Hälta på ponnyn

haha jag kom på det:rofl: lucern hacket har jag inte vägt än🙈 så hon får 2 liter lite sådär på måfå men jag får ta med mig vågen imorgon och väga för att få mer exakt värden så att hon inte får för lite mat:) jag har analys värdena på per kg foder men jag orkade inte skrolla fram den hahaha men jag kan absolut skicka den också:)
Du behöver inte skicka, jag räknade om det till per kg foder själv :)
 
10,3 MJ/kg foder och 25,7 g smbrp/kg foder. Du har en kvot på typ 2,5 när man vill att den ska ligga på ca 6 i den färdiga foderstaten. Det saknas alltså mycket protein, som jag redan skrivit.
Ahaa spännande att det går att räkna om så:idea: då förstår jag vilken låg kvot det är😬
 
10,3 MJ/kg foder och 25,7 g smbrp/kg foder. Du har en kvot på typ 2,5 när man vill att den ska ligga på ca 6 i den färdiga foderstaten. Det saknas alltså mycket protein, som jag redan skrivit.
Förresten jag vill bara säga tack för att du gjorde mig uppmärksam på att hon får för lite protein och att jag måste väga dom protein pelletsen igen hon har fått 5 dl när hon ska ha ca 7 dl så tack så jättemycket och hon ska även få mer hack för att fylla upp behovet:):heart
 
Förresten jag vill bara säga tack för att du gjorde mig uppmärksam på att hon får för lite protein och att jag måste väga dom protein pelletsen igen hon har fått 5 dl när hon ska ha ca 7 dl så tack så jättemycket och hon ska även få mer hack för att fylla upp behovet:):heart
Din häst har tur att ha en matte som bryr sig så mycket om henne!
 
Hejsan jag har fortfarande problem med henne hon får för tillfället 10 mj överskott mer protein än vad som görs åt men ändå så ser hon bara tanigare och tanigare ut analys värdena finns längre upp i denna tråden så vad gör man?:) Jag skickar med ett par bilder på hur hon ser ut i kroppen och för att klargöra så är hon inte mager men det syns att något är lite galet:)
C190CD10-8259-489F-89C6-FCFCFD04C9D4.jpeg
 
Hejsan jag har fortfarande problem med henne hon får för tillfället 10 mj överskott mer protein än vad som görs åt men ändå så ser hon bara tanigare och tanigare ut analys värdena finns längre upp i denna tråden så vad gör man?:) Jag skickar med ett par bilder på hur hon ser ut i kroppen och för att klargöra så är hon inte mager men det syns att något är lite galet:)Visa bifogad fil 83799
Jag tycker inte man ser något galet alls?
Den ser normal ut.
 
Summering av vad hon äter just nu,
9 kg hösilage
0,1 kg betfor
0,6 kg lucernhack
0,1 kg betfiber mash
0,5-0,6 kg protein koncentrat:)
 
Jag tycker inte man ser något galet alls?
Den ser normal ut.
Aha men hon känns hur ska man förklara det, lite kantig över kroppen och hon har en påbörjad grop in vid höftbenet? Trots att hon är i ett stadie där vi jobbar extra mycket med baken och bakbenen det kanske bara är jag som är nojjig men det känns inte bra:crazy:
 
C69ED32F-2E06-41F1-A8AF-41DA39516A85.jpeg

Men då såg hon också ut såhär för 1 vecka sedan om ni kan se någon skillnad eller om jag bara oroar mig onödigt mycket🙈
 
Lite spontan fråga efter att ha sökt på ppid och symptom så skulle det kunna vara värt att ta ett blodprov för det med tanke på att två av symtomen var muskelförtvining och viktminskning vad tror ni?:)
 
Lite spontan fråga efter att ha sökt på ppid och symptom så skulle det kunna vara värt att ta ett blodprov för det med tanke på att två av symtomen var muskelförtvining och viktminskning vad tror ni?:)
tycker inte det är dumt att vara extra noggrann. Jag hade gjort det bara för att få svar på om det är så eller inte, för jag hade lätt oroat mig över sådant. Sedan så rids hon inte nu pga. hälta och så som jag har förstått? inte konstigt om hon då förlorar lite muskler och så heller, men det skall ju inte vara till överdrift.
 
tycker inte det är dumt att vara extra noggrann. Jag hade gjort det bara för att få svar på om det är så eller inte, för jag hade lätt oroat mig över sådant. Sedan så rids hon inte nu pga. hälta och så som jag har förstått? inte konstigt om hon då förlorar lite muskler och så heller, men det skall ju inte vara till överdrift.
Det håller jag med om att det vore skönt att iallafall veta att det var/inte var ppid:)hältan är borta och inflammation är läkt och sista restriktionerna på hur hon fick röra sig tog slut i måndags så nu rida hon ca 4-5 gånger i veckan ibland mindre och ibland mer men det är nog ett snitt hon motioneras så det blir lite olika gångarter men vi skrittar oftast uppsuttet 1 gång i veckan på asfalt för benens skull och resten i skritt och trav även galopp ca 2-3 gånger i veckan beroende på sällskap och om det går att hålla henne i trav😅😂
 
Svårt att jämföra när vinklarna är olika, men hon ser ju bättre ut på nya bilden?
Och jag tycker precis tvärtom eller nej inte riktigt hon ser bättre ut med fettdepåerna och magen men höftknölen och ryggen börjar kännas något kantig men jag vet inte om det är något att oroa sig för?:)
 

Liknande trådar

Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
335
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
862
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 184
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
885
Senast: netschjen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp