Hälta som kommer och går

zoomzom

Trådstartare
Lägger ut en tråd här för se om någon känner igen symptomen/bolla lite tankar med.

Har en ponny av tyngre modell som sedan försommaren/somras varit lindrigt halt 2-4 dagar på frambenen, först tänkte jag skriva att det handlat om vänster fram, men när jag funderade lite noggrannare insåg jag att det har varierat vilket ben det har varit på. När hon varit halt/rörelsestörning har det främst synts i longering, skritt och galopp har vi inte kunnat se något i. jag själv har tyckt att det känns som om något tar i, hon vill inte riktigt ta ut stegen jämnt och haft dåligt påskjut dessa dagar, tänk er lite som träningsvärk. Men har hela tiden varit pigg och glad, ätit och rört sig obehindrat i hagen. Nu igår så kom jag ut till stallet på morgonen/tidig förmiddag och redan när jag hämtade henne i hagen så kändes det fel, hon var ovanligt seg att leda in och kändes ovillig.
Tog ut och longerade henne och mycket riktigt så visade hon tydlig hälta på vänster fram. Kunde inte hitta några svullnader/sår/dyl. Valde att tempa henne för säkerhetsskull om då låg hon på 38.1. Hennes normaltemp ligger på 36.8-37 grader så en temperaturökning.
Senare på kvällen tempades hon återigen och då låg hon på 38.4 grader. igg och sig själv i övrigt.

Ut i stallet imorse och tempade, 38.1 igen och fortfarande halt vid longering.
Hovslagaren kom ut och plockade av båda framskorna för att utesluta hovböld/sticksår, kunde inte hitta någonting och ingen reaktion med visiteringstången. Vilket hon reagerade kraftigt på sist hon hade en liten hovböld. Tempade igen, 37.3. Så gått ner till mer normaltemp när det gäller henne.

Valde att kontakta klinik och ett besök är bokat till måndag om inget akut händer innan/hon får hög feber. Nu är det ju hela 5 dagar innan vi skall in och jag håller på att slita mitt hår, försöker komma på vad det eventuellt skulle kunna vara för något som spökar, hon rids mestadels dressyr på och uteritter, hoppar(löshoppning och hinder 70-110 cm) gör vi ca 2-3 ggr/månad och under kontrollerade former. jag har försökt variera hennes ridning och hon är fint musklad, om jag skulle få välja hade jag gärna sett att hon fick lite mer ryggmuskler, vilket vi jobbar(jobbade) på.

Nu till min fråga, har ni varit med om liknande symptom/har ni några ideér om vad det skulle kunna röra sig om? :(
 
Sv: Hälta som kommer och går

Troligen dubbelsidig frambenshälta där hästen visar tydligare i det ben som för dagen gör mest ont. Det brukar ofta vara ungefär varannadag, med tanke på att om höger gör extra ont på måndag, får vänster ta extra vikt. Och därmed extra halt och ont på vänster på tisdag. Så fortsätter det.
 
Sv: Hälta som kommer och går

Coastrider, vi har varit inne på om det kunde vara lite luddiga symptom för det/förvarning så för att vara på den säkra sidan (och för att hon inte rids) så har vi tagit bort kraftfodret, som bestod av musli & betfor.

Lovisaleonora_, Ja, att det handla om minst två ben är jag rätt säker på, har funderat på om det kan vara kotledsinflammation som kan göra det, för brukar inte symptomen vara lite diffusa om det är dubbelsidig, kortare steg och ovilja att skjuta på/ta ut stegen tänker jag? Men detta förklarar inte riktigt hennes feber tycker jag:/
 
Sv: Hälta som kommer och går

Tycker jag också, tyvärr...

Jag är väldigt dåligt insatt i fång, men är det vanligt att hästar får feber utav fång? Idag när vi tog ut henne på longerlinan för att se hur hon såg ut då det inte syns något i skritt så markerade hon vänster bak, eventuellt också vänster fram. :meh: Så då har hon med andra ord visat hälta på 3 olika ben vid olika tillfällen..
 
Sv: Hälta som kommer och går

Jag tycker snarare att det kan röra sig om anaplasma (elichias).
Sök här, finns flera trådar i ämnet.
 
Sv: Hälta som kommer och går

Jag är väldigt dåligt insatt i fång, men är det vanligt att hästar får feber utav fång?


Ja. Från agrias hemsida: "Feber är också ett tydligt symptom vid fång." Hittar du andra fångsymtom, som t.ex. värme i hovar, ev. fångränder på hovarna, förstärkt puls vid kotorna?
 
Sv: Hälta som kommer och går

Ja. Från agrias hemsida: "Feber är också ett tydligt symptom vid fång." Hittar du andra fångsymtom, som t.ex. värme i hovar, ev. fångränder på hovarna, förstärkt puls vid kotorna?

Läste det sedan, Nej, inget utav det har hon, även hovslagaren har sett över henne dagligen(perfekt att ha hovis som stallägare;) ) Hon har gått på magert bete iår och stått inne nattetid samt att hon markerar bak ibland med.. Nu har hon sedan två dagar tillbaka legat på normaltemp (36.7 - 37.0) för att vara henne.

Det enda som vi egentligen hittat, förutom hältan/rörelsestörningen som kommer och går/växlar ben + febern som kommit och gått är en minimalsvullnad precis ovanför kotan på vänster bak som gick ner över natten. Annars har vi inte kunnat hitta något, varesig i hovarna eller benen. Mjuk och fin i muskulaturen över rygg/länd/kors/rumpa och bog :crazy:

Har ändå valt att ta bort kraftfodret om det ändå skulle visa sig vara fångrelaterat/eftersom hon inte motioneras så behöver hon inte bygga upp med alltför mycket energi. Så det skall bli intressant att se vad de hittar på måndag.
 

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
905
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 070
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 523
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 219

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kön kattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp