Hälta på ponnyn

Kolik är ju samlingsnamn på alla former av ont i magen, oavsett om det är magsår, tarmvred, gasig mage, förstoppning eller annat. I många fall går det inte att fastställa orsaken. Det man kan göra på djursjukhus är att smärtlindra, sonda, ge dropp och operera. Det man kan göra i fält är att smärtlindra, sonda och ge dropp. De allra, allra flesta koliker löser sig på 1-2 behandlingar i fält. Har hästen undersökts av veterinär och inte just nu bedöms i behov av upprepad behandling eller operation är det ingen större mening med att vara på djursjukhus. Blir hästen sämre, eller inte svarar på behandlingen är det klokt att åka in.
 
Det är jätte svårt att sitta på ett forum och gissa. Troligen ha veterinären bättre information. Magsår kan lätt misstas för kolik, inte alls omöjligt att det är så.

@Ronja Karlsson Har du fullt förtroende för veterinären som undersökt din häst? Isf tycker jag du ska lyssna på vad denne säger.

Trots att jag bor i ett område med mycket hästar är kompetensen hos distriktet tyvärr mycket låg (hög personalomsättning och många helt nyexaminerade). Det gör att jag inte litar på dem alls. Kan inte vår privata veterinär komma åker jag till klinik. Hade jag lyssnat på distriktet hade det gått illa flera gånger.
Jag vet inte riktigt om jag litar på denne eller inte men samtidigt fick jag ett väldigt bra intryck och h”n verkade kunna sin sak och verkade ha jobbat där länge
 
Kolik är ju samlingsnamn på alla former av ont i magen, oavsett om det är magsår, tarmvred, gasig mage, förstoppning eller annat. I många fall går det inte att fastställa orsaken. Det man kan göra på djursjukhus är att smärtlindra, sonda, ge dropp och operera. Det man kan göra i fält är att smärtlindra, sonda och ge dropp. De allra, allra flesta koliker löser sig på 1-2 behandlingar i fält. Har hästen undersökts av veterinär och inte just nu bedöms i behov av upprepad behandling eller operation är det ingen större mening med att vara på djursjukhus. Blir hästen sämre, eller inte svarar på behandlingen är det klokt att åka in.
Nej det bedöms att hon inte behöver mer behandling för tillfället enligt vet men på måndag om inget drastiskt händer så ska hon till klinik och utredas grundligt för något är ju fel:)
Hon har svarat liiiite på behandlingen och är piggare men svettningarna och den dåliga aptiten kvarstår
 
Jag hade, utifrån beskrivningen, åkt in till klinik. (Självklart ringt dem först, beskrivit läget och rådgjort. Min närmsta klinik - bortsett från Distriktsveterinärerna - är UDS och de vill ju att en ringer innan en kommer in, även om det bedöms akut, så att de vet att det finns tid osv.) Jag har (hade, är just nu utan häst) ca en timmes restid med släp, vilket för mig innebär att jag inte vågat vänta "för länge" om det finns risk för att jag behöver åka in akut. Eftersom hästen bör vara någorlunda stadig på benen för att åka bra i släpet, även om en kör lugnt.
Anledningen till att jag hellre åkt in (överlag alltså), är att på klinik (den jag har närmast) har de alla resurser för undersökning och behandling på plats. Jag/hästen behöver inte remitteras vidare utan det finns där. Det kommer ju med en högre kostnad, förstås (stor klinik med massor av resurser = dyrare i drift = högre priser). Men när det har varit något som krävt undersökning/vård omgående, så har jag känt att det varit värt det för "smidigheten". (Jag har aldrig haft en häst med magsår, kolik eller liknande. Däremot har jag vid ett par tillfällen - skador i mun/käke och öga - åkt in akut med häst.

Med det sagt, så hade jag förstås inte åkt in akut om kliniken (eller en veterinär som jag litar på) hade sagt att jag kunde avvakta och hålla koll. Självklart. Nånstans måste en också kunna lita på veterinären, även om det handlar om mänskliga bedömningar det också. Om inte min magkänsla skrikit motsatsen - då hade jag ringt för en second opinion (min erfarenhet är att min magkänsla oftast stämmer med mina djur).
 
Jag vet inte riktigt om jag litar på denne eller inte men samtidigt fick jag ett väldigt bra intryck och h”n verkade kunna sin sak och verkade ha jobbat där länge
Börjar du känna dig osäker skulle jag ringa en jouröppen klinik för att diskutera deras syn på det. Annars lyssna på vad veterinären, som har mer information än oss på forumet, säger.

Hoppas det ordnar sig för din ponny, aldrig roligt när de är sjuka.
 
Med det sagt, så hade jag förstås inte åkt in akut om kliniken (eller en veterinär som jag litar på) hade sagt att jag kunde avvakta och hålla koll. Självklart. Nånstans måste en också kunna lita på veterinären, även om det handlar om mänskliga bedömningar det också. Om inte min magkänsla skrikit motsatsen - då hade jag ringt för en second opinion (min erfarenhet är att min magkänsla oftast stämmer med mina djur).
UDS verkar bra men tyvärr tar det ca 4,5 timme dit med släp vilket är på tok för långt
 
Börjar du känna dig osäker skulle jag ringa en jouröppen klinik för att diskutera deras syn på det. Annars lyssna på vad veterinären, som har mer information än oss på forumet, säger.

Hoppas det ordnar sig för din ponny, aldrig roligt när de är sjuka.
Någonstans så säger det mig att veterinären som varit ute har rätt på den punkten:)
Nej det är verkligen det värsta som finns när dom små djuren berättar att något inte står rätt till
 
UDS verkar bra men tyvärr tar det ca 4,5 timme dit med släp vilket är på tok för långt

Ja det förstår jag verkligen. Jag menade inte att säga att du ska åka just dit, utan de är mitt närmsta alternativ. Jag menade mest att en lär ringa kliniken innan en åker in, även om en åker in akut.

Jag hoppas att det går bra med din häst.
 
Ja jag tror verkligen hon har ont vi skulle ringa distriktarna om det blev sämre så jag gissar att det kommer sluta med att hon hamnar på klinik:(:heart
Var det Distriktveterinär som var hos er eller var det en privatveterinär?
Jag skulle ha ringt Distriktveterinär och rådfrågat vad dom tycker. Att vänta till måndag att kontakta veterinär är allt för lång tid.
Hästen har uppenbarligen ont eftersom den blev bättre på smärtstillande och sen sämre igen när det slutat verka
 
Var det Distriktveterinär som var hos er eller var det en privatveterinär?
Jag skulle ha ringt Distriktveterinär och rådfrågat vad dom tycker. Att vänta till måndag att kontakta veterinär är allt för lång tid.
Hästen har uppenbarligen ont eftersom den blev bättre på smärtstillande och sen sämre igen när det slutat verka
Det var distriktarna som var här vi var i kontakt med vet senaste imorse lär väl bli ett samtal till idag
 
Ja det förstår jag verkligen. Jag menade inte att säga att du ska åka just dit, utan de är mitt närmsta alternativ. Jag menade mest att en lär ringa kliniken innan en åker in, även om en åker in akut.

Jag hoppas att det går bra med din häst.
Nej det förstod jag men ändå stort tack för tipset:bow: tack så jättemycket:laugh:
 
Var det Distriktveterinär som var hos er eller var det en privatveterinär?
Jag skulle ha ringt Distriktveterinär och rådfrågat vad dom tycker. Att vänta till måndag att kontakta veterinär är allt för lång tid.
Hästen har uppenbarligen ont eftersom den blev bättre på smärtstillande och sen sämre igen när det slutat verka
Men hon skriver att hon haft kontakt med veterinären idag, inte väntat till måndag.

Om det är en privat veterinär eller distriktet har väl ingen betydelse…? I mitt område är kompetensen betydligt högre hos de privata veterinärerna….
 
Men hon skriver att hon haft kontakt med veterinären idag, inte väntat till måndag.

Om det är en privat veterinär eller distriktet har väl ingen betydelse…? I mitt område är kompetensen betydligt högre hos de privata veterinärerna….
Eftersom veterinären hade sagt att om hästen blir sämre/inte bättre så ringa Distriktveterinär så tänkte jag att det kanske är en privat och att den då inte jobbar jour.
 
Eftersom veterinären hade sagt att om hästen blir sämre/inte bättre så ringa Distriktveterinär så tänkte jag att det kanske är en privat och att den då inte jobbar jour.
Ojsan dej var visst mitt fel jag tyckte distriktsveterinärerna blev för långt att skriva 10 gånger i samma meddelande:angel:
Men det är enbart distriktsveterinärerna vi haft fysiska besök utav:)
 
Vill bara förklara att jag menade inte att du inte ska lyssna på vetrinären att den inte kan! Utan bara om det är kolik så kan det bli dåligt jätte fort så det är bra kanske att iallafall ringa och prata med dom på kliniken. För det du skrev att den svettades och inte ville äta tyckte jag lät som den hade ganska mycket ont då när medicinen kanske började bli svagare igen. Men hoppas det går bra med henne nu! :heart
 
Vill bara förklara att jag menade inte att du inte ska lyssna på vetrinären att den inte kan! Utan bara om det är kolik så kan det bli dåligt jätte fort så det är bra kanske att iallafall ringa och prata med dom på kliniken. För det du skrev att den svettades och inte ville äta tyckte jag lät som den hade ganska mycket ont då när medicinen kanske började bli svagare igen. Men hoppas det går bra med henne nu! :heart
Okej då förstår jag hur du menar:o det har blivit lite bättre sen hon fick sin gastrogard:)
 
Hur går det med hästen? Mår den bättre?
Det går varken bättre eller sämre vi har varit på klinik där dom gjorde gastroskopi som inte visade något som ska orsaka dessa problem det fanns ett jätte ytligt magsår så det behandlas hon för, tänderna kollades och hon hade nån foder inpackning och en liten hake men var fin i övrigt, sen gjordes en rektal undersökning där vet sa att hon kändes helt normal så jag vet inte riktigt vad som är fel:( så nu går hon på metacam och magsårs medicin men man märker att när metacamen går ut så har hon ont och det ska följas upp med vet idag:crazy: så jag vet inte vad domen blir tyvärr men hon har ätit dåligt av både kvällsmat och frukost idag:down: hon har även lyckats få 5 veterinären att fundera på vad f*n det kan vara för fel:o men med metacam i kroppen så är hon typ som vanligt pigg och glad hon har även lyckats rulla sig 2 gånger på förmiddagen
 
Det går varken bättre eller sämre vi har varit på klinik där dom gjorde gastroskopi som inte visade något som ska orsaka dessa problem det fanns ett jätte ytligt magsår så det behandlas hon för, tänderna kollades och hon hade nån foder inpackning och en liten hake men var fin i övrigt, sen gjordes en rektal undersökning där vet sa att hon kändes helt normal så jag vet inte riktigt vad som är fel:( så nu går hon på metacam och magsårs medicin men man märker att när metacamen går ut så har hon ont och det ska följas upp med vet idag:crazy: så jag vet inte vad domen blir tyvärr men hon har ätit dåligt av både kvällsmat och frukost idag:down: hon har även lyckats få 5 veterinären att fundera på vad f*n det kan vara för fel:o men med metacam i kroppen så är hon typ som vanligt pigg och glad hon har även lyckats rulla sig 2 gånger på förmiddagen
Så bra att ni har kollat upp henne så kan alla som hetsade om kolik lugna sig nu 😊👍
Dock jättetråkigt och jobbigt att ni inte hittat riktigt vad som felas. Håller tummarna för att veterinärerna kan komma fram till ngt så ni kan hjälpa henne. ✊✊
 

Liknande trådar

Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
335
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
862
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 184
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
885
Senast: netschjen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp