hälta som kommer och går...

Linnn

Trådstartare
Hej! Jag har en ponny på 7 år som har en hälta på vänster framben som kommer och går. När vi först såg den så kom den verkligen från en dag till en annan! Vissa dagar nar man tar ut/in henne från hagen så är hon inte halt alls och vissa gånger är hon jättehalt. Alltså hon är jättehalt i skritt på rakt spår och andra dagar är hon inte halt alls. Jag fattar verkligen inte vad det kan vara! och det har pågått i två veckor! Vad tror ni att det är? Har ni varit med om något liknande?

Lite fakta om henne: För ett år sen i augusti så upptäckte veterinären en hälta på höger bakknä, en på höger framkota och en på vänster framkota (Hältorna på farmkotorna är pågrund av att hon har försökt parera upp hältan på bakknät). Hon blev friskförklarad i mitten av november och sen rehabiliterade vi henne i över 6 månader! och då bara i skritt och lite trav sen började vi galoppera henne pyttelite och sen har vi utökat under sommaren och har nu börjat hoppa lite (50cm som högst och typ en gång var annan vecka). Vår equiterapeut har också hittat en muskelbristning vid korset strax innan midsommar men nu är typ helt fixad.
 
Det är klart jag ska fara till veterinären men har inte fått tid för ens om två veckor och undrar bara om det finns någon som har varit med om något liknande...
 
Om hästen är jättehalt från och till bör ni nog sätta den i en sjukhage tills ni vet vad det är, så att den inte t ex har en vrickning som den drar upp hela tiden. Hovböld ligger väl nära till hands att misstänka så här års också. Om hästen är jättehalt på rakt spår i skritt så är ju något väldigt fel, finns det ingen jourveterinär?
 
Jag har haft en häst med problem med nacken efter en skada, det var en nerv som kom i kläm på henne och det kunde komma plötsligt och försvinna lika plötsligt. Jag fick instruktioner av min fantastiske veterinär som behandlade henne, att stretcha henne dagligen med hjälp av lite morötter. :)

Jag ställde mig så hon fick böja sig åt höger och vänster för att nå moroten men inte fuska och vända sig utan stå kvar och böja sig sidleds. Samma sak med morot mellan frambenen, stå kvar och istället böja halsen så hon nådde att ta den med läpparna. Stretcha ryggen mha hovkrats som man drar under magen så hon sköt rygg, dra med två fingrar "hårt" på ömse sidor ryggraden för att svanka varannan gång. Stretcha fram- och bakben.

Nu litade jag på henne till 100 % så jag kunde ställa mig bakom henne, ta svansen och sakta dra snett ned/ut och då drog hon och sträckte ut sig framåt. Hon fick även akupunktur av honom och var en av hans få patienter som gnäggade när han kom. ❤
 
Det är ju också viktigt att tänka på att inte vila hästen "frisk" inför veterinärbesöket. Då kommer ni ju inte att se vad som är fel.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 187
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
722
Hundhälsa Hejsan Min ena hund har eventuellt artros. Jag var hos veterinär med henne igår och veterinär böjde och vi kunde märka en reaktion både...
Svar
6
· Visningar
1 022
Senast: Red_Chili
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 023

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp