Hälta vid ridning

Agnes_stro

Trådstartare
Hej! Jag har ett problem min häst är bara halt när jag rider den och inte halt när den ej har ryttare på sig. Vet inte vad jag ska göra! Någon som vet vad det kan bero på?
Mvh Agnes S
 
Det går inte att säga vad det beror på med så vag information. Det mest rimliga är ju att ta ut veterinär.
Hom har mugg som hon haft jätte länge som inte går bort något vi tror kan vara orsaken då hon har blivit halt av det innan. Hon är även skadat sig i hagen för någon månad sedan men vart ’hel’ där i mellan. Ska ta o kontakta veterinär om hon inte blir bättre då hon är varken svullen eller varm mer än på muggen.
 
Hom har mugg som hon haft jätte länge som inte går bort något vi tror kan vara orsaken då hon har blivit halt av det innan. Hon är även skadat sig i hagen för någon månad sedan men vart ’hel’ där i mellan. Ska ta o kontakta veterinär om hon inte blir bättre då hon är varken svullen eller varm mer än på muggen.
Fast hälta är ju hälta oavsett värme eller svullnad. Hästen behöver sannolikt veterinärkollas.
 
Hom har mugg som hon haft jätte länge som inte går bort något vi tror kan vara orsaken då hon har blivit halt av det innan. Hon är även skadat sig i hagen för någon månad sedan men vart ’hel’ där i mellan. Ska ta o kontakta veterinär om hon inte blir bättre då hon är varken svullen eller varm mer än på muggen.
Bortsett från hältan så skulle jag ta ut veterinär för att behandla muggen, låter inte något vidare att hon gått länge med den utan att någon tittat på den. :cautious:
 
Det kan ju, teoretiskt sett, vara så att hältan beror just på att det sitter någon på ryggen på den.

Ett exempel ur verkligheten.
En vän till mig hade en superfin ung gångartshäst, som de trodde hade ordentliga besvär när den växte. Den reds några månader och vilade lika länge, i flera perioder. Vännen beskrev det som att den är "halt i kroppen".
På den visade det sig vara kissing spines som orsakade besvären. När de lade bedövning runt de aktuella ryggkotorna och sen red, gick den klockrent som den fantastiska häst det var. Men det går ju inte att bedöva ryggen på den varje gång man ska rida, så tyvärr finns den inte längre.

Inget säger att det behöver vara så här illa med din häst, men för att veta behöver den kollas upp. På klinik, där det finns möjlighet att inkludera ridning i utredningen.
 
Muggen är kollad o hon ska få penicillin. Har väntat ett bra tag på prover bara.

Men resten av hästen då? Gör en hältutredning. Passar sadeln? Det kan vara svårt att se en hälta om man inte är bra eller van att se det. Skulle gissa att hästen haltar utan ryttare också men inte lika mkt och när du sätter dig på hästen blir det "jobbigare" för den att dölja sin hälta. Åk till en veterinär.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 206
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 170
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst fick en stenhård stor svullnad (typ som ett halvt äpple) insida knä höger fram. Ingen hälta. Veterinären trodde det var ett...
Svar
3
· Visningar
1 365
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 364
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp