Hälta. Sena? Snedbelastning? Huh?

Jen80

Trådstartare
Tadaa....så var allt igång igen... :smirk:

Bakgrund: Lilla Misse ramlade ner i ett dike för 10 veckor sen, slog sig Rejält och han undkom operation med några millimeter, misstanke om punkterad led (det kom vätska när de sprutade leden, men vet. sa att det Inte var ledvätska iaf). Stora sår över båda kotorna bak (fram och baksida, framförallt framsidorna), varav det ena blev så pass illa att sträcksenan var synlig och veterinären uppfattade det till ungefär 10 ruptur på den.

Såren har läkt Sakta, och det var inte förräns för lite drygt 2 veckor sen som jag kunde ta av bandaget dygnet runt (på hb) bak för första gången. Hade inte så mycket val, då han fick nån sorts fukteksem och svullnade upp igen - tack och lov la det sig, men spår av det finns fortfarande.

Till saken hör att han har gallor. Inte små mjuka gallor, utan STORA och Hårda :crazy: . Han går på bete och är tjock som tusan *host*, men detta är Inte gallor pga det - det är något annat. Men vad? Veterinären rekommenderade att ha benen lindade de första 6 mån vid ridning för att få mer stabilitet. Det har jag haft, förutom häromdagen - och Misse går Inte rent :(. Nu blir han värre och värre, förra veckan gick han klockrent när jag tömkörde, både rakt fram och på volt. Gallorna ökar vid rörelse, och det är ju inte helt superbra direkt.
Jag har haft en konstig magkänsla ett tag, men ingen har sett något, det har bara känt att något varit fel - syns inte (varför lyssnar man inte på sig själv lite mer ibland? :crazy: ). Har inte haft någon här som vågat rida honom (han är en hopp och skutt-maskin :D ), så jag har inte kunnat se något själv. Men, jag har haft bukebesök i några dagar nu och slängde helt enkelt upp henne på ryggen :devil: . Det var som jag befarade, han går skitdåligt under ryttare :cry:. Jag pressade honom lite extra, och han vill knappt gå undan skänkeln, höger bak gör Ont. Höger galopp kan man bara drömma om, han kan inte (vågar inte? :confused: KAN ju vara så också - men känns inte så just nu) ta fram benet. Det blir korsgalopp direkt.
Förra veckan gick han som sagt Helt rent.

Nu börjar jag nojja över vad det kan vara som är fel.
Eftersom han inte har visat något innan har vet. inte tyckt det varit någon idé med återbesök för koll av senan.
KAN senan få frispel NU? Så lång tid efter? När han gått så rent tidigare? :confused:
Kan det vara en (flera?) inflammation/-er?
Själv gissar jag på en trevlig liten kombination. Det var nästan väntat, eftersom han tyvärr har snedbelastat en del eftersom han haft så jäkla ont - men Inte så här som det ser ut nu, det trodde jag faktiskt inte...
Mitt öga är inte alltför vältränat, men hältor är jag rätt bra på (har tvingats bli..), och det ser ut som om det är både högt och lågt nu :crazy:.

Innan någon skriker om snedheter osv så kan jag ju säga att han är rak och fin överallt, är alltså genomgången.

Ska tilläggas att han har inte haltat tidigare (fick en rörelsestörning när såret blev mkt sämre bara sådär - men det gick över), utan bara tagit ett steg orent då och då när han busat omkring i galopp. När jag var i stallet ikväll stod han längst bort i hagen, kallade och alla hästar kom i full fart - utom Misse, som haltade fram Rejält....då fick jag mer än lite ont i magen. Detta trots att hans bakben var lindade, var tvungen och prova om det kunde bli någon förändring - men uppenbarligen inte.

Har fått tid till kliniken på fredag, förklarade läget och de höll med om att det lät lite småakut. Vi drog till rejält med både ultraljud och stor hältutredning - varför ta det lilla liksom. Allt på en gång så är det gjort.
Blä. Detta är Inte kul :(.

Några idéer? :crazy:
 
Sv: Hälta. Sena? Snedbelastning? Huh?

Idéer? Sånt har jag inte många av. Men jag kände att jag inte kunde klicka förbi den här tråden utan att kommentera och önska er lycka till!
Man får hoppas att de ser vad som är fel och att det är relativt enkelt att hjälpa hästen!
 
Sv: Hälta. Sena? Snedbelastning? Huh?

Usch :(

Och här klagar jag om att pålle har något konstigt i ögat...

Lycka till på kliniken!
 
Sv: Hälta. Sena? Snedbelastning? Huh?

Nä men va fan! Jag sa ju att vi kunde fika utan att köra till klinik! Sluta nu med det här! :mad:

Skämt åsido, hoppas verkligen att det inte är nåt vajsing igen. :crazy: Jag har inga ideer som kan hjälpa, men jag har en tumme att hålla i morgon. Har du någon som kör honom eller behöver du mig? Du vet att jag hjälper dig om du vill.
 
Sv: Hälta. Sena? Snedbelastning? Huh?

Jodå, vajsing är det vill jag lova...men Vad?! Bra fråga.... :(

*hänvisar till tråden på gnägg som någon råkade hitta och uppdatera*

Tack snälla! :love: Stallägaren körde...och gissa vad...han gick nästan rätt in både dit och hem ;) :angel:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 161
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
3 774
Senast: Fiorano
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
3 675
Senast: Ida94
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 227
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp