen kan ju tom dö av kolik). Man kan alltid ringa till djursjukhuset och beskriva hur hästen verkar, och så får de säga vad de tycker att man ska göra. De brukar vara väldigt hjälpsamma. Hoppas det går bra för er och att hästen blir frisk snart!
Ja hon har fått metacam i 2 veckor först och sen i blodet 1 gång:)
Så du tror att det är något mer än bara magsår?
 

Liknande trådar

Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
332
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
862
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 184
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
883
Senast: netschjen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp