Hälta på ponnyn

Hoppas ni hittar vad som felar! Nu minns jag inte exakt vad som skrivits tidigare, men har ni gjort ett träckprov och ev avmaskat på sistone? Lätt att glömma bort en sån "enkel" sak som kan ge symtom från magen och tarmarna.
 
Hoppas ni hittar vad som felar! Nu minns jag inte exakt vad som skrivits tidigare, men har ni gjort ett träckprov och ev avmaskat på sistone? Lätt att glömma bort en sån "enkel" sak som kan ge symtom från magen och tarmarna.
Hon är avmaskad en gång för ca 1 månad sedan med ett lite snällare medel och vi fick även utskrivet avmasknings medel av starkare sort idag som hon ska få när det är dax för dom att gå in:) men ändå tack för din synpunkt eftersom att jag är ganska säker på att jag inte skrivit om detta tidigare:)
 
Det går varken bättre eller sämre vi har varit på klinik där dom gjorde gastroskopi som inte visade något som ska orsaka dessa problem det fanns ett jätte ytligt magsår så det behandlas hon för, tänderna kollades och hon hade nån foder inpackning och en liten hake men var fin i övrigt, sen gjordes en rektal undersökning där vet sa att hon kändes helt normal så jag vet inte riktigt vad som är fel:( så nu går hon på metacam och magsårs medicin men man märker att när metacamen går ut så har hon ont och det ska följas upp med vet idag:crazy: så jag vet inte vad domen blir tyvärr men hon har ätit dåligt av både kvällsmat och frukost idag:down: hon har även lyckats få 5 veterinären att fundera på vad f*n det kan vara för fel:o men med metacam i kroppen så är hon typ som vanligt pigg och glad hon har även lyckats rulla sig 2 gånger på förmiddagen
Bra att ni har kollat upp henne ordentligt, det kan vara svårt med vissa ”mag hästar” att hitta orsaken. Hoppas att ni och veterinären finner en lösning för just din häst.
 
Nu misstänker även vet att hon har hyperlipidemi:( blodprovs svaren kommer på måndag och tills dess så ska vi bara försöka få i henne så mycket mat som möjligt sen om det är lucern eller grovfoder var inte det viktigaste bara hon fick i sig socker för att kunna bryta ner eventuellt fett för att förhindra att något förvärras:sorry: önskar bara att någon vet vad som är fem med henne men i alla fall om jag inte minns fel så ringer vet imorgon och följer upp:crazy:
 
Nu misstänker även vet att hon har hyperlipidemi:( blodprovs svaren kommer på måndag och tills dess så ska vi bara försöka få i henne så mycket mat som möjligt sen om det är lucern eller grovfoder var inte det viktigaste bara hon fick i sig socker för att kunna bryta ner eventuellt fett för att förhindra att något förvärras:sorry: önskar bara att någon vet vad som är fem med henne men i alla fall om jag inte minns fel så ringer vet imorgon och följer upp:crazy:
Om hon inte är jätteglad för lucern varken i strå eller pelletsform så testa att ge det ihop med mash? 🙂 Har flera hästar som inte rör lucern om det inte är blandat med mash. Då får hon även i sig vätska.
 
Om hon inte är jätteglad för lucern varken i strå eller pelletsform så testa att ge det ihop med mash? 🙂 Har flera hästar som inte rör lucern om det inte är blandat med mash. Då får hon även i sig vätska.
Hon äter den än sålänge men mashen är hennes favorit stund på dagen, men det var ett bra tips tack så jättemycket!:)
 
Hejsan vi har fått svar på blodproven på hyperlipidemi nu, hon är precis inom gränsen men fortfarande högt:crazy: vi har kontakt med ägarna just nu:)
 
Hejsan vi har fått svar på blodproven på hyperlipidemi nu, hon är precis inom gränsen men fortfarande högt:crazy: vi har kontakt med ägarna just nu:)
Hon ligger på högst värdet dom får ha innan det blir onormalt:angel: så det behövs ett nytt blodprov för att fastställa hur det ser ut idag med tanke på att det är exakt 1 vecka gammalt så kan det hända mycket
 
Vi fick dom exakta blodvärdena igår:crazy: referens är 0,5 och hon hade/har 0,6 vilket betyder att hon ligger lite högt och det ska tas ett blodprov idag för att fastställa om värdena stiger eller sjunker:(
 
Hur har det gått för er?
Det var en ganska bra fråga, hon äter bättre men det kan ändå lätt lämnas 2-4 kg per dag av natta maten men hon är gladare dock så tappar hon i vikt enligt måttbandet för ganska exakt 1 månad sedan så vägde hon 462 kg och väger nu enligt bandet 398-392 kg och enligt våg för 1 månad sedan så vägde hon 448 på fastande mage:angel: så man kan väl säga att hon är bättre men inte bra:) hon har även börjat skrittas igång med tanke på hur mycket hon älskar att jobba när hon jobbar är hon som gladast och sedan hon började skrittas har jag skymtat min glada och busiga fjordis:heart fast för att få henne att typ gå runt i mat mängd så har vi fått lägga om foderstaten Innan åt hon 2 dl mash och 4 dl protein koncentrat och det var det från utom lite annat för hovarna plus då 7 kg hösilage :D nu äter hon 1 liter lucern hack/dag och 1-2 dl mash och 4 dl protein koncentrat där är det räknat på 7 kg hösilage/dag eftersom att vissa dagar städar hon så att det är ungefär 300 gram kvar och andra dagar så är det 3,5 kg kvar:crazy: detta var väl lite allmän info:) Om ni undrar något annat så är det bara att fråga
 
Hur har det gått för er?
Hon har inte hyperlipidemi men däremot så svettas hon ganska mycket så tar du med handen runt armbågen så är det ganska ofta du blir blöt på handen så att man kan se blöte på handen:nailbiting: men det lite konstiga är attefter ridning så blir hon torrare trots att hennes kondition är nästan på botten ;)hon är även klippt och bor i ett kall stall med bra ventilation så därför borde hon inte svettas pga värmemin kanske lite skumma fundering är ifall hästar kan kallsvettas:rofl:
 
Hon har inte hyperlipidemi men däremot så svettas hon ganska mycket så tar du med handen runt armbågen så är det ganska ofta du blir blöt på handen så att man kan se blöte på handen:nailbiting: men det lite konstiga är attefter ridning så blir hon torrare trots att hennes kondition är nästan på botten ;)hon är även klippt och bor i ett kall stall med bra ventilation så därför borde hon inte svettas pga värmemin kanske lite skumma fundering är ifall hästar kan kallsvettas:rofl:
Jag har haft en häst som fick en slags "nervskada" efter att den blev opererad och kunde svettas i det området "skadan" kommit till oavsett väder och temp. Har inte veterinärerna kunnat komma fram till ngt mer om vad som varit fel på henne?
 
Hon har inte hyperlipidemi men däremot så svettas hon ganska mycket så tar du med handen runt armbågen så är det ganska ofta du blir blöt på handen så att man kan se blöte på handen:nailbiting: men det lite konstiga är attefter ridning så blir hon torrare trots att hennes kondition är nästan på botten ;)hon är även klippt och bor i ett kall stall med bra ventilation så därför borde hon inte svettas pga värmemin kanske lite skumma fundering är ifall hästar kan kallsvettas:rofl:
Men vad var det för fel på henne då? Varför var hon halt?
 
Jag har haft en häst som fick en slags "nervskada" efter att den blev opererad och kunde svettas i det området "skadan" kommit till oavsett väder och temp. Har inte veterinärerna kunnat komma fram till ngt mer om vad som varit fel på henne?
Jaha kan dom få det av nervskador fast det kom ju ändå ganska plötsligt över typ en natt:)Nej dom är ganska konfunderade men hon funderade på ppid men det ska ju ändå inte orsaka den typen av symptom🤔utan mer att det kan vara en extra grej hon har:)
 
Men vad var det för fel på henne då? Varför var hon halt?
Hon var halt pga en inflammerad senskida som nu är fint igen och hon har börjat skritt arbetas och får börja trava 5 minuter/pass intervallbaserat och jag skulle säga att hon känns otroligt fräsch:) men fortsätter hon tappa i vikt så får vi lägga den på is så att hon inte blir ett vandrande staket:) jag kan lägga in en bild på hullet:)
 

Liknande trådar

Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
335
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
866
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 187
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
885
Senast: netschjen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp